Resetips Diarré i Thailand / Hur får man det och vad kan man göra åt det? Problemet löst?

För mig var det tvärtom.
Fick en infektion i foten i somras.
Kliniken gav mig 2 sprutor och en massa mediciner.
Foten blev bättre men så kom det tillbaka i oktober på nästa resa men hann hem till Sverige innan det hände.
Rejäl undersökning med prover och en 10 dagars antibiotikakur med 3 tabletter om dagen gjorde susen.
privat klinik på lokalgatan antar jag. det e lite lotteri när det gäller kliniker.. gå till tex. Bangkok hospital eller liknande. Dom ger en inte bara en spruta i röven och diverse påsar med mediciner som va populära i Sverige på 40-talet. Dom ger dig det modernaste som finns i dagens läkekonst. Jag hade influensa och fick bla. Tamiflu och blev bra efter några timmar

vad du refererade till var inte ett tips om att uppsöka en gatuklinik om du blir sjuk. Det var att mediciner i regel är billigare på apotek i Thailand än i Sverige.

privat klinik på lokalgatan antar jag. det e lite lotteri när det gäller kliniker.. gå till tex. Bangkok hospital eller liknande. Dom ger en inte bara en spruta i röven och diverse påsar med mediciner som va populära i Sverige på 40-talet. Dom ger dig det modernaste som finns i dagens läkekonst. Jag hade influensa och fick bla. Tamiflu och blev bra efter några timmar
Visst är det så, sen kan man ju diskutera om det är vettigt att ge Tamiflu mot en influensa direkt, risken finns senare att vi inte har någon antibiotika mot vissa influensor. Samtidigt har jag hört från läkarhåll, varför ska vi vara så restriktiva i västvärlden om andra länder skriver ut bra antibiotika direkt. Varför ska vi lida mer.

Influensor är ju globala och borde behandlas likna, men jag vet inte vad som är bäst.

Polackerna ombord berätta att i Polen där får du antibiotika mot allt har du slått i lilltån antibiotika, snuvig antibiotika.
Dom håller på att förändra men inte kommit så långt än.

Polackerna ombord berätta att i Polen där får du antibiotika mot allt har du slått i lilltån antibiotika, snuvig antibiotika.
Dom håller på att förändra men inte kommit så långt än.
Ja det är ju ytterligheten åt andra hållet ...

Skrämmande , här börjar det gå åt rätt håll , de tog leg. på frugan när vi köpte antibiotika till Soihundarna sitsta gången .

Man skall aldrig äta antibiotika mot influensa som orsakas av virus. Det hjälper inte. Antibiotika skall ges mot elaka bakterier, ingenting annat.

Mot Amöbadysenteri hjälper i stort sett endast ett läkemedel vid namn Flagyl detta innehåller det verksamma beståndsmedlet Metronidazole , det tar även andra elaka Thaibakterier. Amöbor får man oftast genom att äta okokta grönsaker som är sköljda i kontaminerat vatten ,Naturligtvis kan man få det på andra sätt , men detta är vanligast ..

Amöbor kan leva länge och ge svåra diareer om man inte behandlar 3dgr /400mg /dag Flagyl

Senast redigerad av en moderator:
December 2006... Till Pattaya för att träffa en jag blev nyfiken på. Bara 2 veckors resa hade jag. Checkade in på eftermiddagen, kände mig lite dålig, tydligen en förkylning på kommande tänkte jag. Nästa dag var det ännu sämre. Såg scenariot framför mej: Sängliggande en vecka åtminstone, som det brukar vara då det känns som luftrörskatarr å feber.

Nåja vi gick till apoteket på andra sidan vägen från hotell Mountain Beach. Fick 3 olika piller: vita, gröna å gula. Skulle ta ett av varje 3 ggr/dag. Började genast. På kvällen var jag återställd! Sedan började slemlossning som jag aldrig varit med om förut, höll på en vecka, men i skick var jag.

Detta skulle aldrig ske här hemma! Finns inte ens sådana mediciner här, tror jag. Ok, nu var det ju inte fråga om förkylningar i denna tråd, men tyckte det passade in ändå.

Flagyl har jag använt, på inrådan av en Svensk läkare,efter att jag hade tagit prover, en jäkla massa bakterier hittade man.Hade diarréer, och en viktnedgång på 30kg under en 2 års period, innan man kom på vad felet var med min mage.
Flagyl finns i Thailand med,vita avlånga tabl. som det står Flagyl på, kostar 10 tbh/st.Dessa är original.
Sedan finns det kopior, har ej provat dom.
Flagyl funkar även vid svårare inflammationer,där inte penicillin funkar.
Äter Flagyl C:a 1 gång / år då det börjar med återkommande diarréer, och magsmärtor.Är tydligen känslig för dessa magbakterier.
Har varit på fem olika apotek här i Bangkok och frågat efter Flagyl men ingen har haft det, var kan jag köpa det ?

Har varit på fem olika apotek här i Bangkok och frågat efter Flagyl men ingen har haft det, var kan jag köpa det ?

Det finns även Thaikopior,dom funkar dom med,men inget att rekommendera på lång sikt.
Fortsätt jaga det skall finnas, köpte mina i Bang Saen. 30 st / 300 tbh.

Det finns även Thaikopior,dom funkar dom med,men inget att rekommendera på lång sikt.
Fortsätt jaga det skall finnas, köpte mina i Bang Saen. 30 st / 300 tbh.

Jag har även köpt det bästa antihistaminet nånsin i just Th för ett par år sen då jag åkte på nån slags allergisk reaktion.
På ett farmacy på soi 13/1 Pattaya, soi yamato tror jag den heter.
:wai:

Man kan få diarré efter ett par veckor om man inte balanserar sina salter och mineralier i kroppen. Att det dricks massor av vatten kan vi vara överens om men när vi svettas så försvinner salter som inte återfås av vattnet vi dricker. Så för att undvika "lös mage" så köper jag ett pulver på apoteket (kommer inte ihåg namnet) 1-2 ggr per månad för att återställa ballansen. Det är ngt pulver med salter och mineralier (inga läkemedel). Ibland glömmer jag det, och då kommer den lösa avföringen.

Man kan få diarré efter ett par veckor om man inte balanserar sina salter och mineralier i kroppen. Att det dricks massor av vatten kan vi vara överens om men när vi svettas så försvinner salter som inte återfås av vattnet vi dricker. Så för att undvika "lös mage" så köper jag ett pulver på apoteket (kommer inte ihåg namnet) 1-2 ggr per månad för att återställa ballansen. Det är ngt pulver med salter och mineralier (inga läkemedel). Ibland glömmer jag det, och då kommer den lösa avföringen.

Royal - D är sådant preparat, köper det i storförpackning, finns på dom flesta Apotek.

har nu spytt i 4 timmar varav 2 timmar blod
o skiter vatten. ligger i fosterställning i duschen o det kommer från båda ändar
Tips

Tycker du skall genast ta dig till en klinik och få antibiotika, brukar själv göra det ibland när jag får svår diaree´vilket i och för sig sker mer och mer sällan nu. Men lös mage är ganska vanligt och då funkar IMMODIUM gallant och snabbt, vilket stillar diarren på en timme cirka....

Men är det så illa som du har det, så är det nog en matförgiftning kanske inblandat också.... Antingen det, eller få en läkare att komma hem till dig och ta med sig medicin...

lycka till..

Om man bara har diare men för övrigt mår ok så ska man inte äta immodium å dyl medicin. Nu säger ju Mr Newdawn att Immodium är bra men läkare har gett mig tipset att det mycket bättre att dricka en jäkla massa vatten och låta naturen ha sin gång så bakterierna snabbt kommer ur kroppen, brukar ta en halv dag typ. Immodium å dyl tar inte kål på bakterierna, bara stoppar upp där bak.

Ja så klart var det tvärtom, det var ju jag som skrev,,, glömde ju det....

Jag tar i alla fall Immodium, ty det saktar ner matens gång i tarmarna, och stoppar upp diarreen ganska effektivt... Och det funkar dessutom skitbra.

Killen ligger och vrider sig på golvet för fan inne i duschen, det verkar inte på mig i alla fall som han i övrigt mår bra. Så gör som jag föreslår, ta dig till en läkare,, eller ta hem en läkare,, det är det enda riktiga i detta fallet.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp