Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Förklara då varför det är färre behöriga lärare i glesbygdsskolor.

För att förmånerna inte lockar tillräckligt mycket för att bosätta sig där? Eller skiljer sig Thailand så mycket från resten av världen att folk väldigt gärna sticker ut i en liten by ute i ingenstans när de är runt 20 och nyutbildade? Det är väl därför staten hänvisar till sådana skolor som IL påpekade om man vill få ta del av de statliga förmånerna?

Hade det varit tvång där lärare inte hade något eget val hade det ju funnits lärare precis överallt...

Hej

Man kan ju i den situationen som Svensk nyutexaminerad lärare välja att ta ett lärarjobb i glesbygden eller avstå och börja jobba med något helt annat, att tacka nej till ett jobb som lärare i bushen innebär ju inte att man med automstik blir arbetslös eller kommer att tvingas leva på garantipension som pensionär.

I Thailand är situationen lite annorlunda eftersom förmåner och framtida pension hänger ihop med den statliga anställningen, i Sverige uppbär alla pension alternativt garantipension oavsett vem deras arbetsgivare har varit.

Så skillnader finns, men det känns som vi har diskuterat detta tillräckligt nu.

Mvh isan lover
Att avstå från jobb man inte vill ha kan straffa sig när man kommer upp i 66+ Har fått den uppfattningen att de åren jag varvade ströjobb och akassa har sänkt min pensionsnivå med några tusenlappar.

Skall vi jämföra med Sverige och Thailand så är kraven på förkunskaper betydligt högre i Sverige. eller rättare sagt att andelen jobb som inte kräver förkunskaper färre.

Ändå är det väldigt svårt att få folk i Sverige att ta jobb som inte har några förkunskapskrav. Men det verkar ju inte som att det alltid är busenkelt att få personal i Thailand heller.

Ska man se till andelen tonåringar i Sverige som inte kunde läsa eller skriva kanske vi borde skapa lite fler enkla jobb. Servicesektorn kanske har en framtid där ungdomar som inte klarar av att räkna, läsa eller skriva kan utföra enklare sysslor mot en liten peng.

Skall vi jämföra med Sverige och Thailand så är kraven på förkunskaper betydligt högre i Sverige. eller rättare sagt att andelen jobb som inte kräver förkunskaper färre.
Frugan var och sökte jobb som kassörska i förrgår, alla betyg, skolgång, foton, ja hela faderullan, var en liten bunt papper som skulle visas upp bara vid ett sådant jobb.

Tydligt att arbeta är inte särskilt begåvat,
semester hela livet ger utdelning som pensionär.
De som skiljer gör en stor skillnad när fredagskvällen nalkas. Tvivlar på att du ser någon garantipensionär på någon restaurang en fredagskväll eller lunchrestaurang. Det lyxigaste jag ser de med garantipension köpa som mat är Dafgårds färdiglagade. Däremot så träffar jag många som skryter med att de aldrig behövt a-kassan i hela sitt liv.
Så det där med att haft semester hela sitt liv ger utdelning är bara SKITSNACK.

Ändå är det väldigt svårt att få folk i Sverige att ta jobb som inte har några förkunskapskrav. Men det verkar ju inte som att det alltid är busenkelt att få personal i Thailand heller.

Ska man se till andelen tonåringar i Sverige som inte kunde läsa eller skriva kanske vi borde skapa lite fler enkla jobb. Servicesektorn kanske har en framtid där ungdomar som inte klarar av att räkna, läsa eller skriva kan utföra enklare sysslor mot en liten peng.
Om du tänker på Hotell och restaurang så krävs det minst kunskaper i Engelska. Städning kräver en viss läsförmåga eftersom det är en del om kemikalier att ta till sig. I Industrin så är jobben för dresserade apor till stor del ersatta till stor del av automater eller sånt som kallas för robotar.
Så undrar vad för jobb du tänker på?

Frugan var och sökte jobb som kassörska i förrgår, alla betyg, skolgång, foton, ja hela faderullan, var en liten bunt papper som skulle visas upp bara vid ett sådant jobb.
Jag förstår det. Att sitta i kassan kan nog inte räknas för ett så enkelt jobb att den som misslyckats i skolan kan ta det.
I övrigt så är min kunskap om Thailand fem år gammal. Möjligt att det landet har utvecklats sedan dess. Det talades om att en massa skulle bli arbetslösa när Thailand.2 blev genomfört.

Om du tänker på Hotell och restaurang så krävs det minst kunskaper i Engelska. Städning kräver en viss läsförmåga eftersom det är en del om kemikalier att ta till sig. I Industrin så är jobben för dresserade apor till stor del ersatta till stor del av automater eller sånt som kallas för robotar.
Så undrar vad för jobb du tänker på?

Nja, det finns rätt gott om städare som inte kan vare sig svenska eller engelska. Visst borde det vara krav på att man kan läsa och prata svenska eller engelska men dessa jobb är inte särskilt eftertraktade så det är långt ifrån alla företag som kan ställa så höga krav som läsförståelse på svenska. Frugan fick städjobb nästan direkt hon kom till Sverige via en kompis på SFI då hon ville komma in i arbetslivet i Sverige och när hon började kunde hon inte så många ord på svenska. Visserligen pratar hon engelska flytande men med en thailändsk chef så behövdes inte något annat än thai.

Om du tror att alla i personalen på varje fabrik, varje städfirma och varje hotell i Göteborg kan svenska och engelska så misstar du dig grovt.

Hej

Dom pensioner S och arbetarrörelsen en gång införde var väl helt ok, problemen började väl när den s.k Pensionsgruppen införde vårt nuvarande pensionssystem, pensionsgruppen består väl av S. MP. C. L, M och KD om jag inte minns fel.

Mvh isan lover
Det sades när ändringen genomfördes att de som fötts på femtiotalet skulle bli missgynnade, eftersom de lever nästan helt i skarven. De som fötts tidigare kunde ha stämplat i tio år utan att förlora på det. Efter 70 så blev det hela livsinkomsten som avgör.

Nja, det finns rätt gott om städare som inte kan vare sig svenska eller engelska. Visst borde det vara krav på att man kan läsa och prata svenska eller engelska men dessa jobb är inte särskilt eftertraktade så det är långt ifrån alla företag som kan ställa så höga krav som läsförståelse på svenska. Frugan fick städjobb nästan direkt hon kom till Sverige via en kompis på SFI då hon ville komma in i arbetslivet i Sverige och när hon började kunde hon inte så många ord på svenska. Visserligen pratar hon engelska flytande men med en thailändsk chef så behövdes inte något annat än thai.

Om du tror att alla i personalen på varje fabrik, varje städfirma och varje hotell i Göteborg kan svenska och engelska så misstar du dig grovt.
då tar arbetsgivaren inte sitt ansvar enligt arbetsskyddslagen. Det tas vissa risker när de inte kan läsa texten på förpackningarna på rengöringspaketen. Städpersonal på hotell kan få kontakt med hotellgäster så då krävs det en viss kommunikationsförmåga om gästen skulle råka vara från ett annat land.

Jag förstår det. Att sitta i kassan kan nog inte räknas för ett så enkelt jobb att den som misslyckats i skolan kan ta det.
I övrigt så är min kunskap om Thailand fem år gammal. Möjligt att det landet har utvecklats sedan dess. Det talades om att en massa skulle bli arbetslösa när Thailand.2 blev genomfört.
Frugan har grundskoleutbildning och krav som Sverige, frugan har inte mer.
Dom hade råd med en gymnasieutbildning och den gick till storebrodern som tvättar bilar i Bangkok idag.

Inte invandrare i större utsträckning.
Man ska vara bosatt i Sverige i 40 år för att få full garantipension och fyllda 65år.

Hemmafru försvann i praktiken för 40-50 år sedan via ändring av skattelagar.
Kanske en sosseregering som avskaffade vad som kallades kvinnofälla.
Då återstår svartarbetare och det stämmer.
Dom häckar vid stenborden och sprider kloka ord.
Ändå så vet jag ett fall där gubbens pension räknats in när hans frus pension räknats ut. så helt frikopplade är makarnas ekonomier i myndigheternas ögon

då tar arbetsgivaren inte sitt ansvar enligt arbetsskyddslagen. Det tas vissa risker när de inte kan läsa texten på förpackningarna på rengöringspaketen. Städpersonal på hotell kan få kontakt med hotellgäster så då krävs det en viss kommunikationsförmåga om gästen skulle råka vara från ett annat land.

Nu är det inte alla arbetsgivare som är medvetna om vilket ansvar dessa har och sedan är det väldigt svårt att rekrytera personal i Sverige. Skulle arbetsgivarna faktiskt stå fast vid kraven på godkända betyg i svenska, engelska, matematik och samhällskunskap samt förmåga att kommunicera i tal och skrift som det står i 99% av alla platsannonser hade många företag fått begränsa eller stänga ner verksamheten.

Så länge det inte lönar sig för latmaskar att ta dessa jobb och staten skiter fullständigt i om folk lär sig språket eller ungdomarna går ur skolan med en viss nivå av läs- och skrivfärdigheter så kommer det att se ut såhär.

Vi har redan haft fall i nyheterna där personal på äldreboende inte kunde läsa på paketen och jag kan garantera att det endast är i yttersta undantagsfall sådant når nyheterna och publiceras.

Hej

Du och Kurant kanske är nöjd med det svenska pensionssystemet men det är nog betydligt fler som är missnöjda, många anser t.o.m att pensionssystemet har havererat och måste göras om, antalet fattigpensionärer ökar stadigt och många somhar jobbat ett jåhelt liv blir chockade när dom i ser vad dom ska leva på som pensionärer.

Själv tror jag att det snart finns en majoritet i Riksdagen för att reformera pensionssystemet och jag tycker att det är bra.

Mvh isan lover
Ja man undrar varför vissa väljer att inte utbilda sig till bra betalda jobb. De gjorde ett val när de valde mellan att studera vidare och börja jobba efter 9an. Vissa visade förakt för skiftarbetare och föredrog jobb som gav lägre pensionspoäng. andra tog ut en del av lönen under bordet. Det är många val som man gör i livet som får konsekvenser när man blir 65.
Jag glömde att mellan 1980 till 2010 så uppmuntrade staten med skatteregler för pensionssparande och många valde mellan konsumsion och utnyttja den här sparformen. Det är också ett val som får konsekvenser.
Sedan så kan man inte komma ifrån att det finns en grupp som haft otur i livet och de är nog de enda av fattigpensionärerna jag tycker skall ha något.

Nu är det inte alla arbetsgivare som är medvetna om vilket ansvar dessa har och sedan är det väldigt svårt att rekrytera personal i Sverige. Skulle arbetsgivarna faktiskt stå fast vid kraven på godkända betyg i svenska, engelska, matematik och samhällskunskap samt förmåga att kommunicera i tal och skrift som det står i 99% av alla platsannonser hade många företag fått begränsa eller stänga ner verksamheten.

Så länge det inte lönar sig för latmaskar att ta dessa jobb och staten skiter fullständigt i om folk lär sig språket eller ungdomarna går ur skolan med en viss nivå av läs- och skrivfärdigheter så kommer det att se ut såhär.

Vi har redan haft fall i nyheterna där personal på äldreboende inte kunde läsa på paketen och jag kan garantera att det endast är i yttersta undantagsfall sådant når nyheterna och publiceras.
Med tanke på sista meningen så blir det en mening med artikeln jag såg att komunerna skall ordna utbildning för vissa i Svenska för vissa anställda

Hej

Då frågar jag en gång till varför tillför man då inte mer pengar till systemet?

Det kan man ju göra på flera olika sätt t.ex höja avsättningen till systemet, via skatten tillföra pengar eller genom att sänka skatten på pensionerna det skulle ju också ge mer i plånboken.

Det finns säkert fler sätt som man kan påverka pensionssystemet på.

Mvh isan lover
Har du glömt vad finansminister Borg sade om Pensionärer för 15 år sedan. Verkar som om det bara är de två ytterkantspartierna som inte har den synen på pensionärer.

Med tanke på sista meningen så blir det en mening med artikeln jag såg att komunerna skall ordna utbildning för vissa i Svenska för vissa anställda

Ja det tog väl närmare 10 år av förnekelse och sedan ska det till olyckor som inte går att tysta ner för att kommunerna ska våga erkänna problemen och tvingas göra något åt det. Det är rent skamligt.

Ja det är det säkert.
För egen del känns det ganska naturligt att vara skriven där jag bor, särskilt när man är gift och har familj.
Får försöka klara mig utan att maxa garantipensionen, så länge :)

/ SatanG
Tror inte att det varit möjligt att välja bostadsort om din pension skulle vara i så låg nivå att garantipension blir aktuell.

Ja gamla ATP byggde i stort sett på inga löneökningar och noll inflation.
Inga byte av befattningar eller jobb med högre löner.
Då kunde det ha fungerat med poäng och fem bästa värdeår för att få en bra pension med väldigt få intjänadeår.

Ett utmärkt system för missbruk när man fick pension efter vad man tjänat efter 55 års ålder.
Har för mig at det gamla krävde en real BNP-tillväxt på 2% för att funka.
Har för mig att det var de 20 bästa åren som var avgörande. Det var antaget att de andra 25 åren kunde vara såna som man av olika anledningar inte kunde jobba så mycket.
Förresten var har du fått pensionsålder på 55 år från. Har aldrig sett någon annan siffra i ATP än 65.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp