Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Runt 20.000 är vad en Städerska tjänar före skatt , fastighetstekniker som har några år i tjänst betalade jag runt 30 000 /månad , förvaltare har sen från ca. 40,000 och uppåt, detta är en medelklass anställd , en tradarchaffis tjänade ungefär 25 k i månaden + allt ob tilägg .ca 35.000. tusen/mån. , har massor med polare som ligger där , outbildade ! med endast ett trafikkort .. En kassörska på ica har runt 20,000kr/månaden , LO har ju endast lågutbildade låginkomsttagare , dvs sossar och kommunister ......;)

Detta är före skatt antar jag, det intressanta e la vad man får ut och vad man får för dom pengarna sedan..?
Brorsan har 35k ut ungefär och han har knappt några pengar över iaf när månaden är slut. Det kostar att leva som en medelklassvensk... När han köpte TV, lägenhet, sommarstuga mm. så laånade han varje gång några tusen av mig.
35 k ut då har han väl en bruttolön på runt 55k så långt över medellön, klarar man sig inte på det lever man ju verkligen över sina tillgångar mer än dubbelt vad meddelönen för en arbetare är.

Runt 20.000 är vad en Städerska tjänar före skatt , fastighetstekniker som har några år i tjänst betalade jag runt 30 000 /månad , förvaltare har sen från ca. 400000 och uppåt, detta är en medelklass anställd , en tradarchaffis tjänade ungefär 25 k i månaden + allt ob tilägg .ca 35.000. tusen/mån. , har massor med polare som ligger där , outbildade ! med endast ett trafikkort .. En kassörska på ica har runt 20,000kr/månaden , LO har ju endast lågutbildade låginkomsttagare , dvs sossar och kommunister ......;)
Nu var la rapporten inte ställd på lo medlemmar utan i Sverige.
Medellönen totalt för alla var 29k.
Detta var 2013 men så mycket skiljer det nog inte.
En med 40k kallar jag då inte medelklass men vi har välla våra definitioner.

Säga att 35-50k svenska kronor är vad medel svensson tjänar det tycker jag är fantasilön, så du menar att den Svenska medlönen ligger på det?

Kollade på en LO rapport medellön för en arbetare 23500 och för en tjänsteman 33700 kommer inte ens upp på den lägsta siffran du uppgav ;)

Som sjuksköterska så har man väl runt 25k/månad och dom är väl ganska underbetalda.
Tror att en industriarbetare ligger en bit över 30k, men jag har faktiskt ingen större koll.

Medellön är väl också ett ganska dåligt verktyg om man ska se vad folk tjänar.
Medianlöner är bättre om man vill ha en mer träffande överblick.

Ett ok jobb i Sverige ger kanske runt 30k före skatt.

Går jag in på skatteverkets hemsida och räknar skatt på en årslön på 30k * 12mån. så blir det en totalskatt på ca 24,5% utan några avdrag eller kapitalinkomster.

Det skulle betyda att man då har ca 23k netto per månad.

Jobbar båda i familjen med liknande jobb så kommer man alltså upp i 46k/mån. och då bör man ha fantastiska utgifter om man inte klarar av att spara några Sek.

Ett bolån på 3,5mille kostar ca 19.000:-/månad i ränta och amortering (20år) och då har man fortfarande 23k+en iPhone varje månad att försnilla på allt möjligt. Sedan så sjunker lånekostnaden för varje amortering.

Nu tror jag att ett bolån på 3,5mille är ganska ovanligt där familjer tjänar 30k, men vad vet jag.

35 k ut då har han väl en bruttolön på runt 55k så långt över medellön, klarar man sig inte på det lever man ju verkligen över sina tillgångar mer än dubbelt vad meddelönen för en arbetare är.

Ja,han har blivit en av dom viktigaste personerna på den ingenjörsfirman han jobbar på, dom jobbar globalt. Han skulle nog kunna öka rejät framöver med... men eftersom han lever som han lever, och dom han umgås med, kan han inte handla sina kläder på Lidl, utan det är enligt mig hemska pengar han lägger på sina kläder... Uöver det så blir det ju en del räntaoch amorteringar på lägenheten, sommarstugan och bilen. Bara att renovera toaletten på 2,5m2 kostade över 100k efter rotavdragen... helt galet enl. mig...

Letade lite, här är medianlön i Sverige 2013 per kommun blir väl en årslön på 250 kSEK dvs ca 20 000/mån innan skatt. Många tjänar dåligt i Sverige. Genomsnittslön blir felaktigt då det finns några enstaka som skulle driva upp en sån siffra. Medianlön betyder att 50% tjänar mer och 50% mindre.

Vill man titta på genomsnittslön i Sverige kan man göra det här: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...rstatistik-hela-ekonomin/14372/Lonedatabasen/

För en tjänsteman i privat sektor är den ca 35 kSEK/månad, tänk sen på alla lågavlönade i hemtjänst, äldreboende, butiker etc.

20k per månad?? det blir ju ca 15k efter skatt , dvs 57,000THB. Om ja tar o köper ett lärarcertifikat på Khaosarn road, och jobba som Engelskalärare privat och i skola så tjänar jag nog samma i LOS... med lite ihärdighet... ;)

Vad man tjänar tror jag beror lite på var man bor i landet (Sverige).
Större städer ger mer i lön men kanske också mer utgifter.

Hur många av er som tjänar bra här har kunnat betala av era lån? Jag menar huslån, billån mm.
Hur mycket amorterar ni i månaden?

Nu var la rapporten inte ställd på lo medlemmar utan i Sverige.
Medellönen totalt för alla var 29k.
Detta var 2013 men så mycket skiljer det nog inte.
En med 40k kallar jag då inte medelklass men vi har välla våra definitioner.

Men inte är man väl överklass med 40k?
nä det blir 13,200 spänn... för 160 timmars jobb!! fyy för del lede!

Nej, det blir 4381:- i skatt per månad, vilket blir 15619:- netto.
Och då börjar man nog närma sig en timpeng som är lägsta lön.

Vad man tjänar tror jag beror lite på var man bor i landet (Sverige).
Större städer ger mer i lön men kanske också mer utgifter.

Hur många av er som tjänar bra här har kunnat betala av era lån? Jag menar huslån, billån mm.
Hur mycket amorterar ni i månaden?

För tillfället så amorterar jag ca 5100:-/månad.
Det jag "får" amortera är nog ca 6000:-/månad, då banken har minimum 10års avbetalning.

Det går väl iofs att betala mer om man lägger in delar som topplån, men jag ser inte att det är nödvändigt.

Jag har haft något billån tidigare som jag betalat bort. Men idag har jag bara lån på bostaden.
För tillfället är det biligt med räntor, så man får passa på att amortera, då räntorna förr eller senare lär bli högre. Så mycket lägre kommer dom nog inte att bli.

Tror att Phontas löneexempel gäller Sthlm och då är det inte så relevant då det är betydligt dyrare att leva där.
En service tekniker i gbg med gymnasie utbildning och ca 5 år arbetslivserfarenhet ligger på 25-28.000 brutto, sen ökar det givet med erfarenhet och personlig kompetens.

20k per månad?? det blir ju ca 15k efter skatt , dvs 57,000THB. Om ja tar o köper ett lärarcertifikat på Khaosarn road, och jobba som Engelskalärare privat och i skola så tjänar jag nog samma i LOS... med lite ihärdighet... ;)

De uppgifter jag har från två stycken killar (igår kväll)som jobbar här i Pattis som lärare är sammstämiga ,30,000 Thbt /mån , samma blev jag erbjuden i Khonkaen samt även en annan (Amerikan) som fått jobb i Mahara sarakhan som lärare på Universitetet... engelsklärare ,, mao 3 st samstämmiga löner över landet ....
Borde då stämma rätt väl vad som erbjuds en faranglärare ;)

De uppgifter jag har från två stycken killar (igår kväll)som jobbar här i Pattis som lärare är sammstämiga ,30,000 Thbt /mån , samma blev jag erbjuden i Khonkaen samt även en annan (Amerikan) som fått jobb i Mahara sarakhan som lärare på Universitetet... engelsklärare ,, mao 3 st samstämmiga löner över landet ....
Borde då stämma rätt väl vad som erbjuds en faranglärare ;)

Får nog läsa Kristers inlägg 2 gngr fick jag göra står, vad jag förstår det som jobba som lärare och extra knäcka som privatlärare och då få ihop det.
Kände också en farang Eng. lärare han sa samma som du 30k i månaden. Men som sagt han har ju möjligt att köra extra lektioner och tror nog han kan kan göra några extra bath i månaden på det.

Får nog läsa Kristers inlägg 2 gngr fick jag göra står, vad jag förstår det som jobba som lärare och extra knäcka som privatlärare och då få ihop det.
Kände också en farang Eng. lärare han sa samma som du 30k i månaden. Men som sagt han har ju möjligt att köra extra lektioner och tror nog han kan kan göra några extra bath i månaden på det.

Jo det kan man ju tro , i alla fall om man kan dela på sig , de jag känner har tjänst i fem dagar i veckan , men sju dagar går det åt ,och det UTAN extrabetalt ,,, så extrajobb , det tro jag inte på ........

Jo det kan man ju tro , i alla fall om man kan dela på sig , de jag känner har tjänst i fem dagar i veckan , men sju dagar går det åt ,och det UTAN extrabetalt ,,, så extrajobb , det tro jag inte på ........

Frugan betala 14,000 för 20 timmars privatundervisning, tahipojken hade vart uppvuxen i schweiz och jobbade som eng. lärare på ett universitet, om man hade 5 såna jobb i månaden blir det bara 100 timmars jobb... och bra betalt

Hade kanske inte gått lika bra i Pattaya för tanten betala vi 6000 bath för 20 timmar Eng. på plc. men kanske större konkurrans här?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonymius
A
H
Svar