Ökade alkoholskatter i Thailand

Ja att priset på LEO och Chang är samma.
För alla andras information då eftersom du ju inte verkar vilja veta hur livet är utanför träsket Pattaya. I morse när jag läste Jannes inlägg så stack jag direkt ned till lokalbutiken. köpte en chipspåse, och ställde mig och kollade priserna på öl där.

Så att påstå att jag hittar på där du sitter, är ganska grovt tycker jag.

För din och kanske andras information så har jag denna vinter besökt orter i Isaan som Udon Thani, Khon Kaen, Nong Khai och Korat och vet väl vad en LEO resp. Chang kostar, det skiljer normalt 3-4 thb överallt.
Samma söder om Bangkok på orter som Hua Hin, Prachuap Khiri Khan, Chompon och Surat Thani.
Vet vet, kanske hinner jag med Pattaya också denna vinter.

Sen varför farangerna där du bor får betala överpriser på lokalbutiker får du väl ta dig en funderare på.

Kurant, jag behöver inte fundera ty jag skiter faktiskt i det. Den mängd öl jag dricker är så liten så det betyder nada för min del... Men du vill ha förklaringar.. Ja en förklaring kan vara att varför åker du inte till Bangkok också, där finns massor av isaan-människor, lika många som du finner i alla de STORSTÄDER som du rabblar upp...

Men frågan är om du har en susning om vad priserna är ute i byarna... Du pratat om prisskillnader, och i samma veva pratar du om 3-4 baht, du tvivlar på den prisuppgift jag gav direkt ifrån verkliga livet,. Huj va hemskt,,,, nu skrämde du livet ur mig.. Drick 3 stora öl om dagen med en förlust av 4 baht per bärs, vilket är lika med 360 baht.. vilket är lika med SEK; 92:- på en månad...

Jag undrar över hur många falanger som tvingas hem till Sverige för den prisskillnaden Kurant...

För din och kanske andras information så har jag denna vinter besökt orter i Isaan som Udon Thani, Khon Kaen, Nong Khai och Korat och vet väl vad en LEO resp. Chang kostar, det skiljer normalt 3-4 thb överallt.
Samma söder om Bangkok på orter som Hua Hin, Prachuap Khiri Khan, Chompon och Surat Thani.
Vet vet, kanske hinner jag med Pattaya också denna vinter.

Sen varför farangerna där du bor får betala överpriser på lokalbutiker får du väl ta dig en funderare på.
Helt rätt.
Kommer prisuppgift senare idag från Bigg C samt Låtas samt den lokala butiken i byn.

Kurant, jag behöver inte fundera ty jag skiter faktiskt i det. Den mängd öl jag dricker är så liten så det betyder nada för min del... Men du vill ha förklaringar.. Ja en förklaring kan vara att varför åker du inte till Bangkok också, där finns massor av isaan-människor, lika många som du finner i alla de STORSTÄDER som du rabblar upp...

Men frågan är om du har en susning om vad priserna är ute i byarna... Du pratat om prisskillnader, och i samma veva pratar du om 3-4 baht, du tvivlar på den prisuppgift jag gav direkt ifrån verkliga livet,. Huj va hemskt,,,, nu skrämde du livet ur mig.. Drick 3 stora öl om dagen med en förlust av 4 baht per bärs, vilket är lika med 360 baht.. vilket är lika med SEK; 92:- på en månad...

Jag undrar över hur många falanger som tvingas hem till Sverige för den prisskillnaden Kurant...

Jag vet också att det är samma prisskillnader ute i byarna, vi åker runt en hel del med MC och turistar på ”landet” regelbundet.
Glömde Bangkok i min redovisning, ber om ursäkt för det.

Din övriga ekonomiska kalkyler har inte med frågan att göra.

Prisrapport hittills då;
Byn; Nong Nasaeng prov. Chaiyaphum 55 baht LEU + 55 baht Chang
Byn Nong Ma, prov. Khorat 55 baht LEO + 53 baht Chang

Väntar in mer rapporter ifrån här, så någon gång skall du väl bli övertygad om att jag INTE HITTAR PÅ som du anklagade mig för.

IMG_6805.JPG

Där ser man, för några år sedan var Chang några baht dyrare än Leo.
Leo klarar inte min mage av. Så får fortsätta med Chang.

Janne, det kan ju också vara som så att den "goda" smaken vinner i längdn. Fyll-skallarna ifrån Sverige inser till slut, att man skall gå efter smak, och icke pengar...

Men för övrigt, så är det nog dags för dig att sluta hamna i Pattaya, och åka upp till byn ibland, , jag lovar.. det är inte så farligt som stenborden pratar om på turist-orten..., ty priset för en LEO är 55 baht och för en CHANG 55 baht......
:afro::afro::afro::afro::afro::afro:

Haha blir inga stenbord i Thailand för mig. Mer vid poolen med familjen eller på släktträff. Kul med byn några dagar men inte ens min fru gillar byn för många dagar. Vi har ju inte obegränsat med tid så måste prioritera.

Vi måste ju se all sidor av Thailand.

Jag vill inte vara petig men eftersom vi pratar om jämförelsepriser så är det intressant att veta vad Leo'n kostar på samma ställe. Du behöver inte lägga in ngn bild, men prisuppgift vore trevligt;)

Har själv ingen koll men småkul läsning:)

Jag vill inte vara petig men eftersom vi pratar om jämförelsepriser så är det intressant att veta vad Leo'n kostar på samma ställe. Du behöver inte lägga in ngn bild, men prisuppgift vore trevligt;)

Har själv ingen koll men småkul läsning:)

55thb för en Leo och 47thb för Archa, gick inte att få in alla på samma bild.

Jag vet ju hur priskänsliga thai är så att ha samma pris mellan Leo och Chang är dömt att misslyckas om det skiljer i pris på samma gata. Man handlar då i en annan lokal shop.
Turistorter med mycket korttidsturister har det ringa betydelse på men förödande i mindre thaisamhällen.

Lite kul att få ge Mr Newdan en pik, då han bara skriver skit om Pattaya och turistorter men i ”hans” by råder turistpriser på Chang. ;):):)

Kanske lokalshoppen ägs av thai/farang för då brukar status gå före marknadsekonomi och sunt förnuft.

Nu har jag kollat på Bigg C skilde sig på tre batt men tror att det är en dålig jämförelse.

I byn 50 för chang 54 för leo.
Men åker jag 2 km till utkanten av byn så är priserna 2 batt lägre hos en affär som säljer alt lite billigare gäller även sprit. På den största restaurangen i byn tog man under många år 55 för chang 60 för leo, nu 60 60.

Nu har jag aldrig sett att changen varit dyrare ä leon, under alla mina år här.

Kul med byn några dagar men inte ens min fru gillar byn för många dagar. Vi har ju inte obegränsat med tid så måste prioritera.

Du har mer rätt än du anar;)
Om jag bara fick 1 månad (nu är detta mitt exempel, jag har inte koll på hur ofta/länge du stannar) i Thailand på ett år så skulle den absolut inte spenderas uppe i Isaan. Då är det havet och fina pooler som gäller, IAF för min del.
Men när det kommer till längre perioder (6 månader för min del) så trivs jag bättre här uppe i Isaan numer och åker ner på "semester" till havet lite då och då istället.

Senast redigerad av en moderator:
Nu har jag kollat på Bigg C skilde sig på tre batt men tror att det är en dålig jämförelse.

I byn 50 för chang 54 för leo.
Men åker jag 2 km till utkanten av byn så är priserna 2 batt lägre hos en affär som säljer alt lite billigare gäller även sprit. På den största restaurangen i byn tog man under många år 55 för chang 60 för leo, nu 60 60.

Nu har jag aldrig sett att changen varit dyrare ä leon, under alla mina år här.

Det var inte länge sen chansen var dyrare. Leo kostade då 43 och Chang 47.

Även på systembolaget är det ju skillnad. 10.90 för Leo och 14.90 för finölet Chang.

55thb för en Leo och 47thb för Archa, gick inte att få in alla på samma bild.

Jag vet ju hur priskänsliga thai är så att ha samma pris mellan Leo och Chang är dömt att misslyckas om det skiljer i pris på samma gata. Man handlar då i en annan lokal shop.
Turistorter med mycket korttidsturister har det ringa betydelse på men förödande i mindre thaisamhällen.

Lite kul att få ge Mr Newdan en pik, då han bara skriver skit om Pattaya och turistorter men i ”hans” by råder turistpriser på Chang. ;):):)

Kanske lokalshoppen ägs av thai/farang för då brukar status gå före marknadsekonomi och sunt förnuft.

Kanon, tack.
Då kan vi dra slutsatsen att (även om skillnaden är marginell) så är Leo'n dyrare än Chang. Och att Archa (som vi kallade för "low season beer" i Phuket) är billigast:)

Tror de flesta skiter i den lilla prisskillnaden men nu är det principen som gäller;) Såg du med säkerhet att flaskorna innehäll samma mängd? Det är väl nere på 620ml hos de flesta (kanske alla?). Bara så vi kan eliminera volymen som felkälla

Det var inte länge sen chansen var dyrare. Leo kostade då 43 och Chang 47.
Även på systembolaget är det ju skillnad. 10.90 för Leo och 14.90 för finölet Chang.

Möjligt att du har rätt att Chang har varit dyrare ett tag fast jag inte minns det säkert.
Dock spelade dom i olika divisioner skattemässigt med Chang på 6,4% mot LEO 5,0%
Nu är dom nästan i samma liga då Chang ligger på ”ljumma” 5,2%.

Gemensamt med de båda giganterna på Thailands ölmarknad är att volymen på både flaskor och burkar sänkts.

Numera är det lika illa med 62cl/32cl.

Senast redigerad av en moderator:
Min tjej drev en "minimart" i sin by innan hon kom hit förra året. Då kostade en Chang 50 B, en Leo tog hon 55B för.
Det dracks mest Leo bland lokalbefolkningen för ca 5 år sedan, speciellt kärringarna drack den.
Förra året ville nästan alla bara ha Chang, de sa att den ölen hade blivit mycket bättre efter procentsänkningen.
Men givetvis fanns det ju också en del som tog en eller två Lao khao innan dagsverkena började, men så är det ju i byarna i Isaan, dock inte här i Småland.;)

speciellt kärringarna drack den.

Tack för att du kallar min fru för kärring;)

Förra året ville nästan alla bara ha Chang, de sa att den ölen hade blivit mycket bättre efter procentsänkningen.

Bara en spekulation, men kan det ha att göra med att dom blir berusade (generellt) av mindre mängder alkohol, och att Changen på den goda tiden gjorde att dom inte kunde dricka lika mycket (mängdmässigt)? Nu pratar jag naturligtvis inte om "billig fylla", utan att dricka socialt utan att bli för berusad.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp