Flytta till Thailand. Är det möjligt om man inte har gott om pengar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är trots allt en märklig politik som dom använder gentemot västerlänningar.
På fråga a,c,d, blir svaret ja. På fråga b, har ingen aning.
Det vet jag inte med säkerhet om dom svaren gäller när man väl har bott ett tag. Kan tänka mej att man i början beter sej som om man var på semester och springer till stranden titt som tätt, men efter ett tag har nog den tjusningen försvunnit och var bor man då?
Ser jag tillbaks på mitt liv så har jag bott överallt utom i Norrland, till och med i Skåne.
Jag har flyttat från storstan till landet, till små samhällen och till större. Just nu bor jag vid vattnet och det känn skönt att veta att det finns där om jag vill bada fiska eller dyka, men det kan gå veckor ibland utan att jag går ner på bryggan.
Nä man får nog tänka till både en och två gånger innan man köper en kåk i T. För var vill man bo????
Det vore kul om denna så allmänna tråd inte hamnar i glömska nån stans.
Det är nog så att den innehåller ett slags info som många besökare efterfrågar, tror jag.
Kan sen ni som har erfarenhet av livet i LOS bidra med kloka ord och råd så lär det nog bli en ofta läst tråd.
Rolf

Att ha hus bland risfälten är en självklarhet för oss, det ligger ju i frugans hemby. Hon kan inte tänka sig att bo någon annanstans, och jag förstår henne. Men om vi kommer att flytta dit för gott så småningom är en helt annan sak, det får framtiden utvisa. Ungarna växer ju upp, och det är nog inte självklart att dom vill flytta tillbaka när dom väl har rotat sig i Sverige.

"Berralund " sa:
Att ha hus bland risfälten är en självklarhet för oss, det ligger ju i frugans hemby. Hon kan inte tänka sig att bo någon annanstans, och jag förstår henne. Men om vi kommer att flytta dit för gott så småningom är en helt annan sak, det får framtiden utvisa. Ungarna växer ju upp, och det är nog inte självklart att dom vill flytta tillbaka när dom väl har rotat sig i Sverige.
Jo det kan jag förstå att har man en fru som är rotad nånstans så är det ju naturligt. Men frågan är ju var skulle du vilja bo om du fick välja.
Vad tycker ni, betala lite mer för att bo nära vattnet eller lite inåt för en billigare peng. Ledsnar på att springa ner till stranden jämt och ständigt utan hellre vill ha lite mer stadskänsla eller landsbygd. Ekonomin spelar ju i det här fallet. Bör ju vara bra mycket billigare att bo innåt än vid kusten.

Ja detta är en jätteintressant tråd egentligen men det verkar som att det inte blir någon fart på den, kanske de som redan är bosatta eller har hus inte har behövt fundera över rubriken på detta ämne, och helt enkelt inte har den erfarenheten av att bosätta sig med en kanske mindre budget.

Vet inte om jag naggar i kanten på sanningen eller inte och som vanligt "allt är relativt", vad är om man inte har gott om pengar?

Texten nedan handlar ju inte bara om att skaffa hus utan, som rubriken antyder och möjligheterna att kasnke få ihop medel till det där boendet man längtar efter!

Det är trots allt en märklig politik som dom använder gentemot västerlänningar

Vet inte om det egentligen är så märkligt trots allt. Som alltid finns det en "historia" och den måste man alltid ta i beaktande när man diskuterar olika kulturer och länder och dess natur (alltså inte skog mm).

Kanske det låter avlägset men man kan inte bortse från att Thailand under långa tider har varit ansatta och utsatta för angrepp från burmeser, vietnameser och Khmer samt varit en hårsmån från att bli kolonialiserade. Otaliga små kungariken har fallit i fiendehänder eller varit hotade så som Lanna, Sukhothai och Ayutthaya.

Sådant raderas inte ur människors medvetande i första taget och sådant påverkar allting smått som stort.

Detta i kombination med "Makt", makten har ju alltid varit viktigare än själva utövandet och så är det ju i många länder liknande Thailand, det är ju därför som det är så svårt att få till stånd förändringar i Thailand.

Det gick ju en dokumentär om Thailand för inte så lite sedan i anslutning till upproren och som jag nämnde i en annan tråd var där ju en professor i statsvetenskap var det väl som ju också påpekade thailands svårigheter att få till stånd förändringar på grund av att alldelses för många vid makten vill ha makten över lagarna istället för att tillämpa lagarna.

I sken av detta kan jag tänka mig att "Falanger", ligger ganska långt ner på listan över prioriteringar. Alla utanför Thailand är falanger, falang dam, falang khao, falang luang, falang daeng, så jag tror inte det bara är västerländare som behöver känna sig åsidosatta.

Jag tillhör ju för närvarande den kategorin som ligger på B40000 nivån, kan ju förändras, kan ju vinna på tipset ;D, men att vänta på det är ju inget val om man nu tänkt sig ett liv i Thailand.

Så här är min plan:
1. Linda skall komma hit och om det nu blir så att hon kommer att stanna (finns många men på grund av familjeproblematik mm), så kan jag tänka mig att satsa på något här, restaurang eller liknande och på den vägen kanske kunna skaffa mig medel att senare kunna skapa något i Thailand.

2. Andra alternativet är att börja med något litet i Thailand som Linda kan ha, sälja mat från "Samloo", nudelsoppor, papayasallad osv, ni vet. Köpa då en motocykel först och sedan kanske en till som hennes dotter kan ha och sälja ifrån mm.

3. Sälja bensin, köpa in fat och pumpar.

4. Sälja mat till skolor, alltså entreprenad.

5. Sälja naturprodukter, finns ju en uppsjö av naturprodukter och naturmedicin.

Jag tror ju att det trots allt finns möjligheter, man måste ju tro på det, bara man är lite omkring sig.

Dessa verksamheter är överkomliga investeringar för en sådan som mig, för B40000 i månaden låter okey men jag tror ändå att man då lever väldigt osäkert om man inte har en slant på banken förstås, så en kombination av de två okey annars att hon har en liten verksamhet och då min pension.

Jag vill ju bo vid havet, precis som Rolf och då får man nog räkna med att det nog blir dyrare än i ett risfält på landet. Men för mig är alla möjligheter öppna, för till Thailand ska jag på ett eller annat sätt, tänker inte sitta här på något vårdboende i framtiden och bli bortglömd.

Man kankse inte behöver köpa eller bygga hus direkt utan hyra hus. Jag själv tittade på hus nu förra året i Ban Phe och ett jättefint hus för B15000 i månaden, är ju överkomliga pengar, har bilder på det, skall lägga upp det senare.

Vet inte om det är något konkret tips direkt, snarare kanske vision, men det måste man ju också ha. ;)

Mvh Peter :wai:

Tycker jag låter vettigt, men 40000B är inte så rasande mycket att starta med. Tror att det kommer bli kämpigt men det finns dom som lever på mindre för att förverkliga sin ide. Ett öppet sinne och en stor portion kreativitet är nog ett stort plus. Kommer jag på en affärsidé så kommer det ett mail ;)
I mitt fall är vi då det blir tal om flytt är vi båda pensionärer enl. passet :) så inkomsten kommer per automatik.
Att så många ska ha makt och därmed dela på pengarna kommer förr eller senare att gå käpprätt åt helvete.
Det har historien visat, därmed inte sagt att falanger får det bättre, det kan bli tvärt om. Det har ju också hänt i en del länder.
Jag håller med dej efter att ha funderat ett bra tag på det där med boende, hyra är nog bäst. Tänk att köpa en kåk och det visar sej sen att där vill jag inte bo. Det går ju inte att sälja ett hus i T.
Men hur i helsike ska man göra?
Sälja av allt i Sverige sätta in pengarna på banken, hyra nåt i T tills man vet att det blir bra och då köpa.
För att få den låga skatten på din pension så får du ju inte ha nåt i sverige som binder dej till landet, utom en sommarstuga. Och skatt vill man ju bbetala så lite som möjligt

"Rolf " sa:
Jo det kan jag förstå att har man en fru som är rotad nånstans så är det ju naturligt. Men frågan är ju var skulle du vilja bo om du fick välja.
Vad tycker ni, betala lite mer för att bo nära vattnet eller lite inåt för en billigare peng. Ledsnar på att springa ner till stranden jämt och ständigt utan hellre vill ha lite mer stadskänsla eller landsbygd. Ekonomin spelar ju i det här fallet. Bör ju vara bra mycket billigare att bo innåt än vid kusten.

Om jag själv fick välja så hade det nog blivit något närmare havet, inte ända ute men inom bekvämt avstånd med bil. Dels pga ekonomin precis som du säger Rolf och dels för att jag inte vill ha en massa turister precis in på knutarna. Lugnt och stilla skall det vara, endast hundarnas skällande och tupparnas galande får höras. ;)

Men å andra sidan är det inte så förtvivlat dyrt att flyga eller åka buss ner till kusten. Jag trivs bäst när jag bara får sitta där på min veranda, dricka mina Chang utan is och bara vara sååå lycklig. ;D

"Berralund " sa:
Om jag själv fick välja så hade det nog blivit något närmare havet, inte ända ute men inom bekvämt avstånd med bil. Dels pga ekonomin precis som du säger Rolf och dels för att jag inte vill ha en massa turister precis in på knutarna. Lugnt och stilla skall det vara, endast hundarnas skällande och tupparnas galande får höras. ;)

Men å andra sidan är det inte så förtvivlat dyrt att flyga eller åka buss ner till kusten. Jag trivs bäst när jag bara får sitta där på min veranda, dricka mina Chang utan is och bara vara sååå lycklig. ;D
Misstänkte att det bodde en lite Ferdinand i dej :)
Ja du har nog rätt där inte för nära men ändå på ett lagom reseavstånd

"Berralund " sa:

Ja du har då inga större krav... 8)

"Rolf " sa:
Tycker jag låter vettigt, men 40000B är inte så rasande mycket att starta med. Tror att det kommer bli kämpigt men det finns dom som lever på mindre för att förverkliga sin ide. Ett öppet sinne och en stor portion kreativitet är nog ett stort plus. Kommer jag på en affärsidé så kommer det ett mail ;)
I mitt fall är vi då det blir tal om flytt är vi båda pensionärer enl. passet :) så inkomsten kommer per automatik.
Att så många ska ha makt och därmed dela på pengarna kommer förr eller senare att gå käpprätt åt helvete.
Det har historien visat, därmed inte sagt att falanger får det bättre, det kan bli tvärt om. Det har ju också hänt i en del länder.
Jag håller med dej efter att ha funderat ett bra tag på det där med boende, hyra är nog bäst. Tänk att köpa en kåk och det visar sej sen att där vill jag inte bo. Det går ju inte att sälja ett hus i T.
Men hur i helsike ska man göra?
Sälja av allt i Sverige sätta in pengarna på banken, hyra nåt i T tills man vet att det blir bra och då köpa.
För att få den låga skatten på din pension så får du ju inte ha nåt i sverige som binder dej till landet, utom en sommarstuga. Och skatt vill man ju bbetala så lite som möjligt

Nä, precis Rolf, själv tycker jag att det är i smalaste laget och jag vet inte om frågeställaren som startade denna tråd är i denna kategorin 40000B:are. Jag själv ligger nog där nu, men om jag fortfarande skulle vara det om 6 år, så måste jag nog fundera på det jag sa innan. Gör jag inget nu kommer jag att vara en 40000B:are, så jag måste planera nu för att i så fall ha större marginaler, behövs inga gigantiska summor men ändå.

Som Berra säger lugnt och fint vill jag också ha det, höra vågornas svall och ölens pysande ;D

På 6 år kan det hända mycket, hoppas du kommer på nåt.
Kan va så att när Linda kommer slår ni era kloka ihop och hittar på nåt

"Rolf " sa:
På 6 år kan det hända mycket, hoppas du kommer på nåt.
Kan va så att när Linda kommer slår ni era kloka ihop och hittar på nåt

Jo, det var änna lia som tanken de se ;D

Förresten Rolf vad menar du med denna mening:

Det går ju inte att sälja ett hus i T

Går det inte sälja ett hus, varför då? Alltså, går det inte att sälja om man köpt det som falang eller?

Nä efter vad jag hört så har folk det skitsvårt att sälja sina kåkar när dom ledsnat eller av andra orsaker. Det byggs alldeles för många nya hus för att det ska bli en bra beg. marknad

Vad menar du med att om man är över 65 så faller vissa försäkringar bort. Visst måste man väl kunna teckna en sjukförsäkring.
Sen det här med skatter. Klipp och klistrat::

I Thailand får du mycket mer för pengarna!
Inte utan orsak brukar Thailand kallas för ”svenskarnas nya Spanien”. Låga boende- och levnadskostnader gör Thailand till ett väldigt populärt land att pensionerna sig i.

Många svenskar har besökt Thailand som turister och funnit ett land med bra klimat året om, vänliga människor och bra övriga förutsättningar. Sannolikt kommer alltfler svenskar att flytta till Thailand framöver och inte minst gäller detta pensionärer.

I Thailand räcker pensionen längre och här kan Du känna Dig rik oavsett pensionsnivå!

Skattefördelar för svensk pensionär i Thailand
•Lägre skatt på pensionen
•Ingen förmögenhetsskatt
•Ingen arvsskatt
•Mycket låga levnadskostnader
Landfakta, karta & klimat

Invånarantal:ca 64,000,000
Statsskick:Monarki
Yta:514,000 km2
Huvudstad:Bangkok (ca 6,000,000 invånare)
Språk:Thai (relativt många talar engelska)
Valuta:Baht
Medlem i EU:Nej
Nationaldag:5 december
BNP/capita:$ 8,600
Landskod internet:.th
Landskod telefon:+ 66
Prisnivå jmf Sverige:Mycket lägreDagstemperatur Klimat Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Thailand °C 26 27 28 29 28 28 28 28 27 26 27 28
Stockholm °C -3 -3 2 8 15 19 21 20 14 8 2 -1
Göteborg °C -2 -1 2 7 13 18 21 20 13 8 4 1
Malmö °C 1 1 4 8 15 18 20 20 15 11 6 3

Varför pensionera sig i Thailand?
•Låga levnadskostnader; låga priser på mat, boende och aktiviteter, räkna med ungefär 1/3 av priserna i Sverige
•Behaglig livsstil; de låga priserna leder till att man kan unna sig betydligt mer
•Klimatet; värme året om, 26-28 grader i havet, mängder av stränder
•Vänliga människor; thailändarna är kända för sin generositet och positiva inställning
•Låg kriminalitet; Thailand är i allmänhet ett mycket säkert land att bo i
•Goda kommunikationer; såväl till/från Thailand som inom landet
•Fördelaktig beskattning för svenska pensionärer
Allmänt om skatter i Thailand
Från allmänna inkomster medges vissa grundavdrag (vanligen 30,000 Baht). Personer som är äldre än 65 år får dessutom avdrag med 190,000 Baht per år. Därutöver medges avdrag (beloppsbegränsade) för bl a livförsäkringar, långsiktigt sparande, bolåneräntor, välgörenhet mm.

Skatt på nettoinkomst (Baht): Inkomst Skatt, %
0 – 50,000 0%
50,001 – 100,000 5%
100,001 – 500,000 10%
500,001 – 1,000,000 20%
1,000,001 – 4,000,000 30%
4,000,001 - 37%

I Thailand saknas förmögenhetsskatt liksom arvsskatt. Kapitalvinster beskattas som vanlig inkomst, dock är högsta skatt på räntor och utdelningar 15 %.

På alla köp och försäljningar av fastigheter uttas en stämpelskatt om 0,5 %. Hyresinkomster från fastighet beskattas med 10 – 30 % beroende på typ av fastighet.

Bolagsskatten är i normalfallet 30 % men kan reduceras till 20 eller 25 % om vissa villkor uppfylls. Mervärdesskatten uppgår till 7 %.

Deklaration skall inlämnas senast 31 mars. Föregående kalenderår utgör beskattningsår.

Svensk pension i Thailand
Sverige har ett skatteavtal med Thailand som är tillämpligt. Om du vistas i Thailand mer än 180 dagar under ett kalenderår anses du vara bosatt i Thailand.

För att kunna fastställa din skattesituation vid pensionering i Thailand måste hänsyn till tas till flera faktorer såsom;

•Svensk intern rätt
•Thailändsk intern rätt
•Tolkning av skatteavtal mellan Sverige och Thailand
•Dina olika pensionsinkomster

Det finns kunnit folk som kan hjälpa till vid en ev. flytt så man har klart för sej vad man ger sej in på

Jag har fler sidor att delge dej. Det är klart att man måste skriva ut sej för att få tillgodoräkna sej den lägre skatten.
Sidan är inte alls luddig, du har säkert smuttat på en lite Leo ;)
Det är en rätt stor firma som hjälper Svenskar att flytta utomlands när dom tex. blivit pernsioärer.
Gå in och kolla själv:: http://www.taxzero.se/lander/Thailand
Jag tänker i allafall ta hjälp av dom när det blir så dags. Har ingen lust att uppfinna hjulet en gång till.

Som du så mycke riktig säger så finns det en mängd olika sätt att flytta på. Jag är inne på din linje och har varit hela tiden. Men samtidigt så känns det bra att rota runt överallt och försöka bilda sej en uppfattning om vad blir bäst för oss.
Jag vill ju veta vad jag ger mej in i. Det här med var man ska bo det dök upp i huvudet härom dan. Man kanske ledsnar på sand sol och hav. Det är ju så att man får ju ingen sjö med pengar att ösa ur när man går i pension, så det gäller ju att tänka sej för.
Sitta med dubbelt boende vet i fan om man klarar. Som vi har det i dagsläget så måste ju kåken säljas.
En tanke är ju då att putta in pengarna på banken, hyra nåt i T för att kolla. Sen får man se. Funkar det inte får man väl åka hem igen och köpa nåt nytt.
Jag vill nog inte klippa alla banden med Sverige det första jag gör utan att ha provat på först.
Detta är inte lätt.

Det känns tvunget att tjata runt om detta ämne för att ta tanken ett steg längre. Kan inte gå och fundera själv då kommer jag ingenstans.

Rolf.
Jag har tecknat en försäkring i Danmark för min dotter som bor i Mexico.
Det är en olycksfallsförsäkring som gäller när man är på resande fot.
Det fina med den försäkringen är att man kan vara på resa hur länge som helst. I åravis och inte som hemförsäkringen som bara gäller resor på max 45 dagar.

Jag tittade på villkoren och där står ingenting om åldersbegränsning i dom papprena jag har tillgång till.

Dottern är fortfarande skriven i Sverige fast hon har inte bott här på fyra år.

Bolaget heter ihi Bupa. Skandinaviska kunder administreras från Köpenhamn, annars är bolaget Engelskt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar