Reste med barnen till Thailand – riskerar 50 000 i böter

Självklart vet du inte detaljerna bakom ett avslag.

Men sånt har aldrig hindrat dig att ta ställning förr heller.
Hej

Det håller jag naturligtvis inte med om, skulle som sagt vara intressant vad det är som ligger bakom det här avslaget som nu i värsta fall kan komma att leda till böter för familjen.

Mvh isan lover

Hej

Det håller jag naturligtvis inte med om, skulle som sagt vara intressant vad det är som ligger bakom det här avslaget som nu i värsta fall kan komma att leda till böter för familjen.

Mvh isan lover
Det stod ju i första inlägget på vilka olika grunder man får avslag.
Kort sagt inte giltiga skäl nog.

Läs:

Skolplikten – detta gäller

Barn som är folkbokförda i Sverige omfattas av skolplikt.

Skolplikt innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas för att ge den avsedda utbildningen. För att inte behöva gå till skolan ska barnet ha ett giltigt skäl att vara frånvarande, till exempel sjukdom eller beviljad ledighet.
En elev i förskoleklassen, grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan eller sameskolan får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter. Exempel på enskilda angelägenheter kan enligt förarbetena vara vissa resor, familjehögtider eller religiösa högtider. Om det finns synnerliga skäl, det vill säga mycket starka skäl, får längre ledighet beviljas.
Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång får hemkommunen under vissa förutsättningar förelägga elevens vårdnadshavare att se till att eleven kommer till skolan.
Rektorn beslutar om ledighet för en elev. Om ledigheten gäller längre tid än tio dagar får rektorn inte delegera beslutet till någon annan.
Ett beslut om ledighet ska grundas på en samlad bedömning av elevens situation. Som exempel på omständigheter som normalt bör beaktas lyfts i förarbetena frånvarons längd, elevens studiesituation, möjligheten att på olika sätt kompensera den förlorade undervisningen och hur angelägen ledigheten är för eleven.
Hemkommunen får förena föreläggandet med vite. Det innebär att elevens vårdnadshavare kan behöva betala ett penningbelopp om föreläggandet inte följs. Ett beslut om föreläggande gäller omedelbart om kommunen inte beslutar något annat.
Ibland utgör upprepad eller omfattande skolfrånvaro en signal om att ett barn far illa. Alla som arbetar i skolor och andra verksamheter enligt skollagen är skyldiga att göra en orosanmälan till socialnämnden om de får kännedom om eller misstänker att ett barn under 18 år far illa.
Källa: Skolverket

Hej

Mvh isan lover

Skolplikten ligger bakom och någon vettig plan från föräldrarnas sida saknas. Är det enbart en nöjestripp eller något ”hitta sig själv” hos föräldrarna, så blir det nog svårt att bevilja ledighet

Det framgår tämligen tydligt att ledigheten inte beviljats pga familjen inte uppfyllt skolplikten, detta då den skola de tänkte sätta barnen i var undermålig.

"– Vill man tillbringa längre tider utomlands så måste man som förälder sätta sina barn i en utlandsskola som är godkänd av Skolverket. Då uppfylls skolplikten"
Hej

Ska man se till den praxis som har rått länge så har skolverket uppenbarligen ansett att en Thailändsk statlig skola har uppfyllt kraven på skolgång utomlands, vi är ju själva ett exempel på just detta i vår familj där pojken gick i ststlig byskola tre månader om året under både förskola, lågstadiet och mellanstadiet.

Då hade jag kontakt med skolverket via mail och fick till svar att det skulle gå att vidtas utomlands delar av ett år eller t.o.m längre om pojken var inskriven i en skola på platsen, men skolverket påpekade att enskilda rektorer kunde resonera annorlunda och kanske behöva guidning ifrån skolverket.

Att som skolnämnden i Solna rent generellt underkänna statliga Thailändska skolor verkar ju lite märkligt, undrar vad dom har för underlag för det beslutet ?

Det är ju väldigt snarlika ämnen och skolmaterial som används i dom båda länderna, vi kände ju igen mycket ifrån pojkens böcker även i dom Thailändska t.ex när det gällde matematik, sen läser man ju i.o.f.s mer om Asean än EU o.s.v, men det är ju intressant att lära sig om det ovkså.

Mvh isan lover

Hej

Ska man se till den praxis som har rått länge så har skolverket uppenbarligen ansett att en Thailändsk statlig skola har uppfyllt kraven på skolgång utomlands, vi är ju själva ett exempel på just detta i vår familj där pojken gick i ststlig byskola tre månader om året under både förskola, lågstadiet och mellanstadiet.

Då hade jag kontakt med skolverket via mail och fick till svar att det skulle gå att vidtas utomlands delar av ett år eller t.o.m längre om pojken var inskriven i en skola på platsen, men skolverket påpekade att enskilda rektorer kunde resonera annorlunda och kanske behöva guidning ifrån skolverket.

Att som skolnämnden i Solna rent generellt underkänna statliga Thailändska skolor verkar ju lite märkligt, undrar vad dom har för underlag för det beslutet ?

Det är ju väldigt snarlika ämnen och skolmaterial som används i dom båda länderna, vi kände ju igen mycket ifrån pojkens böcker även i dom Thailändska t.ex när det gällde matematik, sen läser man ju i.o.f.s mer om Asean än EU o.s.v, men det är ju intressant att lära sig om det ovkså.

Mvh isan lover

Det beror nog även på både barn och föräldrar.
Är barnen duktiga så är det inga större hinder. Har barnen det kämpigt så är det nog svårare att få ledigt

Hej

Mvh isan lover
Jag läser ingenstans att det står att skolan de avsåg att sätta sina barn i var statlig, bara Thailändsk.

Sen måste jag säga att det är vettigt att Skolverket anser att man måste sätta sina barn i en godkänt utlandsskola för att uppfylla skolplilten. Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning och skall slippas sättas i, i värsta fall, IS skolor för barnsoldater..

Tänk om det är svenska barn?

Finns flera svenska skolor i Thailand och några är godkända samt några andra inte håller måttet.
Några är ren dagisverksamhet.

En eventuell skola ska godkännas innan resa och inte efteråt.

Nu är det ju även kört för er att stanna tre månader då kraven blir högre då låg och mellanstadiet är passerat.

Är det så, så är det ju särbehandling tom rasistiskt mot övriga barn i skolan, där samma regler ska gälla alla.
Ja, det är många elever som har en utländsk förälder i svenska skolor numera.
Vi känner en familj här i Filippinerna som flyttade till Sverige när pandemin startade.
Dom kommer tillbaka en gång per år och dom får bara 10 skoldagar beviljat, det blir två veckor.
Lägger dom det över ett skollov som jul och påsk går det att få ihop en månad.
Båda barnen är födda och uppväxta här och är inte riktigt svenskspråkiga än.

Dom statliga skolorna är i lika låg klass som i Thailand.

Tänk om det är svenska barn?

Finns flera svenska skolor i Thailand och några är godkända samt några andra inte håller måttet.
Några är ren dagisverksamhet.

En eventuell skola ska godkännas innan resa och inte efteråt.

Nu är det ju även kört för er att stanna tre månader då kraven blir högre då låg och mellanstadiet är passerat.
Hej

Ja det finns många möjligheter och faktorer här som vi inte känner till.

Mvh isan lover

Jag tror, utan att veta, att barn som har föräldrar där den ena av dom är Thai har större chans att få långledigt från skolan.
Är det så, så är det ju särbehandling tom rasistiskt mot övriga barn i skolan, där samma regler ska gälla alla.
Lek med tanken att IL är gift med en kvinna född i Sverige av svenska föräldrar. Tror/tycker du då att även i det fallet skulle hans grabb få långledigt från skolan ? Det tycker inte jag, utan som det är nu där grabben har en thailändsk mamma som dessutom är väldigt engagerad i sitt hemland har större orsak att få ledigt än exemplet med svensk mamma är för mig självklart. Hur man kan börja snacka om att det är särbehandling och även vifta med rasistkortet är för mig en gåta.

Lek med tanken att IL är gift med en kvinna född i Sverige av svenska föräldrar. Tror/tycker du då att även i det fallet skulle hans grabb få långledigt från skolan ? Det tycker inte jag, utan som det är nu där grabben har en thailändsk mamma som dessutom är väldigt engagerad i sitt hemland har större orsak att få ledigt än exemplet med svensk mamma är för mig självklart. Hur man kan börja snacka om att det är särbehandling och även vifta med rasistkortet är för mig en gåta.
Varför ska barn med utländsk bakgrund anses behöva mindre tid i svenska skolan än barn med två svenska föräldrar.?
Gissar att svenska barn ligger längre fram i skolan.

Skollagen ska sätta barnens behov till utbildning främst och inte föräldrarna behov till att resa på semester i tre månader.

Obs, semester är all vistelse under begränsad tid och inte varför.

Hej

Ja vi hade säkerligen inte fått ledigt och ta med pojken till Thailand och gå i skolan där tre månader om året om jag inte hade haft en Thailändsk fru, hela vår ansökan om frånvaro bygger ju just på att det är hennes jordbruksverksamhet och arbetet med den där samt hennes och pojkens anknytning till Thailand.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp