Glasögon i Thailand och Sverige - En jämförelse

 
Få bra slipade glas har jag aldrig haft problem med.
Thailand har jag läst när jag var på svenska ambassaden i Bangkok, satt postad artikel att är världsledande på optik.
Jag har även jag läst det, men aldrig lyckats få några bra läsglasögon, klarar mig utan så länge bra ljus, men halvskumt så vill jag ha ett par läsglasögon, bara fått skit hittils. Men en ögonläkare på universitetssjukhuset i Khon Kaen skall nog kunna fixa detta om någon. 2500 bath skall de har för en komplett undersökning av ögonen, då kollar de allt, har man starr så kostar det 20 k per öga där på den kliniken. Går jag till ett statligt sjukhus så kostar det ca. 4000 bath per öga. Men har antagligen inga sådana problem då jag ser en pilfink på 100 meter, samt att den skiter på bladet under där den sitter. Haha. Inte riktigt så bra , men nästan ;)
 
Jag har även jag läst det, men aldrig lyckats få några bra läsglasögon, klarar mig utan så länge bra ljus, men halvskumt så vill jag ha ett par läsglasögon, bara fått skit hittils. Men en ögonläkare på universitetssjukhuset i Khon Kaen skall nog kunna fixa detta om någon. 2500 bath skall de har för en komplett undersökning av ögonen, då kollar de allt, har man starr så kostar det 20 k per öga där på den kliniken. Går jag till ett statligt sjukhus så kostar det ca. 4000 bath per öga. Men har antagligen inga sådana problem då jag ser en pilfink på 100 meter, samt att den skiter på bladet under där den sitter. Haha. Inte riktigt så bra , men nästan ;)
Jag är närsynt och för vanliga glasögon tar jag en av dom lokala i Laemchabang.
Syntest sen ca 1-2 timmar efter får jag glasögonen, sist betalade jag 2000 baht och det var för syntest + glasögon.
 
Konstigt att ingen än så länge har påpekat att det är dyrare att köpa glasögon i Thailand än i Sverige.

Men jag väntar på att andresjdenruskige ska komma in och ställa allt tillrätta.

BTT
 
Konstigt att ingen än så länge har påpekat att det är dyrare att köpa glasögon i Thailand än i Sverige.

Men jag väntar på att andresjdenruskige ska komma in och ställa allt tillrätta.

BTT
Jag och frugan fick syn test och var sina läsglasögon hos en optiker i Phon , 900 thbt för båda
Du broder kan ju testa att få syntest samt två utprovade glasögon för 300 sek i Sverige. Anser du det dyrt med glasögon i Thailand
 
Jag är närsynt och för vanliga glasögon tar jag en av dom lokala i Laemchabang.
Syntest sen ca 1-2 timmar efter får jag glasögonen, sist betalade jag 2000 baht och det var för syntest + glasögon.
Jag har ett brytningsfel, dvs mina ögen är olika, tror de har svårt med detta , vet inte varför. Fö så är jag inte långsint ;)
 
Jag och frugan fick syn test och var sina läsglasögon hos en optiker i Phon , 900 thbt för båda
Du broder kan ju testa att få syntest samt två utprovade glasögon för 300 sek i Sverige. Som vanligt så vet du inget om Thailand

Frågan är vad som innefattas i "utprovade"

Man kan gå in på Clas Ohlson, prova ut läsglasögon i stället och kolla vilka man ser bäst med och sedan gå till kassan. Ungefär samma pris

Mina glasögon i Thailand jag köpte nu i vinter kostade 35000 baht
 
Konstigt att ingen än så länge har påpekat att det är dyrare att köpa glasögon i Thailand än i Sverige.

Men jag väntar på att andresjdenruskige ska komma in och ställa allt tillrätta.

BTT
Är det de?
Som jag skrev 2000 baht för syntest + glasögon sist.
Då inga läsglasögon utan riktiga slipade anpassade för mitt synfel.
Dock köper man på Top Charoen är det svenska priser.
 
Är det de?
Som jag skrev 2000 baht för syntest + glasögon sist.
Då inga läsglasögon utan riktiga slipade anpassade för mitt synfel.
Dock köper man på Top Charoen är det svenska priser.
Det var just Top Charoen i Phon som slipade in mina samt frugans glas , eller så var det plastglas som var färdigslipade och inte helt ok, men det var priset för två läsglasögon samt syntest , 900 Thb
 
Frågan är vad som innefattas i "utprovade"

Man kan gå in på Clas Ohlson, prova ut läsglasögon i stället och kolla vilka man ser bäst med och sedan gå till kassan. Ungefär samma pris

Mina glasögon i Thailand jag köpte nu i vinter kostade 35000 baht
Låter som du gjort samma miss som jag gjorde dom första åren, gick till en av dom stora kedjorna innan jag märkte att stor prisskilnad hos lokal optiker.
 
Frågan är vad som innefattas i "utprovade"

Man kan gå in på Clas Ohlson, prova ut läsglasögon i stället och kolla vilka man ser bäst med och sedan gå till kassan. Ungefär samma pris

Mina glasögon i Thailand jag köpte nu i vinter kostade 35000 baht
Nu var ju detta på Top Charoen I Phon , och vi fick våra glasögon efter fem dagar, så borde ju inte varit Clas Ohlsson kvalitet , Men jag är ju inte optiker som du antagligen är
 
Frun gick till en optiker i september i Hanoi och fick nya slipade glas på 4 dagar.
Hon använde sina egna bågar och bytte bara glas.
Det kostade 15 usd.
Hon är väldigt nöjd.
 
Konstigt att ingen än så länge har påpekat att det är dyrare att köpa glasögon i Thailand än i Sverige.

Men jag väntar på att andresjdenruskige ska komma in och ställa allt tillrätta.

BTT

Det är väl både dyrare och billigare. Det beror på om man köper ett par läsglasögon på OK eller om man drar till någon optiker och fixar några bågar från Cartier och avancerade glas.

Oavsett vilket så får vi hoppas att din syn är perfekt, annars får du väl stjäla ett par brillor från OK
 
Jag har nog bara haft otur med inkompetent optiker
Ja en gång har jag råkat ut för det på Top Charoen mittemot tukcom, så var väl lite fel innan att aldrig stött på problem.
Fick glasögonen efter 1 vecka, va 17 har ni gjort nu, såg inte ett skit.
Sista åren har jag gått till lokal optiker inte kedja i Laemchabang, fått glasögonen på dagen och istället för 15.000-20.000 bara betalat runt 2000.
Sista gången på bottenvåningen inne på Harborköpcenter Laemchabang.
Syntest, dom har lager med olika linser, ca 1-2 timmar så är glasögonen klara anpassade för mig med brytningsfel.
 
Rekommenderar folk att inte göra samma misstag som jag gjorde för 10 år sen. Fick för mig att prova ut nya glasögon när jag inte var nykter, det var inte så smart gjort.

Hahah. Dubbelseende och suddigt oavsett styrka.
Jag skulle gärna se resultatet av glasen på den synundersökningen.
Hörselunderwökning hade varit rätt intressant i fyllan. Ingen volym är ju hög nog. Däremot är oljud lika störande både nykter som full.
 
Frågan är vad som innefattas i "utprovade"

Man kan gå in på Clas Ohlson, prova ut läsglasögon i stället och kolla vilka man ser bäst med och sedan gå till kassan. Ungefär samma pris

Mina glasögon i Thailand jag köpte nu i vinter kostade 35000 baht

Progressiva skulle jag tro.
Det är väl egentligen varken billigt eller dyrt så länge det fungerar bra.
 
Hahah. Dubbelseende och suddigt oavsett styrka.
Jag skulle gärna se resultatet av glasen på den synundersökningen.
Hörselunderwökning hade varit rätt intressant i fyllan. Ingen volym är ju hög nog. Däremot är oljud lika störande både nykter som full.
Ja fixa glasögon på fyllan.
Fick med mig ett par i ungdomens dagar från en fest, så nöjd, såg hur bra som helst.
Sen nycktra jag till vafan, såg helt suddigt genom dom.
 
Låter som du gjort samma miss som jag gjorde dom första åren, gick till en av dom stora kedjorna innan jag märkte att stor prisskilnad hos lokal optiker.

Nej. Det var en lokal optiker i Big-C i Rayong. Mycket kompetent kändes det som och kunde bra engelska. Har olika fel på ögonen och fick progressiva glas, individuella med 4-zoner, special antireflexbehandlade och fotokromatiska. Japanska dyra linser som tog 2 veckor att få levererade. Ray-Ban bågar.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
10
Visningar
7 K
Lhon Gen
L
 
Tillbaka
Topp