Thai Air ställer in flygningar mellan Arlanda och Phuket.

Nja vet inte om jag håller med. Kolla här. Ca 80 baht för en stor Leo kostar det väl inte i butik i Thailand?

5EC5C819-7D3B-4B38-9FA1-BC36C8E3662F.png
Tänkte jag inte på samma öl.
En Svensk öl är billigare på bolaget än en Thailändsk på butik i Thailand.

Kan ju inte jämför importerat på ena sidan och inhemsk på andra ;)

65 baht för 1 stor chang typ 20 sek.
Du får 0,5 starköl på bolaget från runt 11 kronor.

Tänkte jag inte på samma öl.
En Svensk öl är billigare på bolaget än en Thailändsk på butik i Thailand.

Kan ju inte jämför importerat på ena sidan och inhemsk på andra ;)

65 baht för 1 stor chang typ 20 sek.
Du får 0,5 starköl på bolaget från runt 11 kronor.

Jaha vi skall jämföra äpplen o päron nä öl var det ju :)
Detta var den billigaste svenska ölen jag hittade på bolaget. Literpriset blir ca 28,50kr. Motsvarande för Leo i butik i Thailand blir va 30,00kr. Och då är det billigare i Sverige ja.

008B8FDF-1925-4910-85D5-9C170443E552.png

Jaha vi skall jämföra äpplen o päron nä öl var det ju :)
Detta var den billigaste svenska ölen jag hittade på bolaget. Literpriset blir ca 28,50kr. Motsvarande för Leo i butik i Thailand blir va 30,00kr. Och då är det billigare i Sverige ja.

008B8FDF-1925-4910-85D5-9C170443E552.png
Får du allt leta bättre.
Kung 500ml kostar 10,90kr
Millenium 500ml kostar 10,90kr
Finns fler och flera halvliters runt 11 kr.

Får du allt leta bättre.
Kung 500ml kostar 10,90kr
Millenium 500ml kostar 10,90kr
Finns fler och flera halvliters runt 11 kr.

Jo insåg sedan att jag sorterade endast på pris och då kom ju småölen först. Men principen densamma. Öl är billigare i Sverige när man inte jämför exakt sort/märke.

Kan jämföra exakt samma märke, jämför Carlsberg så tror jag den fortsatt är billigare i Sverige ;)

Nu blev det en öl tråd :)
Denna bira brukar jag handla i Sverige. Den får ett literpris på drygt 39kr. Vad den skulle kosta i Thailand har jag ingen aning om men troligtvis mer. Nä man åker inte till Thailand längre för att ölen är billig. Den tiden är förbi.

0807EAF9-4C08-47ED-9D0B-E4882448B05E.png

Kläder, bensin, gå ut och äta och köpa ett hem är fortsatt billigt.

Ja och lägg till värme när en frussen svenne landar i Thailand under vinterhalvåret så finns det ännu massor att glädjas åt. Skall bara försona mig med den gula stjärnan på bröstet så blir det fulländat. Efter några dyra bira men billig krogmat så mår man som en prins ändå 5555

Hej

Så är det nog, jag bakade ihop allt som har med visum, extension och 90 dagars m.m att göra, alla dessa saker påverkar ju falanger som vistas i eller besöker Thailand.

Mvh isan lover
Vad gäller extension of stay är det heller inga nya krav. Däremot har det tillkommit en möjlighet till alternativt bevis om ekonomi.
Ett antal utländska ambasader som bl.a. USA och Danmark valde att sluta utfärda inkomstintyg.
De personer som var beroende av detta intyg skulle alltså inte kunna stanna kvar här, på grund av deras egen ambassads beslut.
Thailand tog då fram ett alternativ för att kunna kompensera för bortfall inkomstintyg.
De personer vars ambassad fortfarande utfärdar inkomstintyg har ingen förändring.
Varken visum eller extension har då nya krav.
Vad gäller adressrapporten vars lag varit aktiv och använts ända sedan 1979, där har man valt tvinga immigrationskontor följa lagen också vad gäller de sk Landlord/housemaster. Så inte mycket nytt egentligen och inga nya krav på visum och extension, men mycket ny ilska för att också landlord skall rapportera.
Ja iof verkar det bli försäkring på OA visum när du köper den på ambassaden.

Vad gäller extension of stay är det heller inga nya krav. Däremot har det tillkommit en möjlighet till alternativt bevis om ekonomi.
Ett antal utländska ambasader som bl.a. USA och Danmark valde att sluta utfärda inkomstintyg.
De personer som var beroende av detta intyg skulle alltså inte kunna stanna kvar här, på grund av deras egen ambassads beslut.
Thailand tog då fram ett alternativ för att kunna kompensera för bortfall inkomstintyg.
De personer vars ambassad fortfarande utfärdar inkomstintyg har ingen förändring.
Varken visum eller extension har då nya krav.
Vad gäller adressrapporten vars lag varit aktiv och använts ända sedan 1979, där har man valt tvinga immigrationskontor följa lagen också vad gäller de sk Landlord/housemaster. Så inte mycket nytt egentligen och inga nya krav på visum och extension, men mycket ny ilska för att också landlord skall rapportera.
Ja iof verkar det bli försäkring på OA visum när du köper den på ambassaden.

Hej

Många uppger sig ändå uppleva en rad åtsramningar och uppfattar detta negativt, att en lag som 24 timmars rapportering upplevs som ”ny” är ju inte så konstig eftersom den inte har använts sedan 1979-1980, även kravet på att bära passet på sig uppfattar nog många som nytt.

Mvh isan lover

Det enda jag märker av i vardagslivet är den svaga krone och allt har blivit så mycket dyrare i krone räknat, och eftersom jag har lön i NOK får jag ju räkna utgifterna i krone.

Hej

Många uppger sig ändå uppleva en rad åtsramningar och uppfattar detta negativt, att en lag som 24 timmars rapportering upplevs som ”ny” är ju inte så konstig eftersom den inte har använts sedan 1979-1980, även kravet på att bära passet på sig uppfattar nog många som nytt.

Mvh isan lover
24h rapporteringen har använts hela tiden bara att du kanske inte har märkt det och inte alla hotell som brytt sig.
Men hotellen har rapporterat innan med därför hotell skall ha alla utländska gästers pass.
Det som är nytt är att nu skall även privatpersoner rapportera in om dom har utlänning boende hos sig.
Så lagen har följts innan med man har bara gjort tillägg på vilka som skall rapportera utöver hotell.

24h rapporteringen har använts hela tiden bara att du kanske inte har märkt det och inte alla hotell som brytt sig.
Men hotellen har rapporterat innan med därför hotell skall ha alla utländska gästers pass.
Det som är nytt är att nu skall även privatpersoner rapportera in om dom har utlänning boende hos sig.
Så lagen har följts innan med man har bara gjort tillägg på vilka som skall rapportera utöver hotell.

Hej

Att en del hotell har rapporterar var folk har bott tror jag inte att många utlänningar har upprörts eller störts av, men juntans nya idé om att även privatpersoner ska rapportera så fort dom övernattar hos släkt och vänner o.s.v retar sig uppenbarligen många på.

Mvh isan lover

Jag tror att det kommer matta av, det är ju inte första gången dom börjar bli så strikta med den här rapporteringen.
Det hände ju 2015 med, då var det också liv, alla skulle rapporteras, tom Thailändarna skulle rapporteras och registreras av hotellen.
Hotell som aldrig brytt sig innan skulle ha id på alla, tog väl 6 månader sen brydde sig ingen längre.
Bästa hade vart att inte föra sånt liv om det så hade det självdött, nu när det dragits upp av stora farangorganisationer känner väl myndigheterna att dom måste fortgå med det här för att inte tappa fejjan.
Hade ingen brytt sig, inte fått så stor uppmärksamhet på forum och media hade regeln snart vart bortglömd.
Men det är alltid folk som skall rota i allt och förstora upp och göra en höna av en fjäder, nu kanske vi får hållas med det ett lite längre tag för det fått sån uppmärksamhet.

Hej

Mvh isan lover
24 timmars rapporten har använts kontinuerligt sedan 1979, förutom landlords. Det nya är att Landlords också numera tvingas. Den är inte ny och den är inte okänd.
Att man upplever åtstramningar har väl med att göra med okunskap och svårt med läsförståelsen. Som exempel när man säger att det är nya krav på visum och extension, när det inte är det, utan det istället lagts till nya möjligheter som inte fanns tidigare. Då är det läsförståelsen och "samhällskunskapen" i det land man lever i som fallerar.

Ser man här så är Thailand det näst dyraste landet i Sydostasien att leva i bara Singapore är dyrare.
Sverige är det billigaste i Norden.
Filippinerna och Indonesien billigast i SEA.

Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp