Etter å ha bodd i Thailand i en mannsalder så slutter jeg aldri å forundres over at mange utlendinger er så fastlåste i sitt vestlige tankesett at dem ikke klarer helt å forstå at hva en offentlig tjenestemann gjør i Thailand nødvendigvis ikke trenger å være helt etter lovboka for en offentlig tjenestemann i Thailand har et stort "armrom" når det gjelder å "tolke" loven. Så sett på bakgrunn av dette så kan man ha mange forskjellige opplevelser på diverse offentlige kontorer i Thailand. Og dette med thailandsk førerkort og DLT er ett av disse stedene som man gjør det.
Nå er et internasjonalt førerkort gyldig for et år eller lengre, men i Thailand så er det gyldig i kun 90 dager. Og etter det så må man ha et thailandsk førerkort.
Nå var linken som TS brukte en tanke ukorrekt fordi det blant annet stod "invalid international drivers license", "If you have an international drivers license, you must have it translated to English or Thai languages and it must be certified by your embassy if it is not in English language" og "2 passport photos". Så trolig har ikke TS lest nøye nok igjennom linken.
Det å få et førerkort i Thailand ser ut til for noen å være et problem. Men i bunn og grunn så det veldig enkelt. I hvertfall for de av oss som har et Non Immigrant Visa og ikke en Oppholdstillatelse.
Selv om veitrafikkloven i Thailand krever et Non Immigrant Visa for et 2-års prøve-sertifikat så krever de fleste DLT (Biltilsynet) kun et visum. Og i enkelte tilfeller bare ett Visa Exemption (30+30-dagers visumfritt opphold). Men dette gjelder stort sett på turist-steder som Pattaya og Phuket. Men når man fornyer førerkortet etter 2 år så krever dem normalt et Non Immigrant Visa. Men dem aksepterer ofte også at man kan fornye for 2 nye år dersom man ikke har et Non Immigrant Visa, men dette er ikke lovens intensjon.
Hva man krever av papir-arbeide for et 2-års prøve-sertifikat er følgende.
IN CASE OF FOREIGNER TEMPORARY (TWO YEAR) DRIVING LICENSE
HAVE TO PREPARE THE DOCUMENTS AS FOLLOW
1
PASSPORT WITH VISA (ORIGINAL AND PHOTO COPY)
2
ORIGINAL PRESENT RESIDENT ADDRESS IN THAILAND CERTIFY FROM EMBASSY / IMMIGRATION BUREAU (VALID FOR 1 YEAR) OR WORK PERMIT (WITH PRESENT RESIDENT ADDRESS IDENTIFIED) AND ORIGINAL PHOTO COPY
3
ORIGINAL MEDICAL CERTIFICATE (5 DISEASES FORM) FROM CLINIC OR HOSPITAL (VALID FOR 1 MONTH)
4
ORIGINAL AND PHOTO COPY OF INVALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE (1949 CONVENTION) OR LOCAL DRIVING LICENCE (TRANSLATE IN TO ENGLISH OR THAI LANGUAGE AND CERTIFY BY EMBASSY IF IT IS N'T IN ENGLISH LANGUAGE)"
Nå må jeg få lov til å påpeke at oversettelsen " INVALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE" tydelig er en skrivefeil. For hva det skulle ha stått er "VALID INTERNATIONAL DRIVING LICENCE". Og i tillegg så kan jeg ikke tenke meg at ett internasjonalt førerkort ikke er på engelsk.
Dersom man ikke har et internasjonalt førekort så må man få verifisert sitt nasjonale førerkort på sin nasjonale ambassade i Bangkok eller ved et konsulat.
Og så må man gjennomgå en fargeblind-test, en avstand-bedømmelses-test og en reaksjonstest hos DLT.
Dersom man ikke har et nasjonalt førerkort så må man igjennom prosessen med teori og oppkjøring.
Det som kan være litt slitsom for noen er at man må sitte å se på en video i opptil 2 timer vedrørende trafikksikkerhet både for et 2-års prøve-sertifikat og for en 5-års forlengelse. Men ved min siste fornyelse så var videoen tekstet på engelsk.
Og tar man et bilde og betaler avgiften dersom man allerede ikke har gjort det. Og så får man sitt thailandske førerkort.