Släkten i Thailand kanske inte så bra

Jag har lånat ut 25.000 baht en gång för massa år sen.
Dom hade till och med lånekontrakt med sig som skrevs under.
Efter 1 månad betalade dom tillbaks med 6% ränta.
Trodde aldrig jag skulle få tillbaks dom pengarna, jag hade ju läst här på forumet så kände mig änna lite lurad när dom betalade tillbaks och med sådan ränta ;)
@Jonas ! Var glad att du överhuvudtaget fick tillbaka pengarna.. Vad är ett papper värt om de inte äger en bath?

Hmm, lånet är på 1 månad, återbetalas + 6% i ränta, och det finns ett lånekontrakt? här hör Ubon en varningsklocka, 1 klocka? jag hör ett helt jävla klockspel som dundrar i takt med vinden som stormar, 1 Du är en lånehaj, 2 Du tar en ockerränta, 3 med detta lånekontrakt som visas upp för myndigheterna så är risken att Du får problem, workpermit? detta är nu Ubon:s fundering, inget att bry sig om, ha en bra dag :)

Hmm, lånet är på 1 månad, återbetalas + 6% i ränta, och det finns ett lånekontrakt? här hör Ubon en varningsklocka, 1 klocka? jag hör ett helt jävla klockspel som dundrar i takt med vinden som stormar, 1 Du är en lånehaj, 2 Du tar en ockerränta, 3 med detta lånekontrakt som visas upp för myndigheterna så är risken att Du får problem, workpermit? detta är nu Ubon:s fundering, inget att bry sig om, ha en bra dag :)
Japp jag var en ovetandes lånehaj som sagt massa år sen typ 6-7.
Jag skrev bara på ett papper på Thai jag själv trodde ju jag lånade ut räntefritt till exets moster som höll på och bygga om huset och behövde kontanter lite snabbare än hon kunde få fram.
Men men då har jag ju testat på att vara lånehaj.
Men jag får leva med den risken tur att du varna mig Ubon skall försöka sova inatt trots denna gamla synd 55555 får hoppas klockspelet inte håller mig vaken ;)

Ok, Du litar inte på folk i Thailand, jag löser detta när jag är tillbaka i Sverige, nu var det så att ansökningsavgiften ska betalas innan lånet utbetalas...:)

Har flera ggr lånat pengar till familjemedlemmar och alltid fått tillbaka det som utlovats. Så jag har inte samma erfarenheter av släkt som flera av er andra här.

Hej

Det är ju bra, det finns nog några i vår släkt som vi skulle kunna låna ut till och få pengarna tillbaka också, men vi väljer att inte låna ut till någon för att inte göra skillnad och behandla släktingarna olika, det finns ju några som pengar rinner mellan fingrarna på och som inte har någon ordning på sina liv, dessa skänker man pengar till om man lånar ut.

Men vår anställde som inte är släkt till frugan får låna pengar någon gång om året och det dras sedan på hans lön, det har fungerat bra, men detta håller han och hans fru för sig själva så det påverkar inte vår släkt.

Frugans storasyster som är bland dom sämsta i släkten på att ta hand om pengar kom i vintras och behövde 3000 baht till avbetalning på sin moppe, frugan vägrade låna ut eftersom hon är känd i hela släkten att inte betala tillbaka.

Men fråga min man sa frugan, han kanske lånar ut, hon frågade då mig och sa att jag skulle få tillbaka pengarna om en vecka, jag tyckte att summan var låg och att det skulle vara roligt att se om hon kom med några pengar om en vecka, frugan trodde inte det, men efter 8 dagar kom hon med 3000 baht till mig och tackade för lånet.

Mvh isan lover

De sista veckorna har samma släkting (svågerns son) varit påfallande aktiv att kontakta frugan.
Jag och tanten har varit tillsammans i drygt 5 år, och grabben har aldrig hört av sig innan.
Som jag skrivit innan ville han sätta frugans mammas hus i pant för ett lån. Det sket sig efter att jag tagit upp frågeställningen. Nu har han försökt få hennes bror att skriva på borgen för ett bil lån. Tyvärr kan brodern inte läsa, eller skriva. Men hans fru kan. Och hon slog back ut direkt och stoppade det.
I dag kontaktade han min tant och beklagade sig att familjen inte kunde ställa upp.. Han var "ledsen".. :(
Frugan fattar inte innebörden av juridik. Ett bindande avtal att brodern måste betala om grabben skiter i det.
Nu blev frugan sur på mig eftersom att jag ifrågasatte den knäppa saken att någon vill lura familjen. :)
Men det går över... ;)
Kanske inte så kul att stå för en borgen på ett par hundra tusen Bath, för en bil. Om det är en slöfock tar lånet, som bara vill glida.. ;)

De sista veckorna har samma släkting (svågerns son) varit påfallande aktiv att kontakta frugan.
Jag och tanten har varit tillsammans i drygt 5 år, och grabben har aldrig hört av sig innan.
Som jag skrivit innan ville han sätta frugans mammas hus i pant för ett lån. Det sket sig efter att jag tagit upp frågeställningen. Nu har han försökt få hennes bror att skriva på borgen för ett bil lån. Tyvärr kan brodern inte läsa, eller skriva. Men hans fru kan. Och hon slog back ut direkt och stoppade det.
I dag kontaktade han min tant och beklagade sig att familjen inte kunde ställa upp.. Han var "ledsen".. :(
Frugan fattar inte innebörden av juridik. Ett bindande avtal att brodern måste betala om grabben skiter i det.
Nu blev frugan sur på mig eftersom att jag ifrågasatte den knäppa saken att någon vill lura familjen. :)
Men det går över... ;)
Kanske inte så kul att stå för en borgen på ett par hundra tusen Bath, för en bil. Om det är en slöfock tar lånet, som bara vill glida.. ;)

Varför inte låta dom lära sig den hårda vägen.
Ge din syn på saken och sedan får dom göra som dom vill på villkoret att det inte kommer att kosta dig ett skit.

Varför inte låta dom lära sig den hårda vägen.
Ge din syn på saken och sedan får dom göra som dom vill på villkoret att det inte kommer att kosta dig ett skit.
Ja... Det är en syn på saken... Det lär inte kosta mig pengar.. Men en massa problem inom familjen.
Och som du säkert vet så har det en förmåga att smitta av sig på relationer i familjen. ;)

Ja... Det är en syn på saken... Det lär inte kosta mig pengar.. Men en massa problem inom familjen.
Och som du säkert vet så har det en förmåga att smitta av sig på relationer i familjen. ;)

Visst smittar det av sig, men det kan det vara värt.
Bara att ta upp ämnet och säga som nam naa
Dyrköpta läropengar. Du kan ju dessutom hota med att fakturera dom för konsultation nästa gång dom blandar er in i deras ekonomiska spel.

Visst smittar det av sig, men det kan det vara värt.
Bara att ta upp ämnet och säga som nam naa
Dyrköpta läropengar. Du kan ju dessutom hota med att fakturera dom för konsultation nästa gång dom blandar er in i deras ekonomiska spel.
Frugan har försökt med "tysta leken" mot mig sedan i förmidags eftersom jag ifrågasatt fulspelet att lura familjen på mynt. "Jag vill inte prata med dig i dag".. 55555 :) Du förstår inte...
Men jag "trimmar" henne så hon kan inte låta bli att smaila .. :p
Nu är det så att på pappret äger frugan via arv av pappan, mammas hus och mark. Även sin sons hus och mark.
Så börjar någon i släkten att dribbla med papper eller lån, så drabbar det henne och oss.
Det är inte så enkelt att låta någon lära sig. Det drabbar hela familjen. Och oss.
Frugan vill alla väl.. Men fattar inget om juridik.. :confused:
Oj!!! Huset försvann ur min ägo pga ett papper för jag ville vara snäll.. :eek:

Inte så enkelt alla gånger.. :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI

Liknande trådar

Tillbaka
Topp