Glasögon i Thailand och Sverige - En jämförelse

 
Nej. Det var en lokal optiker i Big-C i Rayong. Mycket kompetent kändes det som och kunde bra engelska. Har olika fel på ögonen och fick progressiva glas, individuella med 4-zoner, special antireflexbehandlade och fotokromatiska. Japanska dyra linser som tog 2 veckor att få levererade. Ray-Ban bågar.
Som jag skrivit har med olika fel på ögonen.
Men thailändska linser vilka då är världsledande inom det så ser inte vitsen med att köpa Japanska?
Det är inga läsglasögon jag köper, behöver inte brillor för att läsa.
I Sverige par veckors väntetid för mina brillor här par timmar.
Innan när gick till kedja så ca 1 vecka väntetid här med.
Sen kan man välja tillägg på glasen antireflekt, blue light block etc.
Dom hade någon typ av maskin dom stoppa in brillorna i, det som tog tid.
Jag är nöjd och som sagt stor prisskillnad.
 
Köpte ett par glasögon i jomtien till kärringen och dottern för dryga 30 000bath. Kanske borde köpt utanför turistsfären.
 
Köpte ett par glasögon i jomtien till kärringen och dottern för dryga 30 000bath. Kanske borde köpt utanför turistsfären.
Jag kan tro det, jag kan inte se framför mig att någon thai här i byn tex skulle kunna lägga dom summorna på brillor.
Jag som du betalade dom summorna du skriver första åren.
Var först när vi flyttade där vi bor nu och gick till optiker i Laemchabang jag upptäckte att fanns en annan prisnivå, kände ju mig blåst gällande tidigare köp.
Dock är det ju som sagt kvalitetsskillnad, mina solglasögon har ju hållt längst.
Men kan ju också bero på att priset för dom gör mig försiktigare.
 
Är det de?
Som jag skrev 2000 baht för syntest + glasögon sist.
Då inga läsglasögon utan riktiga slipade anpassade för mitt synfel.
Dock köper man på Top Charoen är det svenska priser.

Sist jag köpte glasögon i Thailand var 2007. Central Pattaya Road ca 50 meter från korsningen med Second Road.

Betalade 1200 baht inkl synundersökning.

Betalade 3500 skr för 4 månader sedan på Synsam för två par Hugo Boss. Ett bra pris.

BTT
 

Har man lite kunskap om priser på olika saker så förstår man ju att det finns bra glasögon i Thailand på olika ställen som är betydligt billigare.
Ungefär som att gå till en svensk restaurang och betala 400 baht för en tallrik köttbullar och kokt potatis när man kan gå eller åka en liten bit och få samma maträtt för 250 baht.

BTT
 
Har man lite kunskap om priser på olika saker så förstår man ju att det finns bra glasögon i Thailand på olika ställen som är betydligt billigare.
Ungefär som att gå till en svensk restaurang och betala 400 baht för en tallrik köttbullar och kokt potatis när man kan gå eller åka en liten bit och få samma maträtt för 250 baht.

BTT
Samma som spec savers eller Synsam i Sverige.

Vissa vill betala för Synsam för de vill inte framstå som snåla eller fattiga.
 
Samma som spec savers eller Synsam i Sverige.

Vissa vill betala för Synsam för de vill inte framstå som snåla eller fattiga.

Ja ungefär som att många undviker, särskilt många äldre att handla på Lidl eftersom där är för mycket araber och annat som handlar.

Då betalar dom hellre lite mer för att handla på ICA eller Coop istället.

BTT
 
Jag och frugan fick syn test och var sina läsglasögon hos en optiker i Phon , 900 thbt för båda
Du broder kan ju testa att få syntest samt två utprovade glasögon för 300 sek i Sverige. Anser du det dyrt med glasögon i Thailand
Det är ju inga slipade glas. Älsklingens kostade 7000 bath.
 
Plast är det nog allt som oftast sedan 30 år eller mer. Väger mindre på näsan.

Men prisskillnad på produkten är det ja, annars skulle nog aldrig Specsavers vara så stora som de är idag

Vems glas, eller plast, är inte slipade?

Filter, ytbeläggning, tjocklek, material, slipning och andra saker spelar stor roll.

Går man in på specsavers och drar igång och ”maxar” ett par progressiva glasögon så tror jag inte man hamnar under 10k
 
 

Liknande trådar

A
Svar
10
Visningar
7 K
Lhon Gen
L
 
Tillbaka
Topp