Släkten i Thailand kanske inte så bra

Frugan har försökt med "tysta leken" mot mig sedan i förmidags eftersom jag ifrågasatt fulspelet att lura familjen på mynt. "Jag vill inte prata med dig i dag".. 55555 :) Du förstår inte...
Men jag "trimmar" henne så hon kan inte låta bli att smaila .. :p
Nu är det så att på pappret äger frugan via arv av pappan, mammas hus och mark. Även sin sons hus och mark.
Så börjar någon i släkten att dribbla med papper eller lån, så drabbar det henne och oss.
Det är inte så enkelt att låta någon lära sig. Det drabbar hela familjen. Och oss.
Frugan vill alla väl.. Men fattar inget om juridik.. :confused:
Oj!!! Huset försvann ur min ägo pga ett papper för jag ville vara snäll.. :eek:

Inte så enkelt alla gånger.. :wai::wai:

Med vänlig hälsning
PEPSI

Ja, har hon ingen mark som är obebygd?
Låt henne avgöra då. Det är din fru inte din dotter.

Ryck på axlarna till svar om hon torskar lite mark. Det är ju inte så att det kostar er i pengar, det är bara en förlorad ägodel.

Ryck på axlarna till svar om hon torskar lite mark. Det är ju inte så att det kostar er i pengar, det är bara en förlorad ägodel.
Nja, håller allt med @Pepsi i det fallet. Är det en slappsvans så skall han inte ha något. Varför skall man ge bort något till en sådan slöfock? Inte i min värld i alla fall. Vi har haft några "släktingar" som har velat låna pengar men man vet ju hur det slutar. Vi hänvisar alltid till den riktiga banken.

Nja, håller allt med @Pepsi i det fallet. Är det en slappsvans så skall han inte ha något. Varför skall man ge bort något till en sådan slöfock? Inte i min värld i alla fall. Vi har haft några "släktingar" som har velat låna pengar men man vet ju hur det slutar. Vi hänvisar alltid till den riktiga banken.

Visst håller jag med om att man inte ska ge bort något till sådana.
Men om frun blir sur över det så tycker jag att dom är välkomna att ta sina egna idiotiska beslut, men konsekvenserna får dom själv stå för då dom inte är omyndiga.ta

Du skriver ju "Vi hänvisar" vilket gör att jag uppfattar det som att du och din fru är eniga.

Pepsi, Du skriver Frugan, fundera en stund, vem tror Du att det blir som kommer att få betala?

Ha det gott

Ubon
Det behövs ingen lång betänketid för din fråga.. Förstår att du syftar på att det jag som får betala.. :)
Men det har jag just förklarat för henne... Om någon är så oförstående och korkad så kommer det att kosta familjen..
I form av att lånen skall lösas..
Om jag säger att det är ok att jag löser problemen finns det ingen gräns.. Ting tong farang betalar.. :D Mai mai!!
Vid det här laget kan jag spelet i Thailand. ;) Alla spelar.. Oskyldiga som små barn och vet inget.. Men hur man får pengar har de lärt sig.. Google Google.. :D

Kram @Ubon :wai:

Ja... Det är en syn på saken... Det lär inte kosta mig pengar.. Men en massa problem inom familjen.
Och som du säkert vet så har det en förmåga att smitta av sig på relationer i familjen. ;)

Hej

Vi hamnade i samma situation en gång för snart 10 år sedan, en av frugans morbröder ville köpa en ny pick-up, dumt nog åkte vi med till Udon Thani och tittade på bilar, han bestämde sig för en helt ny Isuzu.

Han och frun ville att jag och frugan skulle vara borgenärer,vi vägrade självklart vilket satte morbrodern i problem, dom tjatade om att vi skulle hjälpa dom, till slut sa jag ok vi kan hjälpa till men då ska vi ha en säkerhet, antingen i guld eller mark, lämna någon säkerhet ville dom inte alls, så då blev dom sura och ville inte att vi skulle gå i borgen för dom, ett bra sätt att komma ur situationen på.

Kanske du kan prova något liknande.

Mvh isan lover

Hej

Vi hamnade i samma situation en gång för snart 10 år sedan, en av frugans morbröder ville köpa en ny pick-up, dumt nog åkte vi med till Udon Thani och tittade på bilar, han bestämde sig för en helt ny Isuzu.

Han och frun ville att jag och frugan skulle vara borgenärer,vi vägrade självklart vilket satte morbrodern i problem, dom tjatade om att vi skulle hjälpa dom, till slut sa jag ok vi kan hjälpa till men då ska vi ha en säkerhet, antingen i guld eller mark, lämna någon säkerhet ville dom inte alls, så då blev dom sura och ville inte att vi skulle gå i borgen för dom, ett bra sätt att komma ur situationen på.

Mvh isan lover

Gissar på att det inte finns något i form av värdefull pant i detta fallet.

555555 Det handlar om att inte förlora mark eller hus. För familjen.
Visst har frugan obebyggt mark, på tror 10 - 15 RAI.. Utöver hustomterna.
Men varför offra det för en som försöker lura familjen vis påtryckningar och lögner.
Inte ens hans egen mamma eller pappa vill eller kan stå för hans lån.

Vänd på frågan.. Om en släkting som du vet inte vill jobba, vill att du går i bogen för 100 000.
Hade du skrivit på en borgen för den personen? Du sätter ditt hus i Sverige i pant... :)

555555 Det handlar om att inte förlora mark eller hus. För familjen.
Visst har frugan obebyggt mark, på tror 10 - 15 RAI.. Utöver hustomterna.
Men varför offra det för en som försöker lura familjen vis påtryckningar och lögner.
Inte ens hans egen mamma eller pappa vill eller kan stå för hans lån.

Vänd på frågan.. Om en släkting som du vet inte vill jobba, vill att du går i bogen för 100 000.
Hade du skrivit på en borgen för den personen? Du sätter ditt hus i Sverige i pant... :)

Nej, jag hade inte gjort det.
Men om någon blir sur över det så får dom gärna göra det själv så länge dom inte involverar mig i konsekvenserna.

Hej

Mvh isan lover

@Isan Lover !
Det var ett mycket bra tips! Jag ställde samma fråga till släkten. Och till killen som ville köpa en ny bil, med borgenär.
Han äger inte ett skit. Hans föräldrar äger inget förutom ett litet hus utan värde.
Nu fiskar han efter lån och borgenär av oss.. Icke sa Nicke!!
Så motkravet var en mycket bra ide.. Det sållar i frågeställningen..;)

@Isan Lover !
Det var ett mycket bra tips! Jag ställde samma fråga till släkten. Och till killen som ville köpa en ny bil, med borgenär.
Han äger inte ett skit. Hans föräldrar äger inget förutom ett litet hus utan värde.
Nu fiskar han efter lån och borgenär av oss.. Icke sa Nicke!!
Så motkravet var en mycket bra ide.. Det sållar i frågeställningen..;)

Om han inte förstår så tycker jag att ni bör ge han förslaget att dra till första bästa turistort och sälja lite r*v.
Kan man pressa döttrar till sådant så kan jag inte se att grabbarna inte kan göra det samma.

Om han inte förstår så tycker jag att ni bör ge han förslaget att dra till första bästa turistort och sälja lite r*v.
Kan man pressa döttrar till sådant så kan jag inte se att grabbarna inte kan göra det samma.
Jaaa.. Kanske det. Jag förstår exakt vad du menar.. Har haft samma dialog om det med frugan.
Men tror inte det passar in i denna tråden gällande den frågan.. Men jag kan gärna starta en tråd i ämnet.
Typ "Varför säljer sig inte thaikillar sig på SOI? "
( Men då blir det liv i luckan.. Och det vill jag inte).. ;)

Kommer inte bilfirman och hämtar bilen om det inte betalas? Din smäll blir då inye så stor. För oss kostade det runt 24000B inkl ränta på ett två år gammalt billån.
Sedan kan man ju sälja lite guld för att täcka den kostnaden..
Ta reda på villkoren innan ni bestämmer er...

Jag läste någonstans, vilket påstås vara ett kinesiskt ordspråk:

Du lånar av mig, jag säger ok, Du inte betalar tillbaka, jag blir sur.

Du vill låna av mig, jag säger nej, Du blir sur.

Bättre Du blir sur....
55555 Då är det väl bäst att säga NEJ! Den som inte får låna utan säkerhet kan ju bli sur på kinesen.. :D
Bryr sig kinesen om dig? .. :confused: Nix!! Ändra ditt kinesiska uttryck gällande mig och dig.

Jag lånar av dig, du säger ok, Jag betalar inte tillbaka, du blir sur.
Jag vill låna av dig, du säger nej, jag blir sur.
Bättre jag blir sur.. Same same…

Typ samma: Jag belånar ditt hus.. och inte betalar lånen.. Du blir sur. Men det bryr jag mig inte om..
Det är väl ditt problem att du litade på mig.. Du förlorar ditt hus.. ( Inte mina problem).
Om du är godtrogen, får du skylla dig själv …

Ett annat gammalt ordspråk: Man litar på strutsen eftersom den är stor.. Men sorken är listigare.. :wai:
Storken stoppar ner huvudet i marken och kikar efter sorken.. Men sorken har redan sjappat för länge sedan..
:):):)

Kommer inte bilfirman och hämtar bilen om det inte betalas? Din smäll blir då inye så stor. För oss kostade det runt 24000B inkl ränta på ett två år gammalt billån.
Sedan kan man ju sälja lite guld för att täcka den kostnaden..
Ta reda på villkoren innan ni bestämmer er...
Vem skall sälja guldet? Om en slöfock vill lura familjen på pengar? Vilket guld?
Tror man blandat ihop frågeställningen lite. Det handlar om en som inte har en BATH. Och vill utnyttja andra till att stå i borgen för hans bil lån. Om det kostar 10, 20 eller 30 000 bath är oväsentligt. En som inte kan betala, och kan inte betala på lång tid... Hans mamma och pappa har inte en spänn över. Pappan tjattjar med hembränt så fort han slutar jobba...

Lång tid betyder hur lång tid som helst, bilen kostar att köpa, ingenting mer? den ska skattas, försäkras, och tankas, viss service, och det finns inte en endaste Bath? på något sätt får Ubon inte ihop matematiken i detta...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp