Sjukförsäkring i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

gunnarg

Forumveteran
Jag tänker flytta till Thailand och jag är gift med en thailändsk
medborgare.Jag undrar om man kan teckna en sjukförsäkring i
Thailand om man är över 65 år?Jag fyller 65 nästa månad.
Tacksam för svar.
Gunnar

De har aldersgrans,,jag tror att den ar 65..Sa se till att du har svensk forsakring,om du fyllt 65,men om du aker ner innan du fyllt tror jag du kan teckna

Hej,

Jag skaffade en sjukförsäkring (Bupha) innan jag blev 62 då det därefter inte gick att få någon. Du måste också vara skriven på en adress i Thailand. Jag bor i Sverige men skall flytta inom 1 år och kommer då att uppgradera mig till en högre nivå.

Mvh
Len

du kan köpa en i thailand med aia har ingen åldersgräns vad jag vet men den blir lite dyrare vart tredje år du behöver göra en läkare undersökning och du behöver en gul husbok men den gula husboken behöver du ändå om du skall bo i thailand om du vill köpa en bil eller något annat i ditt eget namn kan nästan köpa allt utan land

Hej, jag var in på AIA,s kontor här i Saraburi i går,verkar vara en bra försäkring för faranger boende i Thailand, dom gör en hälsoundersökning vid tecknandet i övrigt som CHEVROLET skrev tidigare, det är många olika alternativ och prisnivåer man kan välja, tyvärr hade dom ingen broschyr på engelska för tillfället,prisnivå börjar på ca.5-6000 TBH/år
:wai: Sven

VARNING!!!!!!!

Hej
Vill varna samtliga för AIA Thailand försäkringen. Vid tecknande verkar försäkringen bra och agenten lovar vitt och brett.
Har en släckting som blev alvarligt skadad vid en olycka. Trots att han hade skydd för 500 000 bath så täckte försäkringen bara 195 000 bath av tot över 1 100 000 bath som kostnaden blev för behandlingen(Intensivvård och en omfattande operation.) = mindre än 20% av kostnaden täcktes av försäkringsbolaget.
(full täckning 500 000 bath får man efter 75 dgrs sjukhusvistelse)
Har varit i kontakt med personer som utnyttjat försäkringen och där den fungerat. Där har det handlat om mindre blesyrer typ benbrott och dyl.

Vid allvarlig sjukdom alt olycka täcker försäkringen bara bråkdel av kostnaderna.
Mitt råd är att teckna skandinavisk förlängd resförsäkring, så sliper man sätta hela familjen på ruinens brant vid större ingrepp.

Observera att inga ingrepp görs på sjukhuset om inte täckning finns antingen genom försäkringsbolag eller genom anhöriga.

Begär skriftligt avtal hur många bath försäkringen gäller vid operation och intensiv vård. Det stickar i väg snabbt till pengar.
Hela kostnaden i just detta fall beräknas till 3 milj bath.

Bara operation samt intensiv vård dagen efter operationen gick på över 700 000 bath.

Hej Mercis,och det kan väl vara bra med en varning,,Men vilket skandinaviskt bolag ger förläng reseförsäkring när man bor i Thailand som denna fråga gällde ,kanske till ochmed är utskriven från Sverige som många boende i Thailand är, ( mer än 6 månader och ingen anknytning till Sverige ) roligt om du hade uppgifter om lämpligt bolag, med vänliga hälsningar från ett varmt Saraburi och inlednings kväll på songkran +35C Kl 19.00 Mvh Sven5

Gift dig med en thai offentliganställd :)

(Skämtade bara gällande dig, Gunnar, men kanske kan det vara intressant att veta för någon annan att offentliganställda har sjukhusförsäkring, som gäller även hennes föräldrar, make och barn. Vet inte om det är något maxbelopp.)

Jag täckte tillbringa de sista åren i Thailand tillsammans med min thailändska fru och hennes son.Jag tänkte att man kunde få information av de som bor i Thai ang.sjukförsäkring.
Vad kostar det ungefär?
Vilka bolag ska man snacka med?
Behöver även frugan och sonen försäkras(de är thai medborgare)?
Tacksam för svar

Tanten och jag tillbringar 6 månader varje vinter i Thailand.
Vi har valt att försäkra oss i Sverige hos europeiska.se.
Jag som är född 56 har Backup Basic för 1,517:-
Tanten som är för 43 har Smart för 3,620:-
Hennes är dyrare då hon passerat 60 år.
Fördelen med detta är att om man blir riktigt dålig, ingår flygtransport till Sverige.

För 2 år sedan föll tanten och bröt handleden på flera ställen.
Åkte till Thai International hospital på Koh Phangan, där vi bor.
Det var sent på kvällen, runt 11 tiden.
De röntgade dem medelbart och konstaterade att de var komplicerat benbrott.
Speedboat över till Koh Samui mitt i natten. Ny undersökning.
Vila till dagen efter, då de opererade. Hon fick eget rum med extrabädd till mig.
AC, TV och alla bekvämligheter på rummet.
Toppen service av alla runt om.
Behövde inte betala en krona på platsen. Stannade i en dryg vecka innan hon skrevs ut och vi åkte tillbaka till Koh Phangan.
Varje dag åkte vi sedan till Thai Inter på Koh Phangan och fick det tvättat och omlagt.
Helt utan att betala ett öre.
Sluträkningen från Thai International Hospital var på drygt 60-000THB Men försäkringen täckte allt.

Om man är så gammal som jag (66) kan man inte få någon försäkring till ett rimligt pris så det blir att ta sig till Sverige och återinvandra genom att gå till skatttemyndigheten vid hemkomsten och sedan till sjukhuset.

Vad betalar ni för era?
Jag kommer snart i denna sits självmen tänker vara noga med min och ha min fru till att granska den för är van vid kontrakt mm

Tackar för infon,och det låter som en bra lösning, ganska likt vad du kan i sverige.
Blir ju även en slant i slutändan.

Man bör nog ha samma för frugan som man är rädd om (går ej att ersätta) för jag har
bytt upp mig till den milda grad jag inte trodde fanns.

Angående språket har jag aldrig mött en thai som pratat korekt engelska, så lite vana har man av att förstå och som du sa frun kan alltid ge en riktig bild av det hela

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp