Budget för att leva i Thailand

Hej

Sen är ju pengar och prylar bara några faktorer av många för ett lyckligt liv, god hälsa, att vara omgiven av familj och vänner i kombination med en meningsfull fritid är ju andra faktorer som är minst lika viktiga.

Mvh isan lover
Jo men när man redan har de senare utesluter ju inte att man vill ha de tidigare eller hur

Det va SSS och nån mer. Minns inte vem men nån trött sosse som klagat på mitt liv och han visst kunnat köpa flera bilar bara han ville. Jag säger bara: köp! Det har verkligen gjort mig lycklig, så varför skulle det inte bli samma för honom. ;)
För mig skulle det kunna inebära ett embarmligt liv om Svenska pensionssystemet havererar och jag köpt en massa roliga sker för mina sparslantar , så nej tack.

Hej

Sen är ju pengar och prylar bara några faktorer av många för ett lyckligt liv, god hälsa, att vara omgiven av familj och vänner i kombination med en meningsfull fritid är ju andra faktorer som är minst lika viktiga.

Mvh isan lover

Jag har ju levt med thailändare lång tid som haft det väldigt knapert men jag kan intyga att dom är betydligt lyckligare än många rika svenskar.

Inte tusan är svenskar lyckligare trots 90 % högre köpkraft.

BTT

Utan pengar får man inte visum att kunna bosätta sig i Thailand, så pengar är mycket viktigt.
Hej

Håller med helt, det jag tog upp var att man bör tänka på vad ”vanligt folk” i Thailand har för inkomster när man i olika diskussioner och sammanhang jämför sina egna liv som falang med hur dom flesta Thailändare har det.

Mvh isan lover

Jag har ju levt med thailändare lång tid som haft det väldigt knapert men jag kan intyga att dom är betydligt lyckligare än många rika svenskar.

Inte tusan är svenskar lyckligare trots 90 % högre köpkraft.

BTT
Hej

Håller med helt och det visar på ett väldigt tydligt sätt att det finns andra värden i livet som inte går att räkna i pengar och tillgångar.

Mvh isan lover

Här i byn går det ingen nöd på invånarna och småungarna åker här på sina elscootrar.
Hej

Roligt att höra, det ska bli spännande att se hur vår by och region har klarat pandemin där många blev arbetslösa o.s.v, hoppas att det ser lika bra ut där, när jag lämnade byn 2020 hade vi inte en elskoter i byn.

Mvh isan lover

Hej

Håller med helt, det jag tog upp var att man bör tänka på vad ”vanligt folk” i Thailand har för inkomster när man i olika diskussioner och sammanhang jämför sina egna liv som falang med hur dom flesta Thailändare har det.

Mvh isan lover
Var väl du som började jämföra med "vanlig Thai" tråden handlar om vad vi på forumet har för budget inte Thai.
Ingen här som jämfört sina liv med hur Thai har det.
Inga som satt och jämförde sina liv med hur Thai har det i tråden innan du började.
Och din definition av dom "flesta" kan vara lite oaktuell, var väl många år sen du var någon annanstans än i byn och på turistort.
Verkar finnas en stor del av husområden som ploppat upp sådan village vi bor i över hela Thailand, tom i Isaan kör jag förbi mängder av dom påväg till svärföräldrarna.
Och i dessa nybyggda villages bor Thai, i våran village thai i rätt ung medelålder, mest småbarnsfamiljer som flyttat från bylivet.

Och snittlönen som stod visade på att Thai med 2 vuxna och 2 barn med 2 inkomstagare hade klarat utgifterna vi har med Thailändsk medellön.

Var väl du som började jämföra med "vanlig Thai" tråden handlar om vad vi på forumet har för budget inte Thai.
Ingen här som jämfört sina liv med hur Thai har det.
Inga som satt och jämförde sina liv med hur Thai har det i tråden innan du började.
Och din definition av dom "flesta" kan vara lite oaktuell, var väl många år sen du var någon annanstans än i byn och på turistort.
Verkar finnas en stor del av husområden som ploppat upp sådan village vi bor i över hela Thailand, tom i Isaan kör jag förbi mängder av dom påväg till svärföräldrarna.
Och i dessa nybyggda villages bor Thai, i våran village thai i rätt ung medelålder, mest småbarnsfamiljer som flyttat från bylivet.

Och snittlönen som stod visade på att Thai med 2 vuxna och 2 barn med 2 inkomstagare hade klarat utgifterna vi har med Thailändsk medellön.

Tror inte isanlover menar den thailändska medelklassen utan dom fattigare i dom mindre byarna.

BTT

Hej

Att säga vad det kostar att leva i Thailand är ju ungefär som att svara på hur långt ett snöre är, allt beror ju på var man väljer att vistas i landet, hur man ska bo, leva och äta m.m.

Men det är intressant att följa tråden, själv tycker jag dock att många verkar leva på ett sätt som kräver ungefär 2-4 gånger så mycket pengar som en vanlig Thailändsk familj, men det blir väl lätt så när man kommer ifrån Sverige.

Mvh isan lover

Tror inte det har så mycket att göra med om man kommer från Sverige eller nåt annat land.
Finns gott om thailändare i medelklassen och uppåt. De som har råd väljer bort byskola, statlig vård och försöker ha det så bra de kan.
Det beror inte på svenska gener utan är universellt.

Håller annars med om att man bör vara försiktig med hälsan och jobba lagom men det är nog få som bara kan välja.
Vissa jobbar för lite, andra för mycket, det gemensamma är väl att alla är underbetalda :)

/ SatanG

Många flyttar idag helt ifrån byn, majoritet av dom boende runt oss är från Isaan och inflyttade, har tom tagit barnen med sig.
Dom jobbar i huvudsak runt Laem Chabang och Sriracha.
Du verkar ju inte sett den delen av Thailand och att det har förändrats en hel del, som du har skygglapparna på.
Kanske det är så att många vanliga Thai inte har det så illa.
Som sagt 27.500 baht kostade våra fasta månadsutgifter och då är det ett huslån med i det.

Även Thailand går ju framåt. Idag finns det t.ex. dagis. Så man behöver inte lämna barnen i hembyn längre.

Jag vet att det är bedrövligt och hemskt att vårt dröm U-land utvecklas men sånt är livet. Bara att acceptera, vilket tycks vara väldigt svårt för en del.

Även Thailand går ju framåt. Idag finns det t.ex. dagis. Så man behöver inte lämna barnen i hembyn längre.

Jag vet att det är bedrövligt och hemskt att vårt dröm U-land utvecklas men sånt är livet. Bara att acceptera, vilket tycks vara väldigt svårt för en del.
Vi har då inte funnit statligt drivet dagis anpassade för arbetstiderna där vi kan lämna in ungarna utan extra kostnad?
Ok att finns kindergarden, det går yngste på men är ju förskola med schemalagda lektioner och 08-15. Det är inte dagis i den mån att tänkt som barnpassning under arbetstid.
Ungen kan inte lämnas innan 08 eller hämtas efter 15, på förra skolan kunde man men då var det ju lärare som stannade kvar extra på skolan och fick betala per timma utöver det.
Även i byn går kusinen i samma från 3-4 års ålder statligt men bara 08-15.
Inte tänkt som barnpassning utan är vanliga schemalagda lektioner men dom använder Eng ordet Kindergarden.

Men om det finns så är det ju intressant för inget jag och frugan känner till mer än betalalternativ.
Bara för Thai använder Eng ordet kindergarden så är det inte samma som i Sverige med barnpassning utan skola.

Vet du nånstans runt Pattaya tex det ligger ett statligt drivet dagis där barnen tas om hand utan kostnad och anpassat efter arbetstid, ofta då 12 timmarsdagar?

Å det baserar du på den låga andelen självmord bland de lyckliga thailändarna?

Om man jämför antalet ensamhushåll i Sverige med Thailand så är skillnaden markant.

Skulle tro att självmordsfrekvensen är högre i Sverige just på grund av ensamhet.

Thailändare begår självmord på grund av andra orsaker men ensamhet är inget thailändare har problem med.

BTT

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3