Resetips Diarré i Thailand / Hur får man det och vad kan man göra åt det? Problemet löst?

Vi har också sådana stora lerkrukor, men ingen använder dom till dricksvatten, dock så har svärföräldrarna små sådana med lock, och dom brukar dricka det vattnet, men inte vi. Vi kör med vatten på flaska.
Dock så har byn byggt 2 reningsverk för vatten, den ena står hos grannen, och den andra vet jag inte riktigt var den finns, men alla i byn kan gå dit och hämta vatten som går att dricka

Ja, det är riktigt Berra, inte ens Thai dricker kranvatten, så varför skulle vi göra det då. Visst, du kan börja dricka och spyr i fem dar. När jag borstar tänderna gurglar jag med kranvatten, men sväljer inte. Förmodligen är det kkanske olika i olika delar av Thailand hur rent vattnet är!

Jo, fast sen är ju i princip allt ris, all nudelsoppa, Jok, tom tum gung och all annat mat man äter på gatan gjort på just kranvatten, har då aldrig sätt någon komma med 5 liters dunkar från automaten, kanske på riktiga restauranger då. Ok, att koka vattnet hjälper ju till viss del, men problemet med kranvatten i bkk är ju snarare halten av metaller och skit då det ligger i rör som blir varma halva dagen, det är nog med Klorin för att det ska gå att dricka (ska gå behöver dock inte betyda att det alltid är så smart, vissa i Bkk påstår att det beror på hur nära/långt ifrån en vattenplanta man bor, har inga egna synpunkter på det mer än att folk ofta påstår saker).

Men självklart ska man inte dricka kranvatten på någon mindre ö eller ute i bushen där de pumpat upp skitigt vatten som får ligga i reservoarer i dagar utan att röra sig, ungefär lika nyttigt som att dricka direkt från Saen Saep (eller nja, förmodligen mkt bättre än Saen Saep).

I Sisaket har vi vattenfilter på kranen, men jag kan fortfarande bli smått magsjuk av vattnet om jag dricker det som det är, men i uppvärmd mat har jag inga problem med det.

Vi köpte för flera år sen ett vattenfilter system, och det vattnet kan man dricka, gäller bara att man köper nytt filtermaterial varje gång man åker ner

Säkert bra med öl. Man dricker 1 liter öl, och förlorar 1.5 liter i vätska, öl är vätskedrivande.
Ha de Gott i framtiden.

Har tänkt på detta, och även om det är sant att öl är vätskedrivande, vilket det är, så kan jag inte tro på att man förlorar 1,5 liter efter att dricka 1 liter 5% öl.
Jag vet folk som dricker bara öl. Det är ju rent idiotiskt, det vet vi alla, men de finns, så teoretiskt skulle de gå minus i vatten och vara totalt uttorkade. Det håller liksom inte.

Har tänkt på detta, och även om det är sant att öl är vätskedrivande, vilket det är, så kan jag inte tro på att man förlorar 1,5 liter efter att dricka 1 liter 5% öl.
Jag vet folk som dricker bara öl. Det är ju rent idiotiskt, det vet vi alla, men de finns, så teoretiskt skulle de gå minus i vatten och vara totalt uttorkade. Det håller liksom inte.

Nä det är riktigt banglassi. Vi människor innehåller olika mängd vatten i kroppen, en del har mer och en del mindre. En del törstar mer än andra, jag t ex är aldrig törstig oavsett var jag befinner mig, antagligen för jag har redan mycket vatten i kroppen, en del svettas aldrig och är torra i sig och behöver mer vatten, så det är olika. I Thailand dricker jag sällan vatten, men ser alla turister med sina vattenflaskor för det har de lärt sig att man skall hela tiden dricka vatten vilket är helt fel, då du istället får saltbrist, du skall dricka när du är törstig, kroppen visar på när du behöver vatten!

Nä det är riktigt banglassi. Vi människor innehåller olika mängd vatten i kroppen, en del har mer och en del mindre. En del törstar mer än andra, jag t ex är aldrig törstig oavsett var jag befinner mig, antagligen för jag har redan mycket vatten i kroppen, en del svettas aldrig och är torra i sig och behöver mer vatten, så det är olika. I Thailand dricker jag sällan vatten, men ser alla turister med sina vattenflaskor för det har de lärt sig att man skall hela tiden dricka vatten vilket är helt fel, då du istället får saltbrist, du skall dricka när du är törstig, kroppen visar på när du behöver vatten!

Jag läste någonstans att dom hade forskat på kaffes vätskedrivande effekt och upptäckte att du får i dig mer vätska än du förlorar .... jag vet öl kanske inte är detsamma.

Jag läste någonstans att dom hade forskat på kaffes vätskedrivande effekt och upptäckte att du får i dig mer vätska än du förlorar .... jag vet öl kanske inte är detsamma.

Min hypotes är stt om det går stt leva uteslutande på öl i veckor utan något rent vatten så kan vi nog konstatera stt man får i sig mer vatten en man förlorar, jag ser inte hur det annars hade varit möjligt?
Kroppen är mer komplex än en enkel matematisk formel, men likväl känns det som att man måste ända på termen "förlora" i sådant fall.

B-vitaminer o skit där emot spolar ju alkohol ut Likväl som elektrolyter. Så knappast en nyttig diet.

Min hypotes är stt om det går stt leva uteslutande på öl i veckor utan något rent vatten så kan vi nog konstatera stt man får i sig mer vatten en man förlorar, jag ser inte hur det annars hade varit möjligt?
Kroppen är mer komplex än en enkel matematisk formel, men likväl känns det som att man måste ända på termen "förlora" i sådant fall.

B-vitaminer o skit där emot spolar ju alkohol ut Likväl som elektrolyter. Så knappast en nyttig diet.
Banglassi!! Du är underbar i dina tolkningar... Har du läst någon mattematik i ditt liv..?
Typ lite derivata och integraler... Lite komplexa tal kanske inte skulle skada... Lite Typ -1 x -1 = 1 & lite J
Derivata är lite förändring under en viss tids perid tex..
För mycket öl under en kort tid medför att man blir full snabbt... Och då ballar man ur...
Integralen av det är: Tid X Antalet öl = Packad ( En liten area funktion av sammanhanget )
Prova med B vitaminer så mår du bra ...

Jag köper Singh till dig när jag kommer till Bangkok... :D
Love you Too

Kram Pepsi

Banglassi!! Du är underbar i dina tolkningar... Har du läst någon mattematik i ditt liv..?
Typ lite derivata och integraler... Lite komplexa tal kanske inte skulle skada... Lite Typ -1 x -1 = 1 & lite J
Derivata är lite förändring under en viss tids perid tex..
För mycket öl under en kort tid medför att man blir full snabbt... Och då ballar man ur...
Integralen av det är: Tid X Antalet öl = Packad ( En liten area funktion av sammanhanget )
Prova med B vitaminer så mår du bra ...

Jag köper Singh till dig när jag kommer till Bangkok... :D
Love you Too

Kram Pepsi

Du är så efterbliven att jag saknar ord. Ordagrant, då jag inte ens får uttrycka mig som jag vill här utan att poster tas bort.
Behåll dina singha och dig själv på avstånd tack..

Såg du inte smile gubben? Den brukar betyda att det som skrivs innan går att uppfatta som ett skämt.
Jo det gjorde jag, ville bara skapa en debatt i ämnet, då jag under mina år, sett alldeles för många, som supit ihjäl sig här nere.
Vet dom som under 14 dagar i Jomten endast var max.100 m. från hotellet, somnade 1700 varje dag och då fick hjälp upp på rummet.Satt varje morgon och väntade, på att få första biran, då dom öppnade.

Jo det gjorde jag, ville bara skapa en debatt i ämnet, då jag under mina år, sett alldeles för många, som supit ihjäl sig här nere.
Vet dom som under 14 dagar i Jomten endast var max.100 m. från hotellet, somnade 1700 varje dag och då fick hjälp upp på rummet.Satt varje morgon och väntade, på att få första biran, då dom öppnade.

Fan på fjortondagars får man väl sova när man kommer hem igen
när man gjorde sånna resor va det enda vattnet man fick i sig sodan som fans i blacksodan :offtopic:

Bira super man väl inte ihjäl sig på?
Sprit där emot kan ju gå lite illa om man kör en Torsten flink a la 2 70sar om dagen.
Jag dricker säkert 2-4 Leo om dagen, alkis eller ej, tror inte jag dör på några år iaf.
Sen kan man kanske leva nyttigare, men äh, jag är i mina unga 30-år, så det löser sig nog. Alkohol känns som ett problem för folk som inte har självdisciplin. Har gått igenom bra mkt värre saker.

Kanske man kan get ett tips då, ta INTE med mediciner till Thailand. Om du vet att något funkar på dig så skriv ned det aktiva ämnet och köp samma medicin på plats i Thailand för bråkdelen av priset.

Brorsan hade en svår halsinfektion, fick medicin i Sverige och en kur som varade i veckor. Väl i Thailand kom det tillbaka och vi gick in på närmaste apotek. Jaha det där har jag sett förut sa expediten, ta den här tabletten, en per dag i tre dar så är det borta!... Man trodde det ju inte va sant, men en åkomma som kommit tillbaka med svenska läkares felbehandling va total väck efter tre dar...

För mig var det tvärtom.
Fick en infektion i foten i somras.
Kliniken gav mig 2 sprutor och en massa mediciner.
Foten blev bättre men så kom det tillbaka i oktober på nästa resa men hann hem till Sverige innan det hände.
Rejäl undersökning med prover och en 10 dagars antibiotikakur med 3 tabletter om dagen gjorde susen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp