Isan Lover
Forumveteran
HejJa man undrar varför vissa väljer att inte utbilda sig till bra betalda jobb. De gjorde ett val när de valde mellan att studera vidare och börja jobba efter 9an. Vissa visade förakt för skiftarbetare och föredrog jobb som gav lägre pensionspoäng. andra tog ut en del av lönen under bordet. Det är många val som man gör i livet som får konsekvenser när man blir 65.
Jag glömde att mellan 1980 till 2010 så uppmuntrade staten med skatteregler för pensionssparande och många valde mellan konsumsion och utnyttja den här sparformen. Det är också ett val som får konsekvenser.
Sedan så kan man inte komma ifrån att det finns en grupp som haft otur i livet och de är nog de enda av fattigpensionärerna jag tycker skall ha något.
Jag tror att det är väldigt få ungdomar som studerar och sen går in i yrkeslivet som tänker på hur deras val kommer att påverka pensionen, det känns nog verkligen avlägset i den åldern.
Ja att sluta uppmuntra till pensionssparande var nog ett misstag ifrån dom politiker som styrde då, det var något bra som borde återinföras.
Mvh isan lover