Telefon köpt i Thailand fungerar ej I Sverige

Jag tog en runda till olika shoppar igen.

Fick lära mig att iPhone inte är ett dugg bättre, snarare ännu sämre. De låser telefonerna hårdvarumässigt till regionen. Har man tur kan man gå in och få telefonen bytt en gång i en annan region under garantitiden, men inte alltid. Kommer man tillbaka hem så får man inte byta igen
Det stämmer ju inte!
Jag har varit i europa och asien där funkar ju min iphone 7 plus utan problem

Det stämmer ju inte!
Jag har varit i europa och asien där funkar ju min iphone 7 plus utan problem
Bra att du säger ifrån. Det finns ingen bestämd sanning inom detta område.

En kille på verkstan i en synnerligen stor mediakedja sade idag till mig:

iPhone är hårdvarulåst till en av tre regioner: Europa, Amerika, Asien Den går inte att flytta mellan regionerna. Åker man till en annan region så kan man gå in och byta telefonen i en iPhone shop. men när man kommer hem måste man byta telefon igen, och det kan man bli vägrad. Han sade vidare att de hade skickat en iPhone köpt i Polen till Apple i Sverige som vägrat ta hand om den, garantin måste åberopas i Polen. Men svenskar som haft problem i England och USA hade fått telefonerna bytta.

Det verkar helt omöjligt att få reda på något bestämt om detta.

Jag håller på att ladda ner ett ROM till min telefon. Jag har tröttnat på situationen och skall nog chansa att flasha ROM. Jag har ännu inte hittat europeiska ROM jag litar på. (Det kan ju vara nackdelen med att telefonen inte säljs i Europa.) Börjar nog med ett indiskt får vi se vad som händer. Håll tummarna!

Bra att du säger ifrån. Det finns ingen bestämd sanning inom detta område.

En kille på verkstan i en synnerligen stor mediakedja sade idag till mig:

iPhone är hårdvarulåst till en av tre regioner: Europa, Amerika, Asien Den går inte att flytta mellan regionerna. Åker man till en annan region så kan man gå in och byta telefonen i en iPhone shop. men när man kommer hem måste man byta telefon igen, och det kan man bli vägrad. Han sade vidare att de hade skickat en iPhone köpt i Polen till Apple i Sverige som vägrat ta hand om den, garantin måste åberopas i Polen. Men svenskar som haft problem i England och USA hade fått telefonerna bytta.

Det verkar helt omöjligt att få reda på något bestämt om detta.

Jag håller på att ladda ner ett ROM till min telefon. Jag har tröttnat på situationen och skall nog chansa att flasha ROM. Jag har ännu inte hittat europeiska ROM jag litar på. (Det kan ju vara nackdelen med att telefonen inte säljs i Europa.) Börjar nog med ett indiskt får vi se vad som händer. Håll tummarna!
Det är skitsnack iphone är inte hårdvarulåst

Ja
Det är ju rätt så många som åker till usa och köper iphones
Om nu iphone skulle vara låsta till vissa regioner du tror inte folk hade haft problem med sina iphones då när dem är ute och resor?
Och varför skulle en iphone köpt i sverige funka i asien om dem nu är låsta?
Så det är bara skitsnack

Ja
Det är ju rätt så många som åker till usa och köper iphones
Om nu iphone skulle vara låsta till vissa regioner du tror inte folk hade haft problem med sina iphones då när dem är ute och resor?
Och varför skulle en iphone köpt i sverige funka i asien om dem nu är låsta?
Så det är bara skitsnack
Hårdvarulås är något annat.
Apple är den som har de kraftigaste hårdvarulåsen, för att hindra andra tillverkare att sälja tillbehör som laddare, dongle, headset mm som inte är orginal. Det är ett skydd att tillbehören inte ska vara kompatibla och därmed inte fungera.
iPhone har skydd mot kopiering av drivrutiner mm.

Man ska skilja på regionslås, operatörslås och hårdvarulås.

Hårdvarulås är något annat.
Apple är den som har de kraftigaste hårdvarulåsen, för att hindra andra tillverkare att sälja tillbehör som laddare, dongle, headset mm som inte är orginal. Det är ett skydd att tillbehören inte ska vara kompatibla och därmed inte fungera.
iPhone har skydd mot kopiering av drivrutiner mm.
Du kanske inte förstod det men trådskaparen skrev

”Fick lära mig att iPhone inte är ett dugg bättre, snarare ännu sämre. De låser telefonerna hårdvarumässigt till regionen. Har man tur kan man gå in och få telefonen bytt en gång i en annan region under garantitiden, men inte alltid. Kommer man tillbaka hem så får man inte byta igen”

Det är det som inte stämer iphone är inte låsta till regioner
Han pratar inte om tillbehör

Du kanske inte förstod det men trådskaparen skrev

”Fick lära mig att iPhone inte är ett dugg bättre, snarare ännu sämre. De låser telefonerna hårdvarumässigt till regionen. Har man tur kan man gå in och få telefonen bytt en gång i en annan region under garantitiden, men inte alltid. Kommer man tillbaka hem så får man inte byta igen”

Det är det som inte stämer iphone är inte låsta till regioner
Han pratar inte om tillbehör
Jag läste vad han skrev och det var felaktigt.
Det blandas begrepp som är felaktiga. Ett hårdvarulås är inte låst till en region.
Hårdvarulås är globalt......

Jag kan inget om iPhone, verkstadskillen bara nämnde det som jämförelse.
(Det var en av de som tar emot de tekniska grejorna på kedjan.)
Han talade om band. Jag tolkade det som frekvensband. Jag vet inte riktigt om det kan ha att göra med de 900/1800 man ju talar om. Men han sade definitivt det om de tre regionerna.
Det han menade var att man måste byta telefon (iPhone) när man byter världsdel. Men som sagt, om det gäller alltid, eller om det är korrekt har jag ingen uppfattning om.
(Samsung skall man ju bara ringa ett samtal på för att öppna, som sagt, påstås det.)

All information om detta är svårvärderad.

Min telefon är nog ett bra köp i alla fall. (Förutom att den inte går att ringa med ;) ) En telefonfixare var beredd att köpa den för det jag givit och ta den till Mellanöstern. Men nu skall jag ge den en duvning med ett nytt ROM. "This is getting personal."
Håll tummarna, jag har aldrig gjort det förut. :p

Läste om ROM förut och har fräschat upp lite. Telefonen går ned i download mode, men Odin-programmet hittar inte telefonen, USB ansluts bra, inkl. developer mode. Får väl jobba på det.

Senast ändrad:
På jobbet har vi iPhone och aldrig problem i Thailand. Många reser ju mellan Indien; Kina, Singapore, Sverige, USA aldrig problem med låsning till region eller operatör (fast de flesta använder nu alltid Tele2.).

Tycker det verkar märkligt med din telefon. Eftersom det stod att man skulle ringa ett samtal först från regionen den var till för, har den säkert inte öppnat låsningen. Låsningen är väl till för att inte köpa telefonen på en annan marknad utan att använda den. Detta för att skydda sig mot dumpningar av priser beroende på moms och skatter.

I TS fall gjordes ju inte detta och då går det inte låsa upp det. Fabriks återställning hjälper nog inte, kanske att en rootning fungerar men är den för samma region måste du ju börja med att ringa därifrån. Har du dock hittat en binär för en Europeisk region kan det fungera.

Rootningen är väl inte så komplicerad men man får inte stänga av telefonen under tiden och man har bara en chans.

Min frus S6 föll i golvet förra veckan då dottern kom in och ville sova med oss, efter det gick den inte starta. Hon var runt med dem, men alla sa den är död, bara att kasta, går inte fixa. Då det var garanti kvar skickade vi iväg telefonen till Comviqs service center. De tittade på den och konstaterade att det var ett fabriksfel, så de bytte hela kretskortet, minne och laddningskontakt och la på senaste programvaran. Helt utan kostnad.

Lyckades till slut flasha in ett ROM från Brasilien. (Vilket jag fått tips om att använda och används av en del fixare i Sverige.)
GÅR FORTFARANDE INTE ATT RINGA PÅ TELEFONEN. Precis samma problem som tidigare.
Bara att ge upp den luren. Med Telia-kort i Sverige är det absolut kört. Det var även den bedömning telefonfixaren i förortscentrum gjorde när jag till slut gick och visade luren för honom igen.

Jag börjar tro att ROM:et inte påverkar regionslåsningen. Jag är inte säker på att den här luren, med brasilianskt ROM kommer att fungera i Sydamerika. Jag måste även ta med mig min äldsta telefon dit. Tre telefoner att bära runt, i en världsdel där man helst inte bär några värdesaker.

Och min nya telefon vågar jag inte ringa på i Sydamerika om den då ev. skulle bli låst dit.

Och Samsung kan inte svara på något!

Det verkar dessutom vara rena lotteriet vem som drabbas. I alla fall är det svårt att förstå vad som gäller. En thaitjej jag känner har flyttat flera iPhone från Sverige till Thailand (de senaste två åren) utan problem. Men hennes syster köpte en iPhone i Sverige (för knappt två år sedan) som inte fungerade i Thailand.

Det verkar dessutom vara rena lotteriet vem som drabbas. I alla fall är det svårt att förstå vad som gäller. En thaitjej jag känner har flyttat flera iPhone från Sverige till Thailand (de senaste två åren) utan problem. Men hennes syster köpte en iPhone i Sverige (för knappt två år sedan) som inte fungerade i Thailand.

När jag köpte min Samsung för något år sen så stod det på kartongen att den var regionslåst, Frågade försäljaren jag åker ju till Thailand nästa månad ingen fara sa han förutsatt är att du använder telefonen i den regionen med simkort från regionen ...Tar du med den ny ner utan att göra detta så får du problem...Hittar tyvärr inte boxen som var med telefonen så kan inte fhota....

Kan ju tillägga att det efter du använt telefonen med några samtal , Så inga problem med sim från andra regioner

Jag är inne på min tredje Iphone inköpt i Thailand (4s, 5, 6s) och alla har funkat helt problemfritt även i Sverige med svenska sim-kort (3), i Thailand använder jag dtac.

En Iphone köpt i Sverige måste låsas upp i Thailand , funkar EJmed Thaikort , har varit så med två st olika nu för min fru ,, Likaså Samsung inköpt i Sverige , låst för tillex Thaialnd ,, Dock ej min Sony , som funkar obehindrat

Liknande trådar

Tillbaka
Topp