Betala underhåll till thailändska svärföräldrar?

Jag har en fråga gällande ekonomi och pengar. Min flickvän är thailändska och i maj månad i år var jag nere i Thailand för att gifta mig med henne enligt thailändsk sed. En kort tid före bröllopet upplyste hon mig om att jag skulle behöva betala 10 000 THB per månad i underhåll till hennes föräldrar. Jag måste erkänna att jag inte har speciellt god kunskap om thailändsk kultur, så jag blev lite överrumplad då bröllopet var bestämt och planeringen långt framskriden. Jag förstod att någon betalning av underhåll inte var aktuell just för stunden utan först senare, så jag lät saken bero. Huruvida det var smart eller inte vet jag inte. En gång efter det har hon tagit upp frågan igen, då hon nyligen hade kommit hit till Sverige. Jag ansåg att beloppet var både väl högt och orättvist, då jag redan hade betalat ganska mycket pengar för bröllopet inklusive hemgift, vilket jag antar handlar om en ekonomisk säkerhet för föräldrarna. Dessutom har hon många syskon, men enligt vad jag då förstod betalar endast hon och en syster underhållet. Mitt argumenterande och min motvilja mot att betala gjorde henne sur och avståndstagande, men efter att jag gav henne ett halvt löfte, såtillvida att jag lovade att betala kommande månads underhåll, närmade vi oss varandra igen. Jag förde över pengar till hennes bankkonto och vi har bortsett från denna incident hela tiden haft en mycket varm, kärleksfull och nära relation. Jag respekterar hennes föräldrar och hennes familj i övrigt och jag önskar inte att hennes föräldrar lider ekonomisk förlust. Tiden har gått sedan dess, hon har inte tagit upp frågan om underhåll på nytt och jag har låtit bli att väcka den björn som sover. Vår relation känns fortsatt stabil och trygg, bortsett från att jag ibland känner att jag är försiktig med att prata om pengar.

Vad jag undrar är dels om det är vanligt att män betalar underhåll till sina svärföräldrar på det här sättet efter giftermål och om summan, 10 000 THB per månad, är rimlig. Dels är jag fundersam över hennes beteende, varför hon ännu inte tagit upp saken på nytt och om det är troligt att hon kommer att göra det igen i framtiden. Är jag tvungen att gå med på att betala underhåll för att bibehålla en god och kärleksfull relation? Vad har ni andra för erfarenheter?

Jag skickar inga pengar till mina svärföräldrar månatligt, men skulle de hamna i ett pengaproblem över något speciellt så ställer jag upp med min hjälp om möjligheterna finns .
På din fråga om underhåll till svärföräldrarna , är du säker på att dessa pengar går till svärföräldrarna , det kan bara heta så från din kvinna för att du ska böja dig och betala / Owe

Liknande trådar

K
Svar
42
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp