Länk till hur man tar Thai körkort och vad som krävs.

När jag läst denna tråd kollade jag mina körkort och upptäckte att de gick ut 5 mars, tvååriga. Besökte immigration för adressintyg, 1000 baht för 2. Sen en klinik för läkarintyg, 200 baht för 2. Åkte sen till transportkontoret och fick höra att man måste boka tid via en app. Ska försöka boka idag, gick inte igår kväll.

Detta i Udon.

Varför skulle juste en kamera vara idiotsäkert. Du kanske i stället blir bötfälld för att ha filmat eftersom nu polisen inte bryr sig om lagen.
Hej

Det finns ju gott om fall där poliser har fällts för korruption och olyckor där kameran har varit helt avgörande, får en bra advokat eller media filmerna så har man nog en stor chans att klara sig bra i en rättegång, så det är väl anledningen till att mängder av fordon och då både bilar och mc har kameror i Thailand.

Mvh isan lover

När jag läst denna tråd kollade jag mina körkort och upptäckte att de gick ut 5 mars, tvååriga. Besökte immigration för adressintyg, 1000 baht för 2. Sen en klinik för läkarintyg, 200 baht för 2. Åkte sen till transportkontoret och fick höra att man måste boka tid via en app. Ska försöka boka idag, gick inte igår kväll.

Detta i Udon.
Jag la ner detta med thaikörkort men förstår om man bor här permanent

Här uppmuntrar ju vårat försäkringsbolag iaf att ha kamera installerad, kan sänka årspremien, varför tror du så många olyckor finns på film från bil och visas på nyheterna, inte någon som sitter med mobilen utan installerad kamera.
Den kan hjälpa dig rejält vid en olycka.
Hej

Det är så jag har uppfattat det här också, undrar om det finns något land i världen som har lika många kameror i sina fordon som just Thailand, att försäkringsbolagen förordar kameror är väl ett tecken på att det fungerar och har betydelse för vem som döms som ansvarig om en olycka finns på film.

Mvh isan lover

Detta i Udon.
Kolla om du kan boka tid med appen. Jag har försökt att antal gånger och man kommer aldrig vidare om man inte har Thai Citizen ID, Passport ID är gråmarkerat och går inte att välja.......

Hej

Det finns ju gott om fall där poliser har fällts för korruption och olyckor där kameran har varit helt avgörande, får en bra advokat eller media filmerna så har man nog en stor chans att klara sig bra i en rättegång, så det är väl anledningen till att mängder av fordon och då både bilar och mc har kameror i Thailand.

Mvh isan lover
Självklart är det så. Och på samma sätt kan man säkerligen visa upp sitt fullständigt lagliga Internationella körkort för en advokat i fall nu polisen på vischan skulle få för sig att internationella körkortskonventionen inte gäller i just hans distrikt.

Självklart är det så. Och på samma sätt kan man säkerligen visa upp sitt fullständigt lagliga Internationella körkort för en advokat i fall nu polisen på vischan skulle få för sig att internationella körkortskonventionen inte gäller i just hans distrikt.
Hej

Så kan det nog sluta men vägen dit kan i värsta fall vara ganska lång, man kan ju i princip hamna bakom lås och bom anklagad för vad som helst på en polisstation i spenaten en tid oavsett om man är skyldig eller oskyldig.

Man kan utsättas för utpressning av polisen för att behöva köpa sig fri o.s.v, det har ju en del falanger berättat om i media och jag känner personligen flera falanger som har satts i en cell och utsatts för utpressning av polisen.

Thailändsk polis agerar inte alltid som dom borde, men det har väl möjligen blivit lite bättre med tiden, men hamnar man i en olycka med dödsfall eller liknande så är nog vilken typ av körkort man har en relativt obetydlig sak, då är nog frågan om vem som var vållande betydligt viktigare eftersom anhöriga kan kräva miljonbelopp i skadestånd.

Mvh isan lover

Detta i Udon.
Förnyade mina körkort idag, mc+bil, 760 baht. Bromsprov, koll av färgseende och fotografering. Fick 5 år och 8 månader lite drygt.

En annan fråga, kanske någon här som vet. Om man har Thailänskt körkort och behöver ett internationellt körkort för att köra i Sverige, var fixar man ett sådant? Vidare kan man få ett Thailänskt körkort utbytt till ett Svenskt om man som Thailändare får uppehållstillstånd i Sverige?

En annan fråga, kanske någon här som vet. Om man har Thailänskt körkort och behöver ett internationellt körkort för att köra i Sverige, var fixar man ett sådant? Vidare kan man få ett Thailänskt körkort utbytt till ett Svenskt om man som Thailändare får uppehållstillstånd i Sverige?
Fråga 2 kan jag svara på. Det går inte, tack och lov. Körkortsutbildningen i Thailand är ytterst bristfällig och det skulle aldrig fungera här. Så det blir till att genomgå den svenska hårda skolan. Teoriprovet går att göra på thai, det gjorde frugan och hon klarade det på sjätte försöket. Det är dock naturligtvis en fördel om man kan klara hyfsad svenska, särskilt vad gäller uppkörningen.

Fråga 2 kan jag svara på. Det går inte, tack och lov. Körkortsutbildningen i Thailand är ytterst bristfällig och det skulle aldrig fungera här. Så det blir till att genomgå den svenska hårda skolan. Teoriprovet går att göra på thai, det gjorde frugan och hon klarade det på sjätte försöket. Det är dock naturligtvis en fördel om man kan klara hyfsad svenska, särskilt vad gäller uppkörningen.
Runt 1990 fick man svenskt körkort om man kunde visa upp annat körkort, i alla fall om man var filippinare men det var en jäkla tur att den regeln ändrades.

Är det inte så att dom får köra på sitt thai körkort i ett år har jag för mig.
Googla lite och hittade detta
Screenshot_20220425-160931.jpg

Tack för svar, fråga 2 är då utredd. Men så var det detta om någon vet hur/var man skaffare ett internationellt körkort i Thailand, det verkar krävas o0m man skall köra i Sverige och bara hare ett Thaikörkort?

Tack för svar, fråga 2 är då utredd. Men så var det detta om någon vet hur/var man skaffare ett internationellt körkort i Thailand, det verkar krävas o0m man skall köra i Sverige och bara hare ett Thaikörkort?
@Ampa69 hittade väl svarat på den fråga.
Om du är på tilfälligt besök i Sverige och har ett thai kökort, får du köra med det.

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp