Den Thailändska maten, överskattad

Hej

Jag är helt övertygad om att du har helt rätt i det att falanger i Thailand integrerar sig i den grad dom själva vill och ibland inte alls.

Det lustiga är att samma individer ofta klagar på att dom får betala mer än Thailändarna för varor och tjänster, skriver att dom betraktas som en vandrande ATM, beskriver Thailändare som rasistiska, att dom inte känner sig fullt ut accepterade, inte behandlas på samma sätt som en Thailändare o.s.v det här tyder väl på att den grad av integration och anpassning många väljer inte räcker till fullt ut.

Sen kan man ju inte låta bli att reagera på att samma personer oftast tycker att det borde vara krav på språktest, krav på kunskap om vår kultur, våra traditioner, krav på integration och anpassning för utlänningar som vill leva i Sverige.

Skälet för att falanger ska slippa integrera och anpassa sig till det land dom vistas i uppges vara att dom försörjer sig själva, men då ska dom inte heller klaga på Thailändarna för att dom inte behandlas och bemöts på samma sätt.
Själv tror jag integration innehåller och betyder något mer än att man har pengar på banken.

Mvh isan lover
Många synpunkter angående integration från någon som ens en gång inte bor i Thailand.
:unsure:

Hej

Det stämmer att skaldjur, bläckfisk och annat oftast inte är särskilt kryddad, men det beror väl på att man alltid har en eller flera skålar med olika såser smaksatta med fisksås, lime, chili och koriander m.m som man doppar det man äter i, då blir det helt perfekt.

Mvh isan lover
Så alla kockar i världen som marinerar och kryddar maten innan/under tillagning har inte fattat nått...?

Bättre göra som i thai, koka sönder, stek sönder, grilla sönder allting först, helt utan smaker, bara tråkig och fadd smak... för att sedan dopa det i något som smakar så mycket att det ursprungliga helt försvinner och bara blir en konsistens...

Jättesmart!

Din kamp för allt thailändskt är precis som din kamp för sossarna, outtröttliga och med skygglappar utan möjlighet till att erkänna att något inte är helt bra.

Så alla kockar i världen som marinerar och kryddar maten innan/under tillagning har inte fattat nått...?

Bättre göra som i thai, koka sönder, stek sönder, grilla sönder allting först, helt utan smaker, bara tråkig och fadd smak... för att sedan dopa det i något som smakar så mycket att det ursprungliga helt försvinner och bara blir en konsistens...

Jättesmart!

Din kamp för allt thailändskt är precis som din kamp för sossarna, outtröttliga och med skygglappar utan möjlighet till att erkänna att något inte är helt bra.
Hej

Tro det eller ej, det är väldigt vanligt att kött marineras i Thailand också och det t.o.m på landsbygden i djupaste Isaan, speciellt kött som ska grillas.

Det Thailändska köket är högt rankat internationellt och det är enligt mig inte överraskande alls utan snarare välförtjänt, men smaken är som baken och det är helt ok.

Mvh isan lover

Jättesmart!

Jag marinerade kycklingklubbor förra veckan dagen innan jag ugnstekte dem, så jag gjorde antagligen fel:(, jag har alltid trott att köttet ska dra till sig kryddningen inte vara på utsidan:) ;).

1662300813796.jpeg

Hej

Tro det eller ej, det är väldigt vanligt att kött marineras i Thailand också och det t.o.m på landsbygden i djupaste Isaan, speciellt kött som ska grillas.

Det Thailändska köket är högt rankat internationellt och det är enligt mig inte överraskande alls utan snarare välförtjänt, men smaken är som baken och det är helt ok.

Mvh isan lover
Ja inte det isaanska köket ute i byarna, det är omöjligt.

Ja inte det isaanska köket ute i byarna, det är omöjligt.
Hej

Alla rätter där hamnar kanske inte så högt på den listan men endel håller helt klart måttet, men det Thailändska köket innehåller ju så många olika smakriktningar ifrån norr till söder, dessutom serveras ju många avdom vanligaste rätterna över hela landet, så är det ju t.ex med Tom yam gung som smakar utmärkt även i Isaan.

Mvh isan lover

Jag marinerade kycklingklubbor förra veckan dagen innan jag ugnstekte dem, så jag gjorde antagligen fel:(, jag har alltid trott att köttet ska dra till sig kryddningen inte vara på utsidan:) ;).

1662300813796.jpeg
Precis, du har förstått helt rätt.

Men andra predikar om att dopa efter att allt är tillagat och gör gällande att det är så fantastiskt.

Visst är det thailändska köket erkänt internationellt... men inte för sina skaldjur eller grillning utan för just det som de är duktiga på. Grytor, curry, kryddning... inte för såser att dopa färdiglagade grejer i.

Hej

Ja att integrera sig på en turistort är nog en mer lagom nivå av anpassning för många utlänningar. :)

Det är nog den vanligaste varianten av ”integration” som förekommer bland falanger i Thailand.

Mvh isan lover
Som jag skrivit 100 gånger innan, jag är enda farangen boende i villagen, kan gå veckor/månader utan man ser en farang i samhället.
Allt söder om Isaan är inte turistort, finns inte nåt turistrelaterat där vi bor, vi bor inte på en turistort men jag har nära till en.

Som jag skrivit 100 gånger innan, jag är enda farangen boende i villagen, kan gå veckor/månader utan man ser en farang i samhället.
Allt söder om Isaan är inte turistort, finns inte nåt turistrelaterat där vi bor, vi bor inte på en turistort men jag har nära till en.
Jodå. Lyssna nu på oraklet. Alla som inte bor i en inavelsby ute på vischan utan varken Big-C eller Lotus de bor i en turistort och vet absolut ingenting om det thailändska samhället eller hur någonting fungerar.

Hej

Har man nötkött dom man vill möra snabbt så smörjs det in med annanas och blir då mört på bara någon eller några timmar, men det vanliga till en marinad är väl annars soja, vitlök, fisksås och matolja tillsammans med några kryddor.

Mvh isan lover
Nätkött buffelkött smörer du på beef tenderaiser blir mört på några minuter då senorna ruttnar bort

Vad gäller thaimat så åt jag enbart tre rätter när jag bodde där.

Khao Pad Gai, Khao Pad Moo och Khao Pad Gong.

Ett tag var jag så korkad att jag skulle försöka lära mig äta Somtam men det gick snabbt över.

Damerna vid Somtam stånden fattade inte att jag ville ha Mai Pet trots att jag sa det högt och tydligt. Så kontentan blev att käften höll på att brinna upp.

I övrigt vände det sig ofta i magen på mig när jag framförallt såg deras soppor.

Eller det där fladdermus liknande köttet som ofta hänger lite varstans i städer och byar.

BTT
Konstigt ändå att du kan vara lärare i fem olika språk men inte uttala "mai phet" så dom förstår

Hej på er alla! Mitt första inlägg. Bor här i Thailand(Phuket) sen tre månader, kommer att stanna totalt i ett år, vill prova på hur det är att bo här för att kanske sen flytta hit för alltid. Trivs här med det mesta men........Man har ju alltid hört folk prisa den goda maten som erbjuds här, men jag måste säga att jag inte håller med, har ätit thailändsk mat nu i tre månader men endat två rätter som jag verkligen gillar. Har aldrig varit mer sugen på pizza, hamburgare, köttfärs, pommes, grillat, kort sagt svensk mat.

Var med en kvinna som jag dejtar, och hennes familj, blev inbjuden till att äta grillat med dom , Oh yes, jag älskar grillat sa jag. Vi åkte dit plockade för oss kyckling, fläskfile, bacon och massa annat som jag aldrig sett förut......det här kan bli gott tänkte jag, men gott blev det aldrig, folket här vet ju inte hur man grillar, de vart mer som kokt mat, inge salt, inge svartpeppar, smaklöst.....vart är pomesen, vart är potatisen, vart är den goda salladen? Äta halvstekt okryddad kött? Mätt blev jag, men gott? Nä.

Däremot var efterrätten riktig god, mycket god glass:)

Som tur är finns det att handla mat som man tycker om, men billigt är det inte. Vet att ingen av er kommer att hålla med mig, men ni kanske har nåt tips? Ville bara lätta på mitt hjärta i ämnet, svårt att låta bli när man ständigt hör "maten är så god i Thailand". I Sverige brukar jag ganska ofta gå på thailändska resturanger och känna mig nöjd, konstigt att thai maten är godare i sverige?

Trots det så blir det snart att beställa stir fried cashew nuts in chicken;)
Kan bara säga att så mycket salt och olja de har i thaimaten i sverige för att "farang gillar salt"... nä det är ingen höjdare när det händer. Sukothai Gbg är väl det enda ställe jag vart på där de ansträngde sig för att få det autentiskt

Kan bara säga att så mycket salt och olja de har i thaimaten i sverige för att "farang gillar salt"... nä det är ingen höjdare när det händer. Sukothai Gbg är väl det enda ställe jag vart på där de ansträngde sig för att få det autentiskt
Då skall jag göra dig besviken. Sukothai har nyss bytt ägare och är nu oätligt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp