Budget för att leva i Thailand

När IL använder sin matematik så blir det alltid lite konstigt.
Hej

Alla familjer har inte dubbla löner och alla familjer bor inte i Bangkok.

Medellönen i landet är ju enligt statistiken bara 14 892 baht per månad, medans man i Bangkok har en medellön på 22 274 baht, dom flesta människorna bor ju inte i Bangkok har då en lägre medellön.

Mvh isan lover

De flesta här inne har nog just god ekonomi. Vet inte om det är någon som lever över sin förmåga.. eller?

Bara för att du lever långt under din förmåga behöver ju inte andra göra samma
Så är det, vi har olika prioriteringar. Dom flesta ser till att familjen har det bra och mat för dagen, andra kan inte se något liv utanför barerna. Jag har varit i Pattaya en gång utan att besöka en enda bar och är lika lycklig för det. Det finns annat än barer i den staden.

Hej

Medellönen i landet är ju enligt statistiken bara 14 892 baht per månad, medans man i Bangkok har en medellön på 22 274 baht, dom flesta människorna bor ju inte i Bangkok har då en lägre medellön.

Mvh isan lover
Stor del bor och jobbar i Bangkok eller i närområden, det ser man under songkran när alla kör hem.
Och som många Thai lever och bor så är det inte ovanligt med + 2 inkomsttagare i hushållet, många gånger +4.
Och som sagt med Thailändsk snittlön så klarar man som 2 inkomsttagare våra utgifter.
Så inget extremt eller svårt för en Thai.
Har man 2 barn på bättre privatskola och ett huslån på ok hus så räcker det till det.
Och flera miljoner Thai har den inkomsten.
Det är kanske det som är normal Thai idag, inte thai by utan inkomst.
Få ett jobb för Thai brukar normalt inte vara ett problem och man ser stor skillnad på folks levnadstandard idag jämfört med för 10 år sen.
I Pattaya stod det i BP igår att pratas på att man kanske får höja minimilönen till 700 baht om dagen för att locka folk och komma jobba man har nu brist på arbetskraft.

Hej

Mvh isan lover

De flesta människorna bor ju inte heller i din by.
Nu skrev PanPan att man med två arbetande thailändare skulle klara sig på PanPans budget.
Du behöver inte revidera det till att någon är deltidsarbetare och den andra arbetslös.

Hej

Det är nog ganska många familjer som inte har två fulla heltidsinkomster och för en majoritet av landets befolkning är det ju minimilön som gäller och då hamnar man på ca 9 000-10 000 baht per månad.

Mvh isan lover

Håller helt med.

Dom thailändska lärare jag arbetade tillsammans med i Nonthaburi hade ungefär 9000 baht i månaden.

Själv hade jag 20.000 baht.

BTT

Håller helt med.

Dom thailändska lärare jag arbetade tillsammans med i Nonthaburi hade ungefär 9000 baht i månaden.

Själv hade jag 20.000 baht.

BTT
Nu är det väl 20 år sen du jobbade i Thailand, hur kan man jämföra hur det var för 20 år sen med idag och hur folk har det idag?
Gör du det i Sverige med? Jag tjänar 3 gånger mer idag än för 20 år sen.

De flesta människorna bor ju inte heller i din by.
Nu skrev PanPan att man med två arbetande thailändare skulle klara sig på PanPans budget.
Du behöver inte revidera det till att någon är deltidsarbetare och den andra arbetslös.
Hej

Det är ju vackert så långt och roligt för dom, men så ser tyvärr inte verkligheten ut för den större delen av landets befolkning.

Mvh isan lover

Hej

Det är ju vackert så långt och roligt för dom, men så ser tyvärr inte verkligheten ut för den större delen av landets befolkning.

Mvh isan lover
Om snittlönen i Thailand är på närmare 15k så ser det kanske så ut idag i större delen av Thailand.
Det ser kanske inte ut som i din by i större delen av Thailand.
När vi är i byn på vanlig vecka, inte storhelg så är det mest äldre där idag. Yngre har lämnat och jobbar, besöker på högtider.
Några yngre kvar som hellre lever bylivet och lite fattigare men dom är i minoritet i byn.

Om snittlönen i Thailand är på närmare 15k så ser det kanske så ut idag i större delen av Thailand.
Det ser kanske inte ut som i din by i större delen av Thailand.
När vi är i byn på vanlig vecka, inte storhelg så är det mest äldre där idag. Yngre har lämnat och jobbar, besöker på högtider.
Några yngre kvar som hellre lever bylivet och lite fattigare men dom är i minoritet i byn.
Hej

Det finns fortfarande gott om barnfamiljer utanför dom största Thailändska städerna även om en del naturligtvis lämnar barnen hos släkten och drar till Bangkok, Korat eller annan plats för att jobba, sen blir det ju oftast inte så mycket över för dom som tar ett jobb borta heller, då tillkommer ju kostnad för boende, transporter och dyrare mat m.m, sen måste dom ju ändå skicka hem pengar till byn för att försörja sina barn och äldre släktingar.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Samtidig så har de flesta både billigare försäkringar och skola än vad PanPan har.
Sedan är det klart att det finns en stor del fattiga i Thailand. Det tror jag de flesta här är medvetna om.
Bara för att det finns fattigt folk så betyder det inte att man ska behöva leva som fattig om man inte är det.

Hej

Det finns fortfarande gott om barnfamiljer utanför dom största Thailändska städerna även om en del naturligtvis lämnar barnen hos släkten och drar till Bangkok, Korat eller annan plats för att jobba, sen blir det ju oftast inte så mycket över för dom som tar ett jobb borta heller, då tillkommer ju kostnad för boende, transporter och dyrare mat m.m, sen måste dom ju ändå skicka hem pengar till byn för att försörja sina barn och äldre släktingar.

Mvh isan lover
Många flyttar idag helt ifrån byn, majoritet av dom boende runt oss är från Isaan och inflyttade, har tom tagit barnen med sig.
Dom jobbar i huvudsak runt Laem Chabang och Sriracha.
Du verkar ju inte sett den delen av Thailand och att det har förändrats en hel del, som du har skygglapparna på.
Kanske det är så att många vanliga Thai inte har det så illa.
Som sagt 27.500 baht kostade våra fasta månadsutgifter och då är det ett huslån med i det.

Samtidig så har de flesta både billigare försäkringar och skola än vad PanPan har.
Sedan är det klart att det finns en stor del fattiga i Thailand. Det tror jag de flesta här är medvetna om.
Bara för att det finns fattigt folk så betyder det inte att man ska behöva leva som fattig om man inte är det.
Hej

Vad det gäller skolan har du helt rätt, men då håller den skola som är gratis oftast en låg nivå också.

Mvh isan lover

De flesta här inne har nog just god ekonomi. Vet inte om det är någon som lever över sin förmåga.. eller?

Bara för att du lever långt under din förmåga behöver ju inte andra göra samma
:laugh2: :laugh2: :laugh2: :laugh2: Visste väl att nån skulle reagera negativt, men trodde nog inte att det skulle vara du Krister.;)

Iinte negativt. Men vi tänker nog olika du o jag ;)
Skillnaden finns även i andra aspekter, jag vet ju inte hur länge jag får ha hälsan och leva som jag gör idag, jag kan gå och köpa mig två HD i morgon , men nu är det så att jag litar inte ett skit på att Sverige kommer att betala pension till mitt konto resterande av mitt liv, Kanske har jag 20 år kvar, både morsan och farsan samt övriga gamlingar i släkten har blivit 90 bast. Därför håller jag i slantarna, jag har ingen rörelse som inbringar slantar, jag har heller ingen arbetsmarknad som vill anställa mig Så där är förutsättningarna olika :thumbsup:

Skillnaden finns även i andra aspekter, jag vet ju inte hur länge jag får ha hälsan och leva som jag gör idag, jag kan gå och köpa mig två HD i morgon , men nu är det så att jag litar inte ett skit på att Sverige kommer att betala pension till mitt konto resterande av mitt liv, Kanske har jag 20 år kvar, både morsan och farsan samt övriga gamlingar i släkten har blivit 90 bast. Därför håller jag i slantarna, jag har ingen rörelse som inbringar slantar, jag har heller ingen arbetsmarknad som vill anställa mig Så där är förutsättningarna olika :thumbsup:
Hej

Sen är ju pengar och prylar bara några faktorer av många för ett lyckligt liv, god hälsa, att vara omgiven av familj och vänner i kombination med en meningsfull fritid är ju andra faktorer som är minst lika viktiga.

Mvh isan lover

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3