Flytta till Thailand. Är det möjligt om man inte har gott om pengar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Vill inte bo i Isaan!

Jag vill bo i lantmiljö men med max en halvtimmes körning för att komma till storstad, strand och annat.. och det är så jag bor i Thalang på Phuket!!

Ja se där alla vi människor är olika, själv vill jag bo i isaan långt från storstan och allt annat som följer med det. Blir man mot all förmodan sugen på att dra till storstan är det väl inte värre än och åka dit ett par dagar och få sina begär mättade.. ;D ;)

"matteisurin " sa:
Ja se där alla vi människor är olika, själv vill jag bo i isaan långt från storstan och allt annat som följer med det. Blir man mot all förmodan sugen på att dra till storstan är det väl inte värre än och åka dit ett par dagar och få sina begär mättade.. ;D ;)
Varför ska alla till Isaan? Det finns väl landsbyggd på andra ställen, fan det kommer ju bli en falang koloni där uppe.
Jag undarar bara vad har Isaan som inte Rayong har tex.
Själv skulle jag aldrig kunna bo så lång från vattnet/havet. Har alltid bo nära bad fiske och båt turer.

"Rolf " sa:
Själv skulle jag aldrig kunna bo så lång från vattnet/havet. Har alltid bo nära bad fiske och båt turer.

Så känner jag också om det skulle bli aktuellt med flytt någonstans.

Isaan är väl romantiskt på något sätt. Naturen, människorna. Man älskar eller hatar det. Jag hade en form av uppenbarelse där uppe utanför Khon Kaen på min andra resa. Verkligt konstig känsla av ett totalt inre lugn. En otroligt stark positiv känsla.

Men jag har även känt lappsjuka och ett otroligt sug att åka därifrån. Som vanligt finns det två sidor av varje mynt.

Jag menar inte att någon ska göra si eller så, alla gör det som känns bäst för en själv.
Det är möjligt att det är lite dyrare om man kommer nära havet, men vad fan det är äl bara att spara lite till så att man får det som man vill

Legolas

Tack för svar, och jag håller med dig, låt oss nu lägga detta bakom oss, och gå vidare.

Önskar Dig all lycka till på Din fortsatta färd.

Ubon

Min Fru (Svenska) och jag tillbringar vintrarna i Thailand. Dett med triple entry visa. Vi hyr en bungalow på helår på Koh Phangan. Detta tycker vi har varit tillräckligt. Visst vore det härligt att flytta ner permanent, men det är ju inte billigt. Jag är sjukpensionär )55) och tanten ålders pensionär (63).
Våran sammanlagda pension är inte mer än 15.000 SEK i månaden. Men vi reder ut det hela.
Boendet i Thailand kostar cirka 20.000 SEK om året inklusive el och gas. Så billigare går knappast att komma undan. Vi har valt att inte hyra ut huset när vi inte är där, utan den står tom.
Enkel mattematik säger att vi sparar pengar varje år på att åka ner.
Försäkring har vi tagit hos Europeiska i 145 dagar (börjar gälla när hemförsäkringens 45 dagar är slut) och kostar knappt 5.000SEK och då ingår i stort sett allt.

Funderat på att söka ettårsvisa till nästa år eller starta företag där nere. Men vi nöjer oss nog med 6 månader varje vinter.

Känslan ligger ju i att gå här hemma i kalla Sverige och längta ner.
Tror inte det blir samma sak att sitta där månad efter månad.

Han är väl sjuk pensionär. I övrigt en nåd att stilla bedja om, sjuk pension från Sverige och jobba svart i Folkrepubliken Kina.

Heter väl inte sjukpensionär längre men!
Lider av kärlkramp och detta innebär att man knappt kan gå ut vid kallare väder.
Konstaterat diskbråck och gallsten samt Diabetes.
Allt tillsammans gjorde att försäkringskassan rekommenderade sjukpension (långtidssjukskrivning).
Så det är försäkringskassan själva som rekommenderat detta och jag har inte ansökt om det.
Är nu snart 55 år och varit långtidssjukskriven sedan snart 10 år.
Det ä'r ju en ekonomisk katastrof att klara sig på drygt 6,000:- i månaden helst nu när frugan är ålderpensionär och får ut cirka 7,000:- med bostadstillägg har vi totalt knappt 15.000:- i månaden.
Klarar det genom att bo billigt, inga nöjen, inga tidningar samt ingen värdekostnad vintertid.

Ja inte är det kul att få sjukersättning. Det är ju en sjukdom man har, inte någon semester. Har ingen aning hur man ska få det att gå runt. Så jag tänkte flytta till ett land som ger en lite mera för pengarna.
Jag flyttar inte av kärlek utan av ekonomiska. Men helt fel är det inte att ha sand mellan tårna, solen i ögonen och en Chang i näven
Så det är skönt att höra folk som inte har en skattkista med guld även kan bosätta sig i LOS.
//G

Kan man bo i Thailand med sjukpension från Sverige.Man försöker ju få tillbaka dem till arbete igen och hur går det om man bor i Thailand?

Är man sjuk i Sverige kan man få vara i paradiset Thailand med en GT eller Chang och leva som en hög VD i ett svenskt börsföretag med den stora skillnaden att man inte göre ett dugg. Är man därimot frisk får man lov att leva som en skatte slav för att betala de sjuka. Att Sverige är sjukt skriver jag under på. Jag har slutat att betala skatt till Sverige tänker aldrig mera göda de sjuka med en skatte. Jag hoppas att det blir som i Danmark och England där får de endast halv pensionen. Detta tillsammans med strypta pensioner helt för dem utan för Sverige som lever med gamla synder.

Nu tog du dej friheten att generalisera lite väl mycket, eller.
Du kan inte stoppa alla sjuka i samma påse hajardu väl.

Vad är det jag skriver som gör att inte alla sjuka eller förtidspensionärer har den möjlighet. Att vara sjuk eller förtidspensionär är en belastning för de friska som skall se till att de också skall kunna leva ett drägligt liv. Att de då spenderar sina bidrag i ett annat land där ingen moms eller socialavgifter finns tycker jag är fel. Hoppas att myndigheterna får upp ögonen för detta. Ett sjukt Sverige som inte ser över sin ekonomi är vad detta handlar om.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar