Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Ja man undrar varför vissa väljer att inte utbilda sig till bra betalda jobb. De gjorde ett val när de valde mellan att studera vidare och börja jobba efter 9an. Vissa visade förakt för skiftarbetare och föredrog jobb som gav lägre pensionspoäng. andra tog ut en del av lönen under bordet. Det är många val som man gör i livet som får konsekvenser när man blir 65.
Jag glömde att mellan 1980 till 2010 så uppmuntrade staten med skatteregler för pensionssparande och många valde mellan konsumsion och utnyttja den här sparformen. Det är också ett val som får konsekvenser.
Sedan så kan man inte komma ifrån att det finns en grupp som haft otur i livet och de är nog de enda av fattigpensionärerna jag tycker skall ha något.
Hej

Jag tror att det är väldigt få ungdomar som studerar och sen går in i yrkeslivet som tänker på hur deras val kommer att påverka pensionen, det känns nog verkligen avlägset i den åldern.

Ja att sluta uppmuntra till pensionssparande var nog ett misstag ifrån dom politiker som styrde då, det var något bra som borde återinföras.

Mvh isan lover

Hej

Jag tror att det är väldigt få ungdomar som studerar och sen går in i yrkeslivet som tänker på hur deras val kommer att påverka pensionen, det känns nog verkligen avlägset i den åldern.

Ja att sluta uppmuntra till pensionssparande var nog ett misstag ifrån dom politiker som styrde då, det var något bra som borde återinföras.

Mvh isan lover
De yngre jag känner sparar faktiskt i stor utsträckning och även till sin pension.
Sparande har blivit populärt och även viktigt när man ska skaffa sig en egen bostad.

Ska politikerna införa ett tvång eller?

Hej

Enligt det pensionssystem vi har nu så betalar någon annan, vi som jobbar nu betalar dagens pensionärer.

Pension är en ersättning man får när man uppnår en viss ålder och inte ska behöva jobba längre.

Det var Pensionsgruppens samtliga partier som sänkte pensionerna och inte S.

Mvh isan lover
Fast pensionen korrelerar med vad du själv betalat in till systemet, du erhåller inkomstpensionsrätter i förhållande till vad du själv betalat in. Inte vad nån annan eventuellt kommer att betala in i framtiden. 17,21% av din inkomst är pensionsavgift och sätt av till pensionsrätter och förvaltas av AP fonderna. Hög lön ger högre pension och låg lön lägre pension i kr. Man "betalar" således sig egen pension.

Du kan roa dig med att räkna på hur många procent av din lön du skulle behöva spara om du jobbar i 30 år och vill vara pensionär i 30 år om du vill ha samma pension som lön.

Sen var det väl synd att S gick ifrån att alla skulle få en rejäl pension och sänkte pensionerna för att spara pengar. Men de har ju svikit både förr och senare.

Mina svärföräldrar lär ju lätt hamna i den klassen, fattiga på pappret.
Men frågan är, är dom fattiga?
Dom bor i byn, har sitt hus, stor del av maten plockar dom omkring, har obegränsad tillgång till ris, massa höns, socialt liv och gladare än jag ser många Svenskar vara.
Avsaknad av onödiga lyxprylar men vad jag ser när jag är där, stort umgänge och lyckligt vardagsliv.
Hej

Dom tillhör den grupp som jag trivs bäst ihop med i Thailand, dom har ett socialt sett rikt liv som knappast någon anställd i Sverige eller Thailand kommer i närheten av, dom lever 3-4 generationer tillsammans och umgås dagligen över generationsgränserna, stiger upp i gryningen och går och lägger sig när det blir mörkt, ägnar dagen åt att odla, fiska, jaga och samla mat i naturen, helt i avsaknad av den stress och alla måsten som dom inne i ekorrhjulet kämpar med, så som dom själva brukar sammanfatta det ”vi är fattiga på pengar, men lever ett rikt liv”.

Själv är jag också inne på samma spår som du, det är egentligen inte prylarna som gör människor glada och lyckliga, det är att vara omgiven av släkt och vänner, ha tid för varandra, göra saker tillsammans och våra nedärvda grundläggande behov är väl egentligen mer ett rikt socialt umgänge, mat, sömn och att känna sig fri, så mycket mer är det väl kanske inte människan behöver för att vara tillfreds med livet, men sen har ju det där med pengar tillkommit och det förändrar ju till en del situationen.

Mvh isan lover

De yngre jag känner sparar faktiskt i stor utsträckning och även till sin pension.
Sparande har blivit populärt och även viktigt när man ska skaffa sig en egen bostad.

Ska politikerna införa ett tvång eller?
Hej

Problemet är inte att vissa sparar ändå utan att en del inte gör det alls, dom som inte sparar skulle nog behöva en morot, tycker att man borde ha fortsatt uppmuntra till sparande inför pensionen.

Mvh isan lover

Jag har vad jag tycker en hyfsat bra pension, i Sverige hade det nog blivit att vända på kronorna men här klarar jag mig hur bra som helst.
Hej

Ja jämför du med deras 300 baht om dagen vid arbete eller 600 baht i månaden som pensionär är du ju oerhört rik med en Svensk pension.

Mvh isan lover

Hej

Ja den tanken har ju våra politiker haft nu några årtionden, men ännu lyser dessa s.k enkla jobb med sin frånvaro, dom har ofta ersatts av robotar och maskiner eller lagts utomlands, själv tror jag att det blir svårt att återskapa dessa s.k enkla jobb.

Även vid relativt okvalificerade och enkla jobb behöver man nog numera oftast kunna tala, läsa och skriva, ha viss datakunskap o.s,v, sen gäller det att övertyga en ungdom till att städa, plocka bär och svamp, utföra Rut-arbete i andras hem istället för att bli gängkriminell där snabba pengar, uteliv, bilar och brudar lockar.

Mvh isan lover

Det inser väl alla utom möjligtvis några kommunister som aldrig har arbetat att det inte kommer att hålla framöver om allt färre ska arbeta och försörja allt fler?

Vi har en ökande utvandring ifrån Sverige och jag tror att det kommer till att bli svårt att behålla kvalificerad arbetskraft i framtiden om en liten del av befolkningen ska försörja hela det offentliga samt alla som inte arbetar. Sen ligger det en hel del i det du tar upp angående att kriminalitet lönar sig fruktansvärt bra i Sverige medan arbete för människor som saknar all form av kompetens som efterfrågas inom yrken som betalar lite mer än bidragen inte lönar sig.

Ska vi ha thailändare som drar hit för att utföra jobb när vi har en enorm arbetslöshet som vi tvingas försörja med skattemedel? Ska vi verkligen importera så mycket kriminalitet och människor som vi måste försörja livet ut när vi har väldigt svårt att få folk till de jobb vi redan har?

Hej

Problemet är inte att vissa sparar ändå utan att en del inte gör det alls, dom som inte sparar skulle nog behöva en morot, tycker att man borde ha fortsatt uppmuntra till sparande inför pensionen.

Mvh isan lover

Har inte våra politiker fått för sig att straffbeskatta den som sparar inför pension eller vill lägga undan till en egen bostad? Vår regim är nog inte så intresserad av att ha en befolkning som kan stå på egna ben utan den är beroende av att ha en befolkning som står i en stark beroendeställning till staten.

Hej

Mvh isan lover
Jag tycker bankerna är väldigt aktiva att få folk att spara extra till sin pension.

Har man ett heltidsjobb från 25-30års ålder räcker den kommande pensionen gott att leva på.
Kan man toppa upp med tillägg som skiftgång, övertid mm, blir det guldkant på tillvaron.

Har inte våra politiker fått för sig att straffbeskatta den som sparar inför pension eller vill lägga undan till en egen bostad? Vår regim är nog inte så intresserad av att ha en befolkning som kan stå på egna ben utan den är beroende av att ha en befolkning som står i en stark beroendeställning till staten.
Helt klart är att spara av redan beskattade pengar inte är optimalt.

Då vore det bättre med ett ökat sparande via sin inkomst som är avdragsgill tills man tar ut pensionen.

Det inser väl alla utom möjligtvis några kommunister som aldrig har arbetat att det inte kommer att hålla framöver om allt färre ska arbeta och försörja allt fler?

Vi har en ökande utvandring ifrån Sverige och jag tror att det kommer till att bli svårt att behålla kvalificerad arbetskraft i framtiden om en liten del av befolkningen ska försörja hela det offentliga samt alla som inte arbetar. Sen ligger det en hel del i det du tar upp angående att kriminalitet lönar sig fruktansvärt bra i Sverige medan arbete för människor som saknar all form av kompetens som efterfrågas inom yrken som betalar lite mer än bidragen inte lönar sig.

Ska vi ha thailändare som drar hit för att utföra jobb när vi har en enorm arbetslöshet som vi tvingas försörja med skattemedel? Ska vi verkligen importera så mycket kriminalitet och människor som vi måste försörja livet ut när vi har väldigt svårt att få folk till de jobb vi redan har?

Hej

Nu har ju Löfven genom politiska beslut, regeländringar och en del tur i.o.m andra omständigheter sänkt invandringen till Sverige rejält dom senaste 5-7 åren, det är ju positivt men vi måste ned på ännu lägre nivåer för att kunnacta hand om dom som redan är här.

Svårt att behålla arbetskraft tror jag inte att det blir, men däremot är det i längden ohållbart att så många står utanför arbetetsmsrknaden, fler måste försörja sig själva om välfärdssystemet ska hålla.

Någon enkel lösning på detta med dom s.k enkla jobben har jag väl inte, men hade jag fått bestämma så hade jag försökt lösa detta genom ett samarbete med vår industri, kanske kunde dom ta hem en del produktion ifrån utlandet, ser man till alla störningar och produktionsstopp, långa leveranstider, brist på containers och inte minst fördyrade transporter så borde det ju finnas ett visst intresse för detta.

Låt industrin flytta hem produktion i samarbete med staten och gör detta till ett nollsummespel ekonomiskt för företagen, Sverige får massor av arbetslösa i jobb samtidigt som företagen har kontroll på produktionen,får ökad leveranssäkerhet, mindre störningar och lättare att ställa om med kort varsel.

Mvh isan lover

Jag tycker bankerna är väldigt aktiva att få folk att spara extra till sin pension.

Har man ett heltidsjobb från 25-30års ålder räcker den kommande pensionen gott att leva på.
Kan man toppa upp med tillägg som skiftgång, övertid mm, blir det guldkant på tillvaron.
Hej

Visst är det så och en del av oss är aktiva och med på tåget, men jag tror man skulle lovka fler om man hade ett liknande system som tidigare med avdragsrätt.

Mvh isan lover

Hej

Visst är det så och en del av oss är aktiva och med på tåget, men jag tror man skulle lovka fler om man hade ett liknande system som tidigare med avdragsrätt.

Mvh isan lover
Det bästa vore att frivilligt pensionssparande skedde genom ett bruttolöneavdrag när lönen utbetalas.

Men då blev det nog stora klagomål från bidragsmaffian som skulle hävda att det slår orättvist mot de svaga i samhället.

Att ha råd att spara är en klassfråga inom vänstern.

Det bästa vore att frivilligt pensionssparande skedde genom ett bruttolöneavdrag när lönen utbetalas.

Men då blev det nog stora klagomål från bidragsmaffian som skulle hävda att det slår orättvist mot de svaga i samhället.

Att ha råd att spara är en klassfråga inom vänstern.
Hej

Av förståeliga skäl så är det ju precis dom svaga i samhället dom är i behov av ökat pensionssparande, vi andra klarar ju oss ändå, att kunna spara och ha några årslöner på banken för oförutsedda kostnader, ha flera hus, köpa bil kontant och spara till pensionen är helt klart en klassfråga.

Mvh isan lover

Hej

Nu har ju Löfven genom politiska beslut, regeländringar och en del tur i.o.m andra omständigheter sänkt invandringen till Sverige rejält dom senaste 5-7 åren, det är ju positivt men vi måste ned på ännu lägre nivåer för att kunnacta hand om dom som redan är här.

Svårt att behålla arbetskraft tror jag inte att det blir, men däremot är det i längden ohållbart att så många står utanför arbetetsmsrknaden, fler måste försörja sig själva om välfärdssystemet ska hålla.

Någon enkel lösning på detta med dom s.k enkla jobben har jag väl inte, men hade jag fått bestämma så hade jag försökt lösa detta genom ett samarbete med vår industri, kanske kunde dom ta hem en del produktion ifrån utlandet, ser man till alla störningar och produktionsstopp, långa leveranstider, brist på containers och inte minst fördyrade transporter så borde det ju finnas ett visst intresse för detta.

Låt industrin flytta hem produktion i samarbete med staten och gör detta till ett nollsummespel ekonomiskt för företagen, Sverige får massor av arbetslösa i jobb samtidigt som företagen har kontroll på produktionen,får ökad leveranssäkerhet, mindre störningar och lättare att ställa om med kort varsel.

Mvh isan lover

Det är inte riktigt sanningsenligt då invandringen bara varit lägre under 2019 och 2020 än den var 2014. Resterande år har invandringen varit högre än under alliansens tid och då hade vi inte en pandemi som hindrade. Löfven har ju skapat gräddfiler åt anhöriga och migranter som fått avslag i 3 instanser istället för att hålla på befintligt regelverk så jag hade väl inte försökt påstå att sossarna arbetat särskilt hårt för att minska den ekonomiska migrationen. Avskaffat försörjningskrav vid anhöriginvandring kan inte ens den mest rabiata sossen hävda är en vinst för Sverige.

Du tror att vi kommer att få det lätt att behålla kompetent arbetskraft i framtiden? Redan idag har vi svårt att locka kompetens från utlandet (jag räknar inte religiös fanatism och kriminalitet som kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden).

Hur tänkte du att staten skulle motivera stora företag att flytta hem produktionen till Sverige? Säg att du vill öppna en fabrik i Göteborg och behöver 1000 anställda, vart ska du hitta dessa? Hur ska du garantera energiförsörjningen till den fabriken? Vill du övertyga någon att investera miljarder i landet så ska nog svaren på frågor om energiförsörjning, skatter och tillgänglig arbetskraft vara helt bortom alla tvivel. Sen har du de lite mer lösa frågorna som kriminalitet och ett försämrat rykte utomlands, det är inte alla som vill flytta till Göteborg eller Malmö för att ta två exempel.

Det är inte riktigt sanningsenligt då invandringen bara varit lägre under 2019 och 2020 än den var 2014. Resterande år har invandringen varit högre än under alliansens tid och då hade vi inte en pandemi som hindrade. Löfven har ju skapat gräddfiler åt anhöriga och migranter som fått avslag i 3 instanser istället för att hålla på befintligt regelverk så jag hade väl inte försökt påstå att sossarna arbetat särskilt hårt för att minska den ekonomiska migrationen. Avskaffat försörjningskrav vid anhöriginvandring kan inte ens den mest rabiata sossen hävda är en vinst för Sverige.

Du tror att vi kommer att få det lätt att behålla kompetent arbetskraft i framtiden? Redan idag har vi svårt att locka kompetens från utlandet (jag räknar inte religiös fanatism och kriminalitet som kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden).

Hur tänkte du att staten skulle motivera stora företag att flytta hem produktionen till Sverige? Säg att du vill öppna en fabrik i Göteborg och behöver 1000 anställda, vart ska du hitta dessa? Hur ska du garantera energiförsörjningen till den fabriken? Vill du övertyga någon att investera miljarder i landet så ska nog svaren på frågor om energiförsörjning, skatter och tillgänglig arbetskraft vara helt bortom alla tvivel. Sen har du de lite mer lösa frågorna som kriminalitet och ett försämrat rykte utomlands, det är inte alla som vill flytta till Göteborg eller Malmö för att ta två exempel.
Hej

Jag är helt övertygad om att det går att flytta hem produktion, speciellt av den enklare typen, mycket av denna låg ju i Sverige tidigare och det finns säkert underleverantörer som skulle vara intresserade, ställer dessutom staten upp inledningsvis så är det ju dessutom inte ett lika stort risktagande,

Nu är jag ju själv inte längre direkt inblandad i industrin längre, men jag har läst och hört att många företag runt om i Europa som har drabbats under pandemin har börjat diskutera det hör med att ha så mycket av produktionen förlsgd till ex.vis Kina, pandemin visade hur sårbart detta är, dessutom blev alla transporter dyrare.

Mvh isan lover

Hej

Jag är helt övertygad om att det går att flytta hem produktion, speciellt av den enklare typen, mycket av denna låg ju i Sverige tidigare och det finns säkert underleverantörer som skulle vara intresserade, ställer dessutom staten upp inledningsvis så är det ju dessutom inte ett lika stort risktagande,

Nu är jag ju själv inte längre direkt inblandad i industrin längre, men jag har läst och hört att många företag runt om i Europa som har drabbats under pandemin har börjat diskutera det hör med att ha så mycket av produktionen förlsgd till ex.vis Kina, pandemin visade hur sårbart detta är, dessutom blev alla transporter dyrare.

Mvh isan lover

Jag försökte faktiskt minnas när jag senast kom i kontakt med en ny maskin eller produktionslinje som var helt tillverkad i Sverige och kan inte minnas om jag någonsin har gjort det. Visserligen konstruerar vi ofta maskinerna och produktionslinjerna här men tillverkningen sker i andra länder.

Något som faktiskt förvånade mig var när jag var ute med en av gubbarna som tagit fram flera av de lager SKF tillverkar. Alltså utvecklat lagertypen och designat den. När han visade mig några piratkopior erkände han att han själv inte kunde avgöra vilket som var en piratkopia och vilket som var tillverkat i Göteborg. SKF har ett lager med piratkopior som blivit upptäckta och idag måste du spåra lagren för att veta om det är ett original eller en kopia. Nu tror jag själv på SKF och deras förmåga att stå sig mot utländska piratkopior och tillverkare men det är knappast ett enkelt jobb att stå sig mot någon som kan tillverka i princip lika bra produkt i ett annat land. Sen satsas det ju på andra former av intäkter i form av övervakning, serviceavtal och support. Du står dig inte så bra om du endast sitter och tillverkar en produkt men inte följer upp och säkrar intäkter i andra och tredje led på den produkten.

Du behöver inte flytta produktionen till Kina... Polen och Ungern kan producera om inte Sverige är intresserade av att ha produktionen här. Polen tillverkar en hel del av de maskiner och anläggningar vi har i Sverige. England och Italien är två länder jag själv kommer i kontakt med när det gäller produktion och modifieringar av maskiner och utrustning.

Transportsektorn står inför en omställning och går väl mot billigare transporter, både vad gäller närmast slavarbetare från fattigare länder inom EU och autonoma lastbilar där en chaufför kan övervaka flera lastbilar åt gången. Billigare transporter inom Europa underlättar om man vill lägga produktionen i ett annat land.

Lite lustigt att Trump fick så mycket skit när han ville flytta hem jobben till USA och några år senare sitter en sosse i Sverige och vill ha hit jobben :)

Hej

Mvh isan lover
Visst kan man plocka hem viss produktion men det krävs också att marknaden är nära
I de flesta fall handlar det bara om montering och komponenter köper man ändå från Asien eller andra länder.

Jag kan inte komma på någon produkt som bara består av egna tillverkade komponenter.

Visst kan man plocka hem viss produktion men det krävs också att marknaden är nära
I de flesta fall handlar det bara om montering och komponenter köper man ändå från Asien eller andra länder.

Jag kan inte komma på någon produkt som bara består av egna tillverkade komponenter.
Hej

Jag tror inte att något företag i västvärlden funderar på att ta hem all produktion, men ska man tro på media så har förslag om att ta hem viss produktion p.g.a problemen som uppstod under pandemin dykt upp.

Politiker i Sverige som säger sig vara i behov av enkla jobb borde ju vara intresserade av detta, jag tycker politiker och företag borde titta på detta tillsammans och se om det är något av intresse för båda parter.

Mvh isan lover

Dasspapper och morotskaka produceras helt i Sverige vad jag förstått.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp