Thailand öppnar upp ytterligare

Hej

Det stämmer nog men där utgör väl inte denna typ av turism 15-20% av BNP ?

I Thailand har ju företag och antalet anställda anpassat sig till dom 35-40 miljoner turister om året som man är van med, ändrar myndigheterna på förutsättningarna för detta så innebär det en stor, smärtsam och kostsam omställning för dom inblandade.

Mvh isan lover
Van med sista åren, kör motorvägen från Pattaya till HH så ser du bara fabrike på fabriker så långt ögat kan nå som exporterar, nog inte så illa som du vill få det till här, world bank lyfte ju tom Thailands prognos i veckan, varför tror du thb stärks..

Van med sista åren, kör motorvägen från Pattaya till HH så ser du bara fabrike på fabriker så långt ögat kan nå som exporterar, nog inte så illa som du vill få det till här, world bank lyfte ju tom Thailands prognos i veckan, varför tror du thb stärks..
Hej

Ja industri kan mycket väl ersätta turismen både ekonomiskt och sett till antalet arbetstillfällen i området, men även en stor utbyggnad av industrin sliter på miljö och natur fast på ett annat sätt än turism.

Men planen ifrån makthavarnas sida verkar ju helt klart vara en gigantisk satsning på industri, hamnar och infrastruktur i en korridor ifrån Bangkok ner till Rayong, det välkomnas säkert av många, medans andra ser det som ett hot mot områdets miljö och turism.

Mvh isan lover

Dags att stänga gränsen nu, så att siffrorna håller. För nu kommer det helt fulla plan från många håll varje dag. Säker 10-25.000 personer varje dag nu, senaste veckan.

Jag åkte förra fredagen, då var det inte helt fullt, men inte så långt ifrån. Men alla som kommit denna veckan, olika dagar från olika platser, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn, Frankfurt, alla har vittnat om helt fulla plan.

Gör gott för servicenäringen och nu när alla barer blivit restauranger och fått öppna så lever det upp igen.

Hej

Ja industri kan mycket väl ersätta turismen både ekonomiskt och sett till antalet arbetstillfällen i området, men även en stor utbyggnad av industrin sliter på miljö och natur fast på ett annat sätt än turism.

Men planen ifrån makthavarnas sida verkar ju helt klart vara en gigantisk satsning på industri, hamnar och infrastruktur i en korridor ifrån Bangkok ner till Rayong, det välkomnas säkert av många, medans andra ser det som ett hot mot områdets miljö och turism.

Mvh isan lover
Vi bor ju par hundra meter från tågstation där snabbtåget skall passera, tycker dom sköter det miljömässigt ok än sålänge.
Man kan tycka vad man vill om styret men man kan inte förneka att Thailand idag har den miljömedvetnaste regering någonsin.
Tex rökförbudet på stränder var ju inte pga obehag för andra utan pga antalet cigarettfilter som hittades per m2 och hot mot marint liv.
Minskningen av plast, fortsatt mycket men en rejäl minskning.
Satsas nu på ev och 2023 skall laddstationer vara utbrett i landet, ptt har gått ut med att deras mål är ha laddstation på dom flesta mackar tills dess.
Vi får se, Rom byggdes inte på en dag och man kan inte förrändra ett land på en dag men man kan börja.

Hej

Den 24 december öppnas gränsstationen i Nong Khai mot Laos.

1639900571241.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Antalet turister som ankommer till Thailand har minskat rejält sedan Omikron slog till, fr.o.m den 8 december har antalet internationella resenärer sjunkit till under 3 000 per dag.

Mvh isan lover

Hej

British Airways ställer in över 2 000 flygresor bl.a till Bangkok p.g.a den ökande covid-19 smittspridningen.

1639902396099.jpeg

Mvh isan lover
Dessutom i nästan ett helt år.
Skönt att UK tar ansvar att inte sprida smittan, eller är det en ren förlustaffär att flyga på Bangkok?

Dessutom i nästan ett helt år.
Skönt att UK tar ansvar att inte sprida smittan, eller är det en ren förlustaffär att flyga på Bangkok?
Hej

Ja just den här utvecklingen är ju något jag har befarat, är det bara ett flygbolag så spelar det ju inte så stor roll, men fattar fler bolag samma beslut så kan det bli problemstiskt för många.

Det är nog en kombination men jag tror att det främst är ett ekonomiskt beslut, att flyga med relativt få passagerare kan ju inte vara så lönsamt och nu verkar ju många som tänkt resa avboka p.g.a Omikron, så jag blir inte förvånad om fler bolag kommer att dra ned på flygandet framöver.

Mvh isan lover

Hej

Ja just den här utvecklingen är ju något jag har befarat, är det bara ett flygbolag så spelar det ju inte så stor roll, men fattar fler bolag samma beslut så kan det bli problemstiskt för många.

Det är nog en kombination men jag tror att det främst är ett ekonomiskt beslut, att flyga med relativt få passagerare kan ju inte vara så lönsamt och nu verkar ju många som tänkt resa avboka p.g.a Omikron, så jag blir inte förvånad om fler bolag kommer att dra ned på flygandet framöver.

Mvh isan lover
kanske kommer bli problem att flyga hem till sverige, har biljett thaiair slutet av aprill (måste ju hem å demonstrera 1 maj 555)

kanske kommer bli problem att flyga hem till sverige, har biljett thaiair slutet av aprill (måste ju hem å demonstrera 1 maj 555)

Hem kommer du alltid. Det behöver du inte oroa dig för. Kanske inte på planerad dag med planerat bolag, men hem kommer du.

Värre om de stänger igen här nere och man inte kan komma in igen. Förra året var riktig skit, när det var stängt på riktigt.

Hem kommer du alltid. Det behöver du inte oroa dig för. Kanske inte på planerad dag med planerat bolag, men hem kommer du.

Värre om de stänger igen här nere och man inte kan komma in igen. Förra året var riktig skit, när det var stängt på riktigt.
Ja hem kom jag ,man det tog 3 veckor å ca 6000 sek å mycket krångel, Väntar fortfarande bet av Thai Air

Ja hem kom jag ,man det tog 3 veckor å ca 6000 sek å mycket krångel, Väntar fortfarande bet av Thai Air

Ja, om man bara väntar så kan det bli så. Jag var också i Thailand då. När nyheten om stängning kom, då agerade jag.

Lämnade landet 30/3 utan extra kostnader med Thai via Köpenhamn.

Hjälpa flera vänner hem efter 1 april. De flesta klarade sig hyfsat kostnadsfritt. Någon tågbiljett Stockholm-Göteborg, men inte mer än så.

Att du "blev" kvar i 3 veckor var nog på eget val eller? För den sista jag hjälpte hem var 11/4, så nog fanns det plats på planen.

PS. Jag väntar också på pengar från Thai, ca 25.000kr för familjens resa i maj som blev inställd. DS.

Hej

Enstaka flygbolags agerande ställer nog inte till några större problem mer än för deras egna kunder, men så länge övriga bolag flyger vidare så rullar det ju på som vanligt, men vi vet ju inte hur vare ig enskilda länder eller flygbolag kommer att reagera när Omikron nu sprider sig i världen.

Mvh isan lover

Brittish airways är det sämsta bolaget att flyga med här nere ifrån, fyfan vad kasst det är alltså, att dom inte kursat redan är en gåta....

Hej

Thailands folkhälsominister Anutin säger nu att han funderar på att avbryta ”Test & Go” programmet för thai och utländska resenärer och återställa statens krav på karantän. 63 Omikron fall har hittills upptäckts i Thailand och 20 andra fall väntar på resultat. Anutin sa att det var nödvändigt att ändra inresepolicyn för att göra förberedelser för ett eventuellt utbrott.

Mvh isan lover

Hej

Mer om att Thailand kan komma att återinföra krav på karantän, den här gången ifrån Aftonbladet.

i dag kl 08:05av Amanda Hällsten
I nuläget kan fullt vaccinerade personer från Sverige resa in i Thailand och slippa karantän om de kan uppvisa ett negativt coronatest.
Men på grund av den ökade spridningen av omikron i världen kan reglerna snart komma att ändras, rapporterar Bangkok Post.
Enligt Anutin Charnvirakul, vice premiärminister och hälsominister, kan det bli aktuellt med karantän i en vecka efter att man rest in i landet, även om man är vaccinerad.

Mvh isan lover

Hej

Mer om att Thailand kan komma att återinföra krav på karantän, den här gången ifrån Aftonbladet.

i dag kl 08:05av Amanda Hällsten
I nuläget kan fullt vaccinerade personer från Sverige resa in i Thailand och slippa karantän om de kan uppvisa ett negativt coronatest.
Men på grund av den ökade spridningen av omikron i världen kan reglerna snart komma att ändras, rapporterar Bangkok Post.
Enligt Anutin Charnvirakul, vice premiärminister och hälsominister, kan det bli aktuellt med karantän i en vecka efter att man rest in i landet, även om man är vaccinerad.

Mvh isan lover
Fast är inte det här från samma ursprungliga källa? Bangkok post?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp