Thailändska fiskdiskar

Man har ju sett folk som fiskar även i Bangkok, och det kan ju få vem som helst att bli tveksam till att äta Sea food.
Jag hoppas att det jag precis har mumsat i mig inte var fiskat i ett avloppdike i Bangkok 555. Nej vad jag hörde så kom fisken Pla Insii (Spanish Makerel) in här till Add Seafood restaurangen i Si Racha färdigstyckad i morse liksom räkorna. Väldigt god fisk där det är väldigt lätt att separera fisköttet från benet i mitten. Räkorna hårt friterade med små vitlökar och äts med skallet och med huvud och allt. Låter äckligt? Inte för mig för det var rent otroligt hur smaskigt detta var. Nu har jag precis rundat av med kaffe och glass. Frugan berättade precis att igår så såldes det mat för 210.000 THB men vet inte hur stor förtjänsten blev för de skall väl dras av löner och vad råvarorna kostar tror jag.

Dags för en ny musikstund. Lyssnat idag hittills på Josefine Cronholm och Wolgang Haffner och ett franskt band som heter Fractal Universe som är kanske lite hårt för de flesta men som är grymt musikaliska.

IMG_1035.jpeg

IMG_1034.jpeg

Og svenskane spiser fiskepinnane , er det den svenske nasjonalretten ,siden kottbullane har mindre salg .
Hej

Här på den svenska västkusten kan vi både fiska vår egen fisk och skaldjur, alternativt hämta direkt på någon kompis fiskebåt så färskare kan det nog inte bli, gjorde räksmörgåsar till frukost och räkorna hade en kompis fiskat.

Mvh isan lover

Hej

Gissningsvis mest barn t.ex i förskolan eller grundskolan.

Mvh isan lover
Ja, vuxna med sinnet i någotsånär behåll undviker både den skiten och odlad norsk lax. Ren miljöförpestning!
Hehe, det är en medlem i Thailand som är svensk som äter fiskpinnar, bara att söka på forumet. Efter bilder om du är intresserad.
Stackars sate, men dom pinnarna kommer kanske inte från Norge. Själv betalar jag hellre mer för att jag själv och familjen skall undvika det eländet.

Jag hoppas att det jag precis har mumsat i mig inte var fiskat i ett avloppdike i Bangkok 555. Nej vad jag hörde så kom fisken Pla Insii (Spanish Makerel) in här till Add Seafood restaurangen i Si Racha färdigstyckad i morse liksom räkorna. Väldigt god fisk där det är väldigt lätt att separera fisköttet från benet i mitten. Räkorna hårt friterade med små vitlökar och äts med skallet och med huvud och allt. Låter äckligt? Inte för mig för det var rent otroligt hur smaskigt detta var. Nu har jag precis rundat av med kaffe och glass. Frugan berättade precis att igår så såldes det mat för 210.000 THB men vet inte hur stor förtjänsten blev för de skall väl dras av löner och vad råvarorna kostar tror jag.

Dags för en ny musikstund. Lyssnat idag hittills på Josefine Cronholm och Wolgang Haffner och ett franskt band som heter Fractal Universe som är kanske lite hårt för de flesta men som är grymt musikaliska.

IMG_1035.jpeg

IMG_1034.jpeg
Det ser väldigt trevligt ut, var är det där?
Vad gäller maten så antar jag att om man bor i Thailand så provar man väl till slut på det mesta, men om man bara är där i två till tre veckor så vågar man nog helt enkelt inte ta några risker.
Hela semestern skulle kunna få ett hastigt och tråkigt slut.

Og svenskane spiser fiskepinnane , er det den svenske nasjonalretten ,siden kottbullane har mindre salg .

Vad gäller maten så antar jag att om man bor i Thailand så provar man väl till slut på det mesta, men om man bara är där i två till tre veckor så vågar man nog helt enkelt inte ta några risker.
Ja skämt åsido så håller jag med dig om att man vill absolut inte förstöra en semester på några veckor med att bli magsjuk. Det är klokt att välja välja mat som är ordentligt varmt tillagad och sallad t.ex. kan vara sköljt med vatten som inte är rent. Jag skulle även vara försiktigt med is om jag skulle bara vistas för en kort tid i Thailand. I Thailand kan vissa maträtter vara tämligen starka och det funkar inte med allas magar men kan man som ofta är fallet få mat lagad strax innan den skall ätas så kan man säga till att man inte vill ha starka mat =Mai Pet.

Maten jag åt idag var från en sådär 10 kg stor fisk som lokalt kallas Pla (Fisk) Insii = Det låter som "In Sea" när Thai säger det men fisken kallas Spanish Mackerel på engelska. Fiskarna styckar fisken i kotlett-bitar som kan variera en hel del i storlek beroende på var biten är styckad på fisken och hur stor fisken är naturligtvis. Jag tycker detta är en mycket god fisk och som jag rekommenderar denna till de som inte gillar att pilla mycket fiskben.

Räkorna = Gung på thailändska var de vanliga räkorna som har fångats i havet lokalt och inte de som odlats i dammar. Räkor är ganska så dyr mat mätt med thailändsk mått räknat så det brukar inte utgöra basen i maten för de flesta men ingår i många rätter. Ju större de är ju högre pris som nästan överallt och de stora brukar ofta grillas.

Det thailändska köket tycker jag personligen mycket om men när man är van vid annan mat så tror jag att många vill äta västerländsk mat då och då även om man blivit van vid thailändska köket. Jag vill till frukost ha ett glas mjölk och smörgås och starkt kaffe. Gott matbröd finns dock inte i mitt tycke på de gängse affärerna utan det är olika varianter av något som det brukar stå Farm House på och som jag bara får ned om jag rostar det i en brödrost.

När vi bor i Si Racha vid havet och är ofta på den fiskrestaurang där min fru dotter jobbar och som en väninna till min fru äger så äter vi mycket sjömat. Det faller sig naturligt för oss.

Men när vi bor i Udon Thani som ör långt bort från havet så äter vi inte mycket fisk. Min fru äter gärna rätter med räkor även dör medans jag sällan äter dessa då jag inte tycker de smakar gott och definitivt inte är färska.

Jag har bott i Si Racha.
Det hade ju förutsättningar att vara riktigt fint, låg alldeles vid havet och så där men stora delar av staden verkade övergivet.
Jag kommer ihåg något som en gång måste ha varit en riktig "Walking Street" med barer på båda sidor, men då jag var där så var det bara tomma lokaler.
Nere vid havet lågen en övergiven uteservering där det såg ut som om folk bara rest sig upp och gått.
Jag funderade på vad som hänt?

På mitt hotell kryddade de maten så mycket så att jag inte längre ansåg den som kryddad, den var bara stark.
När något är kryddat så har det ju fortfarande någon slags smak, men denna var så stark så att all smak bara dog ut.
Maten slog ut smaklökarna och jag sa till dem att ta ut den och göra något åt den, men de kom bara tillbaka med något avspolat.
Jag har funderat på vad fan dom hade smaksatt maten med för något som bara fick maten smaka ingenting, möjligen metall eller nåt.
Jag fick knata iväg och äta på Robinson.

När jag var där så höll dom på att bygga eller förbättra piren ut till en ö med ett tempel på.
Det var en lite märklig stad.
Hade det en gång varit en turistmagnet, men som sedan förlorat sin dragningskraft?

Jag har bott i Si Racha.
Det hade ju förutsättningar att vara riktigt fint, låg alldeles vid havet och så där men stora delar av staden verkade övergivet.
Jag kommer ihåg något som en gång måste ha varit en riktig "Walking Street" med barer på båda sidor, men då jag var där så var det bara tomma lokaler.
Nere vid havet lågen en övergiven uteservering där det såg ut som om folk bara rest sig upp och gått.
Jag funderade på vad som hänt?

På mitt hotell kryddade de maten så mycket så att jag inte längre ansåg den som kryddad, den var bara stark.
När något är kryddat så har det ju fortfarande någon slags smak, men denna var så stark så att all smak bara dog ut.
Maten slog ut smaklökarna och jag sa till dem att ta ut den och göra något åt den, men de kom bara tillbaka med något avspolat.
Jag har funderat på vad fan dom hade smaksatt maten med för något som bara fick maten smaka ingenting, möjligen metall eller nåt.
Jag fick knata iväg och äta på Robinson.

När jag var där så höll dom på att bygga eller förbättra piren ut till en ö med ett tempel på.
Det var en lite märklig stad.
Hade det en gång varit en turistmagnet, men som sedan förlorat sin dragningskraft?

Kanske en semester i Falun är att rekommendera

Kanske en semester i Falun är att rekommendera
Vad är det där för en kommentar?
Jag undrar ju bara vad som hänt med platsen.
Jag semestrade där för att jag känner folk som jobbar på djurparken som ligger i närheten.
Jag har varit på många platser i Thailand både före och efter min vistelse i Si Racha.
Har man rätt att undra över saker och ting utan att någon tydligen ska ta det som kritik?
Varför just Falun?

Vad är det där för en kommentar?
Jag undrar ju bara vad som hänt med platsen.
Jag semestrade där för att jag känner folk som jobbar på djurparken som ligger i närheten.
Jag har varit på många platser i Thailand både före och efter min vistelse i Si Racha.
Har man rätt att undra över saker och ting utan att någon tydligen ska ta det som kritik?
Varför just Falun?

Det verkar vara få saker som faller dig i smaken i Thailand. Kanske Falun kan erbjuda det du önskar.
Det behöver kanske inte vara Falun heller. Årjäng kanske är ett bättre alternativ

Det verkar vara få saker som faller dig i smaken i Thailand. Kanske Falun kan erbjuda det du önskar.
Det behöver kanske inte vara Falun heller. Årjäng kanske är ett bättre alternativ
Jag har ständigt återvänt till Thailand men Si Racha verkar ha slagit igen lite grand.
En förklaring som jag hört är att de hade satsat på japanska turister, men att det inte hade slagit väl ut men jag vet inte om det stämmer.
Så Si Racha är kanske inte en plats för turister längre.
Det är iallafall inte en plats som jag kommer att återvända till.
Har man inte rätt att ställa sig frågande till saker och ting utan att du ska känna dig trampad på tårna?

Jag har ständigt återvänt till Thailand men Si Racha verkar ha slagit igen lite grand.
En förklaring som jag hört är att de hade satsat på japanska turister, men att det inte hade slagit väl ut men jag vet inte om det stämmer.
Så Si Racha är kanske inte en plats för turister längre.
Det är iallafall inte en plats som jag kommer att återvända till.
Har man inte rätt att ställa sig frågande till saker och ting utan att du ska känna dig trampad på tårna?

Jag känner mig inte trampad på några tår.
Men med tanke på dina inlägg och trådstarter så känns det som att Thailand inte riktigt uppfyller dina önskningar.

Jag känner mig inte trampad på några tår.
Men med tanke på dina inlägg och trådstarter så känns det som att Thailand inte riktigt uppfyller dina önskningar.
Jodå, men det är kanske inte lika intressant att undra över sånt som man tycker är bra.
Varför är det så bra väder i Thailand, varför är ölen billig, hur kan det komma sig att det finns så många söta tjejer, eller varför finns det så många trevliga stränder?
Tycker du att det borgar för en spännande diskussion?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp