Thailand allt dyrare för expats.

värre med personalbristen blir det. Enl. svenska nyheter kommer det att fattas 600 000 om tio år på polis skola omsorg. I skolan måste man redan idag ge avkall på kompetensen för att tillsätta lärartjänsterna. De vårdkrävande 80+ väntas öka med 47% medan de yrkesverksamma minskar med 3%. om tio år kommer nog ingen att tro dig när du säger att du idag fick vänta bara 3 mån.
Problemet för Sverige är att det är yrken som kostar Sverige pengar, är ju bara service yrken.
Det går inte kronan upp på.

samtidigt när man läser platsanonser så är det vanligt att det står betydligt högre krav på meriter än som behövs för att göra jobbet.
Dessutom vill inte många företagare ha de som är arbetslösa av olika anledningar.

Det gäller främst kvalificerade jobb. Där är det också så att inom vissa yrken är det en varningssignal om du är arbetslös för länge utan en bra anledning.

Okvalificerade som typ jobba på linan eller produktion brukar kräva Svenska, körkort och lite sådant. Dessa krav slipper du på många ställen då det inte finns folk. Har varit på arbetsplatser där det finns flera som inte kan ett ord Svenska, deras landsmän hjälper dem. Inte optimalt men sådan brist är det på många ställen.

Det gäller främst kvalificerade jobb. Där är det också så att inom vissa yrken är det en varningssignal om du är arbetslös för länge utan en bra anledning.

Okvalificerade som typ jobba på linan eller produktion brukar kräva Svenska, körkort och lite sådant. Dessa krav slipper du på många ställen då det inte finns folk. Har varit på arbetsplatser där det finns flera som inte kan ett ord Svenska, deras landsmän hjälper dem. Inte optimalt men sådan brist är det på många ställen.
På byggen i Stockholm är det få svenskar nu! Samma Scania i Södertälje, där var det nästan bara finnar förut, nu får du leta efter dom!

Jag fattar vad du menar jag är själv så också men man ska snoka bara där som man får. Jag ska vara väldig naiv om jag skulle ge frihet till en kines att snoka i vårt ritningsarkiv.
Lag i Kina på att Kineser som jobbar för utländska företag måste spionera.

"Svenska företag är utsatta för industrispionage i stor skala. Kina pekas ut som en av de största skurkarna. En ny lag från 2017 innebär att kinesiska medborgare är skyldiga att hjälpa till med spioneri.

De svenska storföretagen är medveta om risken. Men de är inte villiga att missa världens största marknad för att undvika risken att bli spionerad på."

Därför tillåter svenska företag att Kina spionerar | SvD

Men börjar väl se allvaret, många länder som slutar använda Huawei inom statliga myndigheter för det misstänks vara spionverktyg, och inte säker utrustning. Kinesisk toppchef för Huawei har ju häktats i Kanada i vänta på utlämning till USA.

Problemet för Sverige är att det är yrken som kostar Sverige pengar, är ju bara service yrken.
Det går inte kronan upp på.

Det är nog väldigt många politiker i Sverige som inte alls ser det så. Vi pratar ändå om politiker som anser att det är stora ekonomiska vinster i att trycka in tusentals nya i en kommun, ge dessa statliga bidrag så att de handlar på den lokala mataffären och då betalar moms vilket ökar skatteintäkterna... Med samma verklighetsfrämmande tankebana så ökar även dessa yrken skatteintäkterna då det betalas arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms och resten av skatterna även med dessa löner. Så en ren vinstaffär helt enkelt ;)

Då måste kronans värde öka!

Det är nog väldigt många politiker i Sverige som inte alls ser det så. Vi pratar ändå om politiker som anser att det är stora ekonomiska vinster i att trycka in tusentals nya i en kommun, ge dessa statliga bidrag så att de handlar på den lokala mataffären och då betalar moms vilket ökar skatteintäkterna... Med samma verklighetsfrämmande tankebana så ökar även dessa yrken skatteintäkterna då det betalas arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms och resten av skatterna även med dessa löner. Så en ren vinstaffär helt enkelt ;)

Då måste kronans värde öka!
Också frågar man sig varför kronan rasar 5555.

... Med samma verklighetsfrämmande tankebana så ökar även dessa yrken skatteintäkterna då det betalas arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms och resten av skatterna även med dessa löner. Så en ren vinstaffär helt enkelt

Det finns ju även en föreställning om att det är billigare att importera människor än att vi skaffar egna barn. Då det tar drygt 20 år att få ditt barn i arbetslivet, därmed skattebetalare, och då en framtidssvensk har ett arbete inom 8-11 år i genomsnitt, är det bättre att vi importerar lägger våra resurser på andra länders medborgare än att vi fortsätter att existera som ett folk.

Det här är en lika spridd vanföreställning som "Det trasiga fönstret-teorin" ovan. Arma land ...

Det finns ju även en föreställning om att det är billigare att importera människor än att vi skaffar egna barn. Då det tar drygt 20 år att få ditt barn i arbetslivet, därmed skattebetalare, och då en framtidssvensk har ett arbete inom 8-11 år i genomsnitt, är det bättre att vi importerar lägger våra resurser på andra länders medborgare än att vi fortsätter att existera som ett folk.

Det här är en lika spridd vanföreställning som "Det trasiga fönstret-teorin" ovan. Arma land ...

Japp, därför har kampanjen för att driva på att M ska tvinga ut Ungern ur partigruppen pågått ett tag i Sverige. När Ungern kör på gammal svensk sossepolitik är det nazism. Jag undrar om sossarna ens ser ironin i att kritisera politik som de själva har drivit och jämföra den med nazism och 30-talets Tyskland :p

en vinst i tempo på 9 år. Personalbristen är idag. Det skall nog satsas på robotar för att få systemet att fungera. De arbetar direkt efter utplaceringen.

en vinst i tempo på 9 år. Personalbristen är idag. Det skall nog satsas på robotar för att få systemet att fungera. De arbetar direkt efter utplaceringen.

Tyvärr har vi även en brist på kompetent personal som kan programmera, konstruera och underhålla robotar. Själv föredrar jag robotar, gör alltid som jag vill och hade jag fått budgetutrymme hade det stått en robot på kontoret som hämtade kaffet åt mig!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp