Har vi något att lära av thailändska kockar ??

Näää det menar du inte! :laugh2:
Her er forskjellige sorter Jamon , som er skinka på spansk , men jeg kjopte jamon serano skinka i spanien den var billig og god . Se på vedlegg , der det er mange sorter Jamon , Det har mye å läre i mat dere svensker .

Her er forskjellige sorter Jamon , som er skinka på spansk , men jeg kjopte jamon serano skinka i spanien den var billig og god . Se på vedlegg , der det er mange sorter Jamon , Det har mye å läre i mat dere svensker .

Jag tror inte en sekund på att det finns fler typer av skinka i Spanien än serrano skinka.

Fast har du köpt Pata Negra för 250 kr kg på Coop o Ica då?
Jag glömde förresten att jag köpte Pata Negra för några månader sedan hos den bästa charkuteristen i Lund. Priset var mer än det dubbla men vad gör väl det för en svensk som har råd att ligga på topp. ;)

Och för säkerhets skull vill jag upplysa Einar om att en normal hamburgare inte innehåller skinka trots att benämningen börjar på ham. Eftersom det är engelska och betyder skinka. :laugh:

Jag glömde förresten att jag köpte Pata Negra för några månader sedan hos den bästa charkuteristen i Lund. Priset var mer än det dubbla men vad gör väl det för en svensk som har råd att ligga på topp. ;)

Och för säkerhets skull vill jag upplysa Einar om att en normal hamburgare inte innehåller skinka trots att benämningen börjar på ham. Eftersom det är engelska och betyder skinka. :laugh:
Pata negra er laga av svarte griser , men spanjolene kaller den Jamon Iberico , den er salta og luft-torka . Den dyraste skinka er luft-torka i 36 måner og kalles på spansk " grand reserva ,"

Ja att en av världens dyraste och finaste skinkor skulle kosta "lite" men än Eldorados kokta dito är ingen överraskning.

Men vad gör man inte för att trycka ner norrmannen i skorna!

Hushållsost är gott också! Svenskt är det med. Om den inte tillverkas i Kina som våra Fiskpinnar.

Ein av mine favoritt matretter når jeg var barn var Plokkfisk , og retten er lika god i dag . Samt på Island er det favoritt retten til mange jeg har snakket med , Det ser ut som fiskegrateng ,men en annen smak på grund av mye lok .

Her er resepten på den vist dere vil smake den i Thailand

Nej, det är @Isan Lover som har gjort det.
Hej

Den här typen av Spansk skinka Pata Negra säljs årligen vid några tillfällen på vår lokala större Coop, detta är vid våra högtider och då fastsatt i en sån ställning som syns på bilden och texten som jag hämtade ifrån Google, men priset stämmer ju bra med det som Coop här tar när denna skinka säljs som ett helt lår på 4 till 4.5 kilo.

Att jag är lite förtjust i just denna skinka har jag en för några årsedan bortgången granne att tacka för, han hade hus i Spanien ifrån 70-talet tills han gick bort och han hade både med sig just denna skinka därifrån ibland, men var också förste man när vårt Coop tog hem detta. Det blir ju oerhört mycket billigare att köpa en hel än att köpa färdigskuren, men det går naturligtvis bort en del p.g.a benet i den.

Iberisk Skinka Pata Negra (Skuldra) 4 – 4.5 kg + Skinkhållare + Kniv - Jamon Iberico - Spanska Ham Jamonprive​

1712833445757.jpeg

1 124,99 kr (0,26kr / gram) vilket ger ett kilopris på ca 260 kr.

Iberisk Skinka Pata Negra Skuldra (Paleta Iberica de Cebo) är en bit som erhållits från de iberiska fläskens främre extremiteter, kännetecknas av sin stiliserade form, med svart nektar och blandat gräs, lysande och slät konsistens.
Dess smak är utsökt och delikat och lyfter fram sin långa arom i gommen.
Ekollonmatad iberisk skuldra kommer från svin som matas ekollon under Montanera.
Pata Negra Skuldra kommer från grisar som matas med foder, som huvudsakligen består av spannmål och baljväxter vars uppfödning utförs på gårdar.
Små vita "fläckar" eller "kristaller" kan ses i snittet, ett tecken på långsam rimning och låg salthalt.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
I sverige har du Grynkorvens venner , Men i Norge har vi Smalahoves venner , Hvert år har dei på vestlandet store sammenkomster av smalahoves venner som spiser delikatessen , Norge og Island er vel den einaste nasjonen i verden som spiser denne delikatessen , Det er mange video filmer på nettet av dei som spiser delikatessen . Vi har mye god mat i Norge son mange svensker er avensjuk på

DSC05015-1536x1024.jpg

I sverige har du Grynkorvens venner , Men i Norge har vi Smalahoves venner , Hvert år har dei på vestlandet store sammenkomster av smalahoves venner som spiser delikatessen , Norge og Island er vel den einaste nasjonen i verden som spiser denne delikatessen , Det er mange video filmer på nettet av dei som spiser delikatessen . Vi har mye god mat i Norge son mange svensker er avensjuk på

DSC05015-1536x1024.jpg
Hej

Äts inte detta även av en stor del muslimska länder ?

Mvh ian lover

Spiser muslimene i Sverige smalahove , det tror jeg ikke , Dette er en gammel Vikinga rett som er over 1000 år gammel , Og Norge og island holder den i hevd .
Hej

Kaleh Pacheh – för den modige​

Persisk mat

kaleh Pacheh är för Iran vad Haggis är för Skottland. Det är en mycket speciell rätt baserad på får, och då på hela fåret. Rätten görs av att man kokar ett fårhuvud med tunga, ögon och hjärna kvar och sen kryddar man med kanel och citron. Kaleh Pacheh ses traditionellt som en frukosträtt och det finns särskilda restauranger som bara serverar det och då också stänger efter lunch.

Mvh isan lover

Ja att en av världens dyraste och finaste skinkor skulle kosta "lite" men än Eldorados kokta dito är ingen överraskning.

Men vad gör man inte för att trycka ner norrmannen i skorna!

Hushållsost är gott också! Svenskt är det med. Om den inte tillverkas i Kina som våra Fiskpinnar.
Ja man måste ju försvara våra stolta medborgare från norrmannens idoga försök att trycka ner oss. Att bara hävda att förtäring av fårskalle är en delikatess säger en hel del. :cool:

Hämtat in en bit av det rökta & torkade älghjärtat för provsmakning, försvinnande gott :) Och typiskt svenskt.. inget som dom från lilleplutt landet kan,för vi i storebrorslandet har ju torkat kött i tusentals år och gör det bäst enligt mig ;)
Där på andra sidan gränsen kan dom få äta sina torra fiskar!!

1712838871001372296156913358088.jpg

Hämtat in en bit av det rökta & torkade älghjärtat för provsmakning, försvinnande gott :) Och typiskt svenskt.. inget som dom från lilleplutt landet kan,för vi i storebrorslandet har ju torkat kött i tusentals år och gör det bäst enligt mig ;)
Där på andra sidan gränsen kan dom få äta sina torra fiskar!!

1712838871001372296156913358088.jpg
Hej

Ja hjärta och tunga äter jag gärna ifrån olika djur, men hjärna tycker jag inte om alls, har provat det både ifrån kalv och gris, men det funkar inte för mig, ogillar både konsistensen, utseendet och smaken av hjärna.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
Lunkan
L
D
Svar
2