Flytta till Thailand. Är det möjligt om man inte har gott om pengar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den gäller även när man är på resa i sitt eget land, så den som är skriven i Thailand kan kanske teckna den också?

"LG " sa:
Den gäller även när man är på resa i sitt eget land, så den som är skriven i Thailand kan kanske teckna den också?
Jo det har jag förstått att det är att föredra att teckna försäkringar i Sverige som gäller som du säger.
Ska spara länken, det är just den typen av bolag som man vill ha.

Hummm Jag mailade lite med BUPA förra veckan.
Jag bifogar två PDF'er den ena PN2011 beskriver vad det gäller och den andra vad det kostar.
Prislistan stannar vid åldersspannet 61-65. Men jag har uppfattningen att om man varit försäkrad inna 65 års ålder så löper försäkringen på . Men man kan inte nyteckna efter 65 år dagen.
Kollade lite med Europeiska också. Det är en försäkring som man tecknar i Sverige. Men de skulle ha ca 44 000 kr per år för det som BUPA erbjöd för ca 18 000 kr.
Jag är medveten om att försäkringsvillkor är svår och jag fattar kanske inte allt men för min del lutar det åt BUPA.
/anubaan

Bilagor

• Benefit - PN 2011_eng_.pdf
    81.8 KB · Visningar: 233
  • Premium_PN2011.pdf
    486.7 KB · Visningar: 317
Vad kunde förstå av deras hemsida så kunde man teckna försäkring tills dess man fyllt 80 där efter fodras läkarintyg.
Men det var en rätt stor skillnad mellan Legolas och din försäkringspremine

Jag ser att tråden är en smula gammal, men det kanske går att pigga upp den ? Här är min pensionsplan:
Sälja kåken för 4 200 000 bath. (dvs i mille kr) Bygga i Thailand för ca 500.000 bath. Rest 3700 000 bath, fonderat i Bankok bank. Svinn 500 000 bath, behållning 3 200 000 bath.
Inkomster: 25 000 bath i månaden i svensk pension.
Kåken blir, som ni förstår, bara en liten stuga.Jag vill inte lägga pengar på mer! Marken är frugans, säkerheten är ett Usufruct-avtal (servitut). Livet blir thai, mågapinnen klarar livhanken för sig och styvdottern, med ett barn, för 8000 bath i månaden.
Slutsats: om Du bara har pengar till investeringarna, så går det att få ner levnadsomkostnaderna till ingenting. Guldkanten på tillvaron blir några beer Chang i kvällssvalkan, mer behöver inte jag!

Jag har druckit single malt efter dyra middagar med galanta damer i sverige och //redigerat av forumvärden// damerna till fantastiska kostnader, och inte f-n blev jag lyckligare av det!

Goda vänner, mat, bra fiske i ån bredvid byn, tre beer Chang djenn och ett "rumble in the djungle" med frugan -det är väl i stort sett allt man behöver?

Det är synd att man ska behöva gå och oroa sej pga. Thais korkade visumregler. Borde finns en bättre lösning som är laglig. Olagliga sett finns det ju har jag fått höra.
Men det jobbas lite i kulisserna för att försöka få tillstånd en ändring.
Men om och när det händer nåt det visste man inte. Det enda possetiva är ju att några orkar engagera sej

Har nu läst igenom tråden och den sammanfaller med vad jag och min fru diskuterade i förgår. Hur är det med arbete i Thailand du får inte utför arbete som någon Thailändare kan. Men då säger min fru att i Thailand gör de ständigt reklam för dessa love the king falanger i TV som bor på landet och odlar sitt ris själva har grisar kossor höns och alla grönsaker och frukter utan att någon annan Thailändare hjälper dem. De kör runt med sinna traktorer och lever av vad naturen kan ge och hyllas som bästa sortens falanger. Är orsaken den att de inte säljer sitt arbete utan lever på självförsörjning som gör att de inte behöver arbetstillstånd.

Till försäkrings frågan vilja säga att prova de inhemska alternativen billiga och de fungerar har egen erfarenhet sjukförsäkringar har nästan varje bank hur det är när man nästan är död över 65 skämt då fungerar väl inget.
men olycksfall går att fixa till rimliga kostnader dessa försäkringar gäller på privata sjukhus oftast de bästa du kan få på orten om du nu inte skall ha bumrunda eller vad det heter i Bkk.

Om jag vore en äldre herre enligt försäkrings bolagen skulle jag nöja mig med det den allmänna sjukvården och eventuellt smörja hjulen lite fast jag tycker mycket illa om just detta men det är ju inte väre än att att köpa sig en bra försäkring och sno läkaren till ett privat alternativ

Hur mycket det kostar att leva i Thailand är nästan en idiot fråga. Men håller med tidigare skribenter 40000 bath lever jag gott på här räcker väl inte till en mia no men väl till några gige då och då.

Skulle man som Gimten börja grisa ner sig och jobba lite tror jag att levnads kostnaderna skulle sjunka dramatiskt då även fritids problemen är borta.

"legolas " sa:
"Jem - Permanent uppehållstillstånd är inte alls omöjligt. En gång varje år delar regeringen ut uppehållstillstånd till upp till 200 personer från varje land"Det kostar väl runt 1,5 miljoner baht att "köpa", eller hur??? Annars var kraven rätt.
------------------------------------------------
Leif Svensson - Hej. Det finns olika vägar att gå, om du är 50 år kan du sätta in 30.000 svenska på ett konto i bangkok bank. (ditt eget konto) då får du ett uppehållstillstånd för ett år som även ger tillstånd att arbeta. efter ett år får du visa upp kontoutdrag att det finns medel. (under året får du naturligtvis använda pengarna, dom är ju dina, se bara till att 30.000 finns när året är slut) utan att behöva springa till passpolisen för en stämpel var 3 mån.
Har aldrig ens hört talas om en sådan variant, kan ALDRIG i världen tro att det existerar.
Det finns sidor inne på internet där man kan få fram korrekt info. Jösses detta verkar ju vara en variant inkuderande samtliga möjligheter till uppehållstillstånd.

Låt mig recapitulera. Du kan få uppehållstillstånd baserat på retirement, kravet är att du tjänar 65.000 baht per månad eller att du kan visa att hu har 800.000 baht på bankkonto i Thailand eller att du har en kombination av dessa 2 pengalternativ. Det andra sättet är ett uppehållstillstånd baserat på "marriage". Kravet där är 40.000 baht i månader i inkomst eller att du har 400.000 baht på bankkonto i Thailand i ditt namn, eller en kombination av dessa två....

Då måste var 3:e månad på alla olika VISA eller uppehållstillstånd bekräfta din adress på den immigration-kontor som du tillhör. Vilket innebär att du måste åka dit med passet och få en stämpel att du varit där och stämt av.

Leif, om du fixar detta med 30.000:-, kan du inte skriva då och meddela, jag skulle tro att varenda pensionär i hela världen skulle nyttja det då...

Angående att leva här nere, så beror det helt och hållet på var i Thailand man bor, precis som någon antydde. jag själv bor i Chaiyaphum uppe i isaan, och här kostar saker och ting en bråkdel av vad det kostar nere i Bangkok eller dyra Phuket.

Jag själv äger hus (jag och frun gemensamt), vi betalar varje månad på det. och sedan så har vi 2 barn som vi tar hand om, de är 7 och 10 år unga. Matkostnaden är 16.000 baht per månad. Elen med 3 A/C ligger på runt 16-1700 baht per månad. vatten ligger oftast på runt 250 baht per månad och internet med extra 4 mB + telefon ligger på 1.069 baht per månad.

Detta är de fasta kostnaderna. Vi har ingen bil ännu, utan kör vespa, och bensinen till den ligger nog på runt max. 1.000 baht per månad, kanske lite mindre. Och sedan tillkommer nöjen. med det häruppe i ödsligheten så menar man att man går ut med polarna och äter en god middag. Här är det så enormt billigt att äta ute, så det är faktiskt dyrare att göra maten hemma än att gå ut och äta.

Så uppfattar jag det i alla fall. Kan också säga att det finns folk här som lever betydligt billigare än detta, och det finns också folk naturligtvis som lever som om det inte finns en morgondag och bränner hur mycket som helst.

Men i det stora hela, så räcker det med som någon sa, lätt med 40.000 baht. Undrar ni över hur det funkar om man nu inte har tillgång till "eget" hus. Man kan ju hyra ett här också, kostnad på cirka 6-8.000 baht per månad. Det finns schyssta lägenheter innei stan och de kostar cirka 3.500 baht per månad. Möjligheterna att överleva häruppe i Thailand är oändliga och det är väl egentligen bara ens egna otilräcklighet som sätter gränsen.

Dock så tycker jag att den som sade att han hade styvt SEK: 8.000:- i pension..... Det kan bli knivigt att leva på den summan. Möjligtvis om man har ett boende fixat då kan det fungera. problemet kommer väl med uppehålltillståndet. Om du ICKE har en rejäl summa pengar på banken för att täcka skillnaden i ditt fall. 296.000 baht (4.20 i kurs) så kan du icke heller få uppehållstillstånd baserat på retirement. Inkomsten är för låg.

Då får du satsa på baserat på Marriage istället. Vilket är Ok för din del med den inkomsten. Det finns mängder av variabler när man skall kolla hur det blir att bo härnere, men räkna lugnt med att om ni skall bo ute på landet typ Isaan så kan man klara sig på runt 45.000 baht och må bra.

Vill man bo i Bangkok eller Pattaya eller Phuket, usch vågar knappt gissa, men har polare i Pattaya som har runt 65.000 baht och han hankar sig fram bokstavligen. Bangkok och Phuket ännu värre, svindyrt därnere....

Legolas! Var mat kostnaden verkligen riktigt angiven? Äter ni för 16000 Bath i månaden? Vad det sen gäller den som skrev om en pension på 8000 SEK i månaden, så kan det ha varit jag -men då bygger kalkylen på ett banktillgodohavande på 2.5 milj bath. Inkomsterna är bara till det löpande och i kalkylen ingår strömsnålt och klimatstabilt hus, egen mark för grönsaker och ris etc. Utan en extremt kostnadseffektiv tillvaro går det inte. Och inte utan rejäl backup på banken.

"legolas " sa:
Ja Birger, fram till denna månaden, men nu gav jag frugan 18.000 baht för vi har börjat "götta" till oss lite och slarvhandlar också lite extra mat här och där. Det är ju lika med 4.500 baht i veckan, och det funkar för oss 2 vuxna och de 2 barnen vi tar hand om.
Det går att leva billigt å bo billigt om man letar ordentligt,det gjorde jag. Man kan hyra ett hus med 2 sovrum A-C, carpark å allt för 20000 Baht i mån GUNNAR.
"legolas " sa:
Ja Birger, fram till denna månaden, men nu gav jag frugan 18.000 baht för vi har börjat "götta" till oss lite och slarvhandlar också lite extra mat här och där. Det är ju lika med 4.500 baht i veckan, och det funkar för oss 2 vuxna och de 2 barnen vi tar hand om.
"felipe " sa:
Hej :wai:

Jag och frun har länge undrat över en grej.
Kan man flytta till Thailand och bo där utan att man har gott om pengar med sig? Kan man som farang försörja sin familj? Nu menar jag så klart på ett lagligt sätt. Min fru är thailändska och ibland när det är som mest kallt som det har varit den senaste tiden så säger hon lite halvt skämtsamt till mig. "Kan vi inte flytta till Thailand?"
Jag vill ju gärna men så hör man att som farang kan man inte jobba i Thailand. Och sen har jag hört att det ska vara jätte svårt att få permanent uppehållstillstånd i Thailand.
Är det någon som vet hur det ligger till? Vilka lagar som gäller? Eller kanske det är någon som har gjort just det?
Vi har inte så mycket sparat och än så länge är vi ganska unga, jag är 28 och hon är 26 år. Just nu är det bara jag som jobbar, vår son är är bara 1 år och 8 månader och har inte fått någon bra plats på dagis än. Så ibland drömmer vi att det hade varit skönt att åka iväg några år och komma tillbaka när det är dags för barnen att börja skolan.
Vår plan är att våra barn ska kunna gå i skolan här i Sverige och under tiden spara så mycket pengar som möjligt och när dom är stora nog att slå ut sina vingar då flyttar vi till Thailand. Det är en fin plan men det är en ganska långsiktigt plan. :)

Så nu har vi gått ett tag och funderat just på det där. Är det är möjligt att flytta dit utan att ha några pengar och klara sig nått så där?

Mvh
Familjen Vargas

"legolas " sa:
Det finns BUPA här i Thailand, och jag tror att det är det största som finns här. De erbjöd mig olycksfallsförsäkring ( begränsad) vid ålder 57 (2008). Jag tog den, kostade för 1 år 10.000 baht (då 2.000:)
Hälso eller sjukförsäkring fick jag inte....

Men om man tecknar en försäkring hos BUPA innan man fyllt 60 (tex 50) så kan man väl fortsätta att ha försäkringen även efter att man fyllt 60 ?

För övrigt så skulle jag inte vilja bo i Thailand om jag inte minst har en månadsinkomst på 50000 Baht!

Åhh, inte alls, tillåt mig att ställa en fråga, hur många gånger kan man i detta forum kalla Thailändare för idioter?
och även andra mindre lämpliga tillmälen, är det även lämpligt att nedvärdera den muslimska tron, min uppfattning
är att oavsett tro så ska denna acepteras, sen att andra missbrukar denna, så detta blir en avart, bara att beklaga.
För att inte tala om folket grodätande Fransmän som någon skrev, vi kan gå vidare, bra att militären tar död på.....
tror nog att vi talar om demokrati och yttrandefriheten, eller......

Ibland så känns det bittert att vilja svara men någonting säger stopp, var på väg att lägga in en kommentar när
det gäller "äktenskapsförord" jag avstod, nu ångrar jag mig, juridiken är mitt område, in facto så går det att skriva in
i förordet: att om tvist uppstår, i vilket lands domstol tvisten skall avgöras. Skriv aldrig i ett avtal "bör" skall stå skall,
bör är ett ord som är icke gällande, skall är bindande.

ha det gott Gazton

Nepp, inte alls om narkotika, det Du själv skrev handlade om rödskjortorna, ibland har jag
uppfattningen att Du skriver fortare än Du tänker, på gott och ont.

Finner det lite tråkigt att Du har en uppfattning att den som inte tycker som Du är en
ickevetande idiot. I detta så har Du talat om att alla som röstat på det parti som vann valet
i demokratisk anda är idioter, i detta så har Du även sagt att kommande ministrar i Regeringen
är idioter, eller är det någon som tror att någon i det röda partiet röstat på något annat parti??

Du har inte många rätt i politiken, Beror nog på din förmåga att tolka hur Thailand och dess invånare lever o tänker.
Men nu bor ju du mitt bland mord brännarna som var med om att rösta fram nuvarande PM.
Du kanske vaknar upp den dan du förstår att du lever i ett av de "rödaste" området i. Men fan trort du har ju inget lärt på tre år om hur det Thailänska samhället fungerar.

"legolas " sa:
Baboo, du får ju tycka som du vill, inget fel i det. men kan säga i alla fall.... Hur du lever härnere beror helt och hållet var någonstans du kommer att bo härnere. Bosätt dig i de stora metropolerna, så är du rökt med 50.000 baht det räcker ingenting alls på det ställena....

Men om du skall bosätta dig med en dam kanske uppe i Isaan, så kan du leva bra för 40.000 baht, inga problem alls, kanske inte som kung i baren , men garanterat som en prins...

Vill inte bo i Isaan!

Jag vill bo i lantmiljö men med max en halvtimmes körning för att komma till storstad, strand och annat.. och det är så jag bor i Thalang på Phuket!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar