"Jem - Permanent uppehållstillstånd är inte alls omöjligt. En gång varje år delar regeringen ut uppehållstillstånd till upp till 200 personer från varje land"Det kostar väl runt 1,5 miljoner baht att "köpa", eller hur??? Annars var kraven rätt.
------------------------------------------------
Leif Svensson - Hej. Det finns olika vägar att gå, om du är 50 år kan du sätta in 30.000 svenska på ett konto i bangkok bank. (ditt eget konto) då får du ett uppehållstillstånd för ett år som även ger tillstånd att arbeta. efter ett år får du visa upp kontoutdrag att det finns medel. (under året får du naturligtvis använda pengarna, dom är ju dina, se bara till att 30.000 finns när året är slut) utan att behöva springa till passpolisen för en stämpel var 3 mån.
Har aldrig ens hört talas om en sådan variant, kan ALDRIG i världen tro att det existerar.
Det finns sidor inne på internet där man kan få fram korrekt info. Jösses detta verkar ju vara en variant inkuderande samtliga möjligheter till uppehållstillstånd.
Låt mig recapitulera. Du kan få uppehållstillstånd baserat på retirement, kravet är att du tjänar 65.000 baht per månad eller att du kan visa att hu har 800.000 baht på bankkonto i Thailand eller att du har en kombination av dessa 2 pengalternativ. Det andra sättet är ett uppehållstillstånd baserat på "marriage". Kravet där är 40.000 baht i månader i inkomst eller att du har 400.000 baht på bankkonto i Thailand i ditt namn, eller en kombination av dessa två....
Då måste var 3:e månad på alla olika VISA eller uppehållstillstånd bekräfta din adress på den immigration-kontor som du tillhör. Vilket innebär att du måste åka dit med passet och få en stämpel att du varit där och stämt av.
Leif, om du fixar detta med 30.000:-, kan du inte skriva då och meddela, jag skulle tro att varenda pensionär i hela världen skulle nyttja det då...
Angående att leva här nere, så beror det helt och hållet på var i Thailand man bor, precis som någon antydde. jag själv bor i Chaiyaphum uppe i isaan, och här kostar saker och ting en bråkdel av vad det kostar nere i Bangkok eller dyra Phuket.
Jag själv äger hus (jag och frun gemensamt), vi betalar varje månad på det. och sedan så har vi 2 barn som vi tar hand om, de är 7 och 10 år unga. Matkostnaden är 16.000 baht per månad. Elen med 3 A/C ligger på runt 16-1700 baht per månad. vatten ligger oftast på runt 250 baht per månad och internet med extra 4 mB + telefon ligger på 1.069 baht per månad.
Detta är de fasta kostnaderna. Vi har ingen bil ännu, utan kör vespa, och bensinen till den ligger nog på runt max. 1.000 baht per månad, kanske lite mindre. Och sedan tillkommer nöjen. med det häruppe i ödsligheten så menar man att man går ut med polarna och äter en god middag. Här är det så enormt billigt att äta ute, så det är faktiskt dyrare att göra maten hemma än att gå ut och äta.
Så uppfattar jag det i alla fall. Kan också säga att det finns folk här som lever betydligt billigare än detta, och det finns också folk naturligtvis som lever som om det inte finns en morgondag och bränner hur mycket som helst.
Men i det stora hela, så räcker det med som någon sa, lätt med 40.000 baht. Undrar ni över hur det funkar om man nu inte har tillgång till "eget" hus. Man kan ju hyra ett här också, kostnad på cirka 6-8.000 baht per månad. Det finns schyssta lägenheter innei stan och de kostar cirka 3.500 baht per månad. Möjligheterna att överleva häruppe i Thailand är oändliga och det är väl egentligen bara ens egna otilräcklighet som sätter gränsen.
Dock så tycker jag att den som sade att han hade styvt SEK: 8.000:- i pension..... Det kan bli knivigt att leva på den summan. Möjligtvis om man har ett boende fixat då kan det fungera. problemet kommer väl med uppehålltillståndet. Om du ICKE har en rejäl summa pengar på banken för att täcka skillnaden i ditt fall. 296.000 baht (4.20 i kurs) så kan du icke heller få uppehållstillstånd baserat på retirement. Inkomsten är för låg.
Då får du satsa på baserat på Marriage istället. Vilket är Ok för din del med den inkomsten. Det finns mängder av variabler när man skall kolla hur det blir att bo härnere, men räkna lugnt med att om ni skall bo ute på landet typ Isaan så kan man klara sig på runt 45.000 baht och må bra.
Vill man bo i Bangkok eller Pattaya eller Phuket, usch vågar knappt gissa, men har polare i Pattaya som har runt 65.000 baht och han hankar sig fram bokstavligen. Bangkok och Phuket ännu värre, svindyrt därnere....