Tuffa tider för oss i Thailand

Familjen samt umgänget i Thailand slår allt, helt enastående om man kan språket givetvis.
Däremot klimatet, och då tänker jag på den" heta" tiden, April och några mån. framåt. Tom. Thailändarna klagar på denna olidliga värmen, hur gör ni som bor i Isaan vid denna tidpunkt?, för inte sitter ni väl inomhus med AC,n på fullt spett.

Jag flyr till Sverige i Mars-Maj.
Var ute i Ängårdsbergen idag, en underbar vårsol och några plusgrader. Skönt att kunna njuta av solen!

Pengar är ju en viktig del för att vi ens skall få uppehålla oss här nere ;)

Sen tycker jag många skriver om familj och annat umgänge, verkar vara den biten många saknar med Sverige.

Jo, visst är det viktigt med pengar men det låter ibland som att allt kretsar runt att hålla i pengarna. Pengar är ju bra att ha men använder man dem inte så är det ju ingen nytta med dem.

Jag tycker personligen att familjegemenskapen är större i Thailand än i Sverige.

Grundavdraget vid en inkomst på 10.000 i månaden 2017 är 34 100:- (utan extra åldersavdrag)
Sinkavdraget är 34 496:-

Har jag missat något?
Du verkar ha bra koll, var går brytgränsen då man inte vinner på Sink?
Grundtrygghet, försäkringar och sjukvård kan ju vara värt några hundralappar i förlust.

Du verkar ha bra koll, var går brytgränsen då man inte vinner på Sink?
Grundtrygghet, försäkringar och sjukvård kan ju vara värt några hundralappar i förlust.

Om du är pensionär går det idag runt 10.000:-
Är du inte pensionär får du ju inget avdrag alls med SINK så då går ju gränsen vid ca 17.000
Med dagens SINK skatt

Om du är pensionär går det idag runt 10.000:-
Är du inte pensionär får du ju inget avdrag alls med SINK så då går ju gränsen vid ca 17.000
Med dagens SINK skatt
Pratar du om pensioner före skatt?
10.000kr före skatt låter väldigt lite att leva på.

Om jag får 20.000kr i bruttopension så vinner jag på Sink?

Pratar du om pensioner före skatt?
10.000kr före skatt låter väldigt lite att leva på.

Om jag får 20.000kr i bruttopension så vinner jag på Sink?

Ja, men det gäller enbart pengar från Pensionsverket, försäkringar får du inga avdrag för, där gäller 20% på beloppet

Om S/V budgeten går igenom gäller 15000:-

Ja, men det gäller enbart pengar från Pensionsverket, försäkringar får du inga avdrag för, där gäller 20% på beloppet

Fribeloppet vid sink har SKV lagt på PM ansvar att dra, det är ju ett fast belopp, så alla utbetalare kan ju inte dra detta. Riktigt att dom övriga utbetalarna drar 20%.

Någon vinnare eller förlorare på detta?

NYHETER Skatten sänks för ca 1,4 miljoner personer över 65 år med upp till 2 500 kronor per år, uppger regeringen.

Regeringens besked innebär att 70 procent av alla personer över 65 år får sänkt skatt och skatteklyftan mellan pensionärer och löntagare därmed sluts för alla med en inkomst upp till 14 000 kronor.

– Vi har arbetat väldigt hårt från dag ett för att få ordning på de offentliga finanserna och pressa tillbaka arbetslösheten, säger statsminister Stefan Löfven på en pressträff.

– Nu har vi ett nytt läge i svensk ekonomi. Vi har ett överskott i de offentliga finanserna.

Därför kan regeringen nu ta ytterligare ett steg för att minska skatteklyftan mellan löntagare och pensionärer, enligt Löfven.

Minska klyftan
Skattesänkningen kostar staten 2,1 miljarder kronor. För att sluta skatteklyftan helt mellan löntagare och pensionärer krävs ”många fler miljarder”, uppger finansminister Magdalena Andersson.

Förslaget träder i kraft första januari 2018. För den kvinnliga medianpensionären innebär förslaget 200 kronor mer i plånboken varje månad, enligt finansmarknadsminister Per Bolund.

– Det träffar en grupp som verkligen behöver större marginaler, säger han.

Ett av Socialdemokraternas vallöften var just sänkt pensionärsskatt, och budgeten i höst för 2018 blir nu sista chansen då ett skarpt förslag väntas. Visserligen har regeringen redan sänkt pensionärsskatten en gång tidigare under mandatperioden, men den var mest riktad mot pensionärer med de lägsta pensionerna.

Högre skatt
Fortfarande betalar den stora gruppen pensionärer högre skatt än löntagare – en effekt av den förra regeringens jobbskatteavdrag som endast riktade sig till förvärvsarbetande.

Enligt SVT flaggade statsministern i går kväll för skattesänkningen när han talade i värmländska Storfors. Han sade att ”i morgon berättar vi något som får många pensionärer att bli väldigt glada”.

NYHETER Skatten sänks för ca 1,4 miljoner personer över 65 år med upp till 2 500 kronor per år, uppger regeringen.

Regeringens besked innebär att 70 procent av alla personer över 65 år får sänkt skatt och skatteklyftan mellan pensionärer och löntagare därmed sluts för alla med en inkomst upp till 14 000 kronor.

– Vi har arbetat väldigt hårt från dag ett för att få ordning på de offentliga finanserna och pressa tillbaka arbetslösheten, säger statsminister Stefan Löfven på en pressträff.

– Nu har vi ett nytt läge i svensk ekonomi. Vi har ett överskott i de offentliga finanserna.

Därför kan regeringen nu ta ytterligare ett steg för att minska skatteklyftan mellan löntagare och pensionärer, enligt Löfven.

Minska klyftan
Skattesänkningen kostar staten 2,1 miljarder kronor. För att sluta skatteklyftan helt mellan löntagare och pensionärer krävs ”många fler miljarder”, uppger finansminister Magdalena Andersson.

Förslaget träder i kraft första januari 2018. För den kvinnliga medianpensionären innebär förslaget 200 kronor mer i plånboken varje månad, enligt finansmarknadsminister Per Bolund.

Ett av Socialdemokraternas vallöften var just sänkt pensionärsskatt, och budgeten i höst för 2018 blir nu sista chansen då ett skarpt förslag väntas. Visserligen har regeringen redan sänkt pensionärsskatten en gång tidigare under mandatperioden, men den var mest riktad mot pensionärer med de lägsta pensionerna.

Högre skatt
Fortfarande betalar den stora gruppen pensionärer högre skatt än löntagare – en effekt av den förra regeringens jobbskatteavdrag som endast riktade sig till förvärvsarbetande.

Enligt SVT flaggade statsministern i går kväll för skattesänkningen när han talade i värmländska Storfors. Han sade att ”i morgon berättar vi något som får många pensionärer att bli väldigt glada”.
Man börjar tidigt med BBQ valfläsk.

Jo, visst är det viktigt med pengar men det låter ibland som att allt kretsar runt att hålla i pengarna. Pengar är ju bra att ha men använder man dem inte så är det ju ingen nytta med dem.

Jag tycker personligen att familjegemenskapen är större i Thailand än i Sverige.
Ja det tycker jag med att familjegemenskapen är större i Thailand, var inte riktigt det jag menade, många lämnar ju en familj efter sig i Sverige och att många saknar nog den.

Minska klyftan

Högre skatt

Ja det gäller inte personer som har bostadsbidrag då minskas det med motsvarande skatteminskning ,det håller dom TYST om

Det verkar som det är det extra grundavdraget över 65 år som skall höjas med ett par tusen.
För mig är det slut med SINK om S budgeten går igenom.

Verkar jobbigt att gå i pension. Var inte tanken att man skulle slippa jobba o glömma allt vad skatter heter?

Så om man flyttar utomlands så måste man ändå betala skatt till Sverige?

Nä pengar är inte allt.....men det underlättar....ursäkta att jag styr tillbaka tråden till den minoritet som inte skatteplanerar....utan valt leva utanför Europa med sin familj och tvingats ut från Svenska trygghetssystemen.......tillhör gruppen "fattigpensionärer" dvs har pension på 10-12000 kr. Innan skatt. Ingen sjukförsäkring. Där svider en höjning på 5 % SINK. Oftast starka individer som inte är indroktinerats av Svensk -"trygghets" noja, Försäkringsnojan.

Jag önskar de all lycka.

Nä pengar är inte allt.....men det underlättar....ursäkta att jag styr tillbaka tråden till den minoritet som inte skatteplanerar....utan valt leva utanför Europa med sin familj och tvingats ut från Svenska trygghetssystemen.......tillhör gruppen "fattigpensionärer" dvs har pension på 10-12000 kr. Innan skatt. Ingen sjukförsäkring. Där svider en höjning på 5 % SINK. Oftast starka individer som inte är indroktinerats av Svensk -"trygghets" noja, Försäkringsnojan.

Jag önskar de all lycka.
Ja många av dem finner man ju sittandes på verandan till det hus dom investerarat allt dom hade i. Hoppas för deras skull att deras damer låter dem få bo kvar trots sänkt pension. Skaffa sig en ny dam med en pension man knappt kommer runt på och tomt konto blir inte lätt ens i Thailand.

Inflationen i Thailand lär stiga väldigt mycket snabbare än dom Svenska pensionerna så dom som har det tufft nu riskerar att få det förbaskat jobbigt längre fram. Det här att man alltid har sin pension att falla tillbaka på som trygghet kan nog visa sig vara ett hål i luften för många.

Det gäller att gardera sig med hängsle och livrem för pension är inget man kan lita på, jo visst kommer vi att få en men vad den kommer att vara värd vet man inte från en dag till en annan.
Ser ju många ungdomar och även vuxna som vill flytta till Thailand bara dom kan få en inkomst som dom överlever på, typ 50.000 baht. Dom verkar ju helt förtränga att det kommer en tid då även dom blir gamla och behöver pension eller sparat kapital.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp