Rätt och fel Aga i den Thailändska skolan.

Vad innebär "enda utbildade rättstolk"?

/ SatanG

Hej

Det finns ju flera olika nivåer av tolkar, Nivå 5 får erbjudande i första hand, sedan Nivå 4, 3, 2 och i sista hand tillfrågar man en Registerad men outbildad tolk i Nivå 1.

Se listan nedan.

Nivå 5. Auktoriserad Rättstolk eller Sjukvårdstolk
Auktoriserad tolk som genom ytterligare ett kunskapsprov hos Kammarkollegiet skaffat sig specialkompetens inom juridik eller sjukvård.

Nivå 4. Auktoriserad tolk
Av Kammarkollegiet godkänd i ett mycket krävande kunskapsprov som är både muntligt och skriftligt.

Nivå 3. Utbildad tolk MyH
Har ett utbildningsbevis på en sammanhållen längre tolkutbildning som står under tillsyn av MyH (Myndigheten för yrkeshögskolan), eller har genom att validera sina kunskaper och tidigare utbildning erhållit kompetensen av MyH samt finns registrerad i Kammarkollegiets register över Utbildade tolkar.

Nivå 2. Grundutbildad tolk AMU
Har ett utbildningsbevis på en genomförd Arbetsmarknadsutbildning (AMU) för tolkar.

Nivå 1. Registrerad tolk
Har genomgått minst en introduktionsutbildning eller grundkurs och är sedan testad och godkänd av Transvoice.

Mvh isan lover

Hej

Det finns ju flera olika nivåer av tolkar, Nivå 5 får erbjudande i första hand, sedan Nivå 4, 3, 2 och i sista hand tillfrågar man en Registerad men outbildad tolk i Nivå 1.

Se listan nedan.

Nivå 5. Auktoriserad Rättstolk eller Sjukvårdstolk
Auktoriserad tolk som genom ytterligare ett kunskapsprov hos Kammarkollegiet skaffat sig specialkompetens inom juridik eller sjukvård.

Nivå 4. Auktoriserad tolk
Av Kammarkollegiet godkänd i ett mycket krävande kunskapsprov som är både muntligt och skriftligt.

Nivå 3. Utbildad tolk MyH
Har ett utbildningsbevis på en sammanhållen längre tolkutbildning som står under tillsyn av MyH (Myndigheten för yrkeshögskolan), eller har genom att validera sina kunskaper och tidigare utbildning erhållit kompetensen av MyH samt finns registrerad i Kammarkollegiets register över Utbildade tolkar.

Nivå 2. Grundutbildad tolk AMU
Har ett utbildningsbevis på en genomförd Arbetsmarknadsutbildning (AMU) för tolkar.

Nivå 1. Registrerad tolk
Har genomgått minst en introduktionsutbildning eller grundkurs och är sedan testad och godkänd av Transvoice.

Mvh isan lover

Hej

Tillägger att mig veterligen har vi ingen Thailändsk tolk i Nivå 5 ännu i Sverige, någon i Nivå 4 och ett mindre antal i Nivå 3 (där frugan ligger) men den stora majoriteten ligger nog i Nivå 1 och 2.

Mvh isan lover

Vad innebär "enda utbildade rättstolk"?

/ SatanG
Ja hon var godkänd av Kammarkollegiet och då 2008 den enda godkända rättstolken på thai. Vill till att utrycka juridiska termer och korrekt och inte läggs in egna värderingar i tolkningen som de flesta tolkar min fru hade i början hon var här. Men de var ju inte rättstolkar.

Magrod är ganska välkänd. Finns lätt att finna på Facebook eller MPR.

Har för mig det var hon som bl.a. översatte körkortsteoriboken till Thai.
Jo det var hon. Jag har kvar hennes kontaktuppgifter. Hon och även hennes man var trevliga, men som sagt levde han ju under falsk identitet.

Jo det var hon. Jag har kvar hennes kontaktuppgifter. Hon och även hennes man var trevliga, men som sagt levde han ju under falsk identitet.

Hej

Har träffat dom båda flera gånger, trevliga bekantskaper och att vara desertör ifrån Vietnamkriget borde ju vara något man skulle få medalj för, att vägra medverka till att oskyldiga bönder som i många fall var analfabeter, deras åldringar, kvinnor och barn bombades sönder och samman är i mina ögon något oerhört fint hos en människa.

Det vore skillnad att desserterna om ens eget land och folk hotades på något vis, men så var det ju inte alls i detta fallet, här handlade det ju till största delen om att begå brott mot mänskligheten, terrorbomba, tortera och massakrera obeväpnade civila på andra sidan jordklotet i det kalla krigets anda.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Har träffat dom båda flera gånger, trevliga bekantskaper och att vara desertör ifrån Vietnamkriget borde ju vara något man skulle få medalj för, att vägra medverka till att oskyldiga bönder som i många fall var analfabeter, deras åldringar, kvinnor och barn bombades sönder och samman är i mina ögon något oerhört fint hos en människa.

Det vore skillnad att desserterna om ens eget land och folk hotades på något vis, men så var det ju inte alls i detta fallet, här handlade det ju till största delen om att begå brott mot mänskligheten, terrorbomba och massakrera obeväpnade civila på andra sidan jordklotet i det kalla krigets anda.

Mvh isan lover
Jo men hon bröt väl med honom efteråt kände sig lurad och utnyttjad.

Jo men hon bröt väl med honom efteråt kände sig lurad och utnyttjad.

Hej

Dom separerade mycket riktigt, jag som utomstående kan ju inte säga exakt vad det berodde på, men det kan ju vara så.

Men det kan ju mycket väl ha varit så att han älskade henne även om han inte kunde använda sin egen identitet eftersom han riskerade att bli gripen och ställd inför rätta då i USA, men det är i ge idé att spekulera om detta.

Det borde dom inblandade svara på själva om dom vill.

Mvh isan lover

... att vara desertör ifrån Vietnamkriget borde ju vara något man skulle få medalj för

Han fick utbildning som teletekniker (tror jag det var?) av US Army och var stationerad i Västtyskland. Han vantrivdes i armén och tog tydligen chansen i efterhand att skylla på ideologiska skäl. Vietnamkriget var avslutat 1984, men USA var säkert inblandad i någon slags konflikt vid den tidpunkten. ;)

Han sökte tydligen aldrig asyl utan han lyckades uppenbarligen att snika sig hit och verka under falsk identitet; något som i o f sig 100-tusentals andra också har gjort. :(

"Det var 1984 som amerikanen David Hemler, då stationerad i på en flygbas i Västtyskland, beslutade sig för att desertera och ta sig till Sverige. Han var då 21 år gammal när han beviljades uppehållstillstånd. Trots att han saknade dokument som styrkte hans identitet blev hans uppgifter registrerade av folkbokföringen.
Under många år höll han sin riktiga identitet hemlig för alla han kände i sitt nya hemland, av rädsla för att bli utlämnad till USA där han var efterlyst för att ha deserterat.
Efter 30 år i Sverige har nu tre instanser sagt nej till hans begäran att få återta sin ursprungliga identitet. År 2012 beslutade Skatteverket att avslå hans ansökan, året därpå gjorde förvaltningsrätten samma bedömning och i veckan kom kammarrätten med ett likalydande beslut."

Han fick utbildning som teletekniker (tror jag det var?) av US Army och var stationerad i Västtyskland. Han vantrivdes i armén och tog tydligen chansen i efterhand att skylla på ideologiska skäl. Vietnamkriget var avslutat 1984, men USA var säkert inblandad i någon slags konflikt vid den tidpunkten. ;)

Han sökte tydligen aldrig asyl utan han lyckades uppenbarligen att snika sig hit och verka under falsk identitet; något som i o f sig 100-tusentals andra också har gjort. :(

"Det var 1984 som amerikanen David Hemler, då stationerad i på en flygbas i Västtyskland, beslutade sig för att desertera och ta sig till Sverige. Han var då 21 år gammal när han beviljades uppehållstillstånd. Trots att han saknade dokument som styrkte hans identitet blev hans uppgifter registrerade av folkbokföringen.
Under många år höll han sin riktiga identitet hemlig för alla han kände i sitt nya hemland, av rädsla för att bli utlämnad till USA där han var efterlyst för att ha deserterat.
Efter 30 år i Sverige har nu tre instanser sagt nej till hans begäran att få återta sin ursprungliga identitet. År 2012 beslutade Skatteverket att avslå hans ansökan, året därpå gjorde förvaltningsrätten samma bedömning och i veckan kom kammarrätten med ett likalydande beslut."

Hej

Ja 1984 fanns ju inget Vietnamkrig, själv har jag inte satt mig in i ärendet så mycket, själv satte jag likhetestecken mellan avhopp och tal om desertörer när det handlade om Vietnamkriget, visste inte ens att det fanns militärer som hoppade av och tog eller fick hjälp med att få nya identiteter i andra länder på 80-talet.

Tack för infon.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp