barnarbete i Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
:D :D Det må så vara att det är ett känsligt ämne! men känsligt för vem?
Det låter som en skröna det du berättar, men inte destomindre är det sant
Barn i vilket land som helst tycker nog att det är kul att ha lite pengar att
röra sig med. Tar sig ofta uttryck som att tigga av utlänningar.

De skrupellösa föräldrar, som utnyttjar sina barn för egen vinning, har man
inte mycket till övers för. Men tyvärr är det är nå´t som förekommer över
hela världen. Precis som du säger. Barnen berövas en behövlig skolgång.

Men däremot, att skänka en slant till en äldre man eller kvinna eller någon
med allvarligt handikapp, känns bättre. Särskilt som man vet att de äldres
pension, är deras barn. De som inte har några barn eller har förlorat dem på något sätt, har det extremt svårt på äldre dar.

Ger man någon äldre/handikappad en större slant. Lägg inte pengarna i koppen de sträcker fram, utan sätt den i deras hand. Det finns många ögon
som skulle vilja lägga beslag på de skänkta pengarna.

Hälsningar Nisse
 
:D Du har så rätt så Dennis. Nu har vi skrapat lite på ytan. Men bevare mig
väl om vi gått djupare i detta ämne.
Något så fruktansvärt att utnyttja barn för egennytta, kan få en att börja
gråta. Har stött på en del själv, som jag inte har nå´n lust att berätta om.
Men man får ta livet från den ljusa sidan. Finns många andra glädjeämnen.
Själv har jag tre barn i Thailand som jag skickar pengar till för skolgång.
Det är glädjande att se att det går bra för dem. (ej egna barn) he he..

Hälsningar Nisse
 
Det är inte ovanligt med dessa blomförsäljande barn. Ofta kommer de från ett "trasigt hem " där föräldrarna är alkoholister. Pengarna går i första hand till brännvin och ofta blir barnet slaget om det inte jobbar tillräckligt bra :angry:
Har även hört om de organiserade tiggerierna i Bangkok där maffian har slavar som är tvugna att tigga. Blir säker en det slantar om man har tillräckligt många som slavar.
Dessa typer styr även pr*stitution och knarkhandeln och värdesätter knappast hur en människa mår eller blir behandlad.
Tyvärr är det nog rätt svårt att göra något åt detta då landet är så korrupt. Bäst är väl att inte ge nåt bidrag alls tilldetta utnyttjande av små barn.
 
barn och blomsterkransar

det här råkar vi turister ofta ut för:

små barn som ställer sig vid ditt bord på en restaurang när du sitter och äter. tittar på dig men sina vackra små oskyldiga ögon och försöker på alla sätt att få dig att köpa en eller ett par blomsterkransar.........
man ser dem ute i barerna, på restaurangerna, på gatorna till långt fram på natten
arbetande för att tjäna pengar hem till mamma och pappa.
Hur gör ni då?
Köper ni kransarna?
Hur tänker ni på det här med barnarbete?
finns det inget annat sätt..?
Jag tycker det vore intressant att höra olika infallsvinklar.
Kan vi hjälpa dessa barnen att slippa arbeta och i stället få vara hemma och sova och gå utvilade till skolan på morgonen. Om de nu har möjlighet att få gå i skolan?
I dessa miljöer som hör till deras vardag möter barnen familjer på semester, "fulla turister" och kanske rent av fula gubbar.....
Vad göra???
Om vi inte köper kransar - tvingas då föräldrarna att hitta ett annat sätt att tjäna pengar på och barnen blir vinnarna eller............
Hur tänker ni?
skriv och debattera
ha re gött
Marianne
 
Jag ber dom hämta mamma/pappa. Förklarar för föräldern att jag gärna köper blommor, men bara av vuxna som inte har sina barn med sig... Fast det är en sanning med modifikation, för man orkar inte alltid vara "om sig och kring sig".

I Lamai, Samui gjorde barägarna gemensam sak och förbjöd barn i området. Det funkade, de vuxna tog över blomsterförsäljningen. Nu var det ett par år sedan så jag vet inte om det fortfarande gäller - men jag hoppas det!
 
Det hjälpte inte på lamai i alla fall för där säljs det för fullt i ao nang likaså ialla fall förra året.
Faktum är att jag tror att koh lanta är ett av några få ställen där vi sluppit undan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp