Orsaken till den stora översvämningen i thailand 2010

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

tommmyboy

Gäst
Orsaken till översvämningar och extramt klimat

Under oktober 2010 var det mycket stora översvämningar i Thailand. Flera människor miste livet och många hem förstördes.

Vad är orsaken till dessa stora översvämningar? klimatförändringar ?

Det kan dels bero på förändringar på klimatet och att monsunen blev extra kraftig 2010.

Men den största orsaken är att det finns för lite skog/träd som kan minska översvämningarna.
Under de senaste 30 åren har skölvlingen av skog ökat ,och landskapet i thailand har blivit mer öppet.

Om det blir en kraftig monsun som 2010 så finns det inget som stoppar vattnet, utan det dränker städer och människor.
Detta är ett mycket stort problem, och kan bli mycket större om inget görs.

Men problemet går att lösa. Om alla bönder i Thailand planterade träd runt-om sina plantager så skulle detta delvis stoppa översvämningar.

I Sudan är problemet det motsatta, där har torkan tagit över och öknen breder ut sig. Bönderna flyttar in i slummen i Darfur och försöker få en inkomst där, eftersom jordbruket är förstört.
Nu har regeringen i Sudan förstått vad som kan göras för att stoppa torkan, man har börjat plantera MÅNGA träd för att öka luftfuktigheten och därav blir möjligheten för regn mycket större.

I nuläget blåser det och torkar ut allt, Men när det finns mer växtlighet så minskar skillnaden mellan torr och regn period. Och klimatet blir inte så extremt.

Jag äger själv mark i Thailand och har planterat massor av träd och buskar, runt våra risplantager. Vi håller på och informerar samtliga bönder i byn om hur viktig naturen är för att man skall få en bra skörd och minska riskerna för extremt klimat (stora översvämningar /extrem torka)

En bonus för detta projekt är att man även får frukt som exempel mango, guava från de fruktträd man planterar.

Du är en klok man, tommmyboy! Visst är det så man skall göra. Men jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få fattiga bönder i t ex Isaan att inse detta. Planteringar kostar ju pengar. Om man som du föregår med gott exempel går det kanske lättare.

Hej!
Tack =)
Jo jag ska försöka samtala med de lokala munkar som finns . Om dem lyssnar på mig så är det nog inga problem.

Planteringar behöver inte kosta pengar, i exempel varje mogen mango så finns ett frö, det är gratis att plantera.
Så har jag gjort och det var inga problem.

Tommy

Hej,

Ja du pratar om mango, min absoluta favorit, det lär finnas gott om det hemma på tomten nu. Vi har tyvärr ingen mark förutom tomten till huset, så det blir svårt att vara en föregångare då. Men å andra sidan, just där vi bor i Nong Bua Lamphu provinsen var det inga problem denna gången. Men det kan ju naturligtvis ändras till en annan gång.

Om fler tänkte som du skulle nog värden se lite annorlunda ut, bar jobbat kämpa på :thumbsup: :thumbsup:
En klimatanpassad karma kommer

>tommyboy
Vet inte om det gäller sådana där "mellanplanteringar" också, men för det finns stöd för träd. Gummiträdsplanteringar, men även för flera andra träd om jag fattat rätt.
Men till skillnad från fruktträd, så dröjer det ju längre innan gummi- och t ex teakträd ger utdelning, så för fattiga bönder är nog din idé normalt lämpligare.

---
Enligt komentarer då det hände:
På en del orter blev det stora problem p g a att dammarna öppnades för sent, tvärt, för mycket och - om jag fattat rätt - så meddelades det inte heller i förväg, vilket gjorde att folk nedströms inte hade någon aning om att det PLÖTSLIGT skulle komma en massa vatten YTTERLIGARE utöver regnet, från dammöppningar!!!
Och så var de visst dåligt underhållna också, vilket gjorde att de inte vågade låta dem fyllas, för risken att de kunde brista!!!

tommyboy

Jag tror ingen in hela världen skulle säga emot dig, inte ens de mest inbitna motståndarna till logiskt tänkande. Men som vanligt är det väl makt och pengar som tyvärr sätter käppar i hjulen för sunt förnuft!

Trots allt så finns där ju ljusglimtar!

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
tommyboy

Jag tror ingen in hela världen skulle säga emot dig, inte ens de mest inbitna motståndarna till logiskt tänkande. Men som vanligt är det väl makt och pengar som tyvärr sätter käppar i hjulen för sunt förnuft!

Trots allt så finns där ju ljusglimtar!

Inbillar mej att makten inte har nåt emot ett sånt förfarande, det är nog folks okunskap som är det största hindret.
Skulle man inte kunna tänka sej nån form av energiskog den växer ju som ogräs, vad man ska ha den till i T har jag ingen aning om men nåt finns det säkert

"Rolf " sa:
Inbillar mej att makten inte har nåt emot ett sånt förfarande, det är nog folks okunskap som är det största hindret.
Skulle man inte kunna tänka sej nån form av energiskog den växer ju som ogräs, vad man ska ha den till i T har jag ingen aning om men nåt finns det säkert

Jo, jag kan tänka mig att vi pratar om två sidor här, dels småbönderna och de stora bolagen, så visst bönderna måste överleva och odla och kunskapen om skadorna det kan åstadkomma för att överleva är antagligen små.

Men den stora problemet är alla de stora ekonomiska intressena som ju utgör en långt mer fara för vårt klimat och vår Jord.

Regnskog skövlas till förmån för odling i kommersiellt syfte (etanol, biogas t ex, skog skövlas för att odla majs eller sojabönor), utvinning av medicin (läkemedelsindustrin har säkert kunskap, men det skiter väl dom i, regnskogen är en guldgruva när det gäller att hitta substanser för läkemedel) och trävaror så att vi kan sitta i våra teaksoffor eller ebenholtzmöbler och titta på elitseriehockey ;D

I Amasonas skövlar man regnskog till förmån för sojaodlingar, bygger stora highways genom regnskogen för att på så sätt effektivisera transporter till kusterna, regnskog skövlas för boskapsuppfödning.

I Borneo har stora delar av regnskogen skövlats och görs så ännu idag till förmån för odling av palmolja. Vi äter småkakor, glass och chips med palmolja så att vi blir ännu fetare. Vi kör vår bil på något biobränsle, som i värsta fall innehåller palmolja. Vi åker till Bauhaus och Jula och köper utemöbler av tropiskt trä.

Så där råder ingen okunskap utan rå marknadsekonomi, makt samt pengar. Man får hoppas att "nödvändigheten" en dag blir det avgörande steget i rätt riktning.

Jag vet, tråkigt men tyvärr är det så, men man kan ju åstadkomma storverk småskaligt också som tommyboy här och det är ju beundransvärt.

Dom här siffrorna är från 2006 och tyvärr är väl förhoppningarna om en bättring ganska små?

Tidigare bredde den praktfulla regnskogen ut sig som ett bälte kring ekvatorn. Idag är den koncentrerad till endast tre små områden i Sydamerika, Afrika och Asien.

Tropikskogen täcker idag cirka 6 procent av jordens yta, det är en halvering av de 14 procent som skogen utgjorde för 80 år sedan.

- De senaste dystra siffrorna visar att 13 miljoner hektar tropikskog försvinner varje år, säger Louise Carlsson på WWF.

Som jämförelse skulle detta innebära att hela Sveriges skogs-areal på 24 miljoner hektar skulle försvinna på knappt två år

Där ser man hur olika man tänker, jag tänkte makt = politiker, men makten har ju som du så riktigt påpekar många ansikten.
Jo kapitalets makt makt är nog många gånger större än vi tror, man har ju hört om indianerna i Amazonas som går i krig för sitt land.
För att ta den Svenska handeln som exempel så gör väl dom så gott det går för att undvika träslag från hotade skogar.
Sen det där förbannade biobränslet som ställer allt på ända, odla drivmedel i stället för mat. Den olaten får vi i västvärden ta på oss.
Jag tycker ändå att vi ska bidra med dt vi kan för att rädda så mycket som möjligt av vår omgivning.
Då mår vi bättre inombords också.

Om man utbildade de Thailändska bönderna om vilka skillnader det skulle bli om man planterade (mycket) mer växtlighet så tror jag att deras skördar skulle bli större och bättre.
Och man skulle minska risken för översvämningar/torka som förstör risfälten.

Och de behöver inte överge sina ordinarie odlingar för att plantera träd, det brukar finnas arial vid varje markgräns som endast består av gräs.

Jag kommer att arbeta mycket hårt för att sprida detta projekt vidare till lokal-befolkningen, så kommer de snart att förstå hur man kan investera i ett bra skydd för deras enda inkomst.
Det är så enkelt och billigt att göra detta.

Man tar skott från olika träd, lägg det i vatten, sedan finns rötter och då är det bara att gräva =)
Det har jag gjort, det var inte svårt alls.

Nedan är en bild på en ganska vanlig krukväxt här i Sverige, har planterat ca 50st av denna sort i Thailand, väldigt snabbväxande och tät, men tyvär bjuds ingen frukt på detta träd.
(Namn: brassaia actinophylla, Schefflera)

MVH tommy

schefflera02.jpg

Orsaken till den stora översvämningen i thailand 2010 ??

Två öl till sen kan kan jag ta på mig skulden. ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp