Är Isaan det riktiga Thailand?

Man vet ju vilket trams det är i politiken och att det finns en oroväckande stor del klantskallar bland politikerna

Jag är inte så säker på det, de vet nog vad de gör. Politiker är ju lite som showbis, människor som på ett eller annat sätt vill satta avtryck och vara i rampljuset och leva ut sin värld och hoppas att andra skall gilla det.

Så klantar är de nog inte utan de bryr sig egentligen inte om vad avtrycken blir bara det blir, det är inte politiken som är viktig utan vad de blir ihågkomna för.

Se bara på en sådan som Leif Pagrotsky, han har inte skapat ett enda grand i hela sitt politiska liv och suttit på många ministerposter, expert på att vara i rampljuset och bara sola sig i skenet och bara följt med strömmen, jag anser att han är mycket smart och kompetent som politiker, så många av de här människorna är förslagna och beräknande och gillar maktens centrum.:)

Ta Palme t ex, han var ju ingen socialdemokrat, utan utav en slump blev han det för det var den smidigaste vägen in just då till maktens boningar.

Ja en blandning av Khmer och Thai kan jag tänka mig att hon var/är.
Även hennes utseende såg inte genuint thai ut, om jag får säga så....

Men det var inte därför det inte höll,
jag kände mig mest utnyttjad istället för nyttjad.
Du förstår säkert @Lyco
Pengar som jag bidrog med till vissa saker blev inte av alls etc etc

Jo skillnaden är hårfin mellan nyttjad och utnyttjad och oftast svårt att veta vart på skalan man befinner sig:).

Jag är inte så säker på det, de vet nog vad de gör. Politiker är ju lite som showbis, människor som på ett eller annat sätt vill satta avtryck och vara i rampljuset och leva ut sin värld och hoppas att andra skall gilla det.

Så klantar är de nog inte utan de bryr sig egentligen inte om vad avtrycken blir bara det blir, det är inte politiken som är viktig utan vad de blir ihågkomna för.

Se bara på en sådan som Leif Pagrotsky, han har inte skapat ett enda grand i hela sitt politiska liv och suttit på många ministerposter, expert på att vara i rampljuset och bara sola sig i skenet och bara följt med strömmen, jag anser att han är mycket smart och kompetent som politiker, så många av de här människorna är förslagna och beräknande och gillar maktens centrum.:)

Ta Palme t ex, han var ju ingen socialdemokrat, utan utav en slump blev han det för det var den smidigaste vägen in just då till maktens boningar.

Hehe, ja fel kompetens för att leda landet i medborgarnas tjänst kanske är en mer riktig etikett på dem. :D

Framstår som klantskallar utifrån mina förhoppningar om hur de borde vara iaf. :)

Du skrev

"Har du sen lite stöd från dina anhöriga t.e.x hjälp till tandläkaren av din dotter eller son så går det att leva bra i Sverige också trots dålig pension."

Hehe , tycker regeringen skall skämmas , om en pensionär som jobbat hela livet , som i mitt fall från gymnasiet tills 63 år , aldrig arbetslös aldrig långtidsjukskriven så måste då mina barn hjälpa mig med tandläkarkostnader , är det ok menar du , tror inte att du anser det . Som Rikspajasen säger "En välfärd att vara stolta över" Han är den absolut sämsta statsman Sverige haft över tiden .. en skam ..
Att ge de extremt höga bidrag som görs till Nya Svenskar samt totalt ingnorera Svenska pensionärer som lever under existensminimum kan omöjligt vara något en politiker med normalt IQ är stolt över ......Detta kommer dessutom att generera att SD blir största parti 2018 , finns även möjlighet att de tar över 50% , det fattar inte dessa lobotomerade politiker utan det lär komma som en kalldusch , då hjälper inga nya DÖ som de nu börjat diskutera igen , de börjar bli skitnödiga nu ... med all rätt

Jag lever relativt gott idag , men det beror på att jag lagt undan en del , samt varit lite förutseende , men min tid kommer , sparslantar räcker inte hur länge som helst :(

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror att Neman har varit i Tyskland och blandar ihop lite (17%) skatt på pensionent ex
Jag betalar 30% , men sen har jag ett förhöjt grundavdrag på 68.000 kr /år som mycket riktigt ger mig ca 20% i slutlig skatt .. SD vill helt slopa pensionärsskatten , det har vi inte råd med anser pajasen , men att Svenskarna skall föda halva jordens lycksökare är tydligen ok , som Jimmie sade i debatten igår , Det är dags att vi separerar flyktingar från invandrare , helt rätt anser jag ,flyktingar skall ha en fristad i Sverige , naturligtvis med motkrav från värdlandet , Invandrare skall vi bara ha om de kan försörja sig själva ..
Vården . Polisen , skolan ,pensionerna går före välfärd för lycksökare..

Du skrev

"Har du sen lite stöd från dina anhöriga t.e.x hjälp till tandläkaren av din dotter eller son så går det att leva bra i Sverige också trots dålig pension."

Hehe , tycker regeringen skall skämmas , om en pensionär som jobbat hela livet , som i mitt fall från gymnasiet tills 63 år , aldrig arbetslös aldrig långtidsjukskriven så måste då mina barn hjälpa mig med tandläkarkostnader , är det ok menar du , tror inte att du anser det . Som Rikspajasen säger "En välfärd att vara stolta över" Han är den absolut sämsta statsman Sverige haft över tiden .. en skam ..
Att ge de extremt höga bidrag som görs till Nya Svenskar samt totalt ingnorera Svenska pensionärer som lever under existensminimum kan omöjligt vara något en politiker med normalt IQ är stolt över ......Detta kommer dessutom att generera att SD blir största parti 2018 , finns även möjlighet att de tar över 50% , det fattar inte dessa lobotomerade politiker utan det lär komma som en kalldusch , då hjälper inga nya DÖ som de nu börjat diskutera igen , de börjar bli skitnödiga nu ... med all rätt

Jag lever relativt gott idag , men det beror på att jag lagt undan en del , samt varit lite förutseende , men min tid kommer , sparslantar räcker inte hur länge som helst :(

Med hjälp till tandläkarn etc etc menade jag skjuts dit t.e.x.
Eller skrev jag ekonomisk hjälp av dotter eller son?
Nix det gjorde jag ej.
Kom det till ett extra ord i en mening helt tvärt, konstigt.
Har inte en tanke på Tyskland i mitt inlägg.

Jag betalar 30% , men sen har jag ett förhöjt grundavdrag på 68.000 kr /år som mycket riktigt ger mig ca 20% i slutlig skatt .. SD vill helt slopa pensionärsskatten , det har vi inte råd med anser pajasen , men att Svenskarna skall föda halva jordens lycksökare är tydligen ok , som Jimmie sade i debatten igår , Det är dags att vi separerar flyktingar från invandrare , helt rätt anser jag ,flyktingar skall ha en fristad i Sverige , naturligtvis med motkrav från värdlandet , Invandrare skall vi bara ha om de kan försörja sig själva ..
Vården . Polisen , skolan ,pensionerna går före välfärd för lycksökare..

Räknar du in Thailändare som invandrare @Phonta?
Oavsett kön eller oavsett gift eller ogift med en svensk medborgare?

För mig personligen går det inte ihop att rösta på SD och samtidigt ha tankar på bjuda hit en Th medborgare eller nån överhuvudtaget oavsett härkomst!
Kanske jag som är knäpp eller liknande.

Nä Berra , återigen så visar du på okunnighet om Thailand , massor av Isaanfolk kan EJ prata Thai , dvs det du kallar
Riks Thai .. Då många är helt oskolade ,oftast äldre men även yngre så kan många ej prata annat än Isaan. Helt andra ord ingår i dessa dialekter Jag vill påstå att det är ett helt annat språk ,alltså inte uttal eller dialekt . Många Thai förstår inte vad jag säger om de kommer från södra Thailand och inte umgåtts med Isaanfolk, ...Lyssna på Krister ,han kan nog det mesta om detta ämne

Hej

Stämmer bra med vår by och omgivning också, knappast någon talar Thai, det är bara på lektionerna som lärare tvingar barnen att prata Thai, men så fort det är rast talar både lärare och elever Lao, sen är ju Thai det officiella språket på olika statliga myndigheter och kontor.

Själv var jag hyfsad på Thai efter mina 10-12 första års resor till Thailand då jag främst höll till i Petchabun provins, här pratade ju majoriteten Thai, men när jag träffade min nuvarande fru 1998 i Nong Khai så var det Lao som gällde, så här uppe var mina Thailändska kunskaper tämligen värdelösa, visserligen bättre än ex.vis engelska men bara obetydligt bättre.

Så för min del gällde det att börja lära mig Lao, enligt mig är skillnaderna mellan Thai och Lao ganska stora, ungefär som Svenska och Danska eller kanske t.o.m Tyska, jag gjorde en egen ordlista och försökte lära mig några nya ord varje dag.

Bara att vistas relativt långa perioder i Isaan och höra Lao hela dygnet gjorde att inlärningen gick ganska bra, även dom positiva reaktioner man fick ifrån omgivningen sporrade, jag blir fortfarande efter alla år lite förvånad över vilken glädje folk i Isaan visar när man förstår och svarar på Lao.

Nu har jag börjat glömma min Thailändska och använder nästan bara Lao även när jag besöker Bangkok eller andra platser i Thailand utanför Isaan, detta väcker en viss förvåning, men jag blir lätt kompis med dom Isanbor som jobbar på dessa platser.

Mvh isan lover

Hej igen

Glömde att ta upp det där med om Issan är det riktiga Thailand eller ej, på ett sätt tycker jag nog att man kan säga det, detta p.g.a att Isaan på många sätt kan sägas vara och leva på en nivå som centrala Thailand kanske gjorde för 25-30 år sedan, det är ju ingen hemlighet att dom styrande i Thailand konsekvent har satsat mest på att utveckla Bangkok området samt vissa turistorter, Isaan är ju landets fattigaste och minst utvecklade del av landet.

Så vill man uppleva det Thailand som fanns en gång så är nog Isaan ett bra val.

Mvh isan lover

Hej igen

Glömde att ta upp det där med om Issan är det riktiga Thailand eller ej, på ett sätt tycker jag nog att man kan säga det, detta p.g.a att Isaan på många sätt kan sägas vara och leva på en nivå som centrala Thailand kanske gjorde för 25-30 år sedan, det är ju ingen hemlighet att dom styrande i Thailand konsekvent har satsat mest på att utveckla Bangkok området samt vissa turistorter, Isaan är ju landets fattigaste och minst utvecklade del av landet.

Så vill man uppleva det Thailand som fanns en gång så är nog Isaan ett bra val.

Mvh isan lover
Håller inte med att Isaan är fattigare och mindre utvecklat än övriga Thailands landsbygder, mina egna iakttagelser är att många områden i centrala och södra Thailand är ännu fattigare och ännu mindre utvecklat.
Tänker då på distrikt som Chumphon, Surat Thani, Trang, Kanchanaburi, Ratchaburi och Tak.
På många ställen där saknas ännu el och bra vägar.
Men du har rätt att mesta satsningarna görs där det redan finns mest pengar, men det kanske är naturligt.
Städerna i Isaan ligger i alla fall långt framme på alla områden.

Skulle tro att andra bedömare skulle väga in helt andra värden för att hitta sitt ”riktiga Thailand”.
Kultur, seder, språk, etnisk härstamning mm.

På liknande sätt som vi inte hittar det riktiga Sverige i finskspråkiga Tornedalen eller samiska Lappland.

Vilket svammel som om Chumpon, Surathanni, Trang skulle vara mindre utvecklat än Isaan , saknas el och bra vägar gör det till och med på vissa ställen i Phuket som är en av dom rikaste procinserna

Vilket svammel som om Chumpon, Surathanni, Trang skulle vara mindre utvecklat än Isaan , saknas el och bra vägar gör det till och med på vissa ställen i Phuket som är en av dom rikaste procinserna
Ja, det är mina egna erfarenheter och mitt eget svammel efter snart att ha rest omkring i hela Thailand.

Lämna asfalt- och betongvägar så ser man baksidan av idyllen. Lika illa ställt överallt i paradiset.

Ja, det är mina egna erfarenheter och mitt eget svammel efter snart att ha rest omkring i hela Thailand.

Lämna asfalt- och betongvägar så ser man baksidan av idyllen. Lika illa ställt överallt i paradiset.
Ja rest runt det har jag också gjort här sedan 1976 så du är inte ensam om det. men läs på vad som finns i dom provinserna du kallar mindre utvecklade än Isaan privinserna

Ja rest runt det har jag också gjort här sedan 1976 så du är inte ensam om det. men läs på vad som finns i dom provinserna du kallar mindre utvecklade än Isaan privinserna
Om du läste vad jag skrev, nämligen Thailands landsbygder, i de olika provinserna.
Jag står fast i min bedömning att Isaan inte är minst utvecklat alls.

Jag kan inte mycket om Thailands landsbyggd men tycker att snacket om vad som skulle vara "det riktiga" Thailand är lite löjligt.
Låter mer som ett sätt för några att försvara sitt val av boplats, det är så tråkigt där dom bor så man motiverar det med att det iaf är det riktiga Thailand.
Dom pratar ju inte ens Thai där uppe.

Att Isaan skulle vara mer utvecklat är en myt. Jag jobbar med elektronik och data och det är mer eller mindre omöjligt att hitta professionella leverantörer i Korat som ändå är den största staden.

Isaan är fattigt och det speglar utbudet av varor och tjänster. Det finn proffs men det finns inte tillräckligt kundunderlag.

Den största vitvaruverkstaden i Korat ser ut som ett skrotupplag.

Håller inte med att Isaan är fattigare och mindre utvecklat än övriga Thailands landsbygder, mina egna iakttagelser är att många områden i centrala och södra Thailand är ännu fattigare och ännu mindre utvecklat.
Tänker då på distrikt som Chumphon, Surat Thani, Trang, Kanchanaburi, Ratchaburi och Tak.
På många ställen där saknas ännu el och bra vägar.
Men du har rätt att mesta satsningarna görs där det redan finns mest pengar, men det kanske är naturligt.
Städerna i Isaan ligger i alla fall långt framme på alla områden.

Skulle tro att andra bedömare skulle väga in helt andra värden för att hitta sitt ”riktiga Thailand”.
Kultur, seder, språk, etnisk härstamning mm.

På liknande sätt som vi inte hittar det riktiga Sverige i finskspråkiga Tornedalen eller samiska Lappland.

Hej

Det finns säkert enstaka platser i landet som har halkat efter och på så sätt är jämförbara med Isaan, men rent statistiskt sett om man ser till inkomster, tillgångar och levnadsstandard o.s.v ligger Isaan i botten, norra Thailand är snäppet bättre, sen kommer södra Thailand och föga överraskande så är Bangkok området och centrala Thailand i topp.

Förstår ditt resonemang och jag kan inte säga att du har fel, när du jämför med Tornedalen och Samiska Lappland, du har också rätt i att dom större städerna i Isaan är utvecklade numera, det har ju förekommit en utveckling just i norr och nordost dom senaste 15 åren och det har ju inneburit att dom har närmat sig övriga landet en del.

Mvh isan lover

Jag kan inte mycket om Thailands landsbyggd men tycker att snacket om vad som skulle vara "det riktiga" Thailand är lite löjligt.
Låter mer som ett sätt för några att försvara sitt val av boplats, det är så tråkigt där dom bor så man motiverar det med att det iaf är det riktiga Thailand.
Dom pratar ju inte ens Thai där uppe.

Är det inte ganska vanligt. Man övertygar sig själv och sina närmsta att man bor på bästa stället. Det är väl en försvarsmekanism för att stå ut. Sen när man ska flytta kommer det fram att det kanske inte var så bra men denna gång...

Hur kan man annars motivera att överhuvudtaget bo så nära nordpolen som vi loosers gör. Jag tycker jag mår bra här, men skulle vilja bo och jobba i Thailand och tjäna samma pengar etc.

Sen kanske jag inte skulle välja Isaan men vem vet, kanske lyckas övertala mig själv först och sen min fru :D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp