Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tur för dom att dom slipper utgiften på en dyr månadshyra, har dom lite mer pengar till mat, hade dom haft dom huspengarna i fickan hade dom nog inte hållt lika länge
Har man inte familj med ungar så kan man per min definition leva mycket bra på 40.000 baht/mån inkl allt om man inte super för mycket. Räcker ju då med ett rum och bil är ingen livsnödvändighet.
Men hur länge håller den kalkylen?...
Har man inte familj med ungar så kan man per min definition leva mycket bra på 40.000 baht/mån inkl allt om man inte super för mycket. Räcker ju då med ett rum och bil är ingen livsnödvändighet.
Men hur länge håller den kalkylen?...
Nä då funkar det inte men som singel eller med gf som jobbar räcker det bra, för tillfället.
Har många vänner som lever på ca 10.000 sek och lever gott men dom försörjer bara sig själva, men har man behov av att äta falang mat ofta så blir det tuffare och sen tror jag som sagt att prisläget kommer att öka här så om 5 år räcker det inte och om 10 år inte en chans.
Man bör nog klara iaf 10% ökade kostnader/år för att känna sig någorlunda trygg och då får inte kronkursen tappa mer.
Lär nog vara en och annan som åker ut när frun får makt över huset och gubbens pension inte är mycket att komma med längre, givetvis avhållet åldersskillnad och utseende på frun.
Många är nog inte så älskade som dom kanske tror. Händer ju sånt hela tiden.
Nä då funkar det inte men som singel eller med gf som jobbar räcker det bra, för tillfället.
Har många vänner som lever på ca 10.000 sek och lever gott men dom försörjer bara sig själva, men har man behov av att äta falang mat ofta så blir det tuffare och sen tror jag som sagt att prisläget kommer att öka här så om 5 år räcker det inte och om 10 år inte en chans.
Man bör nog klara iaf 10% ökade kostnader/år för att känna sig någorlunda trygg och då får inte kronkursen tappa mer.
Då får jag nog köpa hus för skall jag räkna med 10% ökning om året så kommer bara månadshyran ligga på närmare 80.000 baht i månaden om 10 år
Kommer inte ens en med hyfsad månadsinkomst ha råd att stanna kvar
Då får jag nog köpa hus för skall jag räkna med 10% ökning om året så kommer bara månadshyran ligga på närmare 80.000 baht i månaden om 10 år
Kommer inte ens en med hyfsad månadsinkomst ha råd att stanna kvar
Det är väl en kostnad som skall inkluderas?
Eller är inte det medräknat i din kostnadskalkyl?
Du skrev ju ökande kostnader på 10% per år.
Är det bara mat det gäller då eller?
Jag räknar ju 10% på alla utgifter för det ser jag som kostnader.
Om du syftade på mig... Så är det bara logiskt agerande av 40 talisterna. De har alltid skapat förmåner för sig själva i deras livssituation. De såg till när de skulle bilda familj att det var full avdragsrätt på lån så de kunde köpa hus, bil och båt utan att betala ränta. De såg till att staten tryggare deras pension. Flyttade de utomlands kunde de skatta mindre. Allt detta är sedan försämrats när de har passerat den livssituation. Så att när dessa blir äldre var det naturligt att försämra denna förmån.
Inget mot dig men mot oss yngre som hela tiden går täcks upp.
Vi 40talare har säkert jobbat ihop vår egen pension.....
men någon stal våra insparade medel Så nu lever vi som fattiglappar i TH Lämnar toma vårdplatser efter oss i den nästan obefintliga äldrevården
Bara min hushyra överstiger dom 20.000 baht i månaden.
Den delen slipper ju du.
Mina fasta utgifter i månaden ser ut såhär nu.
Utgifter.
Hyra : 30.000
Skola: 40.000
Försäkring: 3.000
Räkningar: 4.000
Jag skulle kunna hyra ett billigare hus och sätta ungen på Thaiskolan han gick innan här nere och tagit ett långsammare internet. Då kunde det sett ut såhär.
Det finns ett inflyttningsklart hus i vår bydel i Khon Kaen till salu nu för ca 3.8 miljoner Baht. Nära internationell skola och flygplatsen. Det vore kanske en bra investering för er @Jonas .
Det är väl en kostnad som skall inkluderas?
Eller är inte det medräknat i din kostnadskalkyl?
Du skrev ju ökande kostnader på 10% per år.
Är det bara mat det gäller då eller?
Jag räknar ju 10% på alla utgifter för det ser jag som kostnader.
Om man får ökade kostander totalt med 10% så innebär ju inte det att priset på alla kostnader ökar med 10%.
Hur e det med matten Jonas [emoji6]
För att underlätta lite då.
Hur stor del är hyran av dina totala kostnader? Bränner du 300.000/mån?
Hänger du med nu?
En del kostnader ökar mer andra mindre men för den som lever på 10.000 sek/mån i Thailand idag tror jag bör vara beredd på 10% upp/år för bibehållen levnads standard.
Nu tycker jag att du glömmer en sak och det är ju ett pensionen får ju en viss höjning nästan varje år.
Så hittills under 9 år har det kompenserat ock mer där till, den prishöjning som varit i Thailand sen jag bosatte mig här.
Så tycker inte att man skall måla f n på väggen.
Ock 10% kostnads ökning har det väl aldrig varit under mina år här ock kommer aldrig att bli.
Om så voro fallet i framtiden går detta land i konkurs.
Nu tycker jag att du glömmer en sak och det är ju ett pensionen får ju en viss höjning nästan varje år.
Så hittills under 9 år har det kompenserat ock mer där till, den prishöjning som varit i Thailand sen jag bosatte mig här.
Så tycker inte att man skall måla f n på väggen
Jag tror inte att pensionen kommer öka ens i närheten lika mycket som prisläget går upp. Min personliga åsikt, hur det blev vet vi efteråt men jag är övertygad om att dom som har det tufft idag kommer få det värre och det kan du tacka Lövet å co för.
Jag tror inte att pensionen kommer öka ens i närheten lika mycket som prisläget går upp. Min personliga åsikt, hur det blev vet vi efteråt men jag är övertygad om att dom som har det tufft idag kommer få det värre och det kan du tacka Lövet å co för.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.