Thailand har en lösning på dom dåliga resultaten i PISA.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Thailand har ju som bekant haft en negativ utveckling inom skolan om man ser till PISA resultaten, detta även i jämförelse med grannländerna, många väntade sig satsningar på skolan för att höja nivån på utbildningen i Thailand som en följd av dom dåliga resultaten.

Men någon satsning på skolan blev det inte, nu funderar man på en Thailändsk lösning på problemet, helt enligt thailogiken, det är att lämna PISA testen nu 2018, detta hotar nu juntans skolminister med om dom inte får ta del av innehållet redan innan det kommande testet.

https://www.bangkokpost.com/news/general/1489970/thailand-threatens-to-quit-pisa-test

Mvh isan lover

Hej

Thailand har ju som bekant haft en negativ utveckling inom skolan om man ser till PISA resultaten, detta även i jämförelse med grannländerna, många väntade sig satsningar på skolan för att höja nivån på utbildningen i Thailand som en följd av dom dåliga resultaten.

Men någon satsning på skolan blev det inte, nu funderar man på en Thailändsk lösning på problemet, helt enligt thailogiken, det är att lämna PISA testen nu 2018, detta hotar nu juntans skolminister med om dom inte får ta del av innehållet redan innan det kommande testet.

https://www.bangkokpost.com/news/general/1489970/thailand-threatens-to-quit-pisa-test

Mvh isan lover
Du lyckas fördumma Thailand i snart varenda inlägg ;)

Du lyckas fördumma Thailand i snart varenda inlägg ;)

Hej

Det tycker jag absolut inte, men hur uppfattar du själv förslaget att dra sig ur PISA istället för att förbättra utbildningen?

Själv tycker jag att det ör ett oerhört korkad reaktion på dom dåliga resultat landet har uppnått, ditt eget ord ”fördumma” passar nog ganska bra här.

För mig som ser bra utbildning för alla som lösningen på många av dom problem Thailand har är ju en sån här reaktion på att man utbildningsmässigt ligger på samma nivå som ett land som Afghanistan där det har varit krig i ca 40 år och många kvinnor inte ens får gå i skola är bedrövligt.

Mvh isan lover

Lelle Kurant, var ser du det

Hej

Han kanske föredrar att man sopar problemen under mattan, då kanske förslaget att dra sig ur PISA är ett bra sätt att lösa dom dåliga resultaten på?

Deltar man inte i undersökningen så får man ju inga dåliga resultat och då är problemet med elevernas dåliga resultat lösta, allt enligt Thailogik.

Mvh isan lover

Hej

Han kanske föredrar att man sopar problemen under mattan, då kanske förslaget att dra sig ur PISA är ett bra sätt att lösa dom dåliga resultaten på?

Deltar man inte i undersökningen så får man ju inga dåliga resultat och då är problemet med elevernas dåliga resultat lösta, allt enligt Thailogik.

Mvh isan lover
Som alltid här i Land Of Stupid så är nr 1 att inte förlora ansiktet.
Men vem bryr sig, bara flabbar åt dom och njuter för gött ställe att bo i är det helt klart.

Står ju tydligt i artikeln att man vill granska översättningen då Pisa provet antagligen i original görs på Engelska och sen översätts.
Om problemet med resultatet kan ha att göra med att eleverna inte förstår frågorna på grund av dålig översättning till Thai.
Det står också att olika nationer mäts olika och att i grannländer som Vietnam är inte småskolor på landsbyggden med i mätningen, och man vill ha en rättvis mätning då i Thailand så är alla skolor med.
Kanske eran vinkling och översättning med skulle granskas innan.
Tycker jag inte skolorna är något bra i Thailand men ts pratade ju så väl om utbildningen i vintras när det var diskussion på forumet och flera tyckte det var fel att sätta sonen i Thaiskola några månader om året varje år.
Då va utbildningen helt plötsligt likvärdig och i matte låg dom före ;)

Som alltid här i Land Of Stupid så är nr 1 att inte förlora ansiktet.
Men vem bryr sig, bara flabbar åt dom och njuter för gött ställe att bo i är det helt klart.

Hej

Visst kan man skratta åt eländet, men samtidigt är det ju miljoner barn som skulle kunna ha blivit hjälpta om dom styrande hade taget tag i problemet istället för att försöka dölja det genom att stoppa PISA proven.

Men jag håller med dig om att detta inte direkt påverkar utlänningar och deras inställning till Thailand, solen går upp och ned som vanligt, öl och mat serveras o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Visst kan man skratta åt eländet, men samtidigt är det ju miljoner barn som skulle kunna ha blivit hjälpta om dom styrande hade taget tag i problemet istället för att försöka dölja det genom att stoppa PISA proven.

Men jag håller med dig om att detta inte direkt påverkar utlänningar och deras inställning till Thailand, solen går upp och ned som vanligt, öl och mat serveras o.s.v.

Mvh isan lover
På ett sätt är det ju bra att folkets hålls lite dumma, annars skulle utveckling gå snabbare och priserna stiga ;)

Står ju tydligt i artikeln att man vill granska översättningen då Pisa provet antagligen i original görs på Engelska och sen översätts.
Det står också att olika nationer mäts olika och att i grannländer som Vietnam är inte småskolor på landsbyggden med i mätningen, och man vill ha en rättvis mätning då i Thailand så är alla skolor med.
Kanske eran vinkling och översättning med skulle granskas innan.
Tycker jag inte skolorna är något bra i Thailand men ts pratade ju så väl om utbildningen i vintras när det var diskussion på forumet och flera tyckte det var fel att sätta sonen i Thaiskola några månader om året varje år.
Då va utbildningen helt plötsligt likvärdig och i matte låg dom före ;)

Hej

Även jag har ju varit tydlig med om att Thailand överväger att dra sig ur PISA om dom inte får ta del av proven innan och framföra åsikter om texten och översättningen.

Själv misstänker jag dock ex.vis att den engelska texten i proven är den samma i alla länder, om så inte vore fallet skulle ju undersökningen vara meningslös, så tanken på att Thailand skulle ändra texten så att just deras elever skulle kunna förstå och förbättra resultaten är nog inte tänkbar.

Istället för att klaga på den engelska text som finns i proven och säga att eleverna inte förstår den borde man kanske satsa på att öka kunskapsnivåerna i just engelska i undervisningen.

Vi har ju sonen i en Thailändsk byskola 3 månader om året, undervisningen där håller inte hög klass, många elever som är 11-12 år kan inte ens läsa eller skriva på Thsiländska och än mindre på Engelska.

Men vår som bedriver ju också hemstudier och följer sina klasskamrater i Sverige via mail och Skype, utan detta hade han inte klarat av att lära sig det han måste.

Men det stämmer att dom låg före skolan i Sverige i matematik, men det var i boken, hur många av eleverna som verkligen förstod vad dom gjorde och verkligen kunde räkna uppskattar jag till ca 50%.

Mvh isan lover

Det står inget om Engelska, pisaprovet är ett kunskapsprov inte ett Engelskaprov.
Vad som tas upp i artikeln är om översättningen på frågorna till Thaiprovet är undermålig och och att det kan vara en bidragande orsak till dom dåliga resultaten.
Står inget om något prov på Engelska, om det är med i Pisaprovet eller ej.
Det står att provet består av mattematik, vetenskap och läskunskap.

Hur är det med TS Engelska eller har han inte läst artikeln?

Nu tycker jag Thaiskolor suger och har själv tagit sonen ur Thaiskola.
Men om man kommer in och läser tråden här och hoppar över artikeln så är det lätt att få en uppfattning om att det står något annat i den än det gör.

Men det är ju som vanligt.

Det står inget om Engelska, pisaprovet är ett kunskapsprov inte ett Engelskaprov.
Vad som tas upp i artikeln är om översättningen på frågorna till Thaiprovet är undermålig och och att det kan vara en bidragande orsak till dom dåliga resultaten.
Står inget om något prov på Engelska, om det är med i Pisaprovet eller ej.
Det står att provet består av mattematik, vetenskap och läskunskap.

Hur är det med TS Engelska eller har han inte läst artikeln?

Nu tycker jag Thaiskolor suger och har själv tagit sonen ur Thaiskola.
Men om man kommer in och läser tråden här och hoppar över artikeln så är det lätt att få en uppfattning om att det står något annat i den än det gör.

Men det är ju som vanligt.

Hej

Du har rätt, engelska är inte ett av dom ämnen som är med i undersökningen, det är matematik, läsning på det egna språket och vetenskap, jag blandade ihop PISA med dom nationella proven vi har här i Sverige.

Men det låter ändå märkligt att översättningen till Thsiländska skulle vara så dålig att eleverna inte förstår frågan, själv tror jag att andra saker kan spela in här, i Isaan har ju ex.vis 21 miljoner människor Thailändska som andraspråk och dom har ju istället Lao/Isaan som modersmål, lägger man sen till att ca 1.5 miljoner människor har Kambodjanska som modersmål och ytterligare någon miljon som har Malaj som modersmål i söder så är det kanske inte så konstigt att en del har problem med Thailändskan.

Mvh isan lover

Hej

Du har rätt, engelska är inte ett av dom ämnen som är med i undersökningen, det är matematik, läsning på det egna språket och vetenskap, jag blandade ihop PISA med dom nationella proven vi har här i Sverige.

Men det låter ändå märkligt att översättningen till Thsiländska skulle vara så dålig att eleverna inte förstår frågan, själv tror jag att andra saker kan spela in här, i Isaan har ju ex.vis 21 miljoner människor Thailändska som andraspråk och dom har ju istället Lao/Isaan som modersmål, lägger man sen till att ca 1.5 miljoner människor har Kambodjanska som modersmål och ytterligare någon miljon som har Malaj som modersmål i söder så är det kanske inte så konstigt att en del har problem med Thailändskan.

Mvh isan lover
Isaan är enligt många på TS det riktiga Thailand men där befolkningen inte ens förstår thailändska.:laugh:

Isaan är enligt många på TS det riktiga Thailand men där befolkningen inte ens förstår thailändska.:laugh:

Hej

Det blir väl lätt så att modersmålet lever kvar hos befolkningen även om gränserna ändras av någon anledning t.ex krig, annektering, kolonialmakter eller av en internationell domstol av någon anledning o.d.v.

Det riktiga Thailand kommer nog av att dom delar som mot sin vilja har införlivats med det forna Siam också har varit dom mest eftersatta och minst utvecklade, det var väl åtminstone förr lite som att resa i en tidsmaskin när man besökte provinserna långt ifrån Bangkok.

Livet där var ju inte alls så modernt, mekaniserat och utvecklat som i Bangkok och vissa turistorter, så ville man uppleva det ”Thailand” som en gång fanns så var väl ett besök ute i provinserna det närmaste man kunde komma.

Där användes fortfarande bufflar och elefanter i arbetet, det mesta som maskiner nu gör gjordes för hand o.s.v, även bebyggelsen i städerna där var gammalmodig, husen i byarna stod på pålar, man cyklade istället för stt åka mc, stora områden saknade fast telefoni och el o.s.v, så det var verkligen mer primitivt och outvecklat.

Mvh isan lover

Då är det kanske ett språkproblem och dom är inte helt fel ute, fast det då kanske inte beror på översättningen till Thailändska utan snarare bristen på kunskap i Thailändska bland en stor del av befolkningen.
Hade var och en fått provet på det språk dom använder i huvudsak kanske resultatet sett annorlunda ut.
Och när grannländer som tex Vietnam bara tar med dom stora skolorna och inte har med skolor ute i provinserna, jag tror inte det är det enda grannland som gör det så blir ju placeringarna missvisande, för jag tror knappast Thailand ligger efter grannländerna som gränsar till Thailand.
Här jag är nu pratar ingen Thai.
20180623_172728.jpg

Då är det kanske ett språkproblem och dom är inte helt fel ute, fast det då kanske inte beror på översättningen till Thailändska utan snarare bristen på kunskap i Thailändska bland en stor del av befolkningen.
Hade var och en fått provet på det språk dom använder i huvudsak kanske resultatet sett annorlunda ut.
Och när grannländer som tex Vietnam bara tar med dom stora skolorna och inte har med skolor ute i provinserna, jag tror inte det är det enda grannland som gör det så blir ju placeringarna missvisande, för jag tror knappast Thailand ligger efter grannländerna som gränsar till Thailand.
Här jag är nu pratar ingen Thai.
20180623_172728.jpg

Hej

Att några länder i undersökningen inte har med alla skolor är sant men det kan ju finnas naturliga förklaringar till detta, t.ex kan det ju handla om olika stamfolk utanför civilisationen eller områden där inga riktiga och jämförbara skolor finns, Vietnam och Kina har ju bevisligen såna platser ännu i modern tid.

Vi får ju anta att PISA har kotroll på detta och att undersökningarnas resultat ligger ganska nära sanningen och är jämförbara, men rent generellt håller jag med om att det förmodligen hade gett bättre resultat om så många som möjligt hade fått både undervisning och PISA prov på sitt eget modersmål, men det har väl alltid legat i nationers intresse att försöka införliva dom nya medborgarna genom att försöka få dom att byta språk och glömma sitt ursprung.

Mvh isan lover

Då borde isåfall dom byar och kanske en stor del av Isaan klassas som stamfolk.
Och nej jag tror inte Pisa har koll på det dom känner till Bangkok och vissa turistorter som dom flesta.
Dom flesta västerlänningar blir förvånade när jag visar foton från den här delen jag är i för tillfället, dom känner till det dom ser.

Då borde isåfall dom byar och kanske en stor del av Isaan klassas som stamfolk.
Och nej jag tror inte Pisa har koll på det dom känner till Bangkok och vissa turistorter som dom flesta.
Dom flesta västerlänningar blir förvånade när jag visar foton från den här delen jag är i för tillfället, dom känner till det dom ser.

Hej

Det kan ju också vara så att ett relativt utvecklat land förväntas ha ungefär likadan nivå i alla statliga skolor, Thailand kanske inte medvetet vill skylta med att utbildningen i många fall är klart sämre ute i provinserna?

Frugan som själv har gjort sina 6 första skolår i byn säger att barnen lär sig mindre nu än för 30 år sedan, hon blev chockad när hon bad eleverna komma fram och presentera sig och skriva sina namn på svarta tavlan, flera 11-12 åringar hade problem redan här, hur ska dom kunna klara sig vidare i årskurs 7-9 i en större skola?

Själv tror jag att det är bra att PISA finns och att dom belyser dom problem och olikheter som finns, sen är det ju lite upp till varje land att vidta dom åtgärder som dom tycker behövs, att klaga på PISA och deras översättning och olika tester samt hota med att hoppa av testen är ju en åtgärd.

Det hade förmodligen varit mycket bättre för elevernas skull om Thailand hade valt att satsa på bättre utbildning för att påverka sin placering i statistiken än att försöka få till ett bättre resultat via förändringar av testet.

Mvh isan lover

Mig verligen har det satsats mycket mer på skolor det senaste än på länge.
I frugans by trängdes alla elever låg-mellanstadie på en skola av min bedömning när jag sett den inte kan vara mer än 30-40 m2.
Dom har fått en ny modern skola i dagarna.
Sen har vi bortfall från en stor del av eliten i dessa prov då inte alla stora internationella skolor deltar, sonens skola deltar i internationellt prov som gäller Engelsktalande skolor i världen som följer Engelsktläroprogram och den skolan ligger i toppen internationellt.
Största % av eleverna är Thai ca. 25% dessa deltar inte i Pisa testet och det är många av dessa skolor i Bangkok.

Men mycket behöver göras och jag tror det arbetas med det, iallafall i frugans by har nåt hänt.

Sen vad gäller språket så skall det finnas ett intresse, svärmor slänger på luren om frugan snackar Thai, det är denna generationen som fostrar en stor del av barnen.
Eller vill du ha ett förmyndarsamhälle där dom blir tvingade ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp