Thailändska fiskdiskar

Äter ofta fisk och annat från havet när vi bor i Si Racha och det blir ju liksom bara så då min frus dotter jobbar på en fiskrestaurang och min fru är nära väninna med ägarinnan till restaurangen som heter Add Seafood. Idag så skall vi dock bjuda ut ägarinnan till restaurangen och hennes man till någon restaurang som de väljer och skulle gissa att de vill äta något annat än sea food.

Några av mina favoriter för fisk är:

Pla Insii = Spanish mackerel. Tillagas som kotlett bitar och är lätt att skilja från benen.

Pla Krapong = Asian Seabass or Perch . Lagas ofta som hel fisk och jag tycker det ofta är lagom att man är två som delar på en fisk. Mera ben att rensa ut då man äter men en god fisk.

Pla Too = Thai Mackerel = Liten men god fisk också när den är färsk. Kan köpa denna också i Udon Thani men den är ju inte så färsk och god jämföreslevis.

Gillar också stora kokta musslor, grillade räkor och krabba fast det brukar inte vara så mycket att äta i de små krabborna. En favorit är också Tom Yam Gung = Soppa med räkor om denna är smakrik efter att fått dra till sig mycket smaker. När jag ätit Tom Yam Gung utanför Thailand har jag dock ibland fått en vattnig soppa som inte är krämig och smakar mycket.

När vi är i Udon Thani så blir det inte så mycket fisk men när vi besöker Thai vänner så är det vanligt att det grillas den sorts Ciklid (Tilapia) som odlas i dammar lite varstans. När jag vet att den är nygrillad så äter jag gärna denna och den smakar gott men köper aldrig en färdiggrillad fisk på t.ex. en marknad för vem vet hur gammal denna kan vara? Är också lite skeptisk till hur mycket gifter som uppsamlas i fisk från dammar så vill inte äta sådan fisk ofta.

Här en bild på frugan och ägarinnan till Add Seafood restaurangen i Si Racha

IMG_6923.jpeg

Pricken över i skulle jag säga. Vår mat evolution snabbades på ganska rejält när vi väl tyglade elden. Ni som vill backa tillbaka innan den tiden…… varsågoda :)
På på senare tid har Sveriges medlemskap i EU betytt mycket för konsumenterna både vad gäller utbudet och framförallt priserna på mat/råvaror.

Att gå in i en Ica från 70/80 talet idag skulle få de flesta att häpna, mycket dåligt utbud, mycket konserver halvfabrikat, kött och delikatess disken hade svensk hushållsmedwurst, skulle man sen sätta på omräknade priser på varorna så skulle folk baxna.

På på senare tid har Sveriges medlemskap i EU betytt mycket för konsumenterna både vad gäller utbudet och framförallt priserna på mat/råvaror.

Att gå in i en Ica från 70/80 talet idag skulle få de flesta att häpna, mycket dåligt utbud, mycket konserver halvfabrikat, kött och delikatess disken hade svensk hushållsmedwurst, skulle man sen sätta på omräknade priser på varorna så skulle folk baxna.
Jaha?! Elden tyglade vi långt innan 70/80 talet :)

Man har ju sett folk som fiskar även i Bangkok, och det kan ju få vem som helst att bli tveksam till att äta Sea food.

Jag förstår dig. Snubben som står med ett metspö vid dikeskanten slänger sig direkt på moppen, när han efter 4 timmars väntan, får upp en 300 grams dyngfisk och kör till Big C. Det är hans dyngfisk du ser där kippande efter luft i fiskdisken och det är den dyngfisken du senare betalar 1,500 Baht för i restaurangen. Bangkokianska dikesfiskare står nämligen för 99,3% av all seafood som säljs och serveras i Thailand,

Jag förstår dig. Snubben som står med ett metspö vid dikeskanten slänger sig direkt på moppen, när han efter 4 timmars väntan, får upp en 300 grams dyngfisk och kör till Big C. Det är hans dyngfisk du ser där kippande efter luft i fiskdisken och det är den dyngfisken du senare betalar 1,500 Baht för i restaurangen. Bangkokianska dikesfiskare står nämligen för 99,3% av all seafood som säljs och serveras i Thailand,
Ja det är ju iallafall vad men misstänker, och det skulle räcka 5% för att få mig att avstå.

Ja det är ju iallafall vad men misstänker, och det skulle räcka 5% för att få mig att avstå.

Jag vet inte vilken typ av restauranger du äter på men efter 26 år i Thailand, drygt 20 av dem i Bangkok, är jag 99.999% säker på att jag aldrig ätit någon fisk uppfiskad ur ett dike i Bangkok. Det är nog lika sannolikt som råttan i pizzan eller grävlingen i kebaben.

Jag vet inte vilken typ av restauranger du äter på men efter 26 år i Thailand, drygt 20 av dem i Bangkok, är jag 99.999% säker på att jag aldrig ätit någon fisk uppfiskad ur ett dike i Bangkok. Det är nog lika sannolikt som råttan i pizzan eller grävlingen i kebaben.
Det räcker väl med om de är fiskade i någon av kanalerna där hus som står på styltor för att underlätta avlopp m.m.

Det räcker väl med om de är fiskade i någon av kanalerna där hus som står på styltor för att underlätta avlopp m.m.

Jag tror du helt missförstått ekonomin runt fisket. Det finns absolut ingen möjlighet för en fritidsfiskare i Bangkok att komma upp i den volymen som krävs för att sälja till Big C eller liknande (vi pratar om ton i veckan) och priset kommer vara mycket högre än vad de gigantiska fiskfarmerna eller industriella företagen som bedriver havsfiske kan erbjuda. Hobbyfiskarna i Bangkok äter sina egna fiskar, tradar med sina grannar eller, kanske i enstaka fall, säljer till någon liten lokal restaurang.

enkelt ät ej fisk när du är i thailand

Det är givetvis den enkla lösningen men då ska man nog inte ens fundera på kyckling. Det var en rapport för ett tag sedan om billig kyckling som testade positivt på sju medel som är dopingklassade av IOK. I och för sig kanske man kan få lite större muskler men priset är mindre snopp så gäller att tänka taktiskt ;)

Det är givetvis den enkla lösningen men då ska man nog inte ens fundera på kyckling. Det var en rapport för ett tag sedan om billig kyckling som testade positivt på sju medel som är dopingklassade av IOK. I och för sig kanske man kan få lite större muskler men priset är mindre snopp så gäller att tänka taktiskt ;)
Ja jag skulle nog aldrig få för mig att köpa en kyckling för att sedan själv tillreda den,
men att köpa en som tillreds ute i något gatustånd bedömer jag som ganska riskfrit.
Dom verkar så upphettade så det är nog inte så många bakterier som överlevt.

Her ser dere kjerringen lager Sill-kaker a la Thai . Jeg får mye bedre fiskemiddag en her i Thailand en dere som bare ,som bare kritisere min fiskemiddag , Jeg forstår att avensjuka er en stygg sykdom .

P1050475.jpg

P1050476.jpg

P1050481.jpg

Liknande trådar

Tillbaka
Topp