Betala underhåll till thailändska svärföräldrar?

Det blir samma sak med mina svärföräldrar. Självklart skall dom få hjälp eftersom det sociala skyddsnätet saknas i Thailand. Jag skulle må fruktansvärt illa om jag inte gör det när den dagen kommer i en förhoppningsvis avlägsen framtid.

Jeg ser ingen feil med å forsøke å bedre livskvaliteten til sine thailandske svigerforeldre. Og jeg er helt sikker på at jeg ville gjort det samme dersom jeg var i den situasjonen. Nå er min kjæres foreldre døde så den muligheten får jeg ikke. Hva jeg påpeker er hva jeg ser på som en automatikk der utlendingen uten noen som helst motforestillingen godtar dette som thailandsk kultur.

Alltid fascinerande när skribenter blir så övertygade om sin egen rättfärdighet och moraliska överlägsenhet att de börjar skriva med versaler.

Är Herr Isaan månne frikyrklig?

Ut ifra mitt ståsted så blir dette innlegget lett humoristisk. :)

Men dock har han så rätt du skriver ner alla faranger till blåsta idioter förutom dig själv som bara gör allt av fri vilja alla andra är blåsta idioter som blir tvingade att skänka bort förmögenheter varje månad och köper sin fru.

Men dock har han så rätt du skriver ner alla faranger till blåsta idioter förutom dig själv som bara gör allt av fri vilja alla andra är blåsta idioter som blir tvingade att skänka bort förmögenheter varje månad och köper sin fru.

Hva du påstår her er vel ikke helt korrekt dersom du leser mine innlegg litt nøyere og med litt større velvilje. Men jeg vil på den annen side påpeke at livet på Thaisnack hadde vært fryktelig kjedelig dersom alle hadde de samme meningene. Eller hva?

Jag har inte betalat någon sinsod och på 17 år aldrig något "månatligt underhåll"; inte för att jag har något moraliskt högtravande motstånd mot det utan för att det inte behövs eller efterfrågas. Vi är hemma i vårt hus nu där vi bor grannar med svärföräldrarna och en hel flock med släktingar. Svärmor stod som vanligt för frukost och lunch, inhandlat med svärfars pension, och tydligen ska någon av frugans kusiner stå för kvällsmaten, jag tar nog med mig en flaska tax-free whiskey dock.

Du predikar för oss om thailändska traditioner som om vi vore ignoranta småbarn. Det tror jag inte många av oss är och dessutom har pastor Isaan missat en del lektioner i det han försöker lära ut.

Självfallet finns det ingen thailändsk tradition som påbjudet att eventuellt ingifta utlänningar ska försörja alla släktingar. Det finns dock en allmänt vedertagen tradition att barn ska hjälpa sina föräldrar, precis som föräldrarna tidigare hjälpte sina barn. Thailand är ett extremt klassamhälle vilket gör att alla barn generellt sett tjänar lika mycket eller lika litet i varje familj och ansvaret fördelas därmed tämligen lika. Några barn kanske dock tar ett större ekonomiskt ansvar medans andra tar ett större socialt ansvar.

Om ett av barnen har en betydligt högre inkomst än sina syskon är det dock naturligt att denne bidrar mer i reella termer men inte i procent. Vi har ett exempel med frugans kusiner där den ene brodern har kommit upp sig och därmed kan bidra mer än sin bror. Om det är en relativt fattig familj ter det sig tämligen självklart att det barnet som gift sig med en västerlänning har en högre disponibel inkomst än sina syskon och därmed betalar mer.

Det finns dock ingen lag om att hjälpa sina fattiga svärföräldrar, precis som det inte finns någon lag om att hjälpa ett barn som håller på att drunkna. Man kan alltid säga att barnet borde förstått bättre eller att svärföräldrarna skulle jobbat hårdare och sippa vidare på sitt vin.

Jag har inte betalat någon sinsod och på 17 år aldrig något "månatligt underhåll"; inte för att jag har något moraliskt högtravande motstånd mot det utan för att det inte behövs eller efterfrågas. Vi är hemma i vårt hus nu där vi bor grannar med svärföräldrarna och en hel flock med släktingar. Svärmor stod som vanligt för frukost och lunch, inhandlat med svärfars pension, och tydligen ska någon av frugans kusiner stå för kvällsmaten, jag tar nog med mig en flaska tax-free whiskey dock.

Du predikar för oss om thailändska traditioner som om vi vore ignoranta småbarn. Det tror jag inte många av oss är och dessutom har pastor Isaan missat en del lektioner i det han försöker lära ut.

Självfallet finns det ingen thailändsk tradition som påbjudet att eventuellt ingifta utlänningar ska försörja alla släktingar. Det finns dock en allmänt vedertagen tradition att barn ska hjälpa sina föräldrar, precis som föräldrarna tidigare hjälpte sina barn. Thailand är ett extremt klassamhälle vilket gör att alla barn generellt sett tjänar lika mycket eller lika litet i varje familj och ansvaret fördelas därmed tämligen lika. Några barn kanske dock tar ett större ekonomiskt ansvar medans andra tar ett större socialt ansvar.

Om ett av barnen har en betydligt högre inkomst än sina syskon är det dock naturligt att denne bidrar mer i reella termer men inte i procent. Vi har ett exempel med frugans kusiner där den ene brodern har kommit upp sig och därmed kan bidra mer än sin bror. Om det är en relativt fattig familj ter det sig tämligen självklart att det barnet som gift sig med en västerlänning har en högre disponibel inkomst än sina syskon och därmed betalar mer.

Det finns dock ingen lag om att hjälpa sina fattiga svärföräldrar, precis som det inte finns någon lag om att hjälpa ett barn som håller på att drunkna. Man kan alltid säga att barnet borde förstått bättre eller att svärföräldrarna skulle jobbat hårdare och sippa vidare på sitt vin.

Dette innlegget ønsker jeg å tolke som dine meninger og intet annet. Og dette skal du få lov til å mene. Men noe sannhet i det finnes det knapt. Det er bare å lese på diverse thailandske advokatfirmaer sine sider på nettet så oppdager man fort det.

Dette innlegget ønsker jeg å tolke som dine meninger og intet annet. Og dette skal du få lov til å mene. Men noe sannhet i det finnes det knapt. Det er bare å lese på diverse thailandske advokatfirmaer sine sider på nettet så oppdager man fort det.

Varför skulle jag läsa på en advokatfirmas hemsida? Jag skrev tydligt att det inte finns några lagar om att hjälpa svärföräldrar, heller Inga lagar om medmänsklighet i allmänhet.

Om man hänvisar till advokatfirmor i en diskussion om traditioner och sunt förnuft så är det nog mycket man fått om bakfoten.

Kanske du kan kolla upp med advokaterna om jag borde begära 20 Bahts ersättning från dotterns sysslingar för att de hoppade på hennes trampolin tidigare idag?

Varför skulle jag läsa på en advokatfirmas hemsida? Jag skrev tydligt att det inte finns några lagar om att hjälpa svärföräldrar, heller Inga lagar om medmänsklighet i allmänhet.

Om man hänvisar till advokatfirmor i en diskussion om traditioner och sunt förnuft så är det nog mycket man fått om bakfoten.

Kanske du kan kolla upp med advokaterna om jag borde begära 20 Bahts ersättning från dotterns sysslingar för att de hoppade på hennes trampolin tidigare idag?

De fleste thailandske advokatfirmaer på nettet har mye KORREKT og nyttig informasjon om det thailandske samfunnet som IKKE omhandler lover og regler.

De fleste thailandske advokatfirmaer på nettet har mye KORREKT og nyttig informasjon om det thailandske samfunnet som IKKE omhandler lover og regler.

Det har även präster, munkar och imamer men jag nyttjar inte deras råd heller.

Jag använder mig ofta av advokater i mitt yrkesliv men den dagen jag känner att jag behöver en advokats råd för vardagliga spörsmål om rätt och fel hoppas jag aldrig kommer.

Det har även präster, munkar och imamer men jag nyttjar inte deras råd heller.

Jag använder mig ofta av advokater i mitt yrkesliv men den dagen jag känner att jag behöver en advokats råd för vardagliga spörsmål om rätt och fel hoppas jag aldrig kommer.

Nå trenger man ikke et advokatfirma for å finne informasjon om emnet. Denne linken er også et bra sted lese.

http://www.kochangvr.com/thailandssociety/familystructures.htm

Thai Family Structures
In Thailand there is a much stronger company in the family compared to our western culture. Often live several generations under one roof. The parent’s house for example is bequeathed to the youngest daughter, she together with her husband in return accommodate her parents when they are older.

55555 advokatfirma för att få information om hur man skall leva sitt vardagsliv 55555.
Är detta en Norge historia eller?

55555 advokatfirma för att få information om hur man skall leva sitt vardagsliv 55555.
Är detta en Norge historia eller?

Nå tror jeg nok at du setter det hele litt på hodet. Det er ikke snakk om å fortelle noen om hvordan dem skal leve livet sitt. Hva det er snakk om er hvordan kulturen er i Thailand. Og i den sammenheng så finnes det mye informasjon å hente på nettet. Alt trenger nødvendigvis ikke å være korrekt så man burde lese det med en viss skepsis, men når man leser på et advokatfirma sine sider så vil jeg tro at opplysningene stemmer.

Nå tror jeg nok at du setter det hele litt på hodet. Det er ikke snakk om å fortelle noen om hvordan dem skal leve livet sitt. Hva det er snakk om er hvordan kulturen er i Thailand. Og i den sammenheng så finnes det mye informasjon å hente på nettet. Alt trenger nødvendigvis ikke å være korrekt så man burde lese det med en viss skepsis, men når man leser på et advokatfirma sine sider så vil jeg tro at opplysningene stemmer.
Det skall du inte lita på en advokatfirma offentliga information går ut på att skrämma dig till att anlita dom ;)
När jag skiljde mig här nere så fick jag den största felinformationen från advokatfirmors hemsidor, hade jag följt den hade det blivit dyrt.

Det skall du inte lita på en advokatfirma offentliga information går ut på att skrämma dig till att anlita dom ;)
När jag skiljde mig här nere så fick jag den största felinformationen från advokatfirmors hemsidor, hade jag följt den hade det blivit dyrt.

Jeg sier bare at deres informasjon vedrørende thailandsk KULTUR høyst trolig er korrekt. Dette også sett på bakgrunn av at det jeg har lest på deres sider har vist seg å være korrekt.

Senast redigerad av en moderator:

Korrekta ! ja, till Thais fördel,skulle knappast lita på 70% av dessa "advokater"
Dom flesta är inga advokater,dom kan jämföras med en Svensk Jur kand.

Korrekta ! ja, till Thais fördel,skulle knappast lita på 70% av dessa "advokater"
Dom flesta är inga advokater,dom kan jämföras med en Svensk Jur kand.
Ja det var så det kändes när jag kollade på Advokatfirmors hemsidor, det som stod där var långa rättegångskostnader, förlust av 50% av tillgångar för det skulle delas 50/50 i bästa fall, kunde ta upp till år att klara ut.
Utan advokater så kostade det 500 bath tror jag det var jag betala på Amphoen för pappersarbetet tog en kvart.
Sen läste man från alla forumsexperter/stenbordsexperter hur jäkla svårt det skulle bli för mig etc.

Men pratade med en här som var med på vårat V75 som hade gått igenom skiljsmässa här själv och visste något om det, "sluta lyssna på alla experterna som aldrig gått igenom en skillsmässa själv här nere, åk upp det tar 15 minuter på amphoe och ett par underskrifter" och det stämde.
Var lättare att skilja sig en gifta sig byråkratiskt.

Innan var man ju livrädd när man bläddrat igenom alla forum/lyssnat på diverse experter och läst på advokatsidor etc.

Därför jag kan vara lite negativ ibland till folk som går på ett forum och rådfrågar inom sådana här viktiga saker, får 100 olika svar.
Här är inga experter, folk sitter oftast och gissar eller har hört ryktesväg, försök isåfall få tag på någon som genomgått det, och störande när det finns folk på ett forum som genomgått något så sitter en annan expert och säger motsatt för det har han hört.
Kan väl säga att riktig info om en skilsmässa här nere var svårt att finna, allt jag fann var hur svårt det var och vilka problem det skulle bli, inte en enda gång fann jag något på nätet om hur enkelt det var och hade jag inte träffat denna Svensken som gått igenom det kanske jag hade anställt en advokat och gått igenom ett helveteskval och stor förlust.
Kanske därför dessa historier är vanligast på nätet för det är precis vad dom har gjort.

Ta aldrig det man läser på forum när det kommer till sådana här frågor som 100% sanningar men istället som varning och försök om möjligt ta tid på er, jag väntade ett helt år innan jag gjorde slag i sak och skiljde mig på amphoen vilket var tur, vi hade ju levt isär i 1 år.
Nu skilldes vi och vi pratade och till och med skämtade med varandra, jag och svärföräldrarna kramades, ene pöjken där på 8 år kom springades direkt han såg mig och gav mig en bamsekram.
Exet såg skamsen ut när vi träffades, men vi skildes som vänner när jag lämnade.

Det är väl värre om hon inte vill ... men i sak har du rätt, ta reda på fakta själv och tyvärr inte genom ett forum ;)

Det är väl värre om hon inte vill ... men i sak har du rätt, ta reda på fakta själv och tyvärr inte genom ett forum ;)
Jag har fått många goda råd härifrån men risken att man får del av "stenbordsskrönor" finns ju alltid. Att vi kan ha ett utbyte av erfarenheter här ser jag som värdefullt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har fått många goda råd härifrån men risken att man får del av "stenbordsskrönor" finns ju alltid. Att vi kan ha ett utbyte av erfarenheter här ser jag som värdefullt.
Det har jag med, men det gäller ju att sålla rätt.
När det gäller enklare saker och saker som folk med självklarhet har upplevt så är forum bra man delar erfarenhet, men när det kommer till sådana här viktiga saker så får man vara väldigt försiktig, många slänger ur sig kunskap utan att veta ett jota, och kan kosta den dom rådgav mycket på ett eller annat sett om han inte klarar av att ta hand om sitt eget.
Ibland är det ju helt vilsna personer som ställer frågor och man undrar om dom verkligen existerar ;)

Liknande trådar

K
Svar
42
Visningar
4 K
A

Tillbaka
Topp