Ökade alkoholskatter i Thailand

Tack för att du kallar min fru för kärring;)

Bara en spekulation, men kan det ha att göra med att dom blir berusade (generellt) av mindre mängder alkohol, och att Changen på den goda tiden gjorde att dom inte kunde dricka lika mycket (mängdmässigt)? Nu pratar jag naturligtvis inte om "billig fylla", utan att dricka socialt utan att bli för berusad.
Varsågod @Pjodd, som du vet finns det kärringar både här och där;). Min tog också hellre en Leo framför Changen, då min Kärring tyckte den va alltför besk, denna beska försvann vid sänkningen tyckte hon.

Så Kurant nu väntar jag bara på din ursäkt för att du sade att jag hittade på.....Men den kommer nog aldrig, är du karl för din hatt eller??

Dessutom så undrar jag för mig själv i mitt egna stilla inre varför du håller en sådan profil i detta, speciellt efter det att jag läste den kommentaren om att by-shopen skulle ägas av en falang/thai "Ty där är inte marknadsekonomi så viktig, bara status"

Fel av dig, grovt fel.... det är fullständigt helt tvärtom skall du veta. Thai har NOLL kläm på marknadsekonomi, och där handlar det enbart om status, så blanda inte in falang i detta, det blir bara ännu mer fel för dig...

Men kul att höra att du kör dina turer med din moped mellan stor-städerna i Isaan,,, Försök nån gång att ta dig ut på landet ibland, kan vara rätt kul faktiskt, och kommer du nästa gång du kommer till Thailand, i närheten av Chaiyaphum, så hör av dig för sjutton, så bjuder jag på lunch med Archa, fattigpensionär du vet, har det inte lätt här i livet..
:):):):)

Prisrapport hittills då;

Byn; Nong Nasaeng prov. Chaiyaphum 55 baht LEU + 55 baht Chang
Byn Nong Ma, prov. Khorat 55 baht LEO + 53 baht Chang
Byn Nong Sang, prov. Chaiyaphum 55 baht LEO + 54 baht Chang
Tesco Lotus, Chaiyaphum 55 baht LEO + 53 baht Chang
Detta var single-öl på Tesco, vid köp av en kartong med 12 st stora flaskor, så kostade den kartongen 568 baht, alltså runt 47 baht per flaska för Chang då..

Så Kurant nu väntar jag bara på din ursäkt för att du sade att jag hittade på.....Men den kommer nog aldrig, är du karl för din hatt eller??

Dessutom så undrar jag för mig själv i mitt egna stilla inre varför du håller en sådan profil i detta, speciellt efter det att jag läste den kommentaren om att by-shopen skulle ägas av en falang/thai "Ty där är inte marknadsekonomi så viktig, bara status"

Fel av dig, grovt fel.... det är fullständigt helt tvärtom skall du veta. Thai har NOLL kläm på marknadsekonomi, och där handlar det enbart om status, så blanda inte in falang i detta, det blir bara ännu mer fel för dig...

Men kul att höra att du kör dina turer med din moped mellan stor-städerna i Isaan,,, Försök nån gång att ta dig ut på landet ibland, kan vara rätt kul faktiskt, och kommer du nästa gång du kommer till Thailand, i närheten av Chaiyaphum, så hör av dig för sjutton, så bjuder jag på lunch med Archa, fattigpensionär du vet, har det inte lätt här i livet..
:):):):)

Prisrapport hittills då;

Byn; Nong Nasaeng prov. Chaiyaphum 55 baht LEU + 55 baht Chang
Byn Nong Ma, prov. Khorat 55 baht LEO + 53 baht Chang
Byn Nong Sang, prov. Chaiyaphum 55 baht LEO + 54 baht Chang
Tesco Lotus, Chaiyaphum 55 baht LEO + 53 baht Chang
Detta var single-öl på Tesco, vid köp av en kartong med 12 st stora flaskor, så kostade den kartongen 568 baht, alltså runt 47 baht per flaska för Chang då..
Jag har aldrig påstått att jag kör moppe mellan storstäderna i Isaan, alldeles för långt borta, däremot många turer på landet och byar i bergen i närområdet där jag bor i en utkanten av en mellanstor (48.000 inv) stad i centrala Thailand nära havet.
Resorna i Isaan blir med flyg, buss eller bil.

Det enda du bevisat med din grundliga undersökning är att Nong Nasaeng är dyrast av alla för en Chang,

Jag ger dig rätt och ber om ursäkt då du hade helt rätt i din unika bys prisersättning.

Håller också med att thai är kass med NOLL koll på marknadsekonomi, men står fast vid att de faranger som skaffar minimart, beautysalonger mm., åt sina yngre fruar inte är ett dugg bättre på ekonomi utan ofta köper det åt dom för både status samt för husfridens skull.

Har du inte mer råd än att bjuda på Archa så vinkar jag bara när jag passerar stan.

Håller också med att thai är kass med NOLL koll på marknadsekonomi, men står fast vid att de faranger som skaffar minimart, beautysalonger mm., åt sina yngre fruar inte är ett dugg bättre på ekonomi utan ofta köper det åt dom för både status samt för husfridens skull.

55555 Jag hoppas jag inte stöter med med ngn för jag gillar alla här på forumet, men denna kommentaren är klockren:D
Det är en smula tragiskt att se verksamheter "ploppa upp" utan någon som helst marknadsundersökning, budgetering eller för all del strategi. Hur många har satt upp mål för sin verksamhet (strategiska eller finansiella)?;)

55555 Jag hoppas jag inte stöter med med ngn för jag gillar alla här på forumet, men denna kommentaren är klockren:D
Det är en smula tragiskt att se verksamheter "ploppa upp" utan någon som helst marknadsundersökning, budgetering eller för all del strategi. Hur många har satt upp mål för sin verksamhet (strategiska eller finansiella)?;)

Hur många har satt upp mål för sin verksamhet (strategiska eller finansiella)?;)

Fråga Ubon?

Jag har aldrig påstått att jag kör moppe mellan storstäderna i Isaan, alldeles för långt borta, däremot många turer på landet och byar i bergen i närområdet där jag bor i en utkanten av en mellanstor (48.000 inv) stad i centrala Thailand nära havet.
Resorna i Isaan blir med flyg, buss eller bil.

Det enda du bevisat med din grundliga undersökning är att Nong Nasaeng är dyrast av alla för en Chang,

Jag ger dig rätt och ber om ursäkt då du hade helt rätt i din unika bys prisersättning.

Har du inte mer råd än att bjuda på Archa så vinkar jag bara när jag passerar stan.

Ja du skall inte känna dig tvingad att stanna, avvisar du en inbjudan på det sättet, så kan du vara förvissad om att det inte kommer att komma några fler heller.

Ja, tyvärr man ser massor som bara håller några månader lite överallt.
Lika ofta för att dom tröttnar efter några veckor och kör öppet då dom har lust.

Tre lika verksamheter på samma gata efter ett tag om det går bra för den som öppnat först.

Pjodd, jag själv bor i Chaiyaphum, inget hemligt med det alls. Det är provins-huvudstaden i provinsen med samma namn. Och jag kan säga att jag inte någon enda gång runt här, under 9 års tid, sett en endaste affär eller inrättning som haft en falang som startat upp den för sin thai-fru, inte en endaste en.... Ja förutom mackes coffeshop då, men den vet vi alla är ganska välplanerad....

Och jag är den mest nomadiske du kan finna på detta forum, vad det gäller att ta sig runt och titta på prylar, upptäcka saker, och köra runt geografiskt....

Är detta bara en skröna igen eller?? Så klockren för mig är den absolut inte.... Helt vilsen verkar den vara för min del. Men det är klart gör det Er lyckliga, så för all del, kör på den skrönan då..

Hur många har satt upp mål för sin verksamhet (strategiska eller finansiella)?;)

Fråga Ubon?

Du är en skön kille som har koll på läget i din verksamhet:thumbsup:. Många underskattar vikten av målsättning, kalkyler och budget. Men missförstå mig rätt, jag hade inte rådfrågat dig som nybörjare om jag vill starta en typ skräddarbutik;). Däremot så när det gäller jordbruk/odling av olika slag så absolut!
Jag riktade inlägget till @kurant ´s inlägg (som jag fann riktigt underhållande) där det handlade om mindre verksamheter som var "spot on" när det gäller falanger som sadlar om till entreprenörer;)

Pjodd, jag själv bor i Chaiyaphum, inget hemligt med det alls. Det är provins-huvudstaden i provinsen med samma namn. Och jag kan säga att jag inte någon enda gång runt här, under 9 års tid, sett en endaste affär eller inrättning som haft en falang som startat upp den för sin thai-fru, inte en endaste en.... Ja förutom mackes coffeshop då, men den vet vi alla är ganska välplanerad....

Och jag är den mest nomadiske du kan finna på detta forum, vad det gäller att ta sig runt och titta på prylar, upptäcka saker, och köra runt geografiskt....

Är detta bara en skröna igen eller?? Så klockren för mig är den absolut inte.... Helt vilsen verkar den vara för min del. Men det är klart gör det Er lyckliga, så för all del, kör på den skrönan då..

Tror precis som du säger att det mindre vanligt i distrikt som ditt. I Korat var det vanligare närmare stan och mindre utanför.
Men jag kan påstå med stor säkerhet att det satsades mycket pengar på korkade projekt utan analys av faranger på landsbygden.
Satsningar på att arrendera/köpa/bruka mark för odling av ris, frukt, gummi, socker, kassava och liknande eller fisk och kräftodlingar som det är svårt att hämta hem pengar på med bristande kunskaper och ringa arbetsinsatser.

Det kanske du ser mer av?

Same same but different

Ja nu börjar jag hålla med dig lite grand, men problemet som jag tror är mer närvarande, är att VISST pröjsar falangen, men hans största misstag är att han lämnar över organisering, planering. ekonomi till den thailändska partnern, som oftast är urkass i matematik, marketing, och normal läsning. Han vår falang, är alldeles för passiv helt enkelt tror jag..

På turist orterna är det däremot ganska vanligt att falangen köper något till flickvännen så hon har något att göra medans han är i falangland och jobbar.. Ganska vanligt med massage, frisör eller någon annan liten shop.. Eller varför inte en Bar..?? Allt går som oftast väldigt bra.. Ha, ha, ha....

Nu gör du mig förvirrad Newdawn...
"...under 9 års tid, sett en endaste affär eller inrättning som haft en falang som startat upp den för sin thai-fru...". Klart att Thai öppnar verksamheter utan falang dagligen runt om i Thailand. Det var inte min poäng. Min poäng var falanger som investerar kapital på en verksamhet som om dom vore arvingar i Wallenbergfamiljen (men utan kunskapen). DET gjorde inlägget så rofyllt:).

Du som Nomad och jag som Globetrotter har nog mycket gemensamt trots allt;). Men det där med skröna? Var fick du det ifrån?

På turist orterna är det däremot ganska vanligt att falangen köper något till flickvännen så hon har något att göra medans han är i falangland och jobbar.. Ganska vanligt med massage, frisör eller någon annan liten shop.. Eller varför inte en Bar..?? Allt går som oftast väldigt bra.. Ha, ha, ha....

555 Japp, så länge Mr Falang pumpar in pengar i verksamheten, för vinsten verkar vara utebliven;)

På vilket sätt är den välplanerad?
Du brukar ju kasta kritik på mackes för affärs iden och dom går väl inte ens runt, men det kanske var planerat..

Var inte det ett slag under bältet?
Trodde någonstans i min naiva syn på mänskligheten att vi åtminstone här på forumet kan stötta varandra. Jag har inte en blekaste aning om @mackes verksamhet men om du känner honom personligen så varför inte bolla lite idéer med honom enskilt och ge förslag på hur det kan göras bättre. Inte att såga ngn här...

Nmax bor över huvud taget inte i Thailand och har mycket svävande uppfattningar om det landet. HuvaligenHin ligger visserligen I Thailand, men är befolkat av faranger, faranger, burmeser, faranger, kambodianer, faranger och (på stranden) hästar. Thailändarna är få! HH kunde lika gärna ligga i Spanien, Portugal eller Florida, stan är en pensionärskuvös av det slag som finns i alla varma länder med bra valutaskillnad och var dom där ställena ligger har egentligen ingen betydelse.

Det är därför han skriver så mycket goja, som knappt har på ett thailandsforum att göra överhuvud taget.

På vilket sätt är den välplanerad?
Du brukar ju kasta kritik på mackes för affärs iden och dom går väl inte ens runt, men det kanske var planerat..

Jodå, kaffeshopen går nog runt. Jag var där igår och kan konstatera att Mackes mycket väna viv går från klarhet till klarhet, hon börjar bli en riktigt duktig konditor och vi vet ju alla (utom nmax, han vet väl inget) vad thailändare tycker om bakverk. Jag köpte en tårtbottenkaka, men vi fick beställa tidigt annars skulle hon inte hinna baka den!

Maten är en större utmaning än de 2 ölsorterna som finns(Chang o Leo). Eller finns det fler?:p
Det finns nån sorts fulöl med ett hästhuvud på. Förfärligt. Smakar som hästen luktar, nej nu är jag orättvis, den smakar som ridbyxorna luktar efter en solig dag i sadeln....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp