Tuffa tider för oss i Thailand

Tur för dom att dom slipper utgiften på en dyr månadshyra, har dom lite mer pengar till mat, hade dom haft dom huspengarna i fickan hade dom nog inte hållt lika länge ;)

Ja många av dem finner man ju sittandes på verandan till det hus dom investerarat allt dom hade i. Hoppas för deras skull att deras damer låter dem få bo kvar trots sänkt pension. Skaffa sig en ny dam med en pension man knappt kommer runt på och tomt konto blir inte lätt ens i Thailand.

Inflationen i Thailand lär stiga väldigt mycket snabbare än dom Svenska pensionerna så dom som har det tufft nu riskerar att få det förbaskat jobbigt längre fram. Det här att man alltid har sin pension att falla tillbaka på som trygghet kan nog visa sig vara ett hål i luften för många.

Det gäller att gardera sig med hängsle och livrem för pension är inget man kan lita på, jo visst kommer vi att få en men vad den kommer att vara värd vet man inte från en dag till en annan.
Ser ju många ungdomar och även vuxna som vill flytta till Thailand bara dom kan få en inkomst som dom överlever på, typ 50.000 baht. Dom verkar ju helt förtränga att det kommer en tid då även dom blir gamla och behöver pension eller sparat kapital.

Svårt att generalisera kring hur enskilda människor valt sina liv. Nu tror jag det finns andra levnadsöden än de du beskriver. Jag känner två ungkarlar (valacker på travspråk då de varken vill eller kan bo med thai) som är rädd för Sverige. Rädd för ensamheten. Rädd för hur hitta boende. Faktiskt de finns vid stenborden i Chiangmai. De är rädd för att den politiska maktkampen i Sverige kommer att drabba deras pension. Vilket försvårar deras liv utomlands.

Egentligen blir SINK skatten enbart ett slagträ i debatten mellan rika och fattiga. Utan fakta kommer upp. Taktik. Kommunisterna vill visa på att de beskattar de "rika" ännu mer. Man väljer en minoritetsgrupp. Skapar fakenews. Fokuserar på fel sak. Avleder. Trumptaktik.

Om man skulle ställa gruppen fattiga utlandsvenskar (vet ej hur många de är) mot immigranter som kommer att bli berättigad till garantipension, 5000-6000 skr/mån. Jämfört sänkt SINK 5 % som ger staten 700-1000 kr/mån. Hmm....varför skall man djävlas med svenskarna utomlands.......men....de flesta utlandssvenskar klarar sig nog ändå.

Svårt att generalisera kring hur enskilda människor valt sina liv. Nu tror jag det finns andra levnadsöden än de du beskriver. Jag känner två ungkarlar (valacker på travspråk då de varken vill eller kan bo med thai) som är rädd för Sverige. Rädd för ensamheten. Rädd för hur hitta boende. Faktiskt de finns vid stenborden i Chiangmai. De är rädd för att den politiska maktkampen i Sverige kommer att drabba deras pension. Vilket försvårar deras liv utomlands.

Egentligen blir SINK skatten enbart ett slagträ i debatten mellan rika och fattiga. Utan fakta kommer upp. Taktik. Kommunisterna vill visa på att de beskattar de "rika" ännu mer. Man väljer en minoritetsgrupp. Skapar fakenews. Fokuserar på fel sak. Avleder. Trumptaktik.

Om man skulle ställa gruppen fattiga utlandsvenskar (vet ej hur många de är) mot immigranter som kommer att bli berättigad till garantipension, 5000-6000 skr/mån. Jämfört sänkt SINK 5 % som ger staten 700-1000 kr/mån. Hmm....varför skall man djävlas med svenskarna utomlands.......men....de flesta utlandssvenskar klarar sig nog ändå.

Och som grädde på moset att orättvisa Thailändska myndigheter kräver att man ska ha minst 65.000b per månad för att få bo i deras land som valacker, då det går att leva gott på den halva summan. ;)

Vem vet hur kraven är om ett par år.
Kanske Thailand kommer mer fler krav som att deponera pengar i bank som täcker en hemresa, krav på täckande försäkringar för att bo i landet och få sitt uppehållstillstånd.

Det är en trend nu att prata om ”bad guys out”

Största hotet mot gruppen fattiga utlandssvenskar är nog ändå thailändska myndigheter.

Och som grädde på moset att orättvisa Thailändska myndigheter kräver att man ska ha minst 65.000b per månad för att få bo i deras land som valacker, då det går att leva gott på den halva summan. ;)

Vem vet hur kraven är om ett par år.
Kanske Thailand kommer mer fler krav som att deponera pengar i bank som täcker en hemresa, krav på täckande försäkringar för att bo i landet och få sitt uppehållstillstånd.

Det är en trend nu att prata om ”bad guys out”

Största hotet mot gruppen fattiga utlandssvenskar är nog ändå thailändska myndigheter.
Det går att leva på halva summan, men leva gott de vete sjutton.
Hyra, bensin, mat, försäkringar, elräkningar, internet, inte mycket,kvar av halva summan där.
Tycker man hade fått leva rätt fattigt här nere på halva summan inte gott.

Hyra, bensin, mat, försäkringar, elräkningar, internet, inte mycket,kvar av halva summan där.

Nja det gällde ju ensamstående ”valacker”, inte alltid dom har samma omkostnader.

Men det går ju att gifta sig och skaffa thaifamilj, då blir kravet bara hälften i pengar,
för uppehållstillstånd trots högre utgifter.

Senast ändrad:
Att inte kunna känna trygghet om man blir sjuk, redan där har du butit min definition av att leva gott ;)
Håller med men tyvärr finns det alldeles för många faranger som lever för dagen och inte skaffat denna trygghet.
Troligtvis för att dom inte har råd att vara försäkrade längre.

Jag är en fegis och fortsätter utnyttja Sverige för försäkringar och trygghet.

Vi går runt på under 20 000 bath i månaden. Det är klart vi kan spendera mer, men på vad? Vad i all sin dar gör ni andra, som lever så dyrt?

Håller med men tyvärr finns det alldeles för många faranger som lever för dagen och inte skaffat denna trygghet.
Troligtvis för att dom inte har råd att vara försäkrade längre.

Jag är en fegis och fortsätter utnyttja Sverige för försäkringar och trygghet.

Vad har du för försäkringar om du bor i TH permanent. Vad ger Swe dig för trygghet som andra saknar menar du. Försök att försäkra dig då du passerat 65.

Vad har du för försäkringar om du bor i TH permanent. Vad ger Swe dig för trygghet som andra saknar menar du. Försök att försäkra dig då du passerat 65.

Jag bor inte i Thailand permanent (bara 8 månader per år), så jag kan inte det svaret,
men det verkar visst vara svindyrt i alla fall med vettig försäkring.

Jag kan tilläggsförsäkra mig i Sverige för under 30kr per dag, när jag är och bor i Thailand tillfälligt genom att jag inte skrivit ut mig.
Ger mig ett förstklassigt försäkringsskydd i Thailand under hela vistelsen.
En bra livlina och bakdörr till Swe...

Vi går runt på under 20 000 bath i månaden. Det är klart vi kan spendera mer, men på vad? Vad i all sin dar gör ni andra, som lever så dyrt?
Bara min hushyra överstiger dom 20.000 baht i månaden.
Den delen slipper ju du.
Mina fasta utgifter i månaden ser ut såhär nu.
Utgifter.
Hyra : 30.000
Skola: 40.000
Försäkring: 3.000
Räkningar: 4.000

Jag skulle kunna hyra ett billigare hus och sätta ungen på Thaiskolan han gick innan här nere och tagit ett långsammare internet. Då kunde det sett ut såhär.

Hyra: 10.000
Skola: 3.000
Räkningar: 2.500

Men då hamnar jag på nivån leva per min definition.

Sen skall bensin till bilen, mat, kläder etc. Till på det.
Och lite nöjen.

Bara min hushyra överstiger dom 20.000 baht i månaden.
Den delen slipper ju du.
Mina fasta utgifter i månaden ser ut såhär nu.
Utgifter.
Hyra : 30.000
Skola: 40.000
Räkningar: 4.000

Jag skulle kunna hyra ett billigare hus och sätta ungen på Thaiskolan han gick innan här nere och tagit ett långsammare internet. Då kunde det sett ut såhär.

Hyra: 10.000
Skola: 3.000
Räkningar: 2.500

Men då hamnar jag på nivån leva per min definition.

Sen skall bensin till bilen, mat, kläder etc. Till på det.
Och lite nöjen.

Ja, det är ju inte direkt ett stall för avdankade valacker i alla fall du har. ;):):)

Får försöka hitta nåt och köpa, betalar ju i hyra lika mycket på 10 år som man får ett fint hus för.

Även om jag säljer det huset för 1000 baht efter 15 år så har jag tjänat på det.

Får försöka hitta nåt och köpa, betalar ju i hyra lika mycket på 10 år som man får ett fint hus för.

Även om jag säljer det huset för 1000 baht efter 15 år så har jag tjänat på det.

Ja du betalar mer i hyra än vi betalar på vårat hus vi betalar 26000 nu,startade med 20000 ska va färdigbetalt om senast 5 år

Ja du betalar mer i hyra än vi betalar på vårat hus vi betalar 26000 nu,startade med 20000 ska va färdigbetalt om senast 5 år
Jo, det är dyrt att hyra här nere, iallafall vid turistorterna om man vill ha ett hus av kvalitet i storlek som passar en barnfamilj.

Sen skall vi ju köpa här nere in the paradise city 55555 ;) så lite dyrare markplättar, så får väl dubbla kostnaden mot det du betalade för att få ett fint hus av kvalitet här nere ;)

Finns mängder av hus att hyra för runt 10.000 baht här nere men dom vill jag inte bo i.
Med tanke på vad man får när man hyr så är Thailand dyrt att hyra tycker jag med tanke på lönenivån i landet.

Nja det gällde ju ensamstående ”valacker”, inte alltid dom har samma omkostnader.

Men det går ju att gifta sig och skaffa thaifamilj, då blir kravet bara hälften i pengar,
för uppehållstillstånd trots högre utgifter.
Vet ej om jag håller med här,tror nog att det går avsevärt mycket mer pengar som ogift.
Och detta är man nog medvetna om på IM.

Vet ej om jag håller med här,tror nog att det går avsevärt mycket mer pengar som ogift.
Och detta är man nog medvetna om på IM.

Det är ju pengar som går till livskvalité och omvårdnad för den ogifte.....

Dom gifta kan ju råka för att pröjsa en thaisläkt så att dom slipper jobba.

Pratade med en kanadensare i går, han brände 25.000b i veckan bara på golf under 6 månaders tid.
Vet inte om hål 37 ingick?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp