SV: Frukter och grönsaker, Thailand , vetskap, bra att veta....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja sitter och läser den här tråden tillsammans med min fru. Hon tycker inte att durian är farligt, men lamjai skall mura igen ögonen om man äter mycket!
Men det är väl med det här som så mycket annat här i LOS 80% tro och 20% vetenskap. ;) ;)

I all hast
/Anubaan

Legolas, som Phirawan skriver
"Ett annat sätt är att äta frukten med mangostan Som tros ha kylande egenskaper."
Så där fick du en funktion av en frukt

:thumbsup:

Någon som vet vad frukten heter? Är det Granatäpple? Jag tycker den är god. :thumbsup:

Bild 1 frukten längst till vänster.
Bild 2 frukten längst ner till vänster.

exot_sid1.jpg

thai-frukt.jpg

Nej, det är inte granatäpple utan drakfrukt. Ser festlig ut men personligen tycker jag inte den smakar så mycket. Typisk sommarfrukt hemma hos oss.

Den sista bilden lego, är det inte Durian? Tycker det ser ut så. Nä fy för den lede, den klarar jag bara inte av. Men min bonusdotter älskar eländet! :eek:

Dom andra är ju bara smaskens!!

"ledarn " sa:
Nu kom jag på en frukt jag gillar..... Chompoo ska den heta ??

Är som äpplen (Red diliscius) lägges i kall vatten och skärs upp i bitar....

ruskigt gott men ja tycker den gröna e goare än den röda

"legolas " sa:
Glimten det är "jackfruit", och det är faktiskt gott att äta, lite träigt stundtals, men i stort lite söt och go och lättäten frukt.

Angående "Dulian", detta jävulens avskräde det är förbjudet inom våra väggar här hemma. Jag vet att de gärna vill ta det innanför husets väggar här och smaska och äta, men icke sa nicke, det är få saker jag kräver av min fru, och en av dem är att Dulian aldrig kommer hit in...

Det är samma sak hos oss med den där jä...a stinkfrukten. Dom får ICKE äta den inomhus när jag är där nere i alla fall. Stanken är ju direkt vämjelig och vedervärdig. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan få in eländet i munnen och sedan dessutom svälja utan att det kommer i retur direkt! :eek:

"legolas " sa:
Glimten det är "jackfruit", och det är faktiskt gott att äta, lite träigt stundtals, men i stort lite söt och go och lättäten frukt.

Angående "Dulian", detta jävulens avskräde det är förbjudet inom våra väggar här hemma. Jag vet att de gärna vill ta det innanför husets väggar här och smaska och äta, men icke sa nicke, det är få saker jag kräver av min fru, och en av dem är att Dulian aldrig kommer hit in...
"Berralund " sa:
Det är samma sak hos oss med den där jä...a stinkfrukten. Dom får ICKE äta den inomhus när jag är där nere i alla fall. Stanken är ju direkt vämjelig och vedervärdig. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan få in eländet i munnen och sedan dessutom svälja utan att det kommer i retur direkt! :eek:
Hade jag inte vetat bättre, så hade jag trott att det var 1 användare med två nick. 8) 8) hehe

"legolas " sa:
Klart mycket roligare att berätta med egna ord och upplevelser än det jääkla internet-google som används så ofta i alla möjliga sammanhang....
Jag är så dålig på grönsaker så jag tycker den är bra, och kanske du kunde berätta med egna ord vad dessa växter eller grönsaker heter som luktar så illa. Inte illa menat.

"legolas " sa:
Patcharee det var ju Dhulian som stank som ett dött gammalt lik... Frukten ser ut som en säck potatis utanpå, lätl gul inuti, smakar faktiskt lite sött,,, Men lukten hindrar en att äta för ofta.. Jag kan likställa att äta Dhulian, det är som att bli tvingad att ta emot ett Kobra-hugg enbart för att få klappa på lilla Kobran.... man gör det inte :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:
Och jag som gillar lukten av sur-strömming och jag tycker att den frukten luktar och smakar lika gott som surströmming. Meen dee. Men det är väl inte den frukten som stinker när de lagar Thai mat där hos dig. Ha det bra där i Jomtien och sitt inte bara vid datorn och akta dig för spriten.

Hmmm, jag bara undrar hur det stinker hemma hoss oss när jag inte är hemma. Det är nog rena frosseriet på paalaa plus stinkande örter. Frugan kom över den torkade bläckfisken också, bara stanken är utvädrad tills jag kommer hem igen! :eek: :eek: :eek:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp