VILKET ÖLMÄRKE FÖREDRAR DU I THAILAND?

Vilket ölmärke väljer du om du kan välja när du är i Thailand?

• ANNAT MÄRKE

Röster: 3 13.6%
  • HEINEKEN

Röster: 0 0.0%
  • SINGHA

Röster: 4 18.2%
  • LEO

Röster: 5 22.7%
  • CHANG

Röster: 10 45.5%

• Totala väljare
    22
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Belönade PhuChiFa med karma som tog fram en sådan här viktig tråd till aktualisering igen.

Eftersom jag inte var medlem under tiden omröstningen fortfarande var igång har jag inte satt mitt avtryck där. Om jag varit snabbare att bli medlem så har jag satt min röst på ett märke som isåfall kommit upp på delad andra plats.

Jag har varit trogen detta märke sedan 80-talet. När jag varit i Thailand då vill säga. Nu måste man ju smaka andra märken också så att man kommer ihåg hur mycket bättre favoritölet smakar. Förut har jag tyckt att Chang inte är ett riktigt öl eftersom det är gjort på ris. Ok det smakar inte så tokigt, men det liksom saknas någon viktig komponent i smaken för att jag ska tycka om det.

Nu har jag börjat få tankar och tvivel, om inte mitt favoritthaiöl har tappat i smak. Här i Sverige brukar jag dricka en hel del andra ölsorter som jag tycker om, men senaste tiden har jag druckit en hel del av thaifavoritölet. Inte så mycket att jag skulle kunna bli less på det, men ändå så tycker jag inte att det är så bra som det har varit förut. Det värsta isåfall är att ett risöl som LEO skulle kunna gå om mitt favoritöl och i mitt tycke bli det bästa thailändska ölet. Chang finns liksom inte på min karta som det bästa thailändska ölet.
Hemska tanke! Var är jag på väg?

Ja det kan man ju undra, Wangthong. Men det är ju en evinnerlig tur att alla inte har samma ölsmak, hemska tanke om jänkieBudweiser var den enda s k öl som fanns. Hugaligen.

Sanningen är väl att dom flesta thailändska ölsorterna är fullt drickbara, med få undantag. Personligen är jag absolut inte ute efter ruset när jag är där nere, det är törstsläckning och njutning/avslappning.

Det enda som absolut inte får förekomma är is i ölen, det tycker jag är en styggelse. Men även i det fallet är ju smaken som baken - delad!

Nej pojkar så här ser en riktig öl ut nu äntligen tillbaka

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.349210,17.994633

ImageUploadedByTapatalk1325831740.843780.jpg

Tack! För pilsnern"Pelle".

Just nu känner man sig som Gazton(bara det innehåller alkohol), blir intutad Singha..
;D :D ;D

ps.

Tack, boys, slapp å springa till glasbanken..

ds.

06012012210.jpg

"Berralund " sa:
Ja det kan man ju undra, Wangthong. Men det är ju en evinnerlig tur att alla inte har samma ölsmak, hemska tanke om jänkieBudweiser var den enda s k öl som fanns. Hugaligen.

Sanningen är väl att dom flesta thailändska ölsorterna är fullt drickbara, med få undantag. Personligen är jag absolut inte ute efter ruset när jag är där nere, det är törstsläckning och njutning/avslappning.

Det enda som absolut inte får förekomma är is i ölen, det tycker jag är en styggelse. Men även i det fallet är ju smaken som baken - delad!
Håller med, det räcker att man smakat Budweiser en gång. Visst är det tur att det finns variation, både på smaker, utseende och upplevelser, ja allt överhuvudtaget. Förstå vilka upplevelser man skulle gå miste om annars. Nu är ju människan så att man måste försvara och hävda dom egna valen. En del gör det på fullt allvar och har inte insett att variation ger bättre upplevelser.

Själv älskar jag att resa och uppleva nya saker. Har haft många funderationer om min morfar. Så fort han var borta var det ve och pina för att allt inte var som hemma. Vad vore en resa om man inte fick uppleva nya smaker, likaväl som nya miljöer och kulturer. Just att prova olika mat ger mig mycket när jag är ute. För någon helg sedan var jag bjuden till en granne. Där vi åt jansson bl.a. Förut har jag aldrig sett någon ta lingonsylt till jansson, nu är det min nya favorit till jansson.

Ursäkta att jag svävar ut, öl var det ju. Det finns ju många olika öl, vissa varianter har jag väldigt svårt för. Lättöl är en av dom, vill man att det ska smaka vatten så dricker jag hellre vatten. Samma sak händer ju när man har is i ölen den blir utspädd så smaken liksom försvinner och man vet inte riktigt vad man dricker. Om det är ett gott öl blandat med dåligt vatten eller dåligt öl och gott vatten i isen, gör för mig detsamma. Resultatet blir riktigt dåligt i vilket fall. Vill man ha kallt öl, som det ska vara så finns det bättre sätt att hålla det kallt än att blanda med is.

Ett annat sätt att förstöra öl på är att göra busgrogg. För stark öl, då dricker jag hellre sprit blandat med soda eller läsk om man nu vill blanda ut den. Vissa saker ska man nog bara inte blanda. Tyskarnas sätt att se på öl passar nog mig bäst. Tur att tyskarna kan visa på något vettigt också. De bryr sig inte om hur starkt ölet är, de bedömmer ölet efter smaken. Hur kan dom vara så dumma! ;)

Visst kan även dom som vill ha is i ölen, ha ett berättigande. Men visst är det konstigt?

En i sanning lysande iakttagelse, Wangthong. Jag är precis likadan själv, var ute och reste i världen så mycket ekonomin tillät innan jag träffade min fru och fastnade. Australien, N Z, USA, sydostasien inkl Thailand och även Mexico samt västindien.

Överallt har det varit det lokala som har gällt både vad gäller mat och öl, undantaget då USA där nästan all s k öl är odrickbar. Samuel Adams är den enda sorten som faktiskt är riktigt god. I Australien är VB (Victoria Bitter) den klara favoriten och i Mexico Tecate.

Ibland är det ju svårt att hålla ölen kall, men frigolit- eller gummikylare som man trycker ner flaskan i tycker jag fungerar bra. Samt att köpa 33 cl flaskor, en sådan suger man ju i sig innan den hinner bli varm.

Och absolut, de kulinariska upplevelserna är nästan halva resan, hamburgare och pizza kan jag klara mig utan. Kan tyvärr dock bli nödvändigt om barnen är med.

Ang.öl så finner jag bästa smaken och upplevelsen med öl som har en styrka Mellan 5,2% -- 6,0 (Undantaget Changen som ju kan vara lite starkare)

ALLT under 5% är rena blasket! 8)

"Gazton " sa:
Ang.öl så finner jag bästa smaken och upplevelsen med öl som har en styrka Mellan 5,2% -- 6,0 (Undantaget Changen som ju kan vara lite starkare)

ALLT under 5% är rena blasket! 8)
Jag fick en gång förklarat för mig att jäsningsprocessen börjar att ha gjort sitt när man kommer upp till en viss %. Detta var på mellanölets tid 3,6% då mätte man ju % på ett annat sätt. Det motsvarar över 4% i dag. Det finns alltså ett visst spann när jäsningen har jobbat klart och så att säga tagit fram smaken. Fortsätter man då att jäsa blir det mest bara alkoholstyrkan som ökar.

Ser man på de tyska och österikiska ölen så är de flesta inom spannet 4-6% och de är mera intresserade av smak än hur starkt det är.

Nu vet jag inte hur det är med risöl om det möjligen kan ha ett annat spann när de uppnår mognad. När man gick ändrade klassifieringsgränserna så att mellanöl blev starköl så övergick många till att brygga svagare öl för att det blev mindre skatt på den (folköl). Denna smakar inte riktigt som öl ska smaka tycker jag och avstår gärna från en sådan till maten. Mellanölet blev starköl (styrkemässigt) och försvann från matbutikerna. Vem ville gå till systemet för att köpa något annat än starköl. Det var ju förnedrande. Trots detta lever en del mellanöl fortfarande kvar.

Här i Sverige tror jag att vi är mera fixerade av starkare öl för att det är kompistrycket som bestämmer för många.

Kommer ihåg när man gick skolan. Jag hade ett helvete för att man skulle inte tycka om fisk. Tyckte man om fisk blev man nästan mobbad. Själv så älskade jag torsk med äggsås. Man såg till att man fick en tallrik med mycket på och sedan gick man och satte sig och åt och själjdess och klagade pga grupptrycket. På den tiden var man tvungen att äta upp. När man ätit upp sa man något om att det var tur att man fick i sig allt, i själva verket ville man gå för att ta mera, men det kunde man inte erkänna.

Jag struntar i hur starkt ölet egentligen är, smaken är viktigare!
En kall Singha är aldrig fel. :wai:

Det känns som att det är dags att återuppliva öltråden igen, det har ju dykt upp en del nya medlemmar. Personligen står jag fast vid min uppfattning - CHANG UTAN IS!! :nod:

"Berralund " sa:
Det känns som att det är dags att återuppliva öltråden igen, det har ju dykt upp en del nya medlemmar. Personligen står jag fast vid min uppfattning - CHANG UTAN IS!! :nod:

Chang och Leo--------utan is

LEO dricker jag eller jag dicker all öl fast LEO är en favo.
Är jag i byn så blir det med is i ute på lokal så får du ju oftas den där "kodisen" å då håller sig ölen kall. 8)

"legolas " sa:
hahahaha - utan is i ölen = TURIST.... men inget fel i det, inget fel i det... men man vill faktiskt till slut ha is i ölen. Jag ser det gång efter annan på de gubbar som flyttar hit. De kommer med sina mane´r ifrån hemlandet, och det skall vara så fint och anständigt, och - "Is i min öl? Aldrig i H;vete".......

TRAMS! jag känner flera som har bott mycket längre än ovanstående i Thailand, som inte har is i Ölen, går utmärkt med små väl kylda öl i "kondom" även uppe i Isaan!

Men sen att vissa bittergubbar är för snåla för att köpa små öl, det är en annan sak!

"borat " sa:
TRAMS! jag känner flera som har bott mycket längre än ovanstående i Thailand, som inte har is i Ölen, går utmärkt med små väl kylda öl i "kondom" även uppe i Isaan!

Men sen att vissa bittergubbar är för snåla för att köpa små öl, det är en annan sak!

Underbart, exakt!! Eller vad säger du lego??

Archa = Gottigott gott
Chang = Magont
Singha = Pannknack
Leo = Vattenskadat
Heineken = Som ovanstående
Tiger = i brist på annat
Cheers = Ingen aning

Ölen dricks välkyld och i hyffsad takt innan kylan försvinner ur flaskan och värmen tar över och utan IS naturligtvis.. ;D :D ;D

BeerArcha.jpg

BeerChang.jpg

BeerSingha.jpg

BeerLeo.jpg

BeerHeineken.jpg

BeerTiger.jpg

BeerCheers.jpg

beer LEO aroi maak.
beer CHANG aroi.
beer Singha aroi nit noy.
:laugh: :laugh: :laugh:

"legolas " sa:
ja, vad skall man säga. Det är ju stora pengar att tjäna på att köpa stora flaskor. Speciellt för mig som dricker cirka 1 öl i månaden i genomsnitt på året... ;D ;D

Lego!

Det är ju perfa, en låda Thaipilsner räcker ett helt år(12st)för dig, själv så äter man upp en låda på några dagar när man är i landet(brukar räcka i ca. fyra dar)..
;D :D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp