Ökade alkoholskatter i Thailand

Chang utan is:eek:?
Det går inte, eller rätare sagt gick inte... Det jag gillade med Chang tidigare när den var lite starkare var just att isen "tunnade ut" den mörka/mustiga smaken samtidigt som alkoholhalten blev lägre.
En Singha med is blev väldigt konstigt och blaskigt.

Varför dricker alla tillfälliga besökare Chang, medans jag finner de flesta boende här dricka Leo.... Leo har ju helt tagit över marknaden här bland proffsen..

ps. jajajajaja jag vet... en grov generalisering, men kände att det var dags för en nu äntligen..

Du är nog inte helt fel ute. När jag tänker efter så dricker alla Leo utom jag när vi går ut (eller för all del sitter hemma). Och med handen på hjärtat eftersom jag inte är ngn ölkännare så skulle jag säkert inte känna ngn skillnad.
Drack Leo förra veckan och kanske jag överväger att gå över till proffsen:). Återkommer med en rapport de närmaste dagarna;). Jag dricker öl bara när det är varmt och dagstemperaturerna stiger dag för dag känns det som

Ja jag är mesig själv och ingen rektig ölslafsare som många ju är, så jag tycker LEO är så fin och len för strupen, medans Chang river, Heineken känns otrevligt att få i sig, och Singha mer känns som hembränt öl ifrån Djupeforsen...

Ja jag är mesig själv och ingen rektig ölslafsare som många ju är, så jag tycker LEO är så fin och len för strupen, medans Chang river, Heineken känns otrevligt att få i sig, och Singha mer känns som hembränt öl ifrån Djupeforsen...
Här har du då äntligen hittat rätt... :nod::nod:
Testa gärna Tiger om du får chansen.. Kanske Ben har den..??
Den är snäppet bättre än Leo.. :beer:

Isen Newdawn, isen. Den gör skillnad;)
För övrigt så gillade jag din summering av ölen:)

Heineken frälsta hävdar (OBS hört vid stenborden!) att det är den enda ölen som säljs i Thailand utan konserveringsmedel (kommer inte på namnet) som gör att ölen är "färsk" när den som här förvaras i temperaturer 25-30 grader. För att förtydliga så handlar det tydligen om ett specifikt konserveringsmedel som inte ska vara så nyttigt för oss människor.
Men mig veterligen så fraktas eller lagras inte Heineken annorlunda från den andra ölen, eller? Det skulle betyda att den ölen "ändrar form" efter en relativt kort tid från tillverkning jämfört med de andra vilket jag inte har märkt. En vän till mig (som "inte dricker öl") dricker bara Heineken på grund av detta.
Kan det stämma?

Heineken frälsta hävdar (OBS hört vid stenborden!) att det är den enda ölen som säljs i Thailand utan konserveringsmedel (kommer inte på namnet) som gör att ölen är "färsk" när den som här förvaras i temperaturer 25-30 grader. För att förtydliga så handlar det tydligen om ett specifikt konserveringsmedel som inte ska vara så nyttigt för oss människor.
Men mig veterligen så fraktas eller lagras inte Heineken annorlunda från den andra ölen, eller? Det skulle betyda att den ölen "ändrar form" efter en relativt kort tid från tillverkning jämfört med de andra vilket jag inte har märkt. En vän till mig (som "inte dricker öl") dricker bara Heineken på grund av detta.
Kan det stämma?
Den är ju brygd på kanalvattnet i Amsterdam...??
Då behövs inga tillsatser... Ha, ha, ha....

Jag kan inte själv smaka så stor skillnad mellan ölsorterna här i Thailand så jag köper normalt Chang, men jag dricker gärna annan öl om ni bjuder.

Absolut inget som helst fel på dina smaklökar;):beer:
Gött att jag fick tråden på rätt spår igen:D:):police:detta eviga tjat om thaimat eller ej:confused:
20170113_173409.jpg
20170115_110126.jpg

Inget tjöt om lao Kao nu, ta seden dit ni kommer:D:D:D:D:eek:

Nja, nu får vi nog sätta oss ner lite. Om vi nu håller oss till "curry", så är det ju inte så att alla kurryrätter härstammar från länder utanför Thailand.

Indisk curry, som ju är curryns hemland kan man säga och Thai curry bygger på helt olika sätt att laga curry på och har väldigt lite gemensamt och det är endast den gula curryn som har sitt ursprung från det Indiska köket, sen är ju Indisk curry ingen krydda utan en maträtt som kan lagas på lika många sätt som det finns mödrar i Indien. Indisk curry görs på torra kryddor medan Thai curry görs på olika pastor av färska ingredienser.

Massaman t ex är en persisk maträtt och ordet massaman kommer från Mussulman curry (mus'lim), som ju då handelsmän fört med sig på sina resor till Malaysia och sen kommit till Thailand. Panang-curry t ex är ju som du sa en curry från Malaysia.

I det södra thailändska köket finns också curry utan kokosmjölk som Gaeng som bplaa en curry med gurkmeja, lime och chili och den allra godaste av dem alla Gaeng tai bplaa med bland annat fermenterad räkpasta. I de flesta curryrätterna i söder är det gurkmeja i men då i färsk form oftast.

Roti te x som också finns i Thailand kommer också från de muslimska länderna. Banana pancake eller roti gloaj hom är ju inte heller en Thailändsk dessert utan kommer ju från de muselmanska länderna.

หมูกระทะ moo grata som du refererar till har du nog rätt i från det koreanska köket men kom dit norrifrån antagligen. Finns en liten historia om hur detta uppstod, skröna eller inte men intressant för oftast är det ju så mycket uppstår. Krukan då, sägs ha kommit från mongoliska krigare för längesedan som använde hjälmen som mycket liknar den kruka som används att ha kol i för att laga mat i, ja varför inte.:)

Se äts ju moo grata överallt, är en av mina absoluta favoriter, finns en restaurang i Ban Phe Bpin Mok, fantastisk buffé att ösa ur.:thumbsup:

Sen har ju alla länder påverkats av andra länder/grannar och från omgivande kulturer. Skånes mat är ju mycket präglad av Danmark och Tyskland, Värmland och de landskapen som gränsar mot Norge har påverkats och Tornedalen av Finland osv, så är det ju i alla länder, ofta då gör man ju sina egna varianter eller kopierar rakt av.

Tycker egentligen inte det har så mycket med vad som är Thai eller inte Thai detta med inflytande från andra länder. Thailändska köket har faktiskt mest inflytande från det kinesiska köket men som delvis har anpassats till det thailändska.

Om man skall vara riktigt seriös så tror jag inte med den bakgrund Thailand har historiskt, de har ju haft en ganska brokig väg med mängder av folkslag samt kulturpåverkan och vad som är Thai respektive inte Thai är nog väldigt svårt att utröna, för både Laos, Thailand, Kambodja, Vietnam, Burma och Kina har mer gemensamt än vad som skiljer när det gäller mycket och allt möjligt ifrån dessa länder vävs samman i en salig röra antagligen.

alltid lika givande att läsa dina inlägg. Tack @Lyco

Kan det stämma?

Enligt en lärare på en ölkurs jag gick så innehåller all öl som inte lagras på brun flaska någon slags tillsats. Endast ett helt mörkt kärl eller brunt glas ger skydd nog från ljuset.

Humlet i ölen ser till att inga illbattingar överlever. Därför var det för länge sedan säkrare att dricka öl än vatten. Vatten var ofta förorenat men humlet i ölen löste den saken.

Sant eller falskt? Ja inte vet jag men magsjuk av öl har jag aldrig blivit. Fyllsjuk däremot har jag blivit flera gånger men aldrig på vatten.
:)

Jag kan inte lägga in videon direkt så jag ger en referens
det handlar om att öl är törst. Knap En Bajer Op sjungen av Bjarne Liller och det ger mig minnen av min tid i Köpenhamn.

Varför dricker alla tillfälliga besökare Chang, medans jag finner de flesta boende här dricka Leo.... Leo har ju helt tagit över marknaden här bland proffsen..

ps. jajajajaja jag vet... en grov generalisering, men kände att det var dags för en nu äntligen..
Kan det vara för Leo är billigare och efter ett tag som fast boende tycker man det bästa är för dyrt.

Kan det vara för Leo är billigare och efter ett tag som fast boende tycker man det bästa är för dyrt.

Janne, det kan ju också vara som så att den "goda" smaken vinner i längdn. Fyll-skallarna ifrån Sverige inser till slut, att man skall gå efter smak, och icke pengar...

Men för övrigt, så är det nog dags för dig att sluta hamna i Pattaya, och åka upp till byn ibland, , jag lovar.. det är inte så farligt som stenborden pratar om på turist-orten..., ty priset för en LEO är 55 baht och för en CHANG 55 baht......
:afro::afro::afro::afro::afro::afro:

Senast redigerad av en moderator:
Janne, det kan ju också vara som så att den "goda" smaken vinner i längdn. Fyll-skallarna ifrån Sverige inser till slut, att man skall gå efter smak, och icke pengar...

Men för övrigt, så är det nog dags för dig att sluta hamna i Pattaya, och åka upp till byn ibland, , jag lovar.. det är inte så farligt som stenborden pratar om på turist-orten..., ty priset för en LEO är 55 baht och för en CHANG 55 baht......
:afro::afro::afro::afro::afro::afro:
Nu ska du inte hitta på, här vid havet betalar farangerna 55b för en stor LEO med is och 52b för motsvarande Chang.
Fattigpensionärerna brukar dricka stora Archa för 47b.

För den kostnaden slipper man både rök och hetta med temperaturer över + 35c.

Nu ska du inte hitta på, här vid havet betalar farangerna 55b för en stor LEO med is och 52b för motsvarande Chang.
Fattigpensionärerna brukar dricka stora Archa för 47b.

För den kostnaden slipper man både rök och hetta med temperaturer över + 35c.

Va fan pratar du om??? Hitta på???

Liknande trådar

Tillbaka
Topp