Varför jag flyttade till Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Bra insikter där Lego!

Men kanske vi inte skall ta det till att vi är "tvungna" att det är något som tvingar oss till att förändra vårt liv precis som om det var något enda val, för en del kanske, men för oss flesta ett äventyr, så som du säger, vi är barnsliga och vill utforka samt inte inrätta oss i normerna.

Glädjande är att det är såpass många som funderar på att göra något åt sitt liv, det här tycker jag inte stämmer, att vi som skaffar oss en thaifru och kanke bosätter oss eller har planer på att bosätta oss, att det skulle vara något som beror på att vi måste ändra på vårt liv på grund av att våra liv i Sverge inte är bra.

För min egen del som jag sagt innan i detta forum för längesedan, tycker jag att Sverige är ett fantastiskt land. Vi har allt det som en stat kan erbjuda av rättigheter, status, ekonomi, säkerhet och allt annat.

Mitt liv i Sverige är fantastiskt bra, jag kan inte klaga och mitt beslut eller mina planer på att skapa mig ett liv i Thailand har inget med att göra att jag känner mig tvingad till att förändra mitt liv, till något bättre än vad jag har nu.

Min önskan att leva i Thailand har mer karaktär av att jag gillar Thailand, jag gillar människorna, maten, vädret, mentaliteten. Min lust att förnya mig och utforska driver mig alltid och jag räds inget av det nya.

insayt

"legolas " sa:
Du gjorde i alla fall ett tappert försök Insayt, men det gick inte så bra!!! Du försökte, men du höll i sak med mig i de sista meningarna du skriver. jag har redan för länge sedan själv sagt att i mitt fall så åkte jag inte IFRÅN någonting utan jag reste TILL någonting.

Så det har inte med att göra att det skulle vara så himla dåligt utan mer att när utanförskapet i Sverige blir så påtagligt så det blir störande i ens liv, då är det sjuttanimej dags att göra något åt det tycker jag. Tvånget tycker jag kommer inifrån en själv, och det är med den känslan av att leva ett liv som inte ger en speciellt mycket, ett liv som inte har något alls att erbjuda i framtiden.

Man ser den ene efter den andra som förut var kraftfulla människor fulla av energi, de har med ålderns rätt och med samhället och medmänniskornas idoga hjälp lyckats få dessa människor att bli sittande i sin soffa och kolla på TV och bara invänta det slutliga som väntar oss alla. De är oftast bara strax över 50 när det eländet börjar i vårt västerländska slit och släng-samhälle.

Att då ta fan i hågen Insayt, och göra något åt det...DET är kraftfullt och DET är en stor grej tycker jag. All heder till dessa människor som orkar bryta upp, och som orkar gå emot strömmen av åsikter som gör allt för att hålla honom tillbaka i hans sista önskan att hamna någonstans där han i alla fall betyder någonting fortfarande trots att han passerat GÅ för länge sedan.

Tycker vi lika Insayt, eller tycker vi olika?

legolas

Det där förstår jag inte alls, "du gjorde ett tappert försök", vad menas med det, så nedvärdrande? Att jag är mindre intellektuell och intelligent än vad du är?

"Så det har inte med att göra att det skulle vara så himla dåligt utan mer att när utanförskapet i Sverige blir så påtagligt så det blir störande i ens liv"...det är precis detta som jag menar, vem skapar utanförskapet, jo du själv ingen annan.

och med samhället och medmänniskornas idoga hjälp lyckats få dessa människor att bli sittande i sin soffa och kolla på TV och bara invänta det slutliga som väntar oss alla...., så samhället har tvingat in dessa människor i ett mörkt hörn, nä det måste ju bara vara nys, så 99% är livegna?

Nä, Lego vi som har tagit beslutet likt du att ändra våra liv beror mer på vår inställning till den globala värld vi lever i samt att vi är nyfikna och att vi önskar kärlek på annat sätt än i västvärlden och ett annat liv i en annan kultur, men det har inget med att jag själv har tvingats till det i form att jag är livegen och inte kan ta tag i mitt liv...om ditt liv vet jag inte.

insayt

Jag håller med ledaren om att den ekonomiska situationen var en viktig bit i mitt beslut att flytta till Thailand.
Det gjorde det möjligt för mig att sluta jobba vid 63 år ålder. Hade jag bott kvar i Sverige så hade jag knappt haft råd med salt till vällingen. Nu lever vi bra här nere och behöver inte gneta med pengar.
Jag har inte ännu någon bra koll på vad utgifterna för en normal månad egentligen blir. Nu de första månaderna har vi ju köpt möbler, husgeråd och renoverat och byggt till vårt hus. Men det känns bra.
Men allt är ju inte pengar. Jag hoppades också på en angenäm tillvaro.
Frugan trivs ju naturligtvis med släkt och vänner. Men vi har också träffat nya vänner både Thai och Falang.
Så sammanfattningsvis så kan jag bara konstatera att mina förhoppningar om ett bekymmerslöst liv och trevligt umgänge i ett varmt klimat hittills har infriats. Jag har noll längtan att byta detta tillbaka en stressig tillvaro i kyla, snö och iskallt regn.

/Anubaan

En anledning till att flytta till Thailand..........

300028_2055569833411_1369530409_31770389_1254589814_n.jpg

Både Vipavee och ใหม่ เจริญปุระ är personer som jag personligen känner. Helt OK är jag däremot ej helt klar över. Några år inlåst talar väl emot det.

Eftersom Legolas reagerade på "dotter" måste jag väl även skicka in en bild på Farmor Charoenpura, Winee Sontikool............. :laugh:

............ samt några bilder för något år sedan hemma hos farmor...........

Farmor.jpg

Siriwikamol _mother Winee.jpg

MAI drinks and looks on herself on show on BBTV (Thai_Army_TV).jpg

Positivt att vilja flytta eller bara komma en kortare tid, i mitt fall kommer det till att börja med handla om 3-6 månader när jag slutar jobba. Vissa har ett driv att förändra sitt liv, få ett miljöombyte, det bara finns där och så köper man en biljett till Thailand, prio ett på "önskelistan". Ofta går vi i samma "hjulspår", det kan vara svårt bara att förändra de enklaste vanor. Det gäller att skaffa sig KUNSKAP och TID för att få den SAMVARO jag tycker alla borde unna sig, det handlar om meningen med livet, att få ut någonting av sin tid. Pengar styr det mesta, i stort sett allt, utan dem kommer vi ingenstans...Men varför ruttna i ett land som betraktar äldre som skit och där pensionerna är små + dyrt att företa sig saker som kafe`-och restaurangbesök, teater, bio et cetera...För mig blir målet självklart, man tar sig härifrån, sedan kommer jag på vår och sommar till Svedala och njuter av svalkan...

Jag blev tveksam när jag såg bilderna på de underbart vackra thaidamerna. Vem är han som lyckats fånga dom? De borde klara sig utan att behöva "jobba falang".

Sen Lego. För många av oss är det på det viset att vi vill träffa barn o barnbarn, släkt o vänner hemma i Sverige. Och vi vill inte avstå från färskpotatis, isterband , jordgubbar m.m.

Jag skulle aldrig vilja "släppa taget". 50-50 är perfekt för oss.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp