Den ekonomiska tillväxten i Thailand den lägsta på nästan 5 år.

Jag förstår din synpunkt men håller inte med eftersom man i Sverige kan göra mycket men inte allt via internet. Håller med om att många telefonköer är ett problem. I Thailand BKK har jag upplevt att det inte alltid är enkelt att besöka en myndighet. Först ska man hitta en p-plats, hitta rätt myndighetsperson, Denne kan inte alltid avgöra allt själv utan man får gå runt till flera. Du har rätt i att allt fixar sig på en dag. Uppenbarligen har vi olika erfarenheter.
Ja jag brukar kolla upp allt innan så jag vet till vilken myndighetspersson jag skall gå och vad jag skall ha med mig så brukar gå rätt snabbt, aldrig upplevt nåt direkt krångel men jag brukar vara väl förberedd och även ha med lite mer än vad som behövs.
Finns oftast enkla checklistor att finna på nätet att följa, och har följt dom och har funkat bra för mig.

Jag förstår din synpunkt men håller inte med eftersom man i Sverige kan göra mycket men inte allt via internet. Håller med om att många telefonköer är ett problem. I Thailand BKK har jag upplevt att det inte alltid är enkelt att besöka en myndighet. Först ska man hitta en p-plats, hitta rätt myndighetsperson, Denne kan inte alltid avgöra allt själv utan man får gå runt till flera. Du har rätt i att allt fixar sig på en dag. Uppenbarligen har vi olika erfarenheter.
Nu är ju Thailand inte bara Bangkok, i resterande land tror jag du finner Parkering varhelst samt att jag finner det lika enkelt att söka vård ,eller andra myndighetsgöromål , och maten har inte blivit dyrare anser jag , I alla fall inte fram till i april då vi flög tillbaka Sverige

Som jag skrev handlade det om subjektiva uppfattningar. Du har en annan subjektiv uppfattning. Inget onaturligt i detta.
Subjektiv uppfattning, ja eller hur, bladderi bladderi bladder.

Vill du veta en absolut sanning?
Fråga inte en Thai...
Och lita inte på ditt 11 år gamla minne...

Dom enda priserna som gått upp här på 7 år är alkohol och tobak, tobak nyttjar jag inte så skiter i det och på alkohol är det minimala höjningar.
I baht räknat så har det snarare blivit billigare att leva här pga att hyror gått ner, tom elen är billigare nu än för 7 år sen.
Ok nya moppar och bilar har blivit dyrare, fast jag fick 250.000 i rabatt när jag köpte bilen vilket var helt omöjligt att få för 7 år sen.
OK för tio år sedan kostade fläsk 90 bht nu kostar det olika på grund av styckning detaljer, mellan 140 bht till 160

Goa faktaunderlag du har 55555
Du är säkert rätt person att bedöma detta mot bakgrund av dina erfarenheter. 55555555555
Som du kanske läste, skrev jag, att det handlade om subjektiva uppfattningar som jag redovisade. Du har en annan uppfattning och har inget annat underlag än vad du själv tycker.

Dom som beskrivit byråkratiska svårigheter är ju såna som inte ens bor här utan läst någonstans.
Tycker alla fastboende på TS förutom @Khuntan har ställt sig frågande till dessa svårigheter och sagt att dom har inte upplevt det?

Ja det verkar som jag är ensam här. Fast jag hör folk runt mig klaga. Fast det är många som passerar utan frågor. Fast genom gående känns det som ingen vet med säkerhet hur det kommer att gå. Det är väl själva syftet att trakassera ingen vet säkert hur det kommer gå och skall känna sig helt trygg.
Du vet aldrig om polisen står där bakom hörnet och idag är du den utvalde.

Du är säkert rätt person att bedöma detta mot bakgrund av dina erfarenheter. 55555555555
Som du kanske läste, skrev jag, att det handlade om subjektiva uppfattningar som jag redovisade. Du har en annan uppfattning och har inget annat underlag än vad du själv tycker.
Ja eller hur, det blir nog jättebra ska du se.

OK för tio år sedan kostade fläsk 90 bht nu kostar det olika på grund av styckning detaljer, mellan 140 bht till 160
Ja fläskfilé kostar runt 160 baht kilot på Tesco men finns billigare på annat håll.
Precis samma pris som för 7 år sen, priset flukturerar lite dag till dag.

Såg att Thaibörsen gick ner 0,7% idag trots att resten av världen utan Kina går på grönt idag, så kanske utländska investerare drar sig ut snart och baht ner?

Ja fläskfilé kostar runt 160 baht kilot på Tesco men finns billigare på annat håll.
Precis samma pris som för 7 år sen, priset flukturerar lite dag till dag.
För sju år sedan kostade fläskfilén ca 120 bht.
Nu kostar sid fläsk 160, karre 160 Kan vid vissa läge var en pris sänkning på en 20 bht

Det kanske man skulle tro, men bht fortsätter att stärka sig
Det går inte direkt en sån grej.
Inte så att det blir minus på börsen 1 dag så rasar baht, får se över tid vad som sker kan svänga snabbt i detta ekonomiska tidevarv vi befinnner oss, hela världen är ju i ett litet kaos och ännu värre kan det bli om 2 månader om det blir brexit utan avtal.

Helt säkert spelar valutan in men andra faktorer kan vara byråkratiska svårigheter för faranger och den politiska stabiliteten. Andra hot som diskuterats på TS är ju att omgivande länder lockar allt mer. Tigerekonomierna har ju historiskt sett haft snabba uppgångar och fall. En sak som jag tycker är värd en fundering är om det är samma sak för folket som för landet om det går bra eller dåligt. Jag har några år ofta möts av den subjektiva uppfattningen att det går dåligt för Thailand p g a inflationen men har svårt att bedöma vad det står för. En sak man pekat på är priset på en enkel måltid, som sägs ha ökat från 25 till 50 B på ett fåtal år.

I bästa fall får vi en förbättrad relation mellan sek/bath.

Verkar finnas olika uppfattningar om inflationen i Thailand.
Själv tror även jag att inflationen (iaf i Bkk) är långt högre än den offentliga siffran på några få procent/år. Lite svårt att peka ut "boven" för mig men visst beror det på hur man lever och vart man handlar. Är en av fördelarna med Thailand att var och en kan själv lägga sin ribba.
Medelklassen verkar ha fått det mycket bättre på de senaste 10 åren och tänker man på att ökad inkomst brukar generera mer konsumtion och då ofta stigande inflation så pekar det på att du har rätt. Köp av t.ex. bostäder i Bkk har iaf gått upp kraftigt under denna tiden av det jag ser, landpriser i centrala bangkok har nått 7-siffrigt/m2 på sina håll. Bilparken i Bkk är långt bättre idag, mer spenderas på barn både med skolgång och nöjesanläggningar samt troligen på lån. Sjukvård uppfattar jag det som det läggs mer pengar på, tror det även är stor prisökning där. Ja många som kan ger fasen i den statliga vården när den fallerar vilket den ofta gör och det lånas till div. synoperationer etc.

Samtidigt tror jag bl.a. överetableringar på turistorter i många fall håller nere pris för de lokala långliggarna, de brukar ha rätt bra koll på hur/var man håller ner priserna. Är jag med i Bkk men tyvärr lite för bekväm och handlar för mycket på Tops etc istället för Makro eller de lokala marknaderna men försöker bättre mig :)

/ SatanG

Ja det verkar som jag är ensam här. Fast jag hör folk runt mig klaga. Fast det är många som passerar utan frågor. Fast genom gående känns det som ingen vet med säkerhet hur det kommer att gå. Det är väl själva syftet att trakassera ingen vet säkert hur det kommer gå och skall känna sig helt trygg.
Du vet aldrig om polisen står där bakom hörnet och idag är du den utvalde.

Hej

Tror inte alls att du är ensam, följer man med på utländska forum är det många som klagar just nu, själv tror jag inte att det är utan anledning, sen att alla inte klagar och att en del på vårt forum upplever det tvärtom är ju roligt förr dessa, men det är knappast representativt för alla.

Själv har jag heller inte haft något problem överhuvudtaget med någon Thailändsk myndighet på 34 års resor till landet, men det hjälper ju inte dom som säger sig ha upplevt en åtstramning och problem nu på senare år.

Men jag har ju gott om vänner i Thailand, är ju läskunnig, följer olika forum och media i ämnet Thailand, där kan jag ju konstatera att det klagas mer än någonsin just nu, detta beror nog på något även om en del här på forumet tycks vilja skuldbelägga dom som klagar eller påtalar upplevda problem.

Mvh isan lover

Själv tror även jag att inflationen (iaf i Bkk) är långt högre än den offentliga siffran på några få procent/år. Lite svårt att peka ut "boven" för mig men visst beror det på hur man lever och vart man handlar. Är en av fördelarna med Thailand att var och en kan själv lägga sin ribba.
Medelklassen verkar ha fått det mycket bättre på de senaste 10 åren och tänker man på att ökad inkomst brukar generera mer konsumtion och då ofta stigande inflation så pekar det på att du har rätt. Köp av t.ex. bostäder i Bkk har iaf gått upp kraftigt under denna tiden av det jag ser, landpriser i centrala bangkok har nått 7-siffrigt/m2 på sina håll. Bilparken i Bkk är långt bättre idag, mer spenderas på barn både med skolgång och nöjesanläggningar samt troligen på lån. Sjukvård uppfattar jag det som det läggs mer pengar på, tror det även är stor prisökning där. Ja många som kan ger fasen i den statliga vården när den fallerar vilket den ofta gör och det lånas till div. synoperationer etc.

Samtidigt tror jag bl.a. överetableringar på turistorter i många fall håller nere pris för de lokala långliggarna, de brukar ha rätt bra koll på hur/var man håller ner priserna. Är jag med i Bkk men tyvärr lite för bekväm och handlar för mycket på Tops etc istället för Makro eller de lokala marknaderna men försöker bättre mig :)

/ SatanG
Handlar man på Tops får man skylla sig själv. ;)
Här i Pattaya är tops mycket dyrare än Big-C och Tesco samt Tops har mycket sämre utbud.
Bangkok har ju haft en mycket högre m2 prisökning än resten av landet.
Det mesta är dyrare i Bangkok.

Nu är ju Thailand inte bara Bangkok, i resterande land tror jag du finner Parkering varhelst samt att jag finner det lika enkelt att söka vård ,eller andra myndighetsgöromål , och maten har inte blivit dyrare anser jag , I alla fall inte fram till i april då vi flög tillbaka Sverige
Du har säkert rätt i att det är lättare utanför BKK. Det värsta jag varit med om är en bilbesiktning i BKK. Den tog i det närmaste en dag. En annan gång gav vi upp efter 3 timmar. Vården är fantastisk i BKK förutsatt att man går till ett stort sjukhus och kan betala. Följde med svärfar till en mottagning utanför sjukhus en gång för han skulle undersökas. Där var det som i Sverige d v s långa köer.

/ SatanG
Överetableringarna, som du skriver om, kan bli farliga om världsekonomin gör att turisterna inte kommer i samma utsträckning som nu. Om bankerna har lånat ut mycket och enbart har osäljbara hotell som säkerhet kan det bli riktigt farligt. Så skedde ju i Sverige med flera banker och staten fick rycka in när det gällde sparbanken. Har bilparken byggts upp med lånade pengar är detta också en risk. Sannolikt kan många ägare med små inkomster drabbas.

Den ekonomiska tillväxten i Thailand beror också till en mindre del på vad vi hittar på i Sverige. Här är en fundering kring ekonomin från dagens SvD.

------------------------------------------------------------

Den svenska kronans framtida öde avgörs just nu av riksdagens partier – samtidigt som den når nya rekordlåga nivåer. Frågan man måste ställa sig nu är: vad vill egentligen politikerna?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp