Ca 20% av befolkningen i Thailand väntas bli registrerade som fattiga i ett nytt statligt register som berättigar till stöd.

Hej

Vi betalar redan skatt till det mesta i samhället t.ex vård, skola, omsorg, infrastruktur, bistånd, försvaret o.s.v, o.s.v varför skulle det vara så farligt att lägga lite på pensionerna?

Märkligt att du upprörs över att alltfler nu anser att pensionssystemet har havererat och att det bör ändras, men du klagar inte på att politikerna själva har ordnat en egen gräddfil till bättre pensioner.

Mvh isan lover
Det är i praktiken en del av lönen som betalas in till pensionsystemet så varför kallar du det skatt. Jag skulle använda ordet tvångssparande.

Mina svärföräldrar lär ju lätt hamna i den klassen, fattiga på pappret.
Men frågan är, är dom fattiga?
Dom bor i byn, har sitt hus, stor del av maten plockar dom omkring, har obegränsad tillgång till ris, massa höns, socialt liv och gladare än jag ser många Svenskar vara.
Avsaknad av onödiga lyxprylar men vad jag ser när jag är där, stort umgänge och lyckligt vardagsliv.

För att förmånerna inte lockar tillräckligt mycket för att bosätta sig där? Eller skiljer sig Thailand så mycket från resten av världen att folk väldigt gärna sticker ut i en liten by ute i ingenstans när de är runt 20 och nyutbildade? Det är väl därför staten hänvisar till sådana skolor som IL påpekade om man vill få ta del av de statliga förmånerna?

Hade det varit tvång där lärare inte hade något eget val hade det ju funnits lärare precis överallt...
Och i Sverige har det stängts skolor för att de inte fått några lärare. Ett ex. är byn Öreryd. också känt som träningsläger för Norska motståndsmänn under kriget.

Ja man undrar varför vissa väljer att inte utbilda sig till bra betalda jobb. De gjorde ett val när de valde mellan att studera vidare och börja jobba efter 9an. Vissa visade förakt för skiftarbetare och föredrog jobb som gav lägre pensionspoäng. andra tog ut en del av lönen under bordet. Det är många val som man gör i livet som får konsekvenser när man blir 65.
Jag glömde att mellan 1980 till 2010 så uppmuntrade staten med skatteregler för pensionssparande och många valde mellan konsumsion och utnyttja den här sparformen. Det är också ett val som får konsekvenser.
Sedan så kan man inte komma ifrån att det finns en grupp som haft otur i livet och de är nog de enda av fattigpensionärerna jag tycker skall ha något.
Jag har några bekanta som valde att jobba mycket svart..och spenderade stort på krogen.
Det var aldrig frågan om att spara något till pensionen.
Det är dom som gnäller mest idag.

För att förmånerna inte lockar tillräckligt mycket för att bosätta sig där? Eller skiljer sig Thailand så mycket från resten av världen att folk väldigt gärna sticker ut i en liten by ute i ingenstans när de är runt 20 och nyutbildade? Det är väl därför staten hänvisar till sådana skolor som IL påpekade om man vill få ta del av de statliga förmånerna?

Hade det varit tvång där lärare inte hade något eget val hade det ju funnits lärare precis överallt...
På den punkten är jag säker på att Thais och Svenskar är lika. Det krävs en hyfsad morot för att få någon att klassa ner sig så.

På den punkten är jag säker på att Thais och Svenskar är lika. Det krävs en hyfsad morot för att få någon att klassa ner sig så.
Har ju haft ungarna på flera olika skolor, allt från Thai-bilingual-international. Aldrig upplevt en enda lärare som känner klassa ner sig, tvärtom är dom glada och så omhändertagande om barnen så nästan lite sjukt ibland, kanske gäller mer här nere där vi bor, vad vet jag men här är det obeskrivligt glädjen ungarna känner att gå till skolan och det lärarna visar, men kanske haft tur.

Mina svärföräldrar lär ju lätt hamna i den klassen, fattiga på pappret.
Men frågan är, är dom fattiga?
Dom bor i byn, har sitt hus, stor del av maten plockar dom omkring, har obegränsad tillgång till ris, massa höns, socialt liv och gladare än jag ser många Svenskar vara.
Avsaknad av onödiga lyxprylar men vad jag ser när jag är där, stort umgänge och lyckligt vardagsliv.
Fattiga kan dom nog vara.
Men det är nog en förmån att bo i ett land som Thailand.
Bra klimat och ett hus som är betalt förmodar jag..så 0 i hyra.
Jag lever nog hellre som fattigpensionär i Thailand än i Sverige :thumbsup:

Då har vi olika syn på nivån för att kallas fattigpensionär. I mina ögon så kvalificerar en fattigpensionär inte för ettårsvisum till Thailand

Dom är inte fattiga alls, dom har mat, bra umgängeskrets, bra hem, sover gött, äter bra men saknar onödiga lyxprylar.
Inte fattigdom för mig.
Fattigdom är när du står utan boende, mat, lever på det du hittar, stå utan mat i dagar och svälter.
Avsaknad av lyxprylar som man har i Sverige är inte samma som fattig.

Dom är inte fattiga alls, dom har mat, bra umgängeskrets, bra hem, sover gött, äter bra men saknar onödiga lyxprylar.
Inte fattigdom för mig.
Fattigdom är när du står utan boende, mat, lever på det du hittar, stå utan mat i dagar och svälter.
Avsaknad av lyxprylar som man har i Sverige är inte samma som fattig.
Det är precis det jag menar med en fördel att bo i Thailand ;)

Ändå så vet jag ett fall där gubbens pension räknats in när hans frus pension räknats ut. så helt frikopplade är makarnas ekonomier i myndigheternas ögon
Ja det finns vissa övergångsregler om frun är född före 1944 och att dom var gifta innan 1990.
Dom ska också levt tillsammans vid makens död.
Men det blir mer och mer ovanligt av naturliga skäl.
Knappast aktuellt för de som blir pensionär nu

Vem tycker du skall betala din pension? Du själv eller nån annan?

De övriga Frågorna kvarstår;

Vad är pension? Är det uppskjuten lön? (I så fall har man betalat sin egen pension)

Varför sänkte S pensionen för att spara pengar? För att kunna dela ut medaljer istället för en rejäl pension?
Hej

Enligt det pensionssystem vi har nu så betalar någon annan, vi som jobbar nu betalar dagens pensionärer.

Pension är en ersättning man får när man uppnår en viss ålder och inte ska behöva jobba längre.

Det var Pensionsgruppens samtliga partier som sänkte pensionerna och inte S.

Mvh isan lover

Ändå är det väldigt svårt att få folk i Sverige att ta jobb som inte har några förkunskapskrav. Men det verkar ju inte som att det alltid är busenkelt att få personal i Thailand heller.

Ska man se till andelen tonåringar i Sverige som inte kunde läsa eller skriva kanske vi borde skapa lite fler enkla jobb. Servicesektorn kanske har en framtid där ungdomar som inte klarar av att räkna, läsa eller skriva kan utföra enklare sysslor mot en liten peng.
Hej

Ja den tanken har ju våra politiker haft nu några årtionden, men ännu lyser dessa s.k enkla jobb med sin frånvaro, dom har ofta ersatts av robotar och maskiner eller lagts utomlands, själv tror jag att det blir svårt att återskapa dessa s.k enkla jobb.

Även vid relativt okvalificerade och enkla jobb behöver man nog numera oftast kunna tala, läsa och skriva, ha viss datakunskap o.s,v, sen gäller det att övertyga en ungdom till att städa, plocka bär och svamp, utföra Rut-arbete i andras hem istället för att bli gängkriminell där snabba pengar, uteliv, bilar och brudar lockar.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp