Den Thailändska maten, överskattad

Man kan väl undra hur hälsosamt det är. Låter inget vidare, då undviker jag hellre skosulorna.
Förruttnelse är inget konstigt i sig... att det sker på några minuter är dock ett under... Så snarare är det fullt med kemikalier som löser/fräter upp senorna än någon förruttnelseprocess som magiskt sker...

Så håller med dig... avstår nog helst det!

Hej

Tydligen finns det folk i Sverige som precis som Thailändare mörar kött med ananas, fråga era fruar dom vet säkert det här.

Biff mörad med ananas​

Biff som möras med ananas i skål
Biff som möras med ananas blir mör och får god smak.

Introduktion och förberedelse​

Att marinera biff med färsk ananas är ett knep föra att möra nötkött, ryggbiff, innanlår, rostas, fransyska eller annat kött.
Har du bitar av nötkött, viltkött eller liknande som du vill få lite extra mört så är detta ett bra sätt att marinera köttet.
Lägg att marinera 4-6 timmar.

Ananas med naturligt mörande enzym​

Färsk ananas innehåller ett enzym som heter bromelin som bryter ner proteinerna i köttet.
OBS marinera helst inte längre än 6 timmar för då riskerar köttet att bli för marinerat tycker jag. Ska du grilla på kvällen kan du lägga det i marinad på eftermiddagen eller på morgonen.

Ananas som blir över​

Ofta går det bara att köpa en hel färsk ananas. Använd en liten del till marinaden och skär resten i lite större bitar och lägg övertäckt i kylen och njut färsk och kall som den är. Färsk ananas kan också grillas till köttet eller använda till annat ex. som dessert. Ananas kan också också frysas in i bitar.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Förruttnelse är inget konstigt i sig... att det sker på några minuter är dock ett under... Så snarare är det fullt med kemikalier som löser/fräter upp senorna än någon förruttnelseprocess som magiskt sker...

Så håller med dig... avstår nog helst det!
Finns inga under i Thailand

Det här är mat (basmat) för en svensk, från idag nykokta öländska bruna bönor på mitt sätt :)
20220904_103637.jpg
Jag blev skulle göra en likadan gryta idag och beställde vad som ska till, och dem kommer hem med två stora påsar med peanuts istället för bönor. !!!

Orkar inte plöja igenom inläggen.
Thaimat är riktigt bra. Thaimat kan säkert vara riktigt dålig också.
Laab Moo, Nam Tock och en massa annat är sjukt bra.
Första gången jag var i Thailand med mina polare, som bara åt lasagne på samma restaurang varje dag, så blev jag trött på det hela och sket i polarna efter några dagar.
Beställde mig Laab Moo på hotellet och jag fick sådan satans gåshud och sedan dess är det nog favoriträtten.
Mer beroendeframkallandes än heroin och morfin.

Hej

Alla rätter där hamnar kanske inte så högt på den listan men endel håller helt klart måttet, men det Thailändska köket innehåller ju så många olika smakriktningar ifrån norr till söder, dessutom serveras ju många avdom vanligaste rätterna över hela landet, så är det ju t.ex med Tom yam gung som smakar utmärkt även i Isaan.

Mvh isan lover
Varje gång vi åker till Thailand tänker jag att jag ska äta av grannkvinnans soppa/gryta som luktar jättegott men jag kommer på andra tankar när jag ser flugor hundar och annan ohyra som också smakar på maten

Liknande trådar

Tillbaka
Topp