Budget för att leva i Thailand

Hej.

Lyfter tråden med en fråga.

Ska för första gången stanna en längre tid i Sydostasien, med Thailand som bas.
Tanken är att hyra en condo i Thailand, 4-5 månader kommande vinter, och göra några
avstickare inom Thailand men även besöka ett eller annat grannland.
Har en budget på ca 120000 baht i månaden.

Vad säger ni långtidsboende/övervintrare, kommer det att räcka till?

Mvh/Bo

Ja 120k/mån lever nog de flesta riktigt bra på.
Vart vill du ha basen, Bkk?

/ SatanG

Hej.

Vet inte, funderar på Jomtien eller Hua Hin.
Vill ha lite av allt och gärna nära till Bangkok.
Någon ide var man får "mest" condo för pengarna?
Har tänkt mig 10-12k i hyra.

Mvh/Bo

Testa dig fram på båda ställena, jag är inte så hemma varken på Jomtien eller Hua hin.
Går nog att få rätt bra deals på båda ställena nu, kolla på plats och känn vart du vill stanna.
Vill du få en uppfattning om priser på condos så kolla lite på t.ex. https://www.ddproperty.com/en

Lycka till / SatanG

Tips från coachen. Hyr in dig på ett hotell några nätter i området du vill bo i och hyr sen en moppe och glid runt och kolla smågator och condotels. Där kan du hitta billiga hus eller condos som det inte annonseras om på internet. Fast för 120.000 behöver du inte snåla på pengar när det gäller boende, du lever som en kung även om du betalar 20.000/månad i hyra ;)

Hej.

Ja, det är min tanke, att hyra en moppe och åka runt och se vad som finns.
Tror du att det finns mycket ledigt i slutet på november eller börjar det mesta bli uthyrt?
Börjar Thailand komma igång igen efter Covid eller är det fortfarande långt ifrån
vad det var innan?

Mvh/Bo

Hej.

Tror du att det finns mycket ledigt i slutet på november eller börjar det mesta bli uthyrt?
Börjar Thailand komma igång igen efter Covid eller är det fortfarande långt ifrån
vad det var innan?

Mvh/Bo
Thailand blir aldrig bättre än först resan.

Hej.

vad det var innan?

Mvh/Bo
Nu är jag i Sverige sen drygt 2 månader tillbaka men annars i Pattaya sen 2007. Min uppfattning är att det aldrig är nåt som helst problem att hitta boende där vare sig för längre eller kortare tid, så du ska inte vara rädd för att hamna på gatan om du inte bokat innan och det gäller nog inte bara i Pattaya utan i hela landet. Det har börjat komma igång efter Covid men inte riktigt som förr, men å andra sidan så finns det tillräckligt många ställen öppna så det räcker och blir över ändå ;)

Testa dig fram på båda ställena, jag är inte så hemma varken på Jomtien eller Hua hin.
Går nog att få rätt bra deals på båda ställena nu, kolla på plats och känn vart du vill stanna.
Vill du få en uppfattning om priser på condos så kolla lite på t.ex. https://www.ddproperty.com/en

Lycka till / SatanG
Ddproperty rekomenderar jag att hålla sig borta ifrån när det gäller kolla priser, var i kontakt med dom när jag skulle kolla i Bangkok dålig service, kändes riktigt som dom ville få ut så mycket som möjligt i pengar från dig och i Pattaya/Jomtien har dom noll koll.
Finns många lokala i Pattaya och tycker inte det lönar sig åka runt och leta själv efter skyltar med uthyrning.
Har gjort det och bara extra jobb till samma pris.
Jag har hyrt 8 olika boenden på långtidskontrakt i Pattaya under åren där och lättast hitta vad man är ute efter på mäklares hemsida men någon lokal.
Med den budgeten han har hade jag gått på boende för 20k, får man en stor fin condo för.
Här är några jag använt under åren, både för köp och hyra.

Jag har nog funnit condos från 7k och uppåt, beror lite på vad man har för krav. Skulle däremot kunna tänka mig hyra ett mindre hus möblerat för ca 7-10 k i månaden, då klara jag mig bra på 30 k totalt i kostnader/månad 15 k för mat är inga problem för mig. Condo har inte riktigt de möjligheter som jag vill ha, plats att skruva hoj samt tvätta bil och MC . Tycker man får mer om man väljer ett mindre hus på Darkside, vilket jag anser vara helt ok och hyfsat centralt. Min syn på boende samt budget. Här i Isaan lever vi gott på 20 k i månaden och kan därför spara lika mycket (20 k)

Jag har nog funnit condos från 7k och uppåt, beror lite på vad man har för krav. Skulle däremot kunna tänka mig hyra ett mindre hus möblerat för ca 7-10 k i månaden, då klara jag mig bra på 30 k totalt i kostnader/månad 15 k för mat är inga problem för mig. Condo har inte riktigt de möjligheter som jag vill ha, plats att skruva hoj samt tvätta bil och MC . Tycker man får mer om man väljer ett mindre hus på Darkside, vilket jag anser vara helt ok och hyfsat centralt. Min syn på boende samt budget. Här i Isaan lever vi gott på 20 k i månaden och kan därför spara lika mycket (20 k)
Förstår inte varför man vid din ålder skall spara 50%??
Har man en budget som tidigare skrev på 120k i månaden och är singel.
Man får en 50-70m2 condo med pool utsikt på 2nd road soi 15 för runt 20k, ligger flera fina condominium på den soien med väldigt hög standard.
Har hyrt condo i 2 på den, the pride och city garden.
Lite bekvämlighet och lyx på äldre dar om ekonomin tillåter.

Senast ändrad:
Förstår inte varför man vid din ålder skall spara 50%??
Har man en budget som tidigare skrev på 120k i månaden och är singel.
Man får en 50m2 condo med pool utsikt på 2nd road soi 15 för runt 20k, ligger flera fina condominium på den soien med väldigt hög standard.
Har hyrt condo i 2 på den, the pride och city garden.
Lite bekvämlighet och lyx på äldre dar om ekonomin tillåter.
Kan delvis hålla med dig, men kanske vill jag ha resterande sparade medel för att skoja med när man åker hoj eller far iväg med frugan till Chang Mai eller liknande. Att lägga alla slantar på boende samt vardag tycker jag personligen inte passar mig ;)

Kan delvis hålla med dig, men kanske vill jag ha resterande sparade medel för att skoja med när man åker hoj eller far iväg med frugan till Chang Mai eller liknande. Att lägga alla slantar på boende samt vardag tycker jag personligen inte passar mig ;)
Jo sparar man till sådana saker är det ju helt ok, klart man inte skall lägga allt på boende.
Men som han skrev innan som hade 120k i budget så kan man gött unna sig lite bättre standard.
Har han 100k kvar efter boendet är betalt lever han gött som ensam här nere.

Hej.

vad det var innan?

Mvh/Bo
Tror inte det är något problem att hitta en bra condo i år. Lite turister p.g.a Covid och kriget i Ukraina

Chineserna har väl också utreseförbud.

Tror inte det är något problem att hitta en bra condo i år. Lite turister p.g.a Covid och kriget i Ukraina

Tror inte att det någonsin kommer att bli samma som innan, vilket jag välkomnar. Chineserna kan stanna hemma, Afrikanerna med, båda dessa nationaliteter har dragit en massa skit till Europa samt övriga världen. Apkoppor ,covid, Kaivat Mo, Kaivat Nok mm

Har väl inte varit svårt att hitta en bra condo dom senaste 10 åren iallafall och säkert långt innan dess.
Är ju inte direkt brist på dem.
Men vissa kanske inte hyr ut hur lågt som helst.
Vi tänkte ju hyra ut men i dagens läge så skippa vi det, slitaget är inte värt att gå hur lågt som helst, då nyttjar vi den själv istället.
Under 10k till ecempel så hyr vi inte ut.

Ddproperty rekomenderar jag att hålla sig borta ifrån när det gäller kolla priser, var i kontakt med dom när jag skulle kolla i Bangkok dålig service, kändes riktigt som dom ville få ut så mycket som möjligt i pengar från dig och i Pattaya/Jomtien har dom noll koll.
Finns många lokala i Pattaya och tycker inte det lönar sig åka runt och leta själv efter skyltar med uthyrning.
Har gjort det och bara extra jobb till samma pris.
Jag har hyrt 8 olika boenden på långtidskontrakt i Pattaya under åren där och lättast hitta vad man är ute efter på mäklares hemsida men någon lokal.
Med den budgeten han har hade jag gått på boende för 20k, får man en stor fin condo för.
Här är några jag använt under åren, både för köp och hyra.

Hej.

Ja, det verkar ju finnas hur mycket som helst att välja på,
men vill nog gärna se på plats innan jag bestämmer mig.
Är det många som bara hyr ut på minst 1-årskontakt eller
funkar det med 4-5 månader också?
Var någonstans ska man bo i Pattayaområdet, med pool, gym, balkong och kök,
men inte mitt i smeten? Tack för länkarna!

Bo

Hej.

Bo
Inte mitt i smeten men nära och med bra nytt modernt gym och dom finaste stränderna runt Pattaya och område så säger jag Pratumnak.
Nere vid soi 5 Pratumnak nära golfbanan har dom öppnat nytt modernt gym.
Men finns flera andra gym där uppe både gratis utomhus och betal inomhus sen brukar ju många condos ha egna gym.
Finns många fina condos uppe på Pratumnak, det är udden mellan Pattaya och Jomtien.

Inte mitt i smeten men nära och med bra nytt modernt gym och dom finaste stränderna runt Pattaya och område så säger jag Pratumnak.
Nere vid soi 5 Pratumnak nära golfbanan har dom öppnat nytt modernt gym.
Men finns flera andra gym där uppe både gratis utomhus och betal inomhus sen brukar ju många condos ha egna gym.
Finns många fina condos uppe på Pratumnak, det är udden mellan Pattaya och Jomtien.
Jag visste inte att de fanns en korthålsbana där. Åkte förbi gymmet förra veckan men missade golfbanan.

Gick in och kollade recensioner och denna var lite smårolig.

Översatt av Google) Vilket utmärkt läge för en 9 håls par 3 golfbana precis nära Pattaya.
420thb greenfee, 100thb klubbuthyrning inkluderar en putter och få strykjärn, 100thb för bollar och 70thb för en dragvagn.

Varierande kvalitet på spelarna. Jag träffade ett hus.

(Original)
What a prime location for a 9 hole par 3 golf course right near Pattaya.
420thb green fee, 100thb club rentals include a putter and few irons, 100thb for balls, and 70thb for a pull-cart.

Varying quality of players. I hit a house.

Hej.

Bo

Då du har 120k i budget. Lägg lite mer än 12k på boendet. Lägg uppåt 20k, så får du en riktigt fin lägenhet, centralt, modernt med gym osv. Kanske till och med kan få lite utsikt om du har tur.

Precis som med allt annat, så går det en gräns där "vanligt folk" avstår pga. priset. Då kan man för bara lite extra, få väldigt mycket mer standard.

Då du har 120k i budget. Lägg lite mer än 12k på boendet. Lägg uppåt 20k, så får du en riktigt fin lägenhet, centralt, modernt med gym osv. Kanske till och med kan få lite utsikt om du har tur.

Precis som med allt annat, så går det en gräns där "vanligt folk" avstår pga. priset. Då kan man för bara lite extra, få väldigt mycket mer standard.
Ja, jag får titta runt när jag väl är på plats men det verkar, som sagt, finnas mycket att välja på.

Bo

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3