Rätt och fel Aga i den Thailändska skolan.

Tyvärr var vi tvärtom och det skäms jag för idag men det var hela mentaliteten på skolan och
på det.
Men problemet från skolans sida med att dom meddela aldrig föräldrarna och berätta vilka skitungar vi var.
Jag mins när jag tog in crossen i kapprummet och böna gummispår, på den skolan hade vi rökrutor på högstadiet.
Lärarna hade nog gett upp, kommer ihåg Engelskalektion där 3 kompisar satt med tändargastub i käften, tuben gömd innanför tröjärmen, Engelskaläraren stank sprit och han var även skolans studierektor.
Sen hjälpte det inte ett skit vad föräldrar och skola gjorde, hela mentaliteten var sån på gårdarna att vi sket i precis allt.
Idag har det spridit sig, men inget nytt fenomen i Sverige, det är bara större.
Växa upp i betonggetto, så får man en lokal gemenskap och det är vi mot dom.
Lite som med fotbollslojalitet och huliganism.

Sen hjälpte det inte ett skit vad föräldrar och skola gjorde, hela mentaliteten var sån på gårdarna att vi sket i precis allt.
Idag har det spridit sig, men inget nytt fenomen i Sverige, det är bara större.
Växa upp i betonggetto, så får man en lokal gemenskap och det är vi mot dom.
Lite som med fotbollslojalitet och huliganism.
Sen handlade det här om inga idioter, många riktigt klipska ungar på den tiden.
Jag tror att sossee mentaliteten, för den var stark alla på gårdarna var med i SSU, men vi använde lokalerna till fester där inte dom vuxna såg oss.
Dom gav oss fullt ansvar till egna ssu lokaler som 15 åringar, blev ju fylletillhållet.
Många har blivit framgångsrika på sitt vis, vissa passar i skuldfällan, vissa är djävulskt klipska och kommit långt, våran gamla ssu ordförande är kvar i sosse träsket som ledare i komunen, oooh så många bilstölder och inbrott jag skulle kunna avslöja att han gjorde i tonnåren, preskiberat nu men ser inte så bra ut för vissa.
Själv anser jag ju att han har ju växt upp med och vet problemen och kanske borde vara riktigt bra på att förstå, men han är idag som il, förneka, allt är bra.

Dom flesta som flyttar till Thailand verkar ju välställda, det har vi ju sett på frågetråd om snittinkomst.
Och eran verklighetsuppfattning hur det funkar i dessa områden ger jag inte mycket för.
Den ende som verkar ha riktig koll hur det funkar i dessa områden och har gjort så dom sista 30-40 åren och inget nytt är @Matt82

Tyvärr var vi tvärtom och det skäms jag för idag men det var hela mentaliteten på skolan och
på det.
Men problemet från skolans sida med att dom meddela aldrig föräldrarna och berätta vilka skitungar vi var.
Jag mins när jag tog in crossen i kapprummet och böna gummispår, på den skolan hade vi rökrutor på högstadiet.
Lärarna hade nog gett upp, kommer ihåg Engelskalektion där 3 kompisar satt med tändargastub i käften, tuben gömd innanför tröjärmen, Engelskaläraren stank sprit och han var även skolans studierektor.

I högstadiet var det en del kaos tyvärr där jag gick. En del lärare som hade gett upp hos oss också.

Det behövs lite pondus hos lärare och utökade befogenheter så att lärare/rektor/skolan kan säkra en bra arbetsmiljö för elever och lärare men att slå, sparka och kasta elever omkring sig hjälper inte och den lärare som hade ens vågat det i vår klass i högstadiet hade nog blivit sönderslagen.

Jag tror på straff och konsekvenser men i första hand att elever som stör klassen inte får sitta kvar i klassrummet. Låt lärare beslagta mobiler och annat till terminens slut om inte föräldrarna tar sig till skolan för att kvittera ut dessa. Stäng av elever från undervisningen och skicka med läxa hem för en vecka eller två. Tvinga elever att reparera skador som eleverna orsakar.

Minns när jag hade sprungit iväg med några äldre elever och klottrat och givetvis torskade jag. Valet stod mellan att tvätta helt rent eller en räkning hem vilket i mitt fall hade varit jävligt illa så det var bara att stå och skrubba under övervakning. Jag klottrade inte efter det... Just att behöva rätta till det man ställer till med tror jag är en viktig lärdom som man bör ha med sig genom livet.

I högstadiet var det en del kaos tyvärr där jag gick. En del lärare som hade gett upp hos oss också.

Det behövs lite pondus hos lärare och utökade befogenheter så att lärare/rektor/skolan kan säkra en bra arbetsmiljö för elever och lärare men att slå, sparka och kasta elever omkring sig hjälper inte och den lärare som hade ens vågat det i vår klass i högstadiet hade nog blivit sönderslagen.

Jag tror på straff och konsekvenser men i första hand att elever som stör klassen inte får sitta kvar i klassrummet. Låt lärare beslagta mobiler och annat till terminens slut om inte föräldrarna tar sig till skolan för att kvittera ut dessa. Stäng av elever från undervisningen och skicka med läxa hem för en vecka eller två. Tvinga elever att reparera skador som eleverna orsakar.

Minns när jag hade sprungit iväg med några äldre elever och klottrat och givetvis torskade jag. Valet stod mellan att tvätta helt rent eller en räkning hem vilket i mitt fall hade varit jävligt illa så det var bara att stå och skrubba under övervakning. Jag klottrade inte efter det... Just att behöva rätta till det man ställer till med tror jag är en viktig lärdom som man bör ha med sig genom livet.
Som du säger läraren hade blivit sönderslagen.
Kompis kom från grannsamhällets skola, biologiläraren kom och fråga vad han gjorde där, varför han inte va på sin skola.
Vi kasta läraren i backen "du frågar inte våra polare"
Som sagt riktiga svin och kunde jag åkt tillbaks i tiden skulle jag ge mig stryk.
Fostrar mina barn hemma till att bli allt jag inte va.

Som du säger läraren hade blivit sönderslagen.
Kompis kom från grannsamhällets skola, biologiläraren kom och fråga vad han gjorde där, varför han inte va på sin skola.
Vi kasta läraren i backen "du frågar inte våra polare"
Som sagt riktiga svin och kunde jag åkt tillbaks i tiden skulle jag ge mig stryk.
Fostrar mina barn hemma till att bli allt jag inte va.
Men hur man skulle få bukt med oss vet jag inte, hela mentaliteten kom från betongsamhället och det var vi mot dom.
Soss, snutar etc gjorde det bara värre, var ju inget som skrämde oss, vi sket i det.
Det var hela gårdsmentaliteten som byggde upp det, man tänkte alltid i gäng inte som enskild individ, vi mot dom, vi var betongens kungar.

Bilbränderna i Frölunda...

Lite relaterat till skolan och hur ungdomar inte ens förstår var pengar kommer ifrån eller hur ett mervärde skapas. Läser man när dessa förbannade terrorister intervjuas i tidningen så tycker de inte ens att det är något konstigt för att "försäkringen täcker" och det är inte heller något att bli arg för om någon rånar en bank då det inte är "dina pengar".

När skolan inte lyckas lära ut så grundläggande saker som hur försäkringar, skatter och annat fungerar så är dessa ungdomar inte redo att släppas ut i verkligheten och vuxenlivet. De enda i hela samhället som tjänar på en befolkning som är så korkad är V/S/MP då deras politik går ut på att pengar bara finns och att det aldrig drabbar någon annan.

Hoppas förövrigt på att mångmiljonskadeståndet döms ut och att familjerna tvingas arbeta av dessa under många år. Men det är Sverige så det blir väl att vi andra solidariskt får bidra till att betala oavsett om skadestånd döms ut eller inte...

Bilbränderna i Frölunda...

Lite relaterat till skolan och hur ungdomar inte ens förstår var pengar kommer ifrån eller hur ett mervärde skapas. Läser man när dessa förbannade terrorister intervjuas i tidningen så tycker de inte ens att det är något konstigt för att "försäkringen täcker" och det är inte heller något att bli arg för om någon rånar en bank då det inte är "dina pengar".

När skolan inte lyckas lära ut så grundläggande saker som hur försäkringar, skatter och annat fungerar så är dessa ungdomar inte redo att släppas ut i verkligheten och vuxenlivet. De enda i hela samhället som tjänar på en befolkning som är så korkad är V/S/MP då deras politik går ut på att pengar bara finns och att det aldrig drabbar någon annan.

Hoppas förövrigt på att mångmiljonskadeståndet döms ut och att familjerna tvingas arbeta av dessa under många år. Men det är Sverige så det blir väl att vi andra solidariskt får bidra till att betala oavsett om skadestånd döms ut eller inte...

Inte helt oväntat gick alla förutom en fria... Poliser som vittnen, DNA på molotov etc räcker inte för att bli dömd om man är livstilskriminell...

Troligen har man i Thailand och Sverige olika uppfattningar om hur barn ska behandlas och då inte bara i skolan. Känner en rättstolk som kör thai och isan. Hon berättade att thailändares vanligaste bekantskap med svenska rättsväsendet var barnaga enligt hennes erfarenhet. Grannar hade larmat polisen och det blev förhör, som gjorde att hon anlitades.

Troligen har man i Thailand och Sverige olika uppfattningar om hur barn ska behandlas och då inte bara i skolan. Känner en rättstolk som kör thai och isan. Hon berättade att thailändares vanligaste bekantskap med svenska rättsväsendet var barnaga enligt hennes erfarenhet. Grannar hade larmat polisen och det blev förhör, som gjorde att hon anlitades.

Hej

Frugan är också tolk i domstolar och polisförhör m.m och visst förekommer det att aga dyker upp även för henne, men det är nog flera andra saker som förekommer flitigare, då inte minst att tjejerna säger sig ha blivit misshandlade fysiskt och behandlats illa av sina svenska män.

Mvh isan lover

Hon bor inte i Uppsala? Hon var den enda utbildade rättstolk för ett antal år sedan. Hon tolkade Thai, Lao och Loaetiska (heter det så som man talar i Laos). Hon är från RoiEtt. Samma kvinna?

Hon bor inte i Uppsala? Hon var den enda utbildade rättstolk för ett antal år sedan. Hon tolkade Thai, Lao och Loaetiska (heter det så som man talar i Laos). Hon är från RoiEtt. Samma kvinna?

Hej

Numera tror jag att antalet är närmare 20 utbildade och certifierade tolkar landet runt.

Mvh isan lover

Nej. Varför är du intresserad av den damen du frågade efter? Jag gjorde ett principiellt inlägg och får frågor om vem det är. Varför???
Jag frågade då den kvinna var vän till oss tidigare men tappat kontakten. Men verkar inte vara samma kvinna eller du vet inte om det är trodde du kände personen i fråga.

Magrod är ganska välkänd. Finns lätt att finna på Facebook eller MPR.

Har för mig det var hon som bl.a. översatte körkortsteoriboken till Thai.

Nej. En rättstolk kan tolka via t ex via telefon över hela landet.

Hej

I vissa fall går det bra med telefontolking, men i en del fall kräver man att tolken närvarar i tingsrätt, länsrätt o.s.v, så frugan är på såna uppdrag på olika platser i Sverige nästan varje vecka.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp