Ökade alkoholskatter i Thailand

Jodå, kaffeshopen går nog runt. Jag var där igår och kan konstatera att Mackes mycket väna viv går från klarhet till klarhet, hon börjar bli en riktigt duktig konditor och vi vet ju alla (utom nmax, han vet väl inget) vad thailändare tycker om bakverk. Jag köpte en tårtbottenkaka, men vi fick beställa tidigt annars skulle hon inte hinna baka den!

Enligt vad Mackes skrev själv för inte alls längesen så går det knappt runt.
Men du som vet bättre Birger kan väl berätta då hur mycket vinst dom gör?

Vet man på Bahten vad en öl kostar på olika ställen så dricker man antingen för mycket öl eller har för få Baht ;)

För min del så är 10 Baht oftast för mycket för en öl men det finns också tillfällen då 200 Baht är helt OK. Här i Mao's före detta arbetarparadis får man vara nöjd om man hittar en pub där ölen kostar under 250 Baht och då är det inte ens en Singha utan en simpel Carlsberg eller San Miguel.

Här finns tydligen några som inte är entrepenörer utan har jobbat med att förvalta vad andra skapat hela sitt liv. Som entrepenör och nybyggare får man inga garantier och ingen anställningstrygghet, man får gå på magkänsla genom att snacka runt med folk. Sedan har man en utvecklingstid som är mellan tre till fem år på ny verksamhet där den inte nödvändigtvis går med vinst så under den perioden gäller det att inte ha dragit på sig stora kostnader och ha is i magen och framförallt inte lyssna på alla förvaltare som dödsdömer verksamheten.

Tror ni verkligen att alla stora företag gått med vinst från dag 1? Glöm det, hade det varit så enkelt hade alla gjort det men det krävs en vilja att satsa på något man tror på och en massa is i magen, att inte ge upp utan anpassa verksamheten och komma med nya uppslag som man aldrig kunde tänka ut från start men som kunderna pekat på.

Jodå, jag satsade en halv mille (Baht) i en liten kaffestuga med en hyra på en tusenlapp i månaden, där ligger en del av hemligheten, se till att du inte har några kostnader att tala om innan du vet att du går vinst. Vi har gått plus från första dagen även om det inte är stora pengar och allt överskott investerar vi i ny utrustning och nya maskiner för att kunna tillfredsställa kundernas behov.

Vi har gått från en omsättning på 1000 baht per vecka till 5000 per vecka på under ett år. Vi har inte tagit ut någon lön men vi har nu något värdefullt som idag går att sälja, alla entrepenörer vet att en omsättning på 250.000 om året är värt något. Men vi skall inte stanna där. Produktutveckling kallas det. Med en miljon i omsättning är målet nått, frugan kan försörja familjen på egen hand och det har bara kostat mig en halv mille, pengar som skulle vart slut på ett år annars.

Så tänk lite större än bara trygghet och marknadsundersökningar, det räcker inte för att bygga sitt Samarkand även om man får lära sig det på universitetet. Det handlar om att skapa och tillfredställa behov hos människor!

Och att tro!!! Hoppas jag slipper höra mer om faranger som är dumma i huvudet för de försöker hjälpa sin fru.

Var inte det ett slag under bältet?
Trodde någonstans i min naiva syn på mänskligheten att vi åtminstone här på forumet kan stötta varandra. Jag har inte en blekaste aning om @mackes verksamhet men om du känner honom personligen så varför inte bolla lite idéer med honom enskilt och ge förslag på hur det kan göras bättre. Inte att såga ngn här...
Nu är det ju ingen hemlighet eftersom Mackes skriver öppet om verksamheten så förstår inte hur det skulle vara ett slag under bältet. Om du hängt med lite så hade du sett att ex Mr Newbie kritiserat Mackes rejält för affärsiden och mitt inlägg var riktat till honom och inte till Mackes.

Nmax bor över huvud taget inte i Thailand och har mycket svävande uppfattningar om det landet. HuvaligenHin ligger visserligen I Thailand, men är befolkat av faranger, faranger, burmeser, faranger, kambodianer, faranger och (på stranden) hästar. Thailändarna är få! HH kunde lika gärna ligga i Spanien, Portugal eller Florida, stan är en pensionärskuvös av det slag som finns i alla varma länder med bra valutaskillnad och var dom där ställena ligger har egentligen ingen betydelse.

Det är därför han skriver så mycket goja, som knappt har på ett thailandsforum att göra överhuvud taget.
Påhoppen haglar men det luktar Lao Khao lång väg så det bjuder vi på.
Skål Birger...

För första gången i mitt liv smakade jag Lao Khao förra året, aldrig mera för mig, det va ju för f.n vedervärdigt. :thumbsdown:
Nej det får bli en väl kyld Chang för mig när vi åker nästa gång:beer:
Dessutom finns det ju en hel del fina viner i Thailand:)

För första gången i mitt liv smakade jag Lao Khao förra året, aldrig mera för mig, det va ju för f.n vedervärdigt. :thumbsdown:
Nej det får bli en väl kyld Chang för mig när vi åker nästa gång[emoji481]
Dessutom finns det ju en hel del fina viner i Thailand:)
Nä fy fn men del e inte så petiga, 10 baht snapsen vettu [emoji6] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Var inte det ett slag under bältet?
Trodde någonstans i min naiva syn på mänskligheten att vi åtminstone här på forumet kan stötta varandra. Jag har inte en blekaste aning om @mackes verksamhet men om du känner honom personligen så varför inte bolla lite idéer med honom enskilt och ge förslag på hur det kan göras bättre. Inte att såga ngn här...
Nog tog slaget lite lågt, men jag tycks minnas från en annan tråd att Mackes tagit upp detta själv och beklagat sig över att det var så svårt att få lokala kunder/lönsamhet och fick både råd och och förklaringar till problemen av medlemmen Atom bland annat. En förklaring var väl att det är en klassfråga.

Inte var det bara tagit ur luften och inte stöttar man en medlem mer bara för att man håller med och inte vill kritisera.

Nmax bor över huvud taget inte i Thailand och har mycket svävande uppfattningar om det landet. HuvaligenHin ligger visserligen I Thailand, men är befolkat av faranger, faranger, burmeser, faranger, kambodianer, faranger och (på stranden) hästar. Thailändarna är få! HH kunde lika gärna ligga i Spanien, Portugal eller Florida, stan är en pensionärskuvös av det slag som finns i alla varma länder med bra valutaskillnad och var dom där ställena ligger har egentligen ingen betydelse.

Det är därför han skriver så mycket goja, som knappt har på ett thailandsforum att göra överhuvud taget.

Hej, nu blev jag lite orolig pga av att jag har ett ställe i Hua-Hin och min sambo har hus och mark i en liten by utanför Udon-Thani som jag brukar vistas i. Hoppas dom här platserna ligger i Thailand

Liknande trådar

Tillbaka
Topp