Var i Thailand och när åker ni till Thailand nästa gång?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"bson " sa:
Hem till byn kan hon väl åka själv när du jobbar? Eller vill hon visa upp bytet ;)

Jo självklart vill hon visa upp bytet och att jag skall träffa hennes familj, kommer la alltid till en sån punkt där man skall träffa familjen vilket land man än bor i. Har inget imot det men har ingen lust att åka norr över denna gång, farsan på besök och kanske bara 3 veckors ledighet.
Men blir som sagt nog 2 dagar i Maj, så tråkigt bland risfälten bara same same inget att göra, allt ser likadant ut har man sett ett risfält har man sett alla
Hon har väl ingen större lust själv att åka dit men hennes morsa tjötar på henne att vi måste komma och hälsa på.

"Jonas " sa:
Jo självklart vill hon visa upp bytet och att jag skall träffa hennes familj, kommer la alltid till en sån punkt där man skall träffa familjen vilket land man än bor i. Har inget imot det men har ingen lust att åka norr över denna gång, farsan på besök och kanske bara 3 veckors ledighet.
Men blir som sagt nog 2 dagar i Maj, så tråkigt bland risfälten bara same same inget att göra, allt ser likadant ut har man sett ett risfält har man sett alla
Hon har väl ingen större lust själv att åka dit men hennes morsa tjötar på henne att vi måste komma och hälsa på.
Min tjej har inga föräldrar i livet, tråkigt för henne men ett stort plus för mig. Hon har en äldre syster med familj i Khon Kaen och en syrra som bor i Frankrike sen många år. I Augusti nångång kommer syrran från Frankrike på besök med sin fransos, då har jag lovat att vi ska åka till Khon Kaen en sväng, vet ju att den systern som bor i Khon Kaen har e en golf nörd till man så det ska nog funka ett par dar ;)
Fransosen spelar tydligen inte golf så han kan stanna hemma och underhålla fruntimmer å ungar ;)
Annars blir det inget rännande norröver för min del. Bjuder hellre hit dem nån gång men dom jobbar å jag jobbar så alla har förståelse att det inte blir så ofta. Släkten e värst som det sägs, håller dem gärna på lite avstånd.

Isaan blir väl en gourmetisk dröm för fransosen dom äter ju ungefär samma typ av mat, insekter, sniglar, grodor etc.

Vi har en gigantisk jvla snigel sort som käkar våra blommor här, kanske ska ta med en påse så blir väl syrrorna och fransosen glada, kan dom ju knapra på när jag å thaisnubben golfar ;D

Alla ni som inte har så mycket till över för det lantliga livet vill jag fråga vad är det ni saknar när ni befinner er i byn.
Själv har jag allt som jag kan önska såsom fru,barn,släktingar,hus,bil,motorcykel och en svensk bekant på trivsel avstånd.
vi brukar sticka iväg på en tur till Chiang mai eller liknande men annars får jag stad så det räcker i Kampheang Phet.
Bor ni alla i storstaden i svedala eller vad är det som gör att ni har så svårt för byn i Thailand men kan handskas med den på hemmaplan.

Jag är stads människa hemma i Swedala med, jag vill ha biografer, bra restauranger, ställen att gå ut på, bra shopping etc. Sen vill jag ha havet nära mig.

"Skåne " sa:
Alla ni som inte har så mycket till över för det lantliga livet vill jag fråga vad är det ni saknar när ni befinner er i byn.
Själv har jag allt som jag kan önska såsom fru,barn,släktingar,hus,bil,motorcykel och en svensk bekant på trivsel avstånd.
vi brukar sticka iväg på en tur till Chiang mai eller liknande men annars får jag stad så det räcker i Kampheang Phet.
Bor ni alla i storstaden i svedala eller vad är det som gör att ni har så svårt för byn i Thailand men kan handskas med den på hemmaplan.

Utan att vara lokatpatriot på något sätt så fick du karma för det inlägget. Jag har inte heller något problem med bylivet under 5 veckor därnere och vi sticker iväg upp till Udon Thani då och då. Men det är klart, skulle man bli bofast därnere så lär man nog göra en och annan tur till kusten också när andan faller på. :)

jonas alla de där sakerna förstår jag, sen är frågan hur ofta man utnyttjar det. Havet är inte dumt men det har jag bytt ut mot vattenfall och floden/ån som delar kampheng Phet och Nakhon Sawan.
God mat är alla tiders men några av de godaste västerländska rätterna jag har ätit i Thailand har jag själv lagat.
Shopping visst men det är inget jag ägnar mig åt dagligen sen till bio där är jag med dig det blir inte det samma framför Tv:n.
Detär klart en annan puls i staden och det är där den stora skillnaden är tror jag mellan mig och dig, jag söker lugnet och stillheten medans du gillar farten och fläkten i storstadspulsen. Inget är rätt eller fel vi är bara olika men jag klarar mig i stden utan några större problem så vad är det egentligen som gör att en storstads människa som du själv får lappsjukan så snabbt när ni befinner er på landsbyggden för där finns ju rätt många allternativ bara man öppnar ögonen.

Jag har bott många år på Smögen innan också en ganska öde ö på vintern och det är inte min grej att bo så, jag blir rastlös och depprimerad finns inget av det jag gillar att göra. När jag bodde så i Sverige blev det jobba hela tiden, för bara sätta sig ner framför tv.n är inte min grej.
När jag bodde i Lomsak Phetchabun hade jag svårt att hitta på något att göra, hemma i Sverige har jag alltid haft mycket folk att umgås med. Åka eller gå runt att kolla på risfält finner jag inget nöje i men gå runt i en stad helst vid havet se på båtar och byggnader finner jag mer nöjsamt. Samma hemma en promenad runt i Göteborg och nere vid kajen mer nöjsam än en ute bland öde klippor på västkusten.
Och som sagt har alltid bott vid havet så in åt landet var inte min grej, tur jag kom där ifrån. Men vi är alla olika förstår även dom som gillar lugnet, lägger mig gjärna ner ensam med en bok men jag måste ha alternativen.

Och bio går jag på lite då och då sist jag var hemma blev det Captain Phillip och Hobbit 2, visst vi hade Cineplex i Petchabun med men där var det dubbat till Thai och ingen text.

Har ingen aning om hur det är i en risby uppe i Isaan och heller inga planer på att ta reda på det.
Det är svårt nog att hitta en bra village här i Hua Hin som ligger tillräckligt när down town och beachen. Nu bor jag 2.5 km ifrån och har 7-8 7/11 mm inom nån km och det är perfekt.

"Jonas " sa:
Bott där i 8 år jobbat som fiskare men uppväxt i Göteborg.
då borde du känna till ett före detta bekanta till min mor o far.
Han heter Gunnar svensson en (rödlätt gubbe)frun Evy svensson.
dom var kompisar i början av 70 talet.
o han var fiskare o hade båt.

lite offtopik

För några årsedan jobbade jag som en truckmek vars dom hade truckar på fiskauktionen på kungshamn
detta var nån gång på våren tror att det var runt 1 maj så det klämdag mellan 1 maj o helg o en varm o skön dag.
så jag åkte dit för att göra service på truckarna där
flickorna hade tagit på sig lättare kläder så det var svårt att hålla ögonen på mitt jobb, ögonen var mer på flickorna.
sen på eftermiddagen kom det in en räkbåt med nyfångade o kokta räkor.
Så jag fick några st som jag skalade o åt, det var så det smälte i munnen när man åt dom.
Man kan säga att det var min bästa arbetsdag på den truckfirman o det levde jag länge på.

"bson " sa:
Har ingen aning om hur det är i en risby uppe i Isaan och heller inga planer på att ta reda på det.
Det är svårt nog att hitta en bra village här i Hua Hin som ligger tillräckligt när down town och beachen. Nu bor jag 2.5 km ifrån och har 7-8 7/11 mm inom nån km och det är perfekt.

Vad ligger priset på huset där i Hua Hin 2.5 km ifrån havet? Blir i Pratumnak för mig men rätt dyrt här men stränderna är ju på gångavstånd och vissa vilage har egen privatstrand.
Är prisnivån likvärdig som här eller är det dyrare där och mer åt Phuket nivå.
Hur stort hus har du, rum etc. Kanske inte vill svara på det men vill gjärna jämföra kostnadsnivån.

Var mycket svårare att hitta fint prisvärt hus än jag trodde innan i detta område, fina condos finns det i mängder men dom hus som finns verkar uthyrda.
Men kollat runt lite och funnit 3 hus som blir tillgängliga inom 1-2 månader men dom är inte gratis. Skulle jag ta mig till east side skulle jag få likvärdiga hus till halva priset mot pratumnak.
Men här jag vill bo så då får man väl betala för det.

Kanske var mig du fick räk av vem vet ;)
Vet bara en Gunnar som var aktiv fiskare äldre gubbe men han var mörkhårig.
Inte så många fiskare kvar där uppe, jag bodde där på 90 talet och var under 30år så om han inte var aktiv fiskare så har vi nog inte strålat samman för åldersmässigt hade vi nog inte samma umgängeskrets. Ön är ju inte så stor men stor nog för att man inte känner till alla.
Större chans att farsan vet, han bor där uppe än och gjort så i 24 år.

"Jonas " sa:
Kanske var mig du fick räk av vem vet ;)
Vet bara en Gunnar som var aktiv fiskare äldre gubbe men han var mörkhårig.
Inte så många fiskare kvar där uppe, jag bodde där på 90 talet och var under 30år så om han inte var aktiv fiskare så har vi nog inte strålat samman för åldersmässigt hade vi nog inte samma umgängeskrets. Ön är ju inte så stor men stor nog för att man inte känner till alla.
Större chans att farsan vet, han bor där uppe än och gjort så i 24 år.
att det var du som jag fick räkor av det tror jag inte eftersom jag var där nån gång åren 2006-08 som jag jobbade på den firman.o du var där på 90talet.
gunnar skulle vara nu i övre 70 års åldern nu.
frun skulle heta konradsson som ogift vilket jag har fattat det var en ganska stor släkt där.
enligt min mor.

Ja men räknade fel på åren jag bott där börjar bli gammal ;) flyttade till Göteborg och började sjöbefälsskolan på Chalmers 2005.
Men efter 2005 har jag inte jobbat som fiskare.

Jämfört med vad jag hittade när vi bodde i pattis så kan jag nog säga att det är billigare här. Betalar 25000 och bor i en mycket fin ganska ny village, huset är på ca 170 riktiga kvm invändigt, 3 sov, vrum i etage så det blir som 2 rum och riktigt stort kök med fin svensk std. Ligger som andra huset efter områdets pool och har en stor skuggig altan. Inga höga murar eller staket runt tomten, här kör dom med 3 vakter istället. Hundar är förbjudet i villagen och vårt hus ligger i mitten så det är knäpptyst på nätterna. Det finns några hus till här att hyra via mäklare där dom begär 40000, jag hyr av ägaren. En mån deposition. Huset är fullt möblerat inkl linnen, handdukar ja allt man behöver. Tänker skriva 3 års kontrakt när första året går ut i sommar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
1 K
amydekthai
A

Tillbaka
Topp