Matimport från Thailand?

Pepsi

Forumveteran
Frugan har en önskan om att starta ett företag med Thai mat. Hon vill ta hem olika grönsaker, kött, fisk mm från Thailand varje vecka. Färska varor. Nu vet jag att det finns företag som importerar mängder varje vecka.
Ställt frågan till dem men de vill inte svara.. Så klart de inte vill ha någon som hotar deras affärer.
Någon som vet regler och kostnader för låt säga 100 kg / vecka ?
Alla sorters mat..

Med vänlig hälsning
PEPSI

Det enda jag vet i denna fråga är att thaiaffären i t ex Lund köper sina varor från grossister som är ganska stora. Dessa köper som du sa in stora kvantiteter och det borde bli dyrt att importera en så pass liten kvantitet. Grönsaker kommer vanligtvis med Thai Air till Köpenhamn varje måndag och distribueras sedan vidare.

Jag antar att det är likadant för andra affärer som säljer asiatiska varor, inköp sker från stora grossister. Flygfrakt av färska grönsaker måste vara ganska dyrt antar jag.

Hej

Håller med Berralund där, borde vara bättre och billigare att köpa direkt ifrån redan befintliga grossister, frugan köpte mat och grönsaker via grossister i Gbg för många år sedan och sålde vidare till Thailändskor i vårt område eftersom vi då saknade någon butik som hade detta, vi fick bra rabatter på alla hela kartonger och minst 50% billigare än i butikerna, detta gällde både djupfryst, konserver, dryck och torrvaror, sen köpte vi alla typer av grönsaker till ett fast kilopris, tror att det då var 7 kr per kilo.
Men man var då tvungen att ha ett en registrerad rörelse, men det gäller att spela ut grossisterna mot varandra och förhandla fram så bra priser som möjligt.

Mvh isan lover

Men åter till frågan.. Vad kostar det att frakta mat från Thailand? OK! Det går ett flyg med mat varje Måndag..
Då borde någon veta vad det kostar för frakt till Köpenhamn.. Kr/kg , Per kubikmeter last? Eller vad?
Det verkar vara ett lite hemlighetsmakeri angående kostnaderna..
EX: 1 kilo prik ( Chilli, Piripiri ) kostar på ICA ca 900 kr/kg. I Thaishopen ca 180 kr/kg...
Thaishopen gör ju ingen förlust. I Thailand kostar det ca 20 kr/kg..
Så vad kostar det att importera??? Det var frågan... Inte vad de svenska grossisterna tar betalt...:)

Men åter till frågan.. Vad kostar det att frakta mat från Thailand? OK! Det går ett flyg med mat varje Måndag..
Då borde någon veta vad det kostar för frakt till Köpenhamn.. Kr/kg , Per kubikmeter last? Eller vad?
EX: 1 kilo prik ( Chilli, Piripiri ) kostar på ICA ca 900 kr/kg. I Thaishopen ca 180 kr/kg...
Så vad kostar det att importera??? Det var frågan... Inte vad de svenska grossisterna tar betalt...:)
Det vet nog ingen av oss tror jag. Vad vi vill komma fram till är att det borde bli dyrare per kilo att importera i liten skala än i större partier som en grossist gör. Det tycker jag låter logiskt. Varför inte kontakta Thai Air och fråga? För grejorna vi köper har flugit med dom. :)

Har man ett företag och handlar av rätt grossist kan man få ganska bra priser, det kan skilja ganska mycket. Axfood Snabbgross t ex är relativt dyra.

Jag vet inte vad det kostar. Men det finns några alternativ. Det kan vara sådan att en grossist i Thailand skickar mat till er. Då får du leta efter de grossisterna och fråga dom. Maten ska packas och transporteras på säkert sätt. Ett annat alternativ är att själv köp maten i Thailand och ha något avtal med Thai air angående transporten. Då får du ställa frågan till Thai air.

Jag förstår att man vill veta vad frakt osv. kostar. Men jag vill påstå att du börjar i fel ände.

Vad kostar det att bygga om lokalen ni tänker er så att den blir godkänd. Vad kostar det att få tillstånd från livmedelsenheten på kommunen för verksamheten.

Många småshopar köper sina varor från de stora grossisterna som redan finns.

Den dagen du behöver en hel container med varor är egen import en god idé. Innan dess... ytterst tveksamt. Är ett mycket omfattande regelverk för export/import/ompackning/ommärkning osv av livsmedel.

Så jag tror mig förstå vad du vill göra. Men skulle rekommendera dig att börja i andra änden. Lokal, tillstånd, avtal med existerande grossist. :)

Jag förstår att man vill veta vad frakt osv. kostar. Men jag vill påstå att du börjar i fel ände.

Vad kostar det att bygga om lokalen ni tänker er så att den blir godkänd. Vad kostar det att få tillstånd från livmedelsenheten på kommunen för verksamheten.

Många småshopar köper sina varor från de stora grossisterna som redan finns.

Den dagen du behöver en hel container med varor är egen import en god idé. Innan dess... ytterst tveksamt. Är ett mycket omfattande regelverk för export/import/ompackning/ommärkning osv av livsmedel.

Så jag tror mig förstå vad du vill göra. Men skulle rekommendera dig att börja i andra änden. Lokal, tillstånd, avtal med existerande grossist. :)
Tack @Samet ! Har försökt förklara för tanten liknande... I Thailand tänker man inte på samma sätt.
Jag vet att vi i Sverige har en extrem byråkrati om man vill arbeta med livsmedel.
Men min fråga leder ju då till om var lönsamhetsgränsen är mellan import/inköp från grossist.
I en grafik kan man få en lönsamhets punkt då 2 st grafer möts. Kostnader resp utgifter..
Var går lönsamhetspunkten? Vid 100 kg eller 10 000 kg / vecka?

Om man handlar via grossister vad brukar deras rabatter ligga på? När man kollar på grossisternas hemsidor har de ju samma priser som i en Thaishop..
Som butik.. Behöver hon F-skattebevis? Hon utför inte arbete åt någon annan..

Tack @Samet ! Har försökt förklara för tanten liknande... I Thailand tänker man inte på samma sätt.
Jag vet att vi i Sverige har en extrem byråkrati om man vill arbeta med livsmedel.
Men min fråga leder ju då till om var lönsamhetsgränsen är mellan import/inköp från grossist.
I en grafik kan man få en lönsamhets punkt då 2 st grafer möts. Kostnader resp utgifter..
Var går lönsamhetspunkten? Vid 100 kg eller 10 000 kg / vecka?

Om man handlar via grossister vad brukar deras rabatter ligga på? När man kollar på grossisternas hemsidor har de ju samma priser som i en Thaishop..
Som butik.. Behöver hon F-skattebevis? Hon utför inte arbete åt någon annan..

Samet är rätt ute i Sverige är det jättesvårt att jobba med livsmedel. I stort sätt alla företag små som stora måste ha en certifiering som garanterar självkontroll.
Skulle gissa att även småaffärer som säljer asiatisk produkter har någon större bakom som sköter det hela. Vet att det fanns många vietnameser som höll trådarna när jag fortfarande jobbade i Sverige
Det jag tror är nästan intill omöjligt att driva detta utan hjälp från någon större aktör bakom ryggen.
Sedan när man tror att allt är klart så kliver skattelagstiftningen in med allt vad det innebär. Jag önskar bara lycka till. :cool:

För att inte tala om regler och tullar för import av livsmedel från länder utanför EU. Känns tungt att läsa sig till. Känns som EU har olika regler för alla möjliga livsmedel. Tullverket har till och med en online-kurs i klassificering av varor såg jag.
https://tullverket.pingpong.se/publ...th/233/ecp/lang-sv/publicPage.do?item=2758991

Men jag har också funderat på om det skulle gå att imortera när man ser hur stora påslag det är på saker som är "nästan gatis" i Thailand. Klart det blir mycket svinn om det är färska grönsaker men ändå. Fast å andra sidan, vem mer än thailändskor köper grön papaya? Marknaden är nog inte så stor.

För att inte tala om regler och tullar för import av livsmedel från länder utanför EU. Känns tungt att läsa sig till. Känns som EU har olika regler för alla möjliga livsmedel. Tullverket har till och med en online-kurs i klassificering av varor såg jag.
https://tullverket.pingpong.se/publ...th/233/ecp/lang-sv/publicPage.do?item=2758991

Men jag har också funderat på om det skulle gå att imortera när man ser hur stora påslag det är på saker som är "nästan gatis" i Thailand. Klart det blir mycket svinn om det är färska grönsaker men ändå. Fast å andra sidan, vem mer än thailändskor köper grön papaya? Marknaden är nog inte så stor.

Jag:D, grön mango också;)

Mitt råd @Pepsi ,, åk ner till Thailand, snacka med någon som kan hjälpa dig/er. Nemas problemas för du kan ju en del Thai;) och då lyssnar de,, För det är alltid pengarna som bestämmer.:p

Ja, jag tror man måste prova för att se hur det fungerar. När grejerna fastnar i tullen får man lösa det. Lära sig av misstagen alltså

Lite kontakter med thai-företag som har vana av export av t ex grönsaker till EU kanske man kan hitta genom att googla på t ex "thai vegetables exporter". Om man försöker kontakta dem så kanske man får en uppfattning av vilka som är nåt att ha, och som kan skicka mindre kvantiteter.

Såg en exportör av thailändska grönsaker på Alibaba som hade minimum order på 5 ton. Kanske inte helt rätt om man är nybörjare.

Ja, jag tror man måste prova för att se hur det fungerar. När grejerna fastnar i tullen får man lösa det. Lära sig av misstagen alltså

Lite kontakter med thai-företag som har vana av export av t ex grönsaker till EU kanske man kan hitta genom att googla på t ex "thai vegetables exporter". Om man försöker kontakta dem så kanske man får en uppfattning av vilka som är nåt att ha, och som kan skicka mindre kvantiteter.

Såg en exportör av thailändska grönsaker på Alibaba som hade minimum order på 5 ton. Kanske inte helt rätt om man är nybörjare.
Kanske skulle börja med att prova att importera 5 ton stinkande Plara i första skedet... Med Thai Airways.. :p:p

Jag förstår vad du söker Pepsi. Vid vilken volym når du break-even.

Ytterst svårt att svara på. Stor volym innebär ju såklart bättre i inköpspris, bättre pris på transport mätt per kg.

Men innebär också mer hantering och större behov av lager.

Skatt det bedrivas som verksamhet/shop blir det automatiskt krav på f-skatt och tillstånd att hantera livsmedel.

Att chansa på att ta in och hoppas det funkar skulle jag absolut avråda från. Livmedelsverket är inte att leka med om/när de upptäcker det. Då pratar vi om åtal. Skatteverket kommer steget bakom också.

Så det blir till att sätta dig ner med gumman och fundera igenom ordentligt vart ni vill med er satsning. Gör noggranna planer och se till att ha goda marginaler både tidsmässigt och ekonomiskt.

Det är myndigheter ni har att göra med, inte serviceverksamheter. Du skall bevisa för dem att du kan och följer regler. De varken tipsar eller lär någon hur man skall göra. De bara kontrollerar.

Köpa från grossisterna, 10-40% borde vara möjligt baserat på volym såklart. Siffran baserar jag på vad jag hört från flera olika vänner som driver restauranger av varierande storlekar.

Jag hoppas verkligen inte att jag avskräcker från er satsning. Det är absolut inte mitt syfte. Önskar att alla hade er initiativ- och drivkraft.

Jag bara nämner några svårigheter att övervinna så att det inte blir överraskningar påvägen.

Hej

Det är ju väldigt stor skillnad på reglerna för lokalen beroende på om det rör sig om en butik som är öppen året runt eller en säsongsbutik, detta kan man ju utnyttja om man vill prova på en rörelse.

Sen är det ju även stor skillnad på om man bara hanterar redan förpackad mat eller lagar och serverar mat, säljer färska varor över disk, själv tycker jag inte att reglerna är speciellt hårda för torrvaror, konserver, flaskor och djupfryst o.s.v.

Det stora problemet för dom som vill starta en liten butik eller något liknande är ofta hyrorna som brukar äta upp en stor del av inkomsterna, har man en eggen byggnad som går att använda så är mycket vunnit, t.ex en källarlokal, ladugård eller uthus som man göra om och använda så är mycket vunnet.

Mvh Isan lover

Hej

Det är ju väldigt stor skillnad på reglerna för lokalen beroende på om det rör sig om en butik som är öppen året runt eller en säsongsbutik, detta kan man ju utnyttja om man vill prova på en rörelse.

Sen är det ju även stor skillnad på om man bara hanterar redan förpackad mat eller lagar och serverar mat, säljer färska varor över disk, själv tycker jag inte att reglerna är speciellt hårda för torrvaror, konserver, flaskor och djupfryst o.s.v.

Det stora problemet för dom som vill starta en liten butik eller något liknande är ofta hyrorna som brukar äta upp en stor del av inkomsterna, har man en eggen byggnad som går att använda så är mycket vunnit, t.ex en källarlokal, ladugård eller uthus som man göra om och använda så är mycket vunnet.

Mvh Isan lover
Det skiljer sig väldigt mycket från kommun till kommun i Sverige.
Jag skulle kontakta kommunens kontrollant eller chefen på större kommun för att ta reda på vad som gäller just där jag har tänkt starta företag.
Tro inte att tillämpning av lagar skiljer sig mellan städerna bara i Thailand . :cool:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp